Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 17:50
ha allen,

misschien heeft iemand hier nog een idee, mijn loodgieter komt er nog niet helemaal achter... De situatie is als volgt:
  • Benedenverdieping voorzien van vloerverwarming, bovenverdieping laagwarmte-radiatoren met slimme thermostaatknoppen van Bosch. (de 1e versie). Thermostaat is een Bosch easycontrol
  • Ik wil een aparte zone voor mijn vloerverwarming. 1 van de kamers wordt snachts best koud, maar moet op temperatuur blijven omdat mijn dochter daar slaapt. Gevolg is dat ik nu de woonkamer ook lekker warm houd gedurende de nacht.
  • De thermostaat is (joh...) met de ketel verbonden via een smalle kabel. Deze loopt niet via de meterkast of een ander verdeelpunt. Kortom, ik kom niet vanuit de meterkast of de verdeler van de vloerverwarming makkelijk bij de thermostaat. Ik kan wel de draad bij de ketel onderscheppen.
in eerste instantie was mijn loodgieter van plan een 2-wegklep te plaatsen tussen de verdeler en de ketel. het probleem daar, is dat de 2-wegklep blijkbaar direct moet worden aangesloten (met draad) op de thermostaat. Dat kan niet, dat zou nieuwe gaten boren betekenen en de thermostaat verplaatsen (en een gat achterlaten...). We hebben nog overwogen de 2-wegklep bij de ketel te plaatsen, maar kwamen er daarna achter dat de 2-wegklep direct met de thermostaat verbonden moest zijn. Even later hoorde ik ook nog van de loodgieter dat een honeywell 2-wegklep blijkbaar niet op mijn thermostaat past.

De bypass die we nu overwegen is een thermostaatkraan tussen de ketel en de verdeler van de vloerverwarming te plaatsen, en hier een slimme thermostaatknop op te plaatsen. Als deze knop gegroepeerd wordt onder de woonkamer, pakt 'ie volgens mij ook de temperatuur van de woonkamer/thermostaat als referentie, niet de temperatuur bij de verdeler, die in de gang hangt. Dit om te voorkomen dat de woonkamer straks 27 graden is, omdat het in de gang 15 graden is. Mijn twijfel zit wel bij de werking van de knop. Tot nu toe merk ik bij de bosch slimme radiatorknoppen niet dat ze maar gedeeltelijk open gaan, afhankelijk van de temperatuurbehoefte. Maar dit is bij vloerverwarming wel crucialer denk ik. Ik weet dat TADO's wel modulerend werken, en niet in een 'aan/uit' stand kunnen werken. Weet iemand hoe dit bij de bosch knoppen zit?

edit: tussen de thermostaat en de ketel zit (bij de ketel) wel een bosch easycontrol adapter. ik vermoed om het signaal om te zetten naar opentherm.

NB: alle andere suggesties zijn welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door Unigo op 16-12-2024 11:09 ]

3ds fc: 4270-0926-7440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelkast123
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-02 23:20
Bosch ondersteunt wel hydraulische balanceren waarvoor ze kleppen moduleren: https://www.nefit-bosch.n...ch-hydraulisch-balanceren iets wat tado volgens mij juist niet ondersteunt

[ Voor 12% gewijzigd door Koelkast123 op 05-01-2025 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PALGamer
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 10:47
Hi Unigo,

Ik heb een zelfde situatie, ben benieuwd hoe je het uiteindelijk hebt opgelost!