Controlevragen aankoop versterker +-1500 a 2000 euro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-04 08:08
Ik probeer al een tijdje dit forum in de gaten te houden om een goede keuze te gaan maken voor een upgrade van mijn huidige receiver en een budget oplossing voor in de keuken (multiroom). Nu kwam ik ietwat verdwaasd uit de winkel en ben benieuwd wat jullie denken.

Mijn huidige situatie:
  • Ik heb op dit moment een Yamaha rx-v1500 (7.1 120 watt in 8 ohm) cinema receiver. Maar ik heb geen tv en luister alleen muziek. Dus een stereo opvolger is logisch.
  • Wij wonen over 2 verdiepingen, boven het luister gedeelte en beneden de keuken. Het is prettig om in de keuken dezelfde audio te kunnen spelen, zodat het boven niet al te hard hoeft. Vandaar de extra budget oplossing. Waarbij multiroom dus wel gewenst is. Tegelijkertijd staat daar dan ook een afzuiger aan, dus heel highend hoeft het daar niet.
  • Speakers boven zijn vloerstaander Sonus Faber Chameleon T's. 3 weg, 40-300 watt, 90db spl.
  • Budget waar ik aan dacht is 1500 tot 2000 voor de versterker, plus ? voor de keuken.
  • Qua muziek luister ik artiesten als Corey Henry, Fink, John Mayer, Ry X, maar ook country, techno en heel af en toe weer eens een oude Metallica/Slipknot plaat. De dynamiek vind ik wel belangrijk.
Volgens de verkoper was de NAD c399 (180w inclusief Bluesound module) en poweredge mijn enige optie. Want:
- Gezien de multiroom optie is Bluesound de beste optie.
- "mijn speakers hebben veel vermogen nodig". Klopt dit?
- "De Marantz (40n red. 100w in 4ohm) levert te weinig vermogen. Is dat dan zo?
- De NAD klinkt "gewoon" beter dan de Marantz. Dit lijkt me smaak. Toch? Maar heeft iemand zelf ervaring?

Beide opties zitten in eenzelfde prijsklasse. Ik heb ooit ergens bij Hobo hifi een tabel gezien dat je met een vermogen van 64 Watt en een gevoeligheid van 90dB/1W/1m al 108dB moet kunnen halen. Veel meer was ik eigenlijk niet van plan. Zijn er meer voordelen aan meer vermogen? Nee toch?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en gedachten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-05 23:47
Het komt hoe dan ook neer op een deel smaak, een deel functie en een deel objectieve verschillen.
Qua vermogen kom je zowel met de Model 40n als de C399 niets tekort.
Een verschil tussen deze versterkers dat wat mij betreft wel zwaar weegt is de optie voor room correction software. Bij de Marantz kan dit niet. De C399 (mits uitgevoerd met BluOS module) kan dit wel.
Zo'n systeem is in de meeste normale woonkamers een pluspunt omdat je veel minder last hebt van de kamerakoestiek. Zeker wat basweergave betreft is zo'n systeem vaak een grote verbetering tov 'proberen de luidsprekers optimaal te plaatsen'.

Alternatief kan de Lyngdorf TDAI-1120 zijn. Lijkt niet zo krachtig, maar dat valt in de praktijk erg mee en het roomcorrection systeem is het meest gebruiksvriendelijke van de systemen waar ik mee gewerkt heb. Voor multiroom gebruik je Roon, Airplay, Chromecast (allen ingebouwd) of een externe streamer (Bluesound Node Nano bijv.)

[ Voor 0% gewijzigd door christiaans op 16-12-2024 13:03 . Reden: typfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-05 12:05
Als NAD C399 bezitter raad ik het apparaat en iedere overige NAD af. Moderne versterkers klinken overigens allemaal het zelfde, zolang deze werken binnen hun marges.
Kies dus vooral een uitontwikkeld product welke makkelijk in gebruik is. Zoals je al aangeeft heb je in de praktijk vaak absoluut niet zoveel vermogen nodig. Echter kan je beter te veel dan te weinig vermogen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• christiaans
greentea schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:58:
Als NAD C399 bezitter raad ik het apparaat en iedere overige NAD af. Moderne versterkers klinken overigens allemaal het zelfde, zolang deze werken binnen hun marges.
Kies dus vooral een uitontwikkeld product welke makkelijk in gebruik is. Zoals je al aangeeft heb je in de praktijk vaak absoluut niet zoveel vermogen nodig. Echter kan je beter te veel dan te weinig vermogen hebben.
Jeetje, ga je dit nu bij iedere thread over NAD versterkers doen? Verkoop het ding lekker en wees er klaar mee, zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:34
Even een andere optie erin gooien:

2x fosi audio v3
+
2x Wiim pro plus (of ultra,)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:12
Die nad c399 is eigenlijk een hypex ncore klasse d versterker. Alleen daarom al: doen! In combinatie met een bluesound module en room correctie heb je een mooi compleet apparaat. Koop je de onderdelen los, dus een losse ncore (niet meer te koop en vervangen door de nilai) + losse voorversterker en een losse bluesound dan ben je veel meer kwijt en heb je geen room correctie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:16
Je kan zoveel kanten op, waarom je blindstaren op NAD en Marantz?

