Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-06 12:42
Hoi allen,

Ik heb een "ATAG SOLO Q25S Blauwe Engel Q" gascondenserende ketel. Deze is van 2009 of 2010.
Deze wordt momenteel aangestuurd door een Atag Brain Q-thermostaat RSC/2.

Ik wil mijn verwarming slim maken, dus ik overweeg enkele opties:
* tado°;
* ESP32/ESP8266 OpenTherm Gateway en aansturing via Home Assistant (voorkeur);

Ik vind het belangrijk dat de ketel zijn modulerende eigenschappen niet verliest. Dus ik wil een eenvoudige aan/uit sturing vermijden. Het lijkt erop dat mijn ketel dus OpenTherm moet ondersteunen.

Volgens dit document:
https://homecomfort.resid...ure-Aansluittabel-web.pdf
is het voor mij niet duidelijk of mijn ketel OpenTherm ondersteund. Op pagina 3 zie je de Q-serie twee keer vermeld. Bij één lijn staat "N.v.t." als je kijkt naar de manier van aansluiten. Op een andere lijn staat dan weer dat je een OT thermostaat kan aansluiten op klemmen 20, 21.

Op andere fora lees ik soms dat ik een OT-LPA nodig heb als tussenstuk, maar het lijkt niet van toepassing te zijn op mijn ketel.

De binnenkant van mijn ketel ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCqv9Sqswe6vq86LOF5Qpkj4OkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9lSMEp1MBAcLZIMPi7XPwiYk.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand me op goede weg helpen?

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
Hoi allen,

Ik wil even antwoorden op mijn eigen vraag.

Ik heb het er uiteindelijk op gewaagd en een Diyless thermostaat gekocht. Voor 50€ kon ik de gok wel wagen.

Dit toestel aangesloten op aansluiting 20 & 21 (net zoals mijn huidige BrainQ thermostaat). Daarna moest ik 'parameter 60' nog op waarde 2 zetten (cfr Atag handleiding) zodat hij OpenTherm spreekt. Tenslotte moest ik nog de "member ID" van de Diyless nog op 48 zetten. En voila!

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4gg3r1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-06 20:12
Hoi,

Goed te lezen dat het je gelukt is.

Is het mogelijk om erachter te komen of dit een 2010 of 2009 ketel betreft?

Mijn dochter heeft in haar "nieuwe" huis een Q25S uit 2007.
Ik lees dat ze pas vanaf 2010 (officieel) OT praten door parameter 60 op 2 te zetten.
Maar iig zien alle aansluitingen er exact hetzelfde uit als op jouw foto. Dus wil ik toch een poging wagen.

Dus als je ketel van 2009 is, dan wil ik proberen een BCU te kopen en er ipv de brainq een ATAG one thermostaat aan te hangen. Die brain-q RSC/2, dat wil je je kind niet aandoen om te leren hoe je dat ding moet programmeren ;-)

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
Het is een ketel uit 2010. En mogelijk is tussen dan en 2022 ook nog eens de “printplaat” vervangen. Dus voor mij was het ook een gok, die positief is uitgedraaid.
Eventueel kijk je al eens of je parameter 60 op 2 kan zetten, misschien bestaat die optie niet bij oudere ketels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4gg3r1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-06 20:12
DriesA schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:59:

Eventueel kijk je al eens of je parameter 60 op 2 kan zetten, misschien bestaat die optie niet bij oudere ketels.
Bedankt voor de snelle reactie.

Da’s idd het plan. Zodra ik er weer ben ff checken of parameter 60 bestaat en op 2 te zetten is.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Wel lijkt het er op dat er een buitenvoeler op zit. Over het algemeen betekent dat, dat er een stooklijn ingesteld is die de aanvoertemperatuur regelt op basis van de buitentemperatuur.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

• DriesA
Dat klopt. Bij mij is er een buitenvoeler.

Ik kan in mijn DIYLESS thermostaat zelf kiezen of ik de aanvoer temperatuur instel op basis van de binnentemperatuur (PID) of buitentemperatuur (Equitherm).

Pagina: 1