De zin of onzin van kitten onderkant plint

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:19
Ik moet in mijn huis nog plinten installeren (laten doen, ben wel even klaar met alle verbouw klussen).

Nu krijg ik een hele berg adviezen over het kitten van plinten. De bovenkant afkitten snap ik en is ook prima.

De vraag is meer wat is de zin of onzin van het afkitten van de onderkant?

Vloer: 60x60cm tegels

Zelf al gevonden:

- Kan nuttig zijn in vochtige ruimtes (gaat om woonkamer dus geen issue)
- Siliconen kit kan vies / smoezelig worden
- Kan nuttig zijn om oneven heden te verdoezelen (vermoed wel beetje hoogte verschillen her en der omdat de tegelvloer niet 100% overal recht waterpas is)
- Extra kosten ongeveer 4 euro per meter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-05 20:13
bij dweilen komt er geen water onder de plint, als je gaat dweilen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Tomas_ schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:34:
bij dweilen komt er geen water onder de plint, als je gaat dweilen uiteraard.
Goeie, al gebruik ik meestal een stoomreiniger ipv een dweil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:46
Afhankelijk van hoe handig je bent kun je de kosten nog wel naar beneden krijgen door zelf een avondje op je knieën door te brengen. Kit voldoende dik aanbrengen, wegstrijken met water met zeepsop en na het drogen lekker een of twee keer nadweilen.

Ik heb het bij mijn huis wel gedaan, kost 1 keer moeite maar daarna heb je een nette afwerking en geen gedoe met dweilen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:03
Bij het huis dat we hebben gekocht hadden ze het niet gedaan. Waren MDF plinten met lakfolie, daar is op meerdere plekken water onder de plint gekomen en deze zijn gaan opbollen op sommige plekken.

Die mag ik dus nog allemaal gaan vervangen. Dus mijn aanrader zou zijn, doe het vooral wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:34

mjl

Ugh

Hangt vooral ook af van de kleur van de plint en/of de vloer. Als beide licht zijn is kitten en mee laten lakken met de plint het mooiste (acrylkit en dan schilderen). Als minimaal 1 van de 2 donker is dan is een kiertje minder bezwaarlijk want een donkere kier valt dan minder op.

Kitten is wat mij betreft vooral kosmetisch (behalve eventueel natte ruimtes maar een MDF plint bijv. is daar uberhaupt niet aan te raden).

En inderdaad: een ongeschilderde kitrand plakt vaak vuil aan en wordt op den duur smoezelig en bij grondig reinigen wil deze dan gaan rafelen.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:31
als je vloer net niet helemaal recht is dan zie je dat heel erg aan de onderkant van je plint. Kitten los dit grotendeels op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Milo85 schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:32:
Bij het huis dat we hebben gekocht hadden ze het niet gedaan. Waren MDF plinten met lakfolie, daar is op meerdere plekken water onder de plint gekomen en deze zijn gaan opbollen op sommige plekken.

Die mag ik dus nog allemaal gaan vervangen. Dus mijn aanrader zou zijn, doe het vooral wel.
Ja dat is niet best idd als dat gebeurt. Ik verwacht dit soort issues niet echt in de woonkamer, enige wat daar mis zou kunnen gaan is de vloerverwarming die lek raakt en dan hebben we een veel groter probleem dan een paar plinten die krom trekken / opbollen
No Hands schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:49:
als je vloer net niet helemaal recht is dan zie je dat heel erg aan de onderkant van je plint. Kitten los dit grotendeels op.
Het is een tegelvloer en die heeft her en der een paar mm hoogte verschil.
mjl schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:40:
Hangt vooral ook af van de kleur van de plint en/of de vloer. Als beide licht zijn is kitten en mee laten lakken met de plint het mooiste (acrylkit en dan schilderen). Als minimaal 1 van de 2 donker is dan is een kiertje minder bezwaarlijk want een donkere kier valt dan minder op.

Kitten is wat mij betreft vooral kosmetisch (behalve eventueel natte ruimtes maar een MDF plint bijv. is daar uberhaupt niet aan te raden).

En inderdaad: een ongeschilderde kitrand plakt vaak vuil aan en wordt op den duur smoezelig en bij grondig reinigen wil deze dan gaan rafelen.
De plinten zijn voor gelakt en zijn standaard wit (RAL 9010) en de vloer is grijs.

Vooral de kitrand die vuil aan trekt is wel een dingetje, zag wel dat acryl kit voorkeur heeft over siliconen en er is ook nog een derde soort kit (naam even kwijt).

Vraag is natuurlijk ook wat voor kleur kit gebruik je, neem aan ongeveer gelijk aan de kleur van de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:34
Gebruik geen acrylaatkit als je het niet gaat overschilderen, dit trekt vuil aan.
Gebruik kitspatels bij afstrijken, dit is wel een plus als je dit niet dagelijks doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 19:34

mjl

Ugh

Acryl kit is de enige die goed overschilderbaar is, maar zonder verf er op ook snel ‘vuil’ wordt.

Kit is overigens ook op kleur te krijgen, zeker in 9010, siliconen kit op kleur is dan ook een optie, goed ontvetten anders laat het los en krijg je snel vieze randjes.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou het niet doen. Nu kan je bij eventuele beschadigingen even de plint vervangen.

