Experiabox nieuwe Firmware V10.C.24.12.11

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xkredr
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-04 10:23
Vannacht is (zoals aangekondigd door KPN per mail/sms) nieuwe software geinstalleerd op de experiabox v10. Betreft firmware V10.C.24.12.11.
Ziet er leuk/moderner uit die nieuwe GUI, alleen zoals ook vorige keer is de lijst met gereserveerde ip-adressen ook dit keer weer gewist.
Ander leuk grapje is dat het ip adres en dus ook de default gateway van de experiabox is gewijzigd van 192.168.2.254 naar 192.168.2.198.
Dit kun je gewoon terugzetten in de DHCP instellingen onder het Thuisnetwerk, dus waarom deze wijziging nu in de update is doorgevoerd????
In ieder geval had ik toch even een puzzeltje toen mijn achterliggende pfSense router en de subnetten daaronder geen internet meer hadden.
Zou toch leuk zijn als KPN eens wat release info zou geven bij dit soort updates.

Dus opgelet als je een eigen router achter de exp. box hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:28
Valt me ook op dat een eigen DNS server niet meer in te stellen is onder het kopje "DHCP". Iemand die weet hoe dit wel te doen is? Velden zijn greyed out bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWI0_bZqn6vlz74rEWpu-7w55qg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rKqZyZeKSYLezetnGKg54yTY.png?f=fotoalbum_large

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

xkredr schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:21:

Gewoon dat rotding vervangen door wat anders, een Fritz box bijvoorbeeld werkt perfect en geeft meer vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:50
xkredr schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:21:
Vannacht is (zoals aangekondigd door KPN per mail/sms) nieuwe software geinstalleerd op de experiabox v10. Betreft firmware V10.C.24.12.11.
Ziet er leuk/moderner uit die nieuwe GUI, alleen zoals ook vorige keer is de lijst met gereserveerde ip-adressen ook dit keer weer gewist.
Ander leuk grapje is dat het ip adres en dus ook de default gateway van de experiabox is gewijzigd van 192.168.2.254 naar 192.168.2.198.
Dit kun je gewoon terugzetten in de DHCP instellingen onder het Thuisnetwerk, dus waarom deze wijziging nu in de update is doorgevoerd????
In ieder geval had ik toch even een puzzeltje toen mijn achterliggende pfSense router en de subnetten daaronder geen internet meer hadden.
Zou toch leuk zijn als KPN eens wat release info zou geven bij dit soort updates.

bedankt voor de info, ik zal straks eens kijken of er iets is verdwenen qua netwerksettings.
bij mijn schoonmoeder waren de voip/sip gegevens verdwenen na de update (v10),
ze kon niet meer bellen of gebeld worden. ook fijn voor een hartpatient van 86 mocht ze 112 nodig hebben....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan121
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-04 15:45
nMad schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:56:
Valt me ook op dat een eigen DNS server niet meer in te stellen is onder het kopje "DHCP". Iemand die weet hoe dit wel te doen is? Velden zijn greyed out bij mij.

[Afbeelding]
Hier net een update gehad naar de nieuwe firmware op de 12. waardoor de interface gelijk moet zijn aan de 10.

DNS kan je instellen bij Internetverbinding -> DNS, en gelukkig nu ook voor IPv6, DNSv6. Dus een welkome verbetering.

Dat maakt PiHole opeens weer een stuk nuttiger, want dat werkte niet meer als devices IPv6 voor de verbinding gebruikten.

Bij Thuisnetwerk -> DHCP, daar wordt de DNS server alleen getoond.

Nadeel, de DNS server voor het Gastnetwerk is niet apart in te stellen, en kan daar dus nooit PiHole vinden.

Workaround:
- zelf bij de verbinding op een device DNS instellen
- bij secundaire DNS-server een publieke instellen. Als het goed is wordt pas de secundaire DNS-server gebruikt als de primaire niet bereikbaar is
- een tweede Pihole en die als secundaire DNS opgeven, of één PiHole met twee netwerkverbindingen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Jan121 op 02-02-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nats_DB
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:14
Het buitenkantje is idd mooier. Voorzichtig met deze update voor de V10. Een aandachtspuntje met deze update is het (mogelijk) verliest de (bv. HP, Epson,...) printer connectie met de KPN Experiabox V10. De 2,4 GHz band instellingen veranderen helpt niet, ook de extra WiFi geeft geen soelaas. Nog niet opgelost met V10.C.24.12.15.

