Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edmunt
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-04 19:19
Om energie te besparen op de centrale verwarming, heb ik het volgende overwogen. Als ik een radiator elk uur afzet en dan terug een uur opzet en dan terug een uur afzet enzo... Bespaart men hiermee aan energie kosten? Of werkt het zo niet?

Ik wil enkel de radiator aan en uitzetten via een smartregelaar. Bijvoorbeeld een radiator in de slaapkamer. De ketel zelf blijft gewoon aan.

De centrale verwarming is een Ökofen pellet ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:43
Dan lijkt het me makkelijker om de radiator een kleine beetje open te zetten? Heb je hetzelfde effect?

Verder, hoe minder je verwarmt hoe minder gas verbruikt wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat hangt ervanaf wat de optimale vermogensafgifte is van je "ketel". Vrijwel.alle warmtebronnen doen het juist optimaal bij een constante laagtemperatuurafgifte en suboptimaal bij uit/aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:21
Waarschijnlijk niet.

De ketel continue op zo laag mogelijk vermogen en zo laag mogelijke temperatuur laten werken is doorgaans het meest zuinig. Om dat te bereiken moet je de radiatoren in de ruimte(n) die je wilt verwarmen dus juist continu open zetten.
Als je dan ook nog een zorgt voor een modulerende kamerthermostaat die kan samenwerken met jouw type ketel, dan zal de ketel vanuit zich zelf het optimum zoeken tussen aanvoertemperatuur, benodigd vermogen en pompsnelheid.

Via de instellingen van de ketel de maximale aanvoertemperatuur begrenzen op 50 graden (of 60 graden wanneer die 50 graden op koude dagen te laag blijkt) kan ook al helpen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ivow85 op 16-12-2024 18:39 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.