Trafo verwijderd. Maar zie iets over het hoofd.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-05 15:33
Goedenavond

Wij hebben in de hal bij de overloop 3 oude spotjes met een Trafo die 3 spotjes aanstuurt. Deze maakt de laatste weken herrie en wil deze nu naar led gaan vervangen.

Nu is me verteld door de electricien dat ik boven op de zolder waar de Trafo zit. Gewoon de stekker eruit moet
Trekken en dan de 3 spotjes kabels gewoon aan een lasklem moet verbinden. Dit heb ik gedaan en natuurlijk ook de fittingen etc veranderd. Alleen de lampen doen het niet. Ik heb het idee dat ze geen stroom hebben en dat ik ze nog ergens aan moet koppelen. We hebben ook hotel schakeling. Onder aan de trap en boven aan de trap. Wat zie ik over het hoofd. Moet ik zorgen dat ze boven bij de 3 kabels die ik doorverbonden heb dat deze nog een Plus en een Min gaan krijgen?

Het rare is dat de Trafo enkel alleen op stroom aangesloten is. En de 3 kabels voor de spotjes. Ik neem aan dat deze toch ook verbonden zou moeten zijn met de schakelaars ?? Of ben ik nu echt een leek. Zie de foto’s. Ik kom er namelijk niet helemaal uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zy-oZWy2PPdL0bjfAQW46adru7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqojcDuA4aUbYy32BDH7vWhM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkqNVWgpc3dEONR2-27owf55P1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDy82aB5Al70ed1DFoj6fg3Q.jpg?f=fotoalbum_large Hoor het graag. Mvg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik vrees dat er nogal wat informatie ontbreekt.
- Welke spotjes heb je eruit gehaald
- Welke zijn er voor in de plek gekomen?
- Welke spanning geeft die oude trafo af, met andere woorden kunnen de spotjes in serie geschakeld zijn?
- Wat voor draden gaan er naar de spotjes (kleur, dikte en massief of soepel)?
- Welke buis in de onderste foto gaat waar heen?
- En, minstens zo belangrijk, als je je er niet vertrouwd mee voelt, waarom laat je het niet door de electrien doen? Het kost misschien een paar centen, maar is altijd beter dan dat je huis afvikt of iemand een opdonder krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06:46
Ik ga ervan uit dat de hotel schakeling er voor zorgt dat je stroom op de WCD krijgt. Vandaar ging het naar de trafo en daarna naar je lampjes. Die trafo wil je kwijt dus de kabel van de lampjes moet nu met stekker in de WCD.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@(JVR1988) Op je foto van de lasdoos is het eigenlijk niet te zien, maar zo te zien is de grijze kabel niet rechtstreeks aangesloten op de fase (de 2 bruine draden lijken uit gele buizen te komen). Dat betekent dat die kabel (en dus het stopcontact) achter een zwarte schakeldraad zit. Dat zou ook logisch zijn, anders staan de lampen altijd aan. Dat is in ieder geval hoe ik het zou aansluiten in dit geval.

Als dat klopt, is het zo simpel als de stekker uit het stopcontact trekken en je nieuwe spotjes parallel aansluiten op een stekker en deze stekker in het stopcontact steken.

@RiDo78
Al die extra info die je vraag voegt weinig toe. Trafo gaat weg en alles wordt vervangen door lampen die direct op 230V kunnen. Vraag is, wat doet dat stopcontact (ik vermoed dat die dus via een schakelaar gevoed wordt).
De draad die vanuit de trafo naar de lampjes loopt, is zo te zien een regulier 0,75mm2 2 aderig dubbel geïsoleerd snoer, prima geschikt voor 230V (ik zie een blauwe en bruine draad)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
RiDo78 schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:19:
Ik vrees dat er nogal wat informatie ontbreekt.
- Welke spotjes heb je eruit gehaald
- Welke zijn er voor in de plek gekomen?
- Welke spanning geeft die oude trafo af, met andere woorden kunnen de spotjes in serie geschakeld zijn?
- Wat voor draden gaan er naar de spotjes (kleur, dikte en massief of soepel)?
- Welke buis in de onderste foto gaat waar heen?
- En, minstens zo belangrijk, als je je er niet vertrouwd mee voelt, waarom laat je het niet door de electrien doen? Het kost misschien een paar centen, maar is altijd beter dan dat je huis afvikt of iemand een opdonder krijgt.
Ik heb er GU5.3 uitgehaald en GU10 Hue terug geplaatst. De kabels die liggen hadden 3 jaar geleden halogeen erin zitten dan zouden deze kabels toch gewoon makkelijk zonder Trafo met led kunnen ivm wattage?

