Welke schroeven voor regelwerk plafond?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels3773
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 31-05 19:06
Hallo iedereen, De titel verklapt al een hoop. Ik ben bezig met regelwerk op de balklaag van de tussenvloer. Zodat ik daarop (12,45mm) gips plafond kan maken.

Ik werk met panlatten van 22mm dik en ben nu bezig met schroeven van 35mm. Is dat genoeg of kan ik beter langere schroeven gebruiken?

Het zou jammer zijn als achteraf het hele plafond naar beneden stort..

Alvast bedankt iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-06 16:33
het feit dat je hier deze vraag stelt geeft je denk ik al antwoord op de vraag: Te kort dus. (Ik zou ze met een spijkerpistool vastzetten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:27

paQ

50 lang en grove draad zou ik doen.
Vanwaar de dikke platen trouwens?

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 16-12-2024 08:31 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
paQ schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:31:
Dat is z'n onderwerp waar de meningen weer erg verdeeld liggen.
Ik zeg altijd 9,5mm voor plafond dat is ook nog enigszins verwerkbaar.
Maar voor de stevigheid valt ook wel iets te zeggen voor 12,5mm.
Er is geen goed of fout hierin.

Verder, je moet echt langere schroeven gebruiken. Je hebt nu effectief z'n 13-14mm schroefdraad in de balk zitten. En dat is ook de punt van de schroef in het begin.

Ik heb zelf de panlatten vastgezet met 4,5x50 zelfsnijdend (scheelt voorboren).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

Als je toegang hebt tot Bouwmaat, even 1 of 2 doosjes woodies halen. Dan splijt er ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels3773
paQ schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:31:
50 lang en grove draad zou ik doen.
Doordat de tussenvloer van hout is hoop ik met een dikkere gipsplaat de vloer iets minder gehorig te krijgen. En qua kosten scheelt het niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Niels3773 schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:11:
[...]

Doordat de tussenvloer van hout is hoop ik met een dikkere gipsplaat de vloer iets minder gehorig te krijgen. En qua kosten scheelt het niks.
Die 3mm extra zal niet veel toevoegen denk ik. Lees: je plafond isoleren of navullen met bijv papiercellulose des temeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:51
De vuist regel is, 2.5x de dikte van het vast te schroeven hout, dan zit je zeker goed.
dus 2.5x22 is 55mm met de genoemde 50mm zit je hier net onder.
en dan ook nog afhankelijk of je vol of deeldraad gebruikt.

de Woodies die @paQ noemt, heeft in 4x50 30mm schroefdraad, dat betekend dus dat er een deel van het schroefdraad dus niet in het hout gaat, een 4x60 heeft 35mm draad, en dus steekt de volledige schroefdraad in de balk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

met het voordeel dat je de latten heel eenvoudig kunt stellen :) (woodies dan bedoel ik)
Iets langer kan nooit kwaad.

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 16-12-2024 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
Als je ze gebruikt om te stellen dan zou ik voor nog iets langer gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels3773
paQ schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:13:
[...]

Die 3mm extra zal niet veel toevoegen denk ik. Lees: je plafond isoleren of navullen met bijv papiercellulose des temeer.
Ik dacht juist dat isolatie niet heel veel hielp qua geluid van het lopen over de vloer. Omdat het door de hout/balklaag resoneert. Qua ''praatgeluid'' zou het wel een hoop schelen als iemand boven op bed ligt en er in de woonkamer een tv aanstaat of mensen aan het praten zijn. Ik heb daar nu 11cm dikke Knauf Naturoll voor gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Niels3773 schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:27:
[...]

Ik dacht juist dat isolatie niet heel veel hielp qua geluid van het lopen over de vloer. Omdat het door de