Ik vind zelf bluesound wireless speakers vrij duur voor de geboden geluidskwaliteit, en aangezien je zegt dat de geluidskwaliteit niet zo uitmaakt voor het wireless gedeelte zou ik dat er niet voor overhebben.

Yamaha heeft nu een range aan stereo receivers, beginnend bij volgens mij 650 euro. Deze hebben allemaal room correction en multiroom ingebouwd. Ik zou me daar ook even in verdiepen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvries_2
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-02 09:18
DutchDisturbed schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:47:
Ik draai zelf de 40n met 702 S3 vloerstaanders die (ook?) veel vermogen fijn vinden. Ik heb geen klagen. Meer dan voldoende headroom en volume over en dat resulteert in heerlijk geluid op lage en normale volumes. Overigens aangekocht op advies van Hobo omdat ik zelf van plan was om met een mindere versterker deze speakers aan te sturen. De 40n is sterk genoeg voor mijn scenario, niet alleen door het vermogen op papier, maar meer nog door de specifieke hardware en met name de voeding.
- De NAD klinkt "gewoon" beter dan de Marantz. Dit lijkt me smaak. Toch? Maar heeft iemand zelf ervaring?
Smaak en zul je zelf moeten bepalen. Ik heb zelf geen ervaring met NAD.

Verder heb ik geen ervaring met de HEOS multiroom functionaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
christiaans schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:21:
[...]

Jeetje, ga je dit nu bij iedere thread over NAD versterkers doen? Verkoop het ding lekker en wees er klaar mee, zou ik zeggen.
Ts vraagt om advies, mijn advies is om NAD te mijden. Als ik het ding verkoop zadel ik een ander met de problemen op. Als een fabrikant ondeugdelijke producten op de markt zet, mag dat opgemerkt worden toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:45

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik probeer al een tijdje dit forum in de gaten te houden om een goede keuze te gaan maken voor een upgrade van mijn huidige receiver en een budget oplossing voor in de keuken (multiroom). Nu kwam ik ietwat verdwaasd uit de winkel en ben benieuwd wat jullie denken.

Mijn huidige situatie:
  • Ik heb op dit moment een Yamaha rx-v1500 (7.1 120 watt in 8 ohm) cinema receiver. Maar ik heb geen tv en luister alleen muziek. Dus een stereo opvolger is logisch.
  • Wij wonen over 2 verdiepingen, boven het luister gedeelte en beneden de keuken. Het is prettig om in de keuken dezelfde audio te kunnen spelen, zodat het boven niet al te hard hoeft. Vandaar de extra budget oplossing. Waarbij multiroom dus wel gewenst is. Tegelijkertijd staat daar dan ook een afzuiger aan, dus heel highend hoeft het daar niet.
  • Speakers boven zijn vloerstaander Sonus Faber Chameleon T's. 3 weg, 40-300 watt, 90db spl.
  • Budget waar ik aan dacht is 1500 tot 2000 voor de versterker, plus ? voor de keuken.
  • Qua muziek luister ik artiesten als Corey Henry, Fink, John Mayer, Ry X, maar ook country, techno en heel af en toe weer eens een oude Metallica/Slipknot plaat. De dynamiek vind ik wel belangrijk.
Volgens de verkoper was de NAD c399 (180w inclusief Bluesound module) en poweredge mijn enige optie. Want:

Beide opties zitten in eenzelfde prijsklasse. Ik heb ooit ergens bij Hobo hifi een tabel gezien dat je met een vermogen van 64 Watt en een gevoeligheid van 90dB/1W/1m al 108dB moet kunnen halen. Veel meer was ik eigenlijk niet van plan. Zijn er meer voordelen aan meer vermogen? Nee toch?

Verplaatst naar het aankoopadviesforum

In het kort: Goed werkende versterkers en receivers klinken allemaal gelijk. Op Pure Direct en op exact hetzelfde volume is er niemand die in blinde testen verschil hoort. Als een versterker dat wel doet, dan doet ie niet wat ie doen moet en dat is beeld/geluid onbewerkt doorgeven van de bron naar de speakers.

Wat wel kan is dat er equalizersettings zijn die verschil maken. Of bijv volumeverschillen. Luider vinden we vaak mooier. En dan is er nog de psycho-akoestiek. Als je meer geld uitgeeft aan een luxer product, dan willen onze hersenen ook graag verschil horen.