Het zijn soepele kabels die naar de spotjes gaan. Alleen ik ben van Led GU5.3 na Led GU10 gegaan. Omdat we daar een sensor van hue willen gaan plaatsen voor ons dochtertje op een donkere overloop. En de huidige Trafo maakte een raar geluid de laatste weken.

Waar de onderste buis heen gaat is me nog niet duidelijk. Dit moet ik nog doormeten. Maar moet ik een 2e man erbij hebben om te kijken als de schakelaar omgezet word of ik boven stroom veranderingen zie.

Onze electricien is voor een project na het buitenland. Had hem gebeld en die gaf af waarschijnlijk Trafo eruit trekken die kabels van de spotjes doorverbinden. En dat moet voldoende zijn maar helaas is dat niet zo.

Ik ga er zelf ook niet verder mee als ik niet 100% ben. Vandaar mijn vraag. Ik wil inderdaad geen risico lopen op brand of dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
deepbass909 schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:01:
@(JVR1988) Op je foto van de lasdoos is het eigenlijk niet te zien, maar zo te zien is de grijze kabel niet rechtstreeks aangesloten op de fase (de 2 bruine draden lijken uit gele buizen te komen). Dat betekent dat die kabel (en dus het stopcontact) achter een zwarte schakeldraad zit. Dat zou ook logisch zijn, anders staan de lampen altijd aan. Dat is in ieder geval hoe ik het zou aansluiten in dit geval.

Als dat klopt, is het zo simpel als de stekker uit het stopcontact trekken en je nieuwe spotjes parallel aansluiten op een stekker en deze stekker in het stopcontact steken.

@RiDo78
Al die extra info die je vraag voegt weinig toe. Trafo gaat weg en alles wordt vervangen door lampen die direct op 230V kunnen. Vraag is, wat doet dat stopcontact (ik vermoed dat die dus via een schakelaar gevoed wordt).
De draad die vanuit de trafo naar de lampjes loopt, is zo te zien een regulier 0,75mm2 2 aderig dubbel geïsoleerd snoer, prima geschikt voor 230V (ik zie een blauwe en bruine draad)
Dus jij verwacht de stopcontactdoos waar de Trafo in zou zitten. Dat die aangestuurd word op de
Hotelschakeling? Dus ik zou dan de 3 kabels moeten verbinden met lasdoosjes aan een nieuwe stekker. En dan vervolgens weer op het stopcontact aansluiten.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:32
Je moet hue lampen koppelen aan de hue bridge.
Al zou ik verwachten dat ze out-of-the-box wel gewoon aan zouden moeten gaan.

Hue lampen hebben natuurlijk ook geen trafo nodig, dus wat die nog op de foto doet is mij onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
jeroen3 schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:13:
Je moet hue lampen koppelen aan de hue bridge.
Al zou ik verwachten dat ze out-of-the-box wel gewoon aan zouden moeten gaan.

Hue lampen hebben natuurlijk ook geen trafo nodig, dus wat die nog op de foto doet is mij onduidelijk.
Foto is puur van hoe de situatie was. Heb een bridge maar moet wel stroom hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
De WCD is inderdaad geschakeld aan de schakelaars in de overloop. HOTELSCHAKELING. heb het getest met een verhuisfitting e27.

