Welke verwarming voor mijn woonzolder voor dochter.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsoli
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-06 17:29
Hallo,
Ik zit met een dilemma en ik kom er niet goed uit. Ik heb een huis uit de jaren 50 wat ik zelf redelijk heb geisoleerd. Ik heb vloerverwarming op de begane grond en 11 zonnepanelen.

Nu heb ik op het moment enkel mijn vloerverwarming op de begane grond aan en boven niets. ik heb dan ook een gasverbruik van rond de 700 kuub per jaar.

Mijn dochter is echter 11 jaar oud en zit steeds meer boven. Ik wil daarom de zolder die nu vrijwel ongebruikt is gaan ombouwen tot een ruimte waar ze kan studeren en relaxen met vriendinnen. Ze is echter de helft van de tijd hier en de andere helft bij haar moeder.

Stel ik sluit een paar radiatoren aan op de zolder met een thermostaat knop met regelbare programma's zou dat dan veel extra kosten in het verbruik. Er komt enkel water als de vloerverwarming aanspringt. Of zou ik een gewone radiatorknop erop kunnen zetten en hem gewoon mee laten doen als er water gevraagd wordt?

Of zou het uiteindelijk goedkoper zijn om op de een of andere manier elektrisch te verwarmen? het is een beetje moeilijk inschatten hoeveel ze er gaat zitten maar ik vermoed veel.

Hoe zou ik dat kunnen uitzoeken?

Technische installatie => op naar DEI

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 16-12-2024 16:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08

franssie

Save the albatross

Als je het kwijt kan, is een airco een goede oplossing om te verwarmen. Door de warme lucht is het snel comfortabel.

edit: zelf zou ik dan voor een vloermodel gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 16-12-2024 10:51 . Reden: autocorrect ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:48
Voordeel van een airco is ook dat 't 's zomers nog een beetje uit te houden is op zolder. Heeft je dochter er twee keer plezier van.
Let wel op de geluidseisen van de buitenunit, zie bv hier: Het grote geluidseisen airco en wp topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mysticcloud
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-01 11:51
Zelf recent airco laten plaatsen op zolder om mee te verwarmen en in de zomer mee te koelen.
In de zomer kan het hier toch gauw 32 graden worden en dan is het wel lekker om te kunnen koelen.

Ik kan natuurlijk niet in je energieverbruik kijken maar met 11 panelen lever je mogelijk toch wat terug en kan je die stroom in de zomer dan beter zelf gebruiken wanneer er "terugleverboetes" gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Niet een juist antwoord op je vraag maar wij hebben flink geïsoleerd maar dan nog is het niet enorm warm natuurlijk als het echt koud is buiten. Maar wij hebben nu een straalkacheltje neergezet. Ik denk dat mijn zoon hem max 10 keer per jaar aanzet en dan nog kort ook want de kamer blijft dan lang warm. Kost 100 euro zo'n ding en qua stroom valt dat mee en wij hebben wat overschot. Zou tussenoplossing kunnen zijn nu in de winter.

[ Voor 3% gewijzigd door Davidrrr op 16-12-2024 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsoli
Qua aanleggen is de radiator het makkelijkst. Ik heb die namelijk 2 liggen en samen zijn ze genoeg voor de zolder maar ze zitten ook op 2 verschillende aanvoeren dus dubbel vraag warm water. Ik zou ze op een aanvoer kunnen plaatsen maar een loodgieter is ook niet zomaar gevonden en duur.

Een airco kost rond de 1000 met aansluiten volgens mij. Dus ook wel te overzien.

Ik vraag me af of op de lange termijn stroom slim is. Als dadelijk de saldering vervalt. Een beetje meer gas zou dan misschien slimmer zijn?

Ik ga me eens verdiepen in die vloer airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Mijn ouders hebben vroeger ook vloerverwarming op de begane grond aan laten leggen, terwijl de rest van het huis klassieke radiatoren had met handmatige knoppen. Dat was alles behalve comfortabel kan ik je zeggen. De vloerverwarming warmt traag op waardoor de (open) radiatoren heel lang voorzien worden van warm water. Het wordt in die ruimtes dan bloedheet. Eens de vloer op temperatuur is dan houdt die zijn warmte goed vast om langzaam los te laten. De temperatuur beneden zakt dus traag. Terwijl de ruimten zonder vloerverwarming redelijk rap weer afkoelen. Daar ga je dus van bloedheet naar ijskoud. Tot de vloer weer koud genoeg is en begint alles weer van voor af aan.

