Vloerverwarming verdeler bij switch naar warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-05 21:41
Ik heb recent een warmtepomp in mijn woning met energielabel A laten plaatsen (weheat sparrow). Deze verwarmt de vloerverwarming op 2 verdiepingen over 8 groepen. In principe werkt dit goed, echter duurt het denk ik wel abnormaal lang om op te warmen doordat de temperaturen die ik zie op de vloerverwarming verdeler nooit veel hoger worden dan 30 terwijl de aanvoertemperatuur bij verwarmen dan ongeveer 40-45 is. Het constant houden van de temperatuur lukt aardig, echter het opwarmen van 19 naar 20 graden duurt ongeveer 16u. En

De verdeler is volgensmij een gesloten verdeler die het aanvoerwater van de warmtepomp mengt met het uitvoerwater wat terugkomt uit de vloerverwarming, en vervolgens zit er nog een pomp op. Zie onderstaande afbeelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Qm-3ViiShQnvKcvT5EuK_R0tLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFbyIGPb81tt9AUWUayUA8Ut.jpg?f=fotoalbum_large

Dat het aanvoerwater nog gemengd wordt met het terugvoerwater lijkt mij onnodig efficientie verlies bij een warmtepomp. En ook denk ik dat de pomp op de verdeler dubbelop is?
Wat is de bestie situatie qua vloerverwarmingsverdeler icm een warmtepomp?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-05 17:28
Inderdaad is het erg verstandig om zsm deze verdeler aan te passen naar een open verdeler (in verreweg de meeste gevallen zonder extra pomp). Dat je installateur dat nog niet gedaan of aangeraden heeft is echt erg jammer. Je hebt helemaal gelijk dat je efficiëntie verliest op deze manier: ten eerste wil je graag veel flow in de aanvoer omdat de delta T van de warmtepomp het liefst rond de 5 graden is en daarnaast wil je niet onnodig eerst te warm stoken met lage COP en daarna terugkoelen. Check dus ook de aan- en afvoerleidingen naar de verdeler: die wil je echt graag een stuk grotere dan met een gas cv ketel: daar lever je heet water met een lage flow, met een warmtepomp lever je kouder water maar om hetzelfde verwarmend vermogen te leveren heb je gewoon een veel hogere flow nodig:

Q = c x m x deltaT (Als je van water van 60 aan en 40 afvoer bij 5 liter/minuut met cv, nu naar water van 30 aan en 25 afvoer gaat, heb je dus 20 liter/minuut met een warmtepomp. Dus dezelfde leidingen moeten dan 4x zoveel water per minuut leveren. Dat gaat in de praktijk slecht met dunne leidingen (als het al gaat, geeft het vaak veel geruis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:00
Eens met @Coolmint dat het aanpassen naar een pomploze verdeler erg verstandig is. Het systeem wordt daar veel efficiënter van omdat de aanvoertemperatuur een graad of 10 lager kan. Vermoedelijk is jouw verdeler goed om te bouwen zo te zien.
Het probleem dat het zolang duurt om de kamertemperatuur een graad te verhogen is daarmee niet opgelost. Want de temperatuur die je vloer ingaat zal niet veel hoger worden dan de 30 graden die je noemt. Vloerverwarming is nu eenmaal een traag systeem wat je daarom maar beter op een constante temperatuur houdt. Als je 16 uur nodig hebt voor 1 graad verhoging zou ik niet doen aan nachtverlaging.
Voldoende flow is erg belangrijk bij een WP. Ik weet niet of de aan- en afvoer leidingen eenvoudig te vervangen zijn, maar ik zou in ieder geval de maximaal thermostaat en het inregelventiel verwijderen om de doorlaat te verbeteren. Verder kan ik niet goed zien wat de diameter van jouw leidingen zijn. Volgens mij is de Sparrow max. 6kW en een leiding van 22mm staal is dan iha voldoende.

[ Voor 16% gewijzigd door jaari op 16-12-2024 16:12 ]

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5