Heb je draden achter plinten lopen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
mjl schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:25:
Acryl kit is de enige die goed overschilderbaar is, maar zonder verf er op ook snel ‘vuil’ wordt.

Kit is overigens ook op kleur te krijgen, zeker in 9010, siliconen kit op kleur is dan ook een optie, goed ontvetten anders laat het los en krijg je snel vieze randjes.
Denk niet dat tussen vloer en plint wit mooi gaat staan, vermoed dat een kleur dichter naar de kleur van de vloer netter zal staan.

Overschilderen was ik niet van plan,
Arend_Akelig schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:23:
Gebruik geen acrylaatkit als je het niet gaat overschilderen, dit trekt vuil aan.
Gebruik kitspatels bij afstrijken, dit is wel een plus als je dit niet dagelijks doet :)
Ik ga het niet zelf doen, heb een gruwelijke hekel aan kitten :o
Falcon schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:28:
Ik zou het niet doen. Nu kan je bij eventuele beschadigingen even de plint vervangen.

De bovenkant afkitten lijkt mij toch wel een soort van must om geen troep er makkelijk achter te krijgen of is ook dat niet perse nodig?

En nee geen draden, tenminste staan niet op de planning op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Falcon schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:28:

Kit is niet permanent en prima te verwijderen en opnieuw te plaatsen als je de plinkt moet vervangen.

Sterker nog, ik verwacht dat je zonder kit juist eerder je plint moet vervangen vanwege vochtschade.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Laatst online: 19:51
Plinten? Dat laat je toch meestal aan de volgende bewoner over? :+

Maar goed, hier heb ik het alleen aan de bovenzijde gedaan. Onder niet en heeft tot nu toe geen problemen opgeleverd qua vocht enzo. Als er "enorme" hoogteverschillen zichtbaar zouden zijn tussen plint en vloer zou ik het zelf nog wel gedaan hebben om het strakker te krijgen denk ik, maar anders niet.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dracula schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:23:
[...]

De bovenkant afkitten lijkt mij toch wel een soort van must om geen troep er makkelijk achter te krijgen of is ook dat niet perse nodig?

En nee geen draden, tenminste staan niet op de planning op het moment.
Als het afgekit is, heb je niet meer een verstopplek voor zilvervisjes ed. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Begin me af te vragen hoe jullie dweilen als dat al vochtschade veroorzaakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik heb geen kitrand onder m'n plinten (lelijk), en er wordt hier 2 a 3 keer per maand gedweild. Nergens vochtschade en geen zilvervissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ga denk ik voor alleen kit aan de bovenkant.

Alles is al geverfd dus of ik nou alles bij wil werken om kit in dezelfde kleur te krijgen moet ik maar even bezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik vind het resultaat ook veel strakker. Acrylaatkit inderdaad altijd overschilderen. Al zou ik bij de vloer siliconen gebruiken. Die rand met de vloer krijg ik in ieder geval niet strak genoeg geschilderd :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Nopheros schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:05:
Begin me af te vragen hoe jullie dweilen als dat al vochtschade veroorzaakt..
Dat. Ik heb nergens plinten afgekit. Ook niet de bovenkant. Maar ik ik heb het hele huis laten stucen en sauzen toen ik hier kwam wonen dus geen last van scheve muren. Onderkant ook nergens gedaan, was eigenlijk nergens nodig. Enige wat ik gekit heb is hoekjes bij kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:15
Hier team kitten. Had het niet gedaan in de keuken, is nu aan het opbollen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Ik zou het wel kitten. Hebben het zelf niet gedaan want gaat wel goed, dacht ik. Totdat buurmeisje een fles wijn kapot gooit en er vocht in de plint trekt, er een glas water omvalt, de hond te lomp met zn water omgaat etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06:18
In natte ruimtes sowieso.
Alle andere ruimtes lijkt het me eerder overbodig, tenzij om esthetische redenen, tenzij je echt héél nat dweilt.

Veel hangt af van het kleurverschil tussen vloer en plint, maar als er niveau verschil is tussen beide zou ik transparant (of eventueel donker) afkitten. Anders loop je risico het niveauverschil extra te benadrukken, onderkant plint is meestal mooi strak en dat is wat opvalt.

Heb zelf ook mdf-plintjes (én kinderen én een lompe hond) als er al eens iets mocht vallen: snel opnemen, beetje keukenrol en (meestal) komt het dan wel goed
(behalve toen de hond snachts z'n bak omver gekiept had.....)

[ Voor 21% gewijzigd door robotomizer op 16-12-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Lollercopter schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:59:
Hier team kitten. Had het niet gedaan in de keuken, is nu aan het opbollen :(
Dan heb je of 1: verkeerde plinten gekocht; of 2: gedweild met de kraan open.

Ik heb nog nooit plinten aan de onderzijde afgekit en nog nooit opbollende plinten gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-05 22:11
Hier niet gedaan en nu is er af en toe een zilvervisje dat eronder zit. Binnenkort dus toch maar eens doen…
Pagina: 1