Later kwam ik er achter dat de vloerverwarming beter in een eigen zone opgenomen zou moeten worden zodat de radiatoren hun eigen warmtecircuit hebben waarbij de warmtevraag vanuit een andere thermostaat komt. Dat kon bij mijn ouders niet gemakkelijk omdat ze dan de warmteleidingen voor de vloerverwarming helemaal naar zolder moesten trekken, door de hal, slaapkamer, zolderkamer en overloop van de zolder.

Nu vele jaren later kan dat allemaal veel gemakkelijker (maar niet persé goedkoper). Door je vloerverwarming en de radiatoren te voorzien van slimme thermostaten en thermostaatknoppen (van bijvoorbeeld Tado) heeft elke radiator zijn eigen zone. Elke Tado knop kan bijvoorbeeld de ketel verzoeken om warm water te leveren. En kan die knop kan zichzelf ook sluiten als de ruimte warm genoeg is.

Maar lees je wel even in voordat je rucksichtlös je portemonnee trekt en allehande Tado (of andere slimme radiatorknoppen) bestelt. Als je bijvoorbeeld oude analoge (open/dicht) radiatorknoppen hebt, moet je daar eerst de basis van een thermostaatknop op zetten voordat er uberhaupt een Tado-knop op past. Ook moet er waarschijnlijk een bypass geplaast worden zodat je pomp zich niet stuk draait; die verwacht namelijk niet dat álle radiatoren tegelijk dicht zijn. Iets wat bij slimme radiatorknoppen eerder regel dan uitzondering is. Zeker in de zomermaanden. Er is in elk geval een Tado-topic hier op het forum.

En ik weet niet of je bezig bent met home-automation; maar de Tado apparatuur wordt meteen zichtbaar in Home Assistant. Dus je zou het zolderkamertje kunnen voorzien van een infrarood-sensor om te kijken of je dochter (of iemand anders) daar is. Na een half uurtje geen beweging zou je de radiator daar in de anti-frost stand kunnen zetten, tot er weer beweging wordt waargenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

nielsoli schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:33:

Ik vraag me af of op de lange termijn stroom slim is. Als dadelijk de saldering vervalt. Een beetje meer gas zou dan misschien slimmer zijn?
Het is je misschien ontgaan ;) maar we zitten in een duurzaamheidstransitie. Het is daarom aan te raden gas af te schalen en om een goede airco (=warmtepomp) op te hangen. Deze maakt als duurzame bron gebruik van buitenlucht, een onuitputbare bron van energie, en een klein beetje electra. Dit is nu gangbaar.

Verwarmen via die airco (met of zonder zonnepanelen) is een stuk goedkoper dan via gas verwarmen.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 16-12-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:06

Wuursj

want worst is al bezet

Qua aanleggen is de radiator het makkelijkst. Ik heb die namelijk 2 liggen en samen zijn ze genoeg voor de zolder maar ze zitten ook op 2 verschillende aanvoeren dus dubbel vraag warm water. Ik zou ze op een aanvoer kunnen plaatsen maar een loodgieter is ook niet zomaar gevonden en duur.
Zijn die radioatoren geschikt voor een thermostaat knop? Want dat zou ik wel graag willen als ik radioteren ging ophangen. Als je alleen wel of niet hoeven mee te liften met de vloerverwarming (en niet zelf de ketel hoeven aan te zwengelen), zijn er goedkopere oplossingen dan Tado. Een theromostaat met app kost je dan ~25 euro plus nog de actuatoren.
Een stroom oplossing met een electrisch kacheltje, infarood paneel etc. is inderdaad meestal niet de slimste oplssing als het geregeld gebruikt gaat worden.
Maar als je met een 'stroom' ook airco bedoelt: die is ook na saldering doorgaans goedkoper dan gas en ook dan een prima oplossing. Ikzelf vind het vaak oncomfortabel maar het is goedkoop verwarmen, on demand en kan ook koelen als je zelf geen issues hebt met de comfort.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:01

Fe2O3

Ja das roest

11 jaar oud, die zal qua activiteit ongeveer hetzelfde zijn als onze dochter van 10:
- onder de dekens in bed op telefoon
- op bureaustoel op telefoon, of, de desktop PC gamen/studeren
- op vloer spelen met speelgoed

Dan lijkt me een IR paneel het beste; in bed dekens natuurlijk; en op de grond kan ze dat paneel richten op waar ze zit.

De hele ruimte verwarmen zal lastig zijn met de CV ketel/radiatoren. Als je dat toch wilt, hele lucht uit een airco of warmtepomp; maar dan zou ik wel m'n zolder dondersgoed isoleren, anders ben je alleen maar je dakpannen lekker warm aan het maken.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:27
nielsoli schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:46:
Hallo,
...