Watt en Ohm hoef je eigenlijk alleen maar op te letten als je heel exotische speakers koopt. In principe doet elke gangbare passieve speaker het goed op elke gangbare receiver/versterker. Stel dat jouw speakers iets heel bijzonders vragen, kun je dat natuurlijk altijd even nazien, maar in 99% van de gevallen is het niet nodig.

Het is niet perse logisch of onlogisch om voor een stereoversterker te kiezen ipv een surroundreceiver. Het ligt vooral aan de opties en aansluitingen die je gaat gebruiken. Er is ook geen enkel kwaliteitsverschil tussen een receiver of versterker.

Denon en Marantz hebben draadlozespeakeroplossingen genaamd Heos
Yamaha heeft draadlozespeakeroplossingen genaamd MusicCast
Dat zit dan ingebouwd in hun receivers/versterkers. Dan kan je de bijbehorende draadloze speakers plaatsen waar je wilt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Ramon schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 04:04:
Je kan zoveel kanten op, waarom je blindstaren op NAD en Marantz?

Ik vind zelf bluesound wireless speakers vrij duur voor de geboden geluidskwaliteit, en aangezien je zegt dat de geluidskwaliteit niet zo uitmaakt voor het wireless gedeelte zou ik dat er niet voor overhebben.

Yamaha heeft nu een range aan stereo receivers, beginnend bij volgens mij 650 euro. Deze hebben allemaal room correction en multiroom ingebouwd. Ik zou me daar ook even in verdiepen.
groot nadeel is, denk dat het nog steeds zo is, dat je uitgezonderd van de speakers aan je stereo amp, gebonden zit aan die yamaha multicast luidsprekers in de andere kamers. Die speakers zijn zeker niet high end.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• christiaans
greentea schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:52:
[...]

Ts vraagt om advies, mijn advies is om NAD te mijden. Als ik het ding verkoop zadel ik een ander met de problemen op. Als een fabrikant ondeugdelijke producten op de markt zet, mag dat opgemerkt worden toch?
Jawel, maar als het apparaat ondeugdelijk is, dan is het tijd om je te melden voor garantie, zodat de winkelier het voor je kan oplossen.

Van op elk forum schreeuwen dat merk X slecht is wordt niemand wijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaans
christiaans schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:25:
[...]

Jawel, maar als het apparaat ondeugdelijk is, dan is het tijd om je te melden voor garantie, zodat de winkelier het voor je kan oplossen.

Ik vind het geen constructieve bijdrage. Als iemand vraagt om input voor een nieuwe versterker, dan lijkt het me zinvol om mogelijke varianten aan te dragen. Uiteraard kunnen daarbij eventuele nadelen vermeld worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:24
Ik vind die 4 argumenten van de verkoper wel shocking. Dat zijn 4 hele grote redenen om niet bij die partij te kopen. Dat zijn allemaal onwaarheden om je een hele dure richting op te sturen. Wat uiteraard kan als je dat persé wil, maar er zijn zo veel meer opties (zoals hier al wordt aangehaald) die je niet meteen € 2.500 kosten en niet minder klinken. Je speakers hebben een gevoeligheid van 90db, die hebben echt niet zo veel vermogen nodig. Die dingen zingen nog fantastisch op een kleine stereoversterker met 50w vermogen.

Persoonlijk zou ik in jouw situatie kijken naar een stereo oplossing van Marantz, Denon of Yamaha en in de keuken werken met draadloze speakers met Heos of Musiccast ondersteuning, zodat je draadloos multiroom hebt. Wellicht is een Marantz M1 ook een mooie oplossing. Niet de goedkoopste (€ 1.000), maar wel een mooie compacte stereoversterker met Heos ondersteuning, allerlei draadloze streamingopties én je kunt daar eventueel nog eens een tv op aansluiten (mocht ie er komen) met de HDMI/ARC ondersteuning.

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 18-12-2024 10:03 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukjr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-12-2024

Mijn huidige situatie:

De Yamaha pre-out aansluiten op //www.audiophonics.fr/en/power-amplifiers/audiophonics-hpa-q250nc-power-amplifier-class-d-4-channel-ncore-nc252mp-4x250w-4-ohm-p-14356.html

• Ramon
Luukjr schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:31:
[...]

De Yamaha pre-out aansluiten op //www.audiophonics.fr/en/power-amplifiers/audiophonics-hpa-q250nc-power-amplifier-class-d-4-channel-ncore-nc252mp-4x250w-4-ohm-p-14356.html
Welk probleem van TS wordt daarmee opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
christiaans schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:25:
[...]