Wat is nu verstandig. De 3 kabels van de spotjes op een stekker aansluiten voor in de wcd. Of beter aansluiten op de lasklemmen? En is een gewone stekker voor het stopcontact voldoende of kan ik beter iets anders doen? Heb nog wat foto’s toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V182s_6IXhykX1vmXN2e9QqQo5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJaRuMAAgboRVWsPHpdjQFFr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wx6FlAeVl00Xrfj8ck-SLNxT9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypo3PKheZMTEW5UpBZUMU0rO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:04
Als je Hue (dus slimme lampjes) aansluit, heb je die schakeldraad niet nodig. Die Hue lampjes hebben continue 230 nodig en het schakelen doe je niet meer direct via de 230V.

Bij beide schakelaars heb je dan een Hue Wall Switch Module nodig. Die sturen middels je Hue bridge dan de lampjes aan. Al het spul heeft dan wel constant stroom nodig. Vervolgens kun je in de hue and friends app dan volgens mij een hotelschakeling definiëren.

[ Voor 11% gewijzigd door SkiFan op 16-12-2024 12:30 ]

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:08
Het is duidelijk dat elektra niet helemaal jouw ding is, en dat is natuurlijk ook niet erg. Wel is elektra erg gevaarlijk, en zijn er risico's wanneer je dingen verkeerd doet.

Het lijkt mij dan ook verstandig als je dit laat oplossen door iemand die er iets meer kaas van heeft gegeten, een buurman, vriend, broer of vader. Een foutje is zo gemaakt, en doorgaans ook niet erg, maar met elektra wel potentieel dodelijk of brandgevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
SkiFan schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:29:
Als je Hue (dus slimme lampjes) aansluit, heb je die schakeldraad niet nodig. Die Hue lampjes hebben continue 230 nodig en het schakelen doe je niet meer direct via de 230V.

Bij beide schakelaars heb je dan een Hue Wall Switch Module nodig. Die sturen middels je Hue bridge dan de lampjes aan. Al het spul heeft dan wel constant stroom nodig. Vervolgens kun je in de hue and friends app dan volgens mij een hotelschakeling definiëren.
Hue heeft niet perse continue stroom
Nodig. Is puur gebruiksgemak. Ik heb al vele schakelaars in huis van hue. Alleen met de ouderwetse moet je ze alleen uitzetten met telefoon of iets dergelijks. Er komt bewegingssensor op dus de schakelaars kan ik evt met een blindplaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

(JVR1988) schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:08:
[...]

Dus jij verwacht de stopcontactdoos waar de Trafo in zou zitten. Dat die aangestuurd word op de
Hotelschakeling? Dus ik zou dan de 3 kabels moeten verbinden met lasdoosjes aan een nieuwe stekker. En dan vervolgens weer op het stopcontact aansluiten.?
Dat is een mogelijkheid, of, omdat je toch al onder de vloer zit met die draden, je vervangt de huidige lasklemmen door WAGU's (die zijn namelijk geschikt voor flexibele kern) en sluit het direct aan in de lasdoos.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
Hatsjoe schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:30:
Het is duidelijk dat elektra niet helemaal jouw ding is, en dat is natuurlijk ook niet erg. Wel is elektra erg gevaarlijk, en zijn er risico's wanneer je dingen verkeerd doet.

Het lijkt mij dan ook verstandig als je dit laat oplossen door iemand die er iets meer kaas van heeft gegeten, een buurman, vriend, broer of vader. Een foutje is zo gemaakt, en doorgaans ook niet erg, maar met elektra wel potentieel dodelijk of brandgevaarlijk.
Nogmaals mijn electricien is op vakantie. En natuurlijk begrijp ik je reactie. Het was ook meer een vraag. Het gaat me alleen een beetje tegen me wil in dat ik een stekker van 230 moet gaan maken voor 3 spotjes die altijd in het stopcontact zit. Maar wil natuurlijk wel de beste materialen en het mag best wat kosten. Het gaat inderdaad om
Onze veiligheid. Alleen mijn ervaring met de meeste oudere electricien’s die ik ken. Die snappen dus niks van heel dat Hue gebeuren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:08
(JVR1988) schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:37:
[...]