Stel ik sluit een paar radiatoren aan op de zolder met een thermostaat knop met regelbare programma's zou dat dan veel extra kosten in het verbruik. Er komt enkel water als de vloerverwarming aanspringt. Of zou ik een gewone radiatorknop erop kunnen zetten en hem gewoon mee laten doen als er water gevraagd wordt?

...
Dit is hoe wij onze werkkamer op zolder verwarmen. De vloerverwarming beneden bepaalt de warmtevraag en de radiator op zolder heeft een programmeerbare thermostaatknop, die dus alleen werkt als de vloerverwarming aan is. Deze geloof ik

Werkt voor ons prima, zo lang niet niet verwacht dat het boven altijd op de graad nauwkeurig je ingestelde temperatuur is. ymmv

Edit.
- Bij ons staat de CV temp ook op 50 graden of iets in die regio, iig niet op de oorspronkelijke 80
- Denk ook even over hoe lang je dochter daar nog regelmatig op zolder gaat zitten. Is ze over 7/8 jaar toch het huis uit of verwacht je dat ze langer bij jou blijft wonen.

[ Voor 14% gewijzigd door Charly op 16-12-2024 19:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-09 14:31
de Peer schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:18:
[...]

Het is je misschien ontgaan ;) maar we zitten in een duurzaamheidstransitie. Het is daarom aan te raden gas af te schalen en om een goede airco (=warmtepomp) op te hangen. Deze maakt als duurzame bron gebruik van buitenlucht, een onuitputbare bron van energie, en een klein beetje electra. Dit is nu gangbaar.

Verwarmen via die airco (met of zonder zonnepanelen) is een stuk goedkoper dan via gas verwarmen.
Even een peer review ;)

Afgelopen 12 maanden waren er 2400 graaddagen. Laten we stellen dat zijn dochter 50% van de tijd bij hem is, dan houd je 1200 graaddagen over. Aanname is gem. binnentemperatuur van 18 graden.

Als we uitgaan van 0.25 kuub per graaddag (YMMV) om die zolder warm te houden, verbruik je 300 kuub gas. Slechtste scenario: 1.50 per kuub dus 450 euro.

Met een L/L warmtepomp verbruik je 3kwh om die kuub gas te evenaren (met een scop van 3). Zonder salderen zal je dat dus 0.75 - 1,- euro kosten. C.q. besparing is 50 eurocent per kuub = 150 euro. Installatie airco is al snel 2000,-. Dus dat is een break-even punt van 13+ jaar. Als ik op mijn werk aankom met zo'n business case word ik uitgelachen.

Dus ja, leuk die transitie. Maar de omgevingsvariabelen werken niet mee om het rendabel te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Probydoby dan ga je ervanuit dat die ruimte continue warm gehouden wordt.
Voordeel van een airco is dat als je die een kwartiertje van tevoren aanzet, de ergste kou al uit de lucht is, waar dat met radiatoren langer duurt, of je moet die ook geforceerd gaan aansturen met veel ventilatoren (en dat kan).

Airco's zijn wel fors duurder geworden (mijn laatste was nog voor in de inval van Ukraine).
Ik zie een Mitsubishi SRK-ZSX Airco voor 2200 EUR incl installatie en BTW.

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 16-12-2024 15:35 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:25
Probydoby schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:23:
[...]

Als ik op mijn werk aankom met zo'n business case word ik uitgelachen.

Dus ja, leuk die transitie. Maar de omgevingsvariabelen werken niet mee om het rendabel te maken.
Niet alles wat je koopt hoeft per-sé 'rendabel' te zijn, of in harde euro's terugverdiend te worden hè.
Een nieuwe keuken of badkamer koop je ook niet omdat je die kan terugverdienen in Euro's.

Een airco levert ook een boel extra comfort op, in de vorm van koeling in de zomer. Dat mag ook wat waard zijn (net als die keuken dus).

Daarnaast reken je voor de 'gas' optie met in totaal € 0 aan installatiekosten, terwijl dat ook nog aangelegd/geplaatst moet worden (er is nu geen verwarming aanwezig daar).

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

Probydoby schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:23:
[...]

Even een peer review ;)

Afgelopen 12 maanden waren er 2400 graaddagen. Laten we stellen dat zijn dochter 50% van de tijd bij hem is, dan houd je 1200 graaddagen over. Aanname is gem. binnentemperatuur van 18 graden.