[ Voor 6% gewijzigd door Nats_DB op 02-02-2025 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan121
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-04 15:45
Je kan niet zoveel doen aan die updates.

Ging hier vanzelf, zonder aankondiging.

Merkte het omdat ik opeens een ander IP adres had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:04
Toch ronduit slecht van KPN dat allerlei configuraties verdwijnen na een firmware update.

Daar heb ik bij Ziggo nooit last van en tevens heeft die de mogelijkheid de configuratie nog ergens apart op te slaan zodat hem eventueel zelf kunt terug zetten (nooit nodig gehad).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Ben(V) schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:07:
Toch ronduit slecht van KPN dat allerlei configuraties verdwijnen na een firmware update.

Daar heb ik bij Ziggo nooit last van en tevens heeft die de mogelijkheid de configuratie nog ergens apart op te slaan zodat hem eventueel zelf kunt terug zetten (nooit nodig gehad).
Klanten van KPN kregen vantevoren per email en SMS een berichtje over deze update,
en het advies zelf een config backup te maken.
Maar inderdaad was dit geen prettige update voor sommigen, dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Nats_DB schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:05:
Het buitenkantje is idd mooier. Voorzichtig met deze update voor de V10. Een aandachtspuntje met deze update is het (mogelijk) verliest de (bv. HP, Epson,...) printer connectie met de KPN Experiabox V10. De 2,4 GHz band instellingen veranderen helpt niet, ook de extra WiFi geeft geen soelaas. Nog niet opgelost met V10.C.24.12.15.
KPN V10 modem met Epson (wifi) printer hier, ik heb geen probleem verder gehad na de update.
Wat wel was verdwenen waren de VoIP/SIP gegevens, alles leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Nats_DB schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:05:
Er is inderdaad blijkbaar wat veranderd aan de WPA2 beveiliging waardoor bepaalde oudere printers/apparaten de verbinding niet meer kunnen maken.
Hetzelfde probleem speelt bij nieuwe (WPA3) modems/routers van Ziggo/Odido en andere providers.

KPN Community: Geen verbinding met Epson sx535wd na update van Experiabox V10
KPN Community: Epson printer Stylus SX420W verbinden via wifi lukt niet
KPN Community: Afwijkend IP adres printer na update v10 (HP 3050a)
KPN Community: Printer krijgt geen (bereikbaar) IP-adres (meer) van het KPN modem (HP 3050a)

[ Voor 11% gewijzigd door The_Doman op 05-02-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:02
Dankzij dit topic eindelijk het probleem gevonden!

Mensen opgelet!

Betreft hier de Experiabox V10.
Sinds eergisterenochtend 3.30 lagen diverse netwerkapparaten eruit.
Modem opnieuw opgestart maar een gedeelte bleef wel werken en een gedeelte niet.

Ik heb van alles losgetrokken, kabels vervangen, zelfs een nieuwe switch gekocht omdat ik dacht dat die stuk was. Blijkt dit gewoon door een onaangekondigde update van KPN te komen. Ik vind dit echt heel slecht!

De nieuwe update heeft wel het IP-adres van het modem behouden maar de DNS gewijzigd naar 192.168.2.254. Dit was de reden waarom de helft van mijn netwerk niet meer werkte. Leuk een update maar ik was liever op de hoogte gebracht van deze update zodat ik ook wist waar ik het zoeken moest. Had mij een hoop tijd, ergernis en ongemak binnen ons gezin gescheeld. Ik ben normaliter heel tevreden over KPN maar bij deze update hebben ze de plank wel volledig mis geslagen in mijn optiek.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
@knorde
"Blijkt dit gewoon door een onaangekondigde update van KPN te komen"

KPN klanten zijn vantevoren op de hoogte gebracht per mail en SMS over deze upgrade.
Ik heb zelf ook problemen ondervonden met deze upgrade, maar dat dit onaangekondigd was is niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
EverLast2002 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:12:
@knorde
"Blijkt dit gewoon door een onaangekondigde update van KPN te komen"

KPN klanten zijn vantevoren op de hoogte gebracht per mail en SMS over deze upgrade.
Ik heb zelf ook problemen ondervonden met deze upgrade, maar dat dit onaangekondigd was is niet waar.
Ik heb teruggekeken in mijn mail maar ik heb hier absoluut geen mail over gehad. En ik lees op het KPN forum dat ik niet de enige ben. Dus het is wel waar. Dat jij blijkbaar wel bericht heb gehad is fijn maar dat betekend niet automatisch dat een andere grote groep gebruikers dit ook heeft ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
knorde schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:24:
[...]

