Windows 11 Pro licentie niet meer geactiveerd na updates

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-05 12:19
Hallo Tweakers,

Ik heb dit jaar een nieuwe PC gebouwd en via een webwinkel (met veel goede reviews) een Windows 11 Pro OEM licentie aangeschaft. Activatie etc. ging meteen goed en tot dit weekend heb ik Windows 11 Pro zonder welk probleem dan ook kunnen gebruiken.

Vandaag kreeg ik echter de mooie Activeer Windows melding. Na nogmaals de eerder verkregen licentiesleutel in te vullen kreeg ik deze foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbNXLsdF6X8xXke7BL0T3lBwQCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5c9iBMyHFRtZYaJdF4pNJMJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik dus belazerd ben door de webwinkel in kwestie 8)7 . De licentiesleutel kostte € 9,95 maar omdat dit om een OEM ging en Microsoft Windows 10 destijds ook voor weinig tot niets aan de man bracht zocht ik hier niet direct iets achter.

De webwinkel in kwestie blijkt bij nader inzien ook in Curaçao te zitten en onderdeel te zijn van een ander bedrijf. Ik voel mij absoluut geen slachtoffer maar vraag me wel af hoe het kan dat dit soort websites gewoon in de lucht blijven met zoveel positieve recensies?

En weet iemand een andere manier op nog enigszins betaalbaar aan een Windows 11 Pro (OEM) licentie op legale wijze te komen? De meest voordelige die ik zie ligt een beetje rond de € 160,- euro.

Heeft het zin om zo'n webwinkel bij bijvoorbeeld de politie te rapporteren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:58
DedSec85 schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:23:
Hallo Tweakers,

Ik heb dit jaar een nieuwe PC gebouwd en via een webwinkel (met veel goede reviews) een Windows 11 Pro OEM licentie aangeschaft. Activatie etc. ging meteen goed en tot dit weekend heb ik Windows 11 Pro zonder welk probleem dan ook kunnen gebruiken.

Vandaag kreeg ik echter de mooie Activeer Windows melding. Na nogmaals de eerder verkregen licentiesleutel in te vullen kreeg ik deze foutmelding:

[Afbeelding]

Ik denk dat ik dus belazerd ben door de webwinkel in kwestie 8)7 . De licentiesleutel kostte € 9,95 maar omdat dit om een OEM ging en Microsoft Windows 10 destijds ook voor weinig tot niets aan de man bracht zocht ik hier niet direct iets achter.

De webwinkel in kwestie blijkt bij nader inzien ook in Curaçao te zitten en onderdeel te zijn van een ander bedrijf. Ik voel mij absoluut geen slachtoffer maar vraag me wel af hoe het kan dat dit soort websites gewoon in de lucht blijven met zoveel positieve recensies?

En weet iemand een andere manier op nog enigszins betaalbaar aan een Windows 11 Pro (OEM) licentie op legale wijze te komen? De meest voordelige die ik zie ligt een beetje rond de € 160,- euro.

Heeft het zin om zo'n webwinkel bij bijvoorbeeld de politie te rapporteren?
Die licentie die jij gekocht hebt is een grijze licentie en daar kan je over discussiëren hoe legaal het is. Ga ik nu niet doen, zijn genoeg topics op tweakers over.

Een OEM licentie zit inderdaad tegen de 160 aan en is een normale prijs. Je kan op google ook zoeken naar een grijze licentie voor een tientje dan ben je er ook.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
En heb je al op problemen oplossen gedrukt om alsnog te activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:01
Dat komt recent nogal eens vaker voor na een update blijkbaar:

Windows 11 24H2 - niet geactiveerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:04
interessant filmpje hierover voor de liefhebbers;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:29

Blokker_1999

Full steam ahead

Hoewel 160 Euro niet goedkoop is, is het wel een correcte prijs, zeker voor een stukje software waar je niet zonder kunt, elke dat mee werkt en jarenlang gaat gebruiken. Je bouwt een nieuwe PC en geeft daar honderden Euro aan uit, maar je OS mag dan ineens geen geld kosten? Geef jezelf gewoon de zekerheid en koop een correcte licentie voor een correct bedrag.

En besef goed dat als je de licentievoorwaarden tot op de letter zou nemen, je zelfs geen OEM licentie mag gebruiken voor een PC die je zelf bouwt voor eigen gebruik, en je naar de nog duurdere retail licentie zou moeten gaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-05 12:19
HKLM_ schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:33:
[...]

Die licentie die jij gekocht hebt is een grijze licentie en daar kan je over discussiëren hoe legaal het is. Ga ik nu niet doen, zijn genoeg topics op tweakers over.

Een OEM licentie zit inderdaad tegen de 160 aan en is een normale prijs. Je kan op google ook zoeken naar een grijze licentie voor een tientje dan ben je er ook.
Ja dat vraag ik mij ook af. Denk dat ik toch maar de poeplap ga trekken en de volle mep ga betalen. Vind het niet erg om ervoor te betalen maar liever niet meer dan nodig :)

@XelaRetak Ja, dan krijg ik de melding dat mijn exemplaar van Windows niet geactiveerd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:23
Ik heb zelf 1x een legale windows 7 pro licentie gekocht. Geen idee hoe maar inmiddels is dit gekoppeld aan mijn hotmail account en kan ik zonder issues windows 11 opnieuw installeren, inloggen in Windows en het is geactiveerd. Dit was misschien wel 10 jaar geleden.

Wat ik hiermee wil zeggen; koop gewoon een fatsoenlijke legale licentie. Kost je 1x iets maar daarna helemaal niets. Upgrades ook niet.
Je snapte zelf toch ook wel dat 10 euro niet normaal is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:04

Umbrah

The Incredible MapMan

Home is goedkoper, is er een specifieke functie waar je pro voor nodig hebt? Dit is inderdaad een van de risico's die je met grijze keys loopt. Soms zijn het enterprise licenties die niet voor resale bedoeld zijn, soms zijn ze gekocht met gejatte creditcards, soms zelfs nog donkerder oorsprongen.

Het misverstand van vele mensen dat ze "pro" nodig hebben is vrij hardnekkig, de verschillen zijn in een notendop:

- De mogelijkheid om meer stations dan enkel de C-schijf te bitlocken, dit is een van de redenen van de TPM-eis, Win11 kan perfect je C-schijf bitlocken en daarmee eigenlijk ook al je data. Pro kan meer, namelijk ook niet-systeempartities, removable drives, en zelfs met recovery keys die niet 'device linked' zijn (dus niet in TPM/account)
- RDP Hosten. Je kan met home RDP natuurlijk gebruiken, en er is hulp op afstand, maar een echter RDP host bouwen kan niet. Niet zo heel erg, voor de meeste home users zijn de "app streaming vanaf huis" diensten beter (denk aan steamremote, moonlight/sunshine, etc...)
- HyperV voor echte VM's. Wederom niet erg, want het zit er verder wel gewoon in voor dingen als WSL en voor VM's zijn er zat alternatieven.
- InTune enrollment voor app catalogues. Serieus, waarom zou je dat als home user willen.
- Mogelijkheid om (Azure) AD te joinen

Home ondersteund daarnaast "maar" 128GB RAM en "maar" 64 CPU cores
Pagina: 1