Als we uitgaan van 0.25 kuub per graaddag (YMMV) om die zolder warm te houden, verbruik je 300 kuub gas. Slechtste scenario: 1.50 per kuub dus 450 euro.

Met een L/L warmtepomp verbruik je 3kwh om die kuub gas te evenaren (met een scop van 3). Zonder salderen zal je dat dus 0.75 - 1,- euro kosten. C.q. besparing is 50 eurocent per kuub = 150 euro. Installatie airco is al snel 2000,-. Dus dat is een break-even punt van 13+ jaar. Als ik op mijn werk aankom met zo'n business case word ik uitgelachen.

tsja zo kun je spelen met de variabelen inderdaad. Mijn airco bijvoorbeeld heeft scop 5,3 en de installatie was 1200 euro.
En 1 op 1 omrekenen gaat ook niet helemaal omdat een airco juist het voordeel heeft van even snel de lucht verwarmen, en niet de hele ruimte. Dit scheelt ook flink.

Daarentegen, als de dochter relatief weinig er gebruik van maakt, dan wordt het een lastige business case. Echter onderschat ook de koeling niet. Dat maakt de stikhete zolder opeens een fijne plek om te zijn.

Wat ik meer wilde aangeven: beter om nu niet meer in gas te investeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Bij weinig gebruik zou een hybride IR paneel met dus ook convectie ventilatie ook wel een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
nielsoli schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:46:
Ja dat kost extra. Er is immer meer warmte nodig. Plus dat de zolder niet zo'n top locatie is voor isolatie.
Maar je kunt de kosten goed drukken door er inderdaad een thermostaatknop te monteren.
Vloerverwarming is gunstig, want dat betekent dat de cv lange tijd lage temperatuur warmte geeft, dus de radiator krijgt voldoende.
Dus dan hoef je je ook niet zo druk te maken over "bloedheet" zoals @RiDo78 vertelt. Want dat regelt de thermostaatknop gewoon mocht dat nodig zijn. Die kan ook gewoon volledig mechanisch zijn.

Een veel goedkoper en sneller alternatief (het kost je toch gas) voor een paar graden verwarming is de woonkamerdeur op een kier laten staan. Dan stroomt de warmte vanzelf naar zolder.
Mits je vloer hier voldoende vermogen voor heeft.

Ik heb op zolder een ir paneel onder de tafel voor lokale warmte. Maar dat moet wel uitkomen, een normaal bureau is niet diep genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:17

FreakNL

Well do ya punk?

BrainCrash schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:35:
[...]

Niet alles wat je koopt hoeft per-sé 'rendabel' te zijn, of in harde euro's terugverdiend te worden hè.
Een nieuwe keuken of badkamer koop je ook niet omdat je die kan terugverdienen in Euro's.

Een airco levert ook een boel extra comfort op, in de vorm van koeling in de zomer. Dat mag ook wat waard zijn (net als die keuken dus).

Daarnaast reken je voor de 'gas' optie met in totaal € 0 aan installatiekosten, terwijl dat ook nog aangelegd/geplaatst moet worden (er is nu geen verwarming aanwezig daar).
Onzin. Een keuken verdient zichzelf ook terug want ik hoef niet meer elke maaltijd te bestellen. Maar buiten dat, je kan het sowieso niet vergelijken, een keuken is een verbruiksvoorwerp waar geen alternatief voor is. In de casus van de TS gaat het om verwarmen via A of B.

Als er een alternatief is wat net zo goed verwarmt ga je natuurlijk kosten vergelijken.

Je hebt wel gelijk over koelen maar daar heeft de TS het niet over.

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 16-12-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:36

Een airco kost rond de 1000 met aansluiten volgens mij. Dus ook wel te overzien.

Ik ga me eens verdiepen in die vloer airco's
Gas wint het bij lange na niet zodra de airco hangt.
Gas kost richting 15ct/kWh warmte.

En airco maakt gemiddeld 4kWh warmte per kWh stroom.
Dus dan kost een kWh warmte bij gemiddelde stroom prijs maar 7,5 ct

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsoli
Het hangt er ook vanaf of ze er wil gaan slapen want in een verwarmde ruimte slapen is ook niet fijn vind ik persoonlijk maar ze heeft een slaapkamer en ik kan me voorstellen dat ze daar ook met momenten gaat zitten. Ik wou dan alleen haar bureau en een bankje op zolder zetten met een tv. Misschien moet ik wachten hoe het gaat lopen.

Mocht ze er nou heel veel gaan zitten en ook in de zomer een airco unit laten plaatsen.

bedankt voor het meedenken
Pagina: 1