Nogmaals mijn electricien is op vakantie. En natuurlijk begrijp ik je reactie. Het was ook meer een vraag. Het gaat me alleen een beetje tegen me wil in dat ik een stekker van 230 moet gaan maken voor 3 spotjes die altijd in het stopcontact zit. Maar wil natuurlijk wel de beste materialen en het mag best wat kosten. Het gaat inderdaad om
Onze veiligheid. Alleen mijn ervaring met de meeste oudere electricien’s die ik ken. Die snappen dus niks van heel dat Hue gebeuren etc.
Je kan toch iemand anders vragen dan die elektricien die met vakantie is? Er is vast wel iemand in je omgeving die er verstand van heeft. En anders een andere elektricien. Ook oudere elektriciens kunnen dit gewoon, die hoeven niks te snappen van Hue. Die moeten alleen snappen hoe ze een lampje 230V kunnen geven, en vroeger met ouderwetse gloeilampen deden ze niets anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
(JVR1988) schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:35:
[...]

Hue heeft niet perse continue stroom
Nodig. Is puur gebruiksgemak. Ik heb al vele schakelaars in huis van hue. Alleen met de ouderwetse moet je ze alleen uitzetten met telefoon of iets dergelijks. Er komt bewegingssensor op dus de schakelaars kan ik evt met een blindplaat maken.
Ja en nee...

Hue gebruikt een mesh-netwerk waarbij alle devices die (normaalgesproken) continu aan de stroom hangen zoals lampen fungeren als (krachtige) routers voor de (zwakkere) batterij-gevoede apparaten zoals schakelaars en sensoren. De routers (lampen) onderling houden het netwerk in stand en weten verschillende paden naar de bridge te vinden (als die er zijn). Valt er een router weg dan zullen er andere routes gebruikt worden, als die er zijn. Maar de schakelaars kunnen even 'de weg kwijt raken'.

Neem bijvoorbeeld een Hue Dimmerswitch die vlak bij de overloop hangt. Als de lampen op de overloop geen stroom hebben, dan zal die switch verbinden met een andere lamp of rechtstreeks met de bridge. Nu krijgen de lampen op de overloop heel even stroom. Ze melden zich aan op het netwerk en verdwijnen weer. De Dimmerswitch zal dat niet meekrijgen want hij luistert niet continue naar het netwerk. Hij blijft dus verbonden met de 'andere' lamp. So far, so good.

Nu krijgen de lampen op de overloop wel voor langere tijd stroom (jullie gaan naar bed en vertrouwen op de motion sensor). In die tijd drukken jullie op de aan-knop van de dimmer-switch die zich vervolgens gaat aanmelden bij de 'andere' lamp en stuurt langs die weg het 'aan'-commando naar de bridge. Dan luistert hij naar het netwerk om te kijken of het commando bevestigd wordt en vind op die manier uit dat er een lamp dichterbij is. Nadat hij de bevestiging heeft gekregen zal KAN hij zich afmelden op de 'andere' lamp en zich aanmelden op de overlooplamp. So far, so good. Zolang de overlooplamp in het netwerk blijft gaat alles goed.

Maar, nu zet je de stroom van de overlooplamp uit. En dan begint de ellende. Zodra je op een button van de dimmer-switch drukt, kan die zich niet meer op de overlooplamp aanmelden. Hij zal dat kenbaar maken met zijn ledje die hij een paar keer rood laat knipperen. In de tussentijd zal hij proberen om een andere lamp of bridge te vinden om zijn netwerkverbinding te herstellen. Dat kan een seconde duren, maar neemt ook zomaar een halve minuut of langer in beslag. En al die tijd, doet die dimmer dus helemaal niets meer.

