Ik zoek advies omtrent huidige moederbord en nieuwe SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-09 07:37
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Ik ben voornemens om deze week een 5700x3d aan te schaffen als upgrade van mijn huidige 3600x.
Mijn huidige moederbord is de uitvoering: ASUS ROG Strix B450-F Gaming .
Nu lees ik in de review van Foritain dat de vrm's wat zwak zijn en deze cpu trekt wat meer stroom dan de huidige. Gaat deze cpu werken op dit moederbord (na een bios update wellicht)?
De cpu zal gekoeld worden door een uitvoering: Gelid Solutions Tranquillo REV. 5

Daarnaast zoek ik een nieuwe SSD omdat ik wat krap zit aan opslag en nu met meerdere kleine schijven werk. Dat wil ik vervangen door een enkele 2tb m.2 ssd. Nu ondersteunt mijn moederbord slechts pci-e3.0. Is de uitvoering: Lexar NM620 2TB hiervoor een geschikte keuze?

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
~300 euro, iets meer als ik toch een nieuw mobo nodig ga hebben, maar dan overweeg ik zeker ook om naar am5 te stappen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
AMD, verder geen voorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Games, voornamelijk Path of Exile 2.
huidige gpu is een 6700XT, voeding een uitvoering: DeepCool PX850G uit mijn hoofd. Dat zit wel goed.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-09 18:25
Met een 5700X3D zou ik me niet druk maken om dat moederbord. Staat ook gewoon bij supported bij de fabrikant.

SSDs zijn allemaal backwards compatible, dus een PCIe4/5 SSD werkt ook in je in PCIe3 slot; alleen dan op PCIe3 snelheden, wat helemaal geen ramp is; dus als je de SSD ooit nog mee wil nemen kan je ook een PCIe4/5 variant overwegen; maar ik zou dat af laten hangen van het prijsverschil en of je deze PC allicht toch als 1 geheel beschouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
Bedankt voor je snelle reactie!

De CPU kan ik dus gewoon zonder zorgen kopen, dat is fijn.

Mijn computer is een bewegend geheel. Het enige wat nog over is van zijn originele staat is de behuizing. Daarnaast is alles wel twee of drie keer vervangen inmiddels. Een nieuwe SSD zal dus mee gaan naar een nieuw platform wanneer ik daarop overstap (AM6?).
Met jouw kennis dat ze backwards compatible zijn kan ik dus beter voor de uitvoering: Lexar NQ790 2TB gaan? Is een heatsink hierbij benodigd voor een meerprijs van zo'n 15 euro?

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:25
Vergeet niet een bios uopdate te doen of in ieder geval kijkt of de huidige bios de 5700x3d ondersteund,voordat je van cpu wisselt.

Ik zou vooral de goedkoopste nemen, want de ssd zal worden tegen gehouden doordat het pcie 3.0 is waar die op gaat werken op dat bord.

Je zal dus nooit de volledige snelheid halen van een niewe m2,of je dat echt merkt,is een 2de

[ Voor 49% gewijzigd door freaky35 op 16-12-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-09 18:25
shadvet schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:04:
Bedankt voor je snelle reactie!

De CPU kan ik dus gewoon zonder zorgen kopen, dat is fijn.

Mijn computer is een bewegend geheel. Het enige wat nog over is van zijn originele staat is de behuizing. Daarnaast is alles wel twee of drie keer vervangen inmiddels. Een nieuwe SSD zal dus mee gaan naar een nieuw platform wanneer ik daarop overstap (AM6?).
Met jouw kennis dat ze backwards compatible zijn kan ik dus beter voor de uitvoering: Lexar NQ790 2TB gaan? Is een heatsink hierbij benodigd voor een meerprijs van zo'n 15 euro?
Die NQ790 zou ik niet nemen, QLC is gewoon niet top, zoek een TLC-SSD; degene die je eerst linkte zal in de praktijk sneller zijn dan deze in de meeste workloads; en ook een stuk langer mee gaan. Ik zou er in ieder geval geen 15 euro extra voor betalen.

Heatsink is afhankelijk van de airflow in je kast bij een PCIe4/5 vaak wel aan te raden, niet noodzakelijk. Maar hoeft niet perse bijgeleverd en kan je ook prima los bestellen via bv. AliExpress oid.

[ Voor 11% gewijzigd door ufear op 16-12-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
bedankt.

Ik heb gesorteerd op TLC (m.2 80mm) en zie onderstaande als goede optie

vergeleken met de NM620 uit mijn startpost is deze flink sneller voor dezelfde prijs. Klopt het dat ik daar een goede keuze mee maak? Ik ken het merk verder niet. (Lexar overigens ook niet, maar zag dat dit merk vaker aangeraden wordt)

dan komt mijn bestelling hier op uit:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X3D Boxed€ 210,99€ 210,99
1SSD'sKioxia Exceria Plus G3 2TB€ 109,67€ 109,67
Totaal€ 320,66

edit: volgens Best Buy Guide: Beste 2TB-ssd's maak ik een prima keus met de Kioxia. Ik ga bestellen!

[ Voor 7% gewijzigd door shadvet op 16-12-2024 15:34 ]

Pagina: 1