Ik heb teruggekeken in mijn mail maar ik heb hier absoluut geen mail over gehad. En ik lees op het KPN forum dat ik niet de enige ben. Dus het is wel waar. Dat jij blijkbaar wel bericht heb gehad is fijn maar dat betekend niet automatisch dat een andere grote groep gebruikers dit ook heeft ontvangen.
Zelfs de topicstarter zegt dat het is aangekondigd.
Zelf heb ik de SMS teruggevonden hierover.
Misschien kun je je 06 nr ergens in MijnKPN zetten zodat je op de hoogte wordt gehouden?
(mail krijg ik niet, alleen SMS. Het staat op naam van mijn schoonouders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
EverLast2002 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:16:
[...]

Zelfs de topicstarter zegt dat het is aangekondigd.
Zelf heb ik de SMS teruggevonden hierover.
Misschien kun je je 06 nr ergens in MijnKPN zetten zodat je op de hoogte wordt gehouden?
(mail krijg ik niet, alleen SMS. Het staat op naam van mijn schoonouders).
Mijn 06 nummer is bij KPN bekend en ik heb 100% zeker geen SMS gekregen (net zoals vele anderen, zie KPN forum). Al zou de oplossing zijn dat je je ergens moet aanmelden hiervoor zou het fijn zijn dat KPN dit actief communiceert.

Zie deze link waar meerdere mensen hetzelfde probleem hebben ervaren (geen aankondiging hebben gehad): https://community.kpn.com...12-15-628140#postid=10863

[ Voor 14% gewijzigd door knorde op 07-02-2025 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
knorde schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:53:
[...]

Mijn 06 nummer is bij KPN bekend en ik heb 100% zeker geen SMS gekregen (net zoals vele anderen, zie KPN forum). Al zou de oplossing zijn dat je je ergens moet aanmelden hiervoor zou het fijn zijn dat KPN dit actief communiceert.

Zie deze link waar meerdere mensen hetzelfde probleem hebben ervaren (geen aankondiging hebben gehad): https://community.kpn.com...12-15-628140#postid=10863
Interessante dingen lees ik hier nu, thanks voor de link !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hier heb ik deze update in januari al ontvangen. Netjes van tevoren aangekondigd via mail en sms. Ook al eens eerder, maar toen ging de update om redenen niet door. An sich is zo’n update niet heel erg en ik begrijp ook dat bij zo’n ingrijpende update je configuratie verloren kan gaan, maar ik vond het verdraaid lastig dat dit door de weeks ‘s nachts gebeurde.

Mijn ochtend begon met het vrolijke gejoel van het inbraakalarm, omdat de aanwezigheid van huisgenoten wordt gedaan middels aanwezigheid van mobiele telefoons. Aangezien die allemaal hun vaste ip adressen verloren waren, dacht het systeem dat er niemand thuis was en bij het openen van de buitendeur was het meteen alarm.

Daarna zit je, voor je naar het werk gaat, te pielen om alles weer aan de gang te krijgen. Voor de gewone thuisgebruiker is het allemaal niet zo’n probleem, maar als je wat meer hebt ingesteld, ben je toch weer even bezig om dingen werkend te krijgen.

Mooi voordeel is wel dat de nieuwe interface netjes aangeeft met welke snelheid netwerkpoorten werken. Hierdoor kwam ik erachter dat ik een brakke switch had, die soms terug ging naar 10 of 100 mbit.

Verder nog weinig problemen kunnen ontdekken aan de werking van de Experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
wolly_a schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:43:
Hier heb ik deze update in januari al ontvangen. Netjes van tevoren aangekondigd via mail en sms. Ook al eens eerder, maar toen ging de update om redenen niet door. An sich is zo’n update niet heel erg en ik begrijp ook dat bij zo’n ingrijpende update je configuratie verloren kan gaan, maar ik vond het verdraaid lastig dat dit door de weeks ‘s nachts gebeurde.

Mijn ochtend begon met het vrolijke gejoel van het inbraakalarm, omdat de aanwezigheid van huisgenoten wordt gedaan middels aanwezigheid van mobiele telefoons. Aangezien die allemaal hun vaste ip adressen verloren waren, dacht het systeem dat er niemand thuis was en bij het openen van de buitendeur was het meteen alarm.

Daarna zit je, voor je naar het werk gaat, te pielen om alles weer aan de gang te krijgen. Voor de gewone thuisgebruiker is het allemaal niet zo’n probleem, maar als je wat meer hebt ingesteld, ben je toch weer even bezig om dingen werkend te krijgen.

Mooi voordeel is wel dat de nieuwe interface netjes aangeeft met welke snelheid netwerkpoorten werken. Hierdoor kwam ik erachter dat ik een brakke switch had, die soms terug ging naar 10 of 100 mbit.

Verder nog weinig problemen kunnen ontdekken aan de werking van de Experiabox.
Dat is het, het is frustrerend dat je voor je werk (waar ik overigens niet genoeg tijd voor had) in 1x halsoverkop van alles moet regelen. Hier overigens ook een alarmsysteem en beveiligingscamera's. Zelfde effect, je bent er op een rot moment even druk mee.

Zou fijn zijn als iedereen gewoon bericht kreeg en nog fijner dat je zelf een update moment kan kiezen (bijvoorbeeld dat je moet updaten voor datum X. Geen update uitgevoerd? Na X datum wordt de update automatisch geïnstalleerd). Ik heb absoluut niks tegen updates, wel op de manier waarop ze geïnstalleerd worden (in ieder geval deze keer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:17
Sinds deze update werkt FTP niet meer. Ik heb gezien dat je het beveiligingsniveau kunt aanpassen naar 'aangepast' in plaats van 'middel' (standaard) of 'hoog'.

Zie:
https://community.kpn.com...ewall-instellingen-614868

Echter is die UI enorm onduidelijk. Je hebt dus twee opties als je voor 'aangepast' kiest: alles blokkeren en alles toestaan.

Blijkbaar komt alles toestaan overeen met 'middel' en alles blokkeren komt overeen met 'hoog'. Maar het idiote is dat je alle regels omgekeerd moet interpreteren 8)7

Dat maakte het voor mij totaal onduidelijk welke regels nu wel of niet gelden. Je ziet dat ook aan de screenshots uit de link hierboven. Wil je bijvoorbeeld SSH (poort 22) uitzetten, dan moet in 'alles toestaan' mode de schuif uit staan, want het is een toestaan regel. Als je mode op 'alles blokkeren' staat, dan moet de schuif aan staan om die toestaan regel te blokkeren. :+ Het duurde even voordat het kwartje viel.

Dit kan zoveel simpeler. Het zou fijn zijn als ze die modus eruit halen. Maak gewoon 1 lijst met toestaan / blokkeer regels en een schuif ernaast... zo moeilijk is het niet... dan hoef je als gebruiker niet te interpreteren wat er nou precies bedoelt wordt. Ik denk in elk geval dat het nu goed staat en niet allemaal open is.

Oh en om FTP werkend te krijgen moet je per se 'alles toestaan' klikken en dan de blokkeerregel van FTP uitzetten. Je zou verwachten dat je andersom ook 'alles blokkeren' kunt gebruiken en dan de schuif omdraaien (zoals dat met de rest wel zo is..).. maar dat werkt niet. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:17
nMad schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:56:

[Afbeelding]
De oplossing hiervoor is door naar 'Internet connection' te gaan. Dan naar het tabje 'DNS' en daar 'Use DNS proxy' uit te zetten en dan zelf wat in te vullen. Maar dat heb je inmiddels wellicht al gevonden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• an-tony-o
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-03 21:35
Hier ook diverse problemen door deze onverwachte update...

Kon mijn NAS-inlogpagina niet meer vinden, doordat de IP-reservering idd verdwenen was (voortaan ook maar in de NAS instellen). Ook het adminwachtwoord van het modem was gereset.

KPN-klanten mogen misschien ingelicht zijn, ik heb VDSL via Youfone (dus wel KPN-netwerk) en ik kan me niet herinneren dat het aangekondigd is!
Pagina: 1