Dus wat je zegt dat klopt, Hue lampen hoeven niet continu aan de stroom. Sterker nog, je kunt instellen wat de lamp moet doen zodra hij weer stroom krijgt. Maar bedenk wel dat andere accessoires zoals sensoren en schakelaars afhankelijk kunnen raken van die lamp. Het herstelt zich wel weer, dus op dat vlak kun je zeggen dat het een kwestie is van comfort. Maar als jij midden in de nacht in het stikkedonker een een doos van de begane grond naar zolder moet brengen en daarbij twee traphekjes moet trotseren... denk je daar vast anders over. Dat wordt een bende gemopper, doos neerzetten, mobiel pakken, app openen, wachten, licht aandoen, mobiel opbergen, doos terug oppakken... Het kan, maar dat is denk ik niet wat je in gedachten hebt met een mooie (en vooral prijzige) Hue oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (JVR1988)
RiDo78 schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:10:
[...]

Ja en nee...

Hue gebruikt een mesh-netwerk waarbij alle devices die (normaalgesproken) continu aan de stroom hangen zoals lampen fungeren als (krachtige) routers voor de (zwakkere) batterij-gevoede apparaten zoals schakelaars en sensoren. De routers (lampen) onderling houden het netwerk in stand en weten verschillende paden naar de bridge te vinden (als die er zijn). Valt er een router weg dan zullen er andere routes gebruikt worden, als die er zijn. Maar de schakelaars kunnen even 'de weg kwijt raken'.

Neem bijvoorbeeld een Hue Dimmerswitch die vlak bij de overloop hangt. Als de lampen op de overloop geen stroom hebben, dan zal die switch verbinden met een andere lamp of rechtstreeks met de bridge. Nu krijgen de lampen op de overloop heel even stroom. Ze melden zich aan op het netwerk en verdwijnen weer. De Dimmerswitch zal dat niet meekrijgen want hij luistert niet continue naar het netwerk. Hij blijft dus verbonden met de 'andere' lamp. So far, so good.

Nu krijgen de lampen op de overloop wel voor langere tijd stroom (jullie gaan naar bed en vertrouwen op de motion sensor). In die tijd drukken jullie op de aan-knop van de dimmer-switch die zich vervolgens gaat aanmelden bij de 'andere' lamp en stuurt langs die weg het 'aan'-commando naar de bridge. Dan luistert hij naar het netwerk om te kijken of het commando bevestigd wordt en vind op die manier uit dat er een lamp dichterbij is. Nadat hij de bevestiging heeft gekregen zal KAN hij zich afmelden op de 'andere' lamp en zich aanmelden op de overlooplamp. So far, so good. Zolang de overlooplamp in het netwerk blijft gaat alles goed.

Maar, nu zet je de stroom van de overlooplamp uit. En dan begint de ellende. Zodra je op een button van de dimmer-switch drukt, kan die zich niet meer op de overlooplamp aanmelden. Hij zal dat kenbaar maken met zijn ledje die hij een paar keer rood laat knipperen. In de tussentijd zal hij proberen om een andere lamp of bridge te vinden om zijn netwerkverbinding te herstellen. Dat kan een seconde duren, maar neemt ook zomaar een halve minuut of langer in beslag. En al die tijd, doet die dimmer dus helemaal niets meer.

Dus wat je zegt dat klopt, Hue lampen hoeven niet continu aan de stroom. Sterker nog, je kunt instellen wat de lamp moet doen zodra hij weer stroom krijgt. Maar bedenk wel dat andere accessoires zoals sensoren en schakelaars afhankelijk kunnen raken van die lamp. Het herstelt zich wel weer, dus op dat vlak kun je zeggen dat het een kwestie is van comfort. Maar als jij midden in de nacht in het stikkedonker een een doos van de begane grond naar zolder moet brengen en daarbij twee traphekjes moet trotseren... denk je daar vast anders over. Dat wordt een bende gemopper, doos neerzetten, mobiel pakken, app openen, wachten, licht aandoen, mobiel opbergen, doos terug oppakken... Het kan, maar dat is denk ik niet wat je in gedachten hebt met een mooie (en vooral prijzige) Hue oplossing.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik denk dat ik boven de spotjes direct aansluit op de lasdoos. En dat ik de 2 lichten schakelaar ga installeren met een hue switch (schakelaar slim maken) met natuurlijk continue stroom. En boven plaatsen we nog een sensor. Dan denk ik dat ik het het slimste ga aanpakken op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batteries4ever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:31
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik denk dat ik boven de spotjes direct aansluit op de lasdoos. En dat ik de 2 lichten schakelaar ga installeren met een hue switch (schakelaar slim maken) met natuurlijk continue stroom. En boven plaatsen we nog een sensor. Dan denk ik dat ik het het slimste ga aanpakken op die manier.
Dat klinkt als een goed plan. Hue lampen schakelen is inderdaad vaak wat "lastig" en bovendien volkomen overbodig als je het over een bewegingsmelder laat lopen. Wat mij echter nog verwondert is dat je plan tot dusverre kennelijk niet functioneert: die spotjes aan 2 draden maken op het stopcontact zou eigenlijk (bij de juiste stand van de schakelaars) gewoon moeten werken. Test anders of daar wel stroom op staat door even een klein lampje met een stekker aan het stopcontact te hangen: ook als je het later dus zonder hotelschakeling en stopcontact gaat doen lijkt het me zinvol voor je begrip als je dat doet voor ze parallel op de lasdoppen (bruin+blauw) te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
batteries4ever schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:10:
[...]

Dat klinkt als een goed plan. Hue lampen schakelen is inderdaad vaak wat "lastig" en bovendien volkomen overbodig als je het over een bewegingsmelder laat lopen. Wat mij echter nog verwondert is dat je plan tot dusverre kennelijk niet functioneert: die spotjes aan 2 draden maken op het stopcontact zou eigenlijk (bij de juiste stand van de schakelaars) gewoon moeten werken. Test anders of daar wel stroom op staat door even een klein lampje met een stekker aan het stopcontact te hangen: ook als je het later dus zonder hotelschakeling en stopcontact gaat doen lijkt het me zinvol voor je begrip als je dat doet voor ze parallel op de lasdoppen (bruin+blauw) te installeren.
Gdm.

Klopt. Bij mij is de wcd die op het hout ligt waar eerst de Trafo op zat inderdaad geschakeld aan beide schakelaars. Ik denk dat ik het beste de wandcontactdoos kan loskoppelen. En daar de spotjes met Wago lasklemmen meteen aansluit op bruin en blauw. Dus moet even 4 ingangs wago klemmen gaan halen. Heb alleen 3 ingangs liggen. En vervolgens koppel ik beide hotelschakelingen op continue stroom. Dan zou alles gewoon weer moeten werken.

De huidige kabels voldoen gewoon toch aan de eenheid wattage. Voorheen hebben er gloei halogeen spots ingezeten met die Trafo. Maar led verbruikt stukken minder toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:45
is die kabel wel geschikt voor 220v want volgens mij is het 12v kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
Toerq schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:13:
is die kabel wel geschikt voor 220v want volgens mij is het 12v kabel
Ik ga voor de zekerheid ook gewoon nieuwe kabel trekken. Als dit gaat lukken in parallel schakeling. Mocht dit niet lukken. Kan ik bijvoorbeeld de hue 5.3 plaatsen zonder een vorm van Trafo? Of hebben die dit ook
Nodig ? Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellorian
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-05 16:37
Zelf heb ik ook drie spotjes in huis met de Philips Hue MR16/GU5.3 12v-AC lichtbronnen. Deze voed ik met de volgende trafo:

https://www.ecobright.nl/...12v-ac-dimbaar-0-50w.html

[ Voor 4% gewijzigd door tellorian op 17-12-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
Topic mag verwijderd worden. Iedereen bedankt. Heb nieuwe bekabeling getrokken. Zekere voor het onzekere. Nu boven en beneden hue switch dus alles is rond. Bedankt.
Pagina: 1