Je hebt niks aan garantie als het gaat om een slecht ontworpen product. Een vervangende unit heeft dezelfde issues.

Van het kenbaar maken van structurele problemen omtrent merk x wordt men wel zeker wijzer. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-04 08:08
Dank allemaal voor de goede adviezen. Wat me in ieder geval duidelijk is, ik ga op zoek naar een andere verkoper. Moet bekennen dat het ook de eerste zaak was die ik bezocht, omdat ik dat vermoeden al een beetje had. Maar het was wel een goede plek om de zoektocht te beginnen.

Waarbij de NAD geen slechte optie hoeft te zijn, want qua features is hij interessant en de kamer correctie is wel iets wat me aanspreekt. Maar dank voor de waarschuwing wat betreft de deugdelijkheid. Ook eventueel de optie losse streamer en versterkers iets zou kunnen zijn. De Wiim die Bennito noemt heb ik inmiddels vaker langs zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
  • Registratie: November 2022
Het multiroom gedeelte zou je prima met WiiM doosjes kunnen oplossen.
Voor een vergelijking tussen Bluesound Node Nano en WiiM Pro Plus zie hier: klik
Voordeel van een dergelijke constructie is dat je met vrijwel elke versterker uit de voeten kan, de slimmigheid inclusief room correctie zit in de streamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:24
Ik heb een Lyngdorf TDAI 3400 en ik gebruik Roon. De TDAI 3400 is boven je budget maar de TDAI 1120 zou een prima optie zijn. In Roon kun je heel mooi met zone's werken. Voor in de keuken zou ik een een draadloze speaker gebruiken die je als Roon endpoint kunt gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon
Sowieso nooit luisteren naar audio-verkopers. Dat is les 1 ;)

De ene verkoper is heilig overtuigd dat losse apparaten oneindig veel beter zijn. De andere smeert je audiokabels van 300 euro per meter aan. Ook speakers luisteren in een audio-winkel zegt niets over hoe ze thuis zullen klinken. Gewoon je gezond verstand gebruiken kan je veel geld besparen.

Dat gezegd hebbende. Versterkers klinken allemaal hetzelfde in de basis. Wat het verschil maakt is equalisatie of room correction zoals @Jorgen al zegt. Nou is het laatste woord over room correction nog niet gezegd want veel mensen vinden Dirac helemaal de bom, terwijl nu dat Denon zowel Audyssey als Dirac ondersteunt, mensen ook zeggen dat ze Audyssey beter vinden klinken.

Maar wetende dat de versterking in de basis hetzelfde klinkt ben je in essentie dus bezig om 2000 euro uit te geven enkel en alleen om de multiroom functionaliteit toe te voegen aan je versterker. En dat dan voor een ruimte waar blijkbaar een groot deel van de tijd een afzuiging aanstaat zodat je niet eens de volle potentie van de extra nog aan te schaffen wireless speakers zal benutten. Nou moet je natuurlijk zelf weten waar je je geld aan wilt uitgeven maar ik vind het zonde.

Wat je mijns inziens beter kan doen is de Yamaha "omtoveren" in een multiroom streamer door er bijvoorbeeld een WiiM Pro (€ 150,-) aan te koppelen. In de keuken heb je dan de keuze voor een (of meerdere) WiiM wireless speaker of een WiiM AMP als je zelf speakers uit wilt kiezen. Het streamingplatform van WiiM vind ik op gelijke hoogte als dat van BluOS, of misschien wel beter. Dan heb je voor minder dan 500 euro precies wat je wil.
aljooge schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:24:
[...]

groot nadeel is, denk dat het nog steeds zo is, dat je uitgezonderd van de speakers aan je stereo amp, gebonden zit aan die yamaha multicast luidsprekers in de andere kamers. Die speakers zijn zeker niet high end.
Met Yamaha MusicCast kan je ook de WXA-50 gebruiken om je eigen, losse speakers aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Hoe groot is de keuken? Dit vraag is omdat in een kleine ruimte, waar je dicht op de speakers zit, monitor speaker beter kunnen klinken dan "gewone" speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Ramon schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:48:

[...]

Met Yamaha MusicCast kan je ook de WXA-50 gebruiken om je eigen, losse speakers aan te sluiten.
Ja dat is mij bekend, maar het probleem is dat de multiroom speakers niet van elk merk kunnen zijn en dat je in de andere kamers alleen die Yamaha melkpakjes kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaans
greentea schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:20:
[...]

Je hebt niks aan garantie als het gaat om een slecht ontworpen product. Een vervangende unit heeft dezelfde issues.
In dat geval, dus al het apparaat daadwerkelijk ondeugdelijk is, zou je misschien de verkopende partij kunnen vragen om een vervanger van een ander merk. De winkel heeft immers weinig aan ontevreden klanten.
Pagina: 1