Welke verwarmer voor kleine kamer is het beste en zuiniger

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric en joep
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-05 13:28
Mijn vraag
.Beste forumleden ik ben op zoek naar een verwarmings toestel voor een kleine kamer..die echt zuinig is Ik gebruik nu een oud type met van die gloeiende draden en dat vreet stroom.
Ik zie op internet een hele partij van de kleine electr kacheltjes staan maar welke ga ik moeten nemen
de inhoud van het kamertje is maar 18 M3 dat is dus niet zo groot maar matig geisoleerd wel dubbel glas
Ik hoop dat er hier leden zijn die er iets van af weten en mij goed tips kunnen geven

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
. Heb al wat kacheltjes bekeken maar ze zeggen allemaal dat ze zuinig zijn tot ik er een koop ..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:48
Beste Eric en Joep,

Er is meer informatie nodig om met een correct advies te komen. Wat voor 'kleine kamer' is dit. Een woonkamer die 24/7 warm wil hebben of een werkkamertje waar iemand 2x per maand een uurtje zijn hobby uitoefent. Dat maakt nogal veel verschil voor de warmtevraag en welk toestel dan handig zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:02
Al die kachels zitten rond COP 1.
Je zou kunnen kijken naar een warmtepomp (airco). Die zijn stuk zuiniger, maar hebben wel een buitenunit nodig.

Wil je enkel iets in stopcontact steken? dan doet het er niet zoveel toe, ze zijn allemaal COP 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:08

de Peer

under peer review

Ze zijn allemaal even onzuinig omdat ze eenzelfde rendement hebben.
Het enige dat je kunt doen is een infrarood (IR) paneel nemen en daar alleen een bepaalde zithoek of bureau mee verwarmen. Daar kun je mee besparen. Je verwarmt dan niet de hele kamer maar bestraalt een specifieke plek.

wil je zuiniger dan dat dan moet je gaan voor:
-gasketel of warmtepomp

maar dat was nu net niet je bedoeling neem ik aan.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 16-12-2024 11:27 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Als het om een werkplek of zoiets gaat kun je ook kijken naar stoel- en beenverwarming in plaats van de hele kamer proberen op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:17
De meest zuinige elektrische kachel is één die uit staat, verder zoals al gezegd wordt, zijn ze allemaal COP=1 dus even efficiënt. Neem er een met een termostaat, zodat de kachel uit gaat als het warm genoeg is.

Je kan ook een IR paneel overwegen zodat je enkel jezelf warm maakt i.p.v. de hele ruimte, kost je minder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-05 15:08

Kwastie

Awesomeness

Kan het zijn dat je een reclame hebt gezien die suggereerde dat er een revolutionaire verwarming zou bestaan die veel goedkoper kan verwarmen? Dit is helaas nep. Zoiets o.a. in een review te zien is; YouTube: Equiwarm Pro Heater Review - Does it Work Or A Scam?.

Dus waarschijnlijk is je bestaande 'gloeiende draden'-verwarming net zo efficiënt als een nieuwe elektrische kachel.

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:52
Van onzuinig naar zuinig:
  1. een standaard elektrische verwarming zoals je ook nu al hebt (vaak te boek als convectorkachel, oliekachel, of keramische kachel, allemaal even zuinig), wordt het dus niet zuiniger van.
  2. een elektrische kachel waarbij je de warmte goed kan ‘mikken’, zoals met een infraroodpaneel of een elektrisch deken. Kwa omzetten van stroom in warmte zijn ze even zuinig als alle andere elektrische kachels, maar waar jij zit wordt verwarmd en de rest van de kamer wordt wat minder verwarmd en daardoor verbruik je minder stroom.
  3. een mobiele airco die ook kan verwarmen (~400 euro), zuiniger dan bovenstaande verwarmingen maar ook niet zo zuinig als betere airco’s omdat die lucht die je net hebt lopen verwarmen toch weer naar buiten zuigt.
  4. een monoblock airco. Waarschijnlijk de meest dure optie en niet de meest efficiënte optie. Vereist twee ventilatiegaten in je gevel, en efficiënter dan een mobiele airco.
  5. Een split airco, dit is veruit de meest stroombesparende optie en zeker aan te raden als je de kleine kamer veel gebruikt (bijv. Als thuiswerkplek), je moet wel een buitenunit kwijt en installatie mag je niet zelf doen.
Optie 1 is opzich prima als je maar sporadisch in de kamer bent. Optie 2 is waarschijnlijk het beste als je wel regelmatig maar niet langere tijd in die kamer bent (zoals een badkamer, daar is infraroodverwarming ideaal). Optie 5 is het beste als je regelmatig en langdurig in de kamer bent, zoals een werkkamer, maar als je de buitenunit voor een normale airco niet kwijt kan dan kan je toch naar opties 4 of 3 kijken.

Isoleren kan trouwens ook heel veel helpen als dat een optie is.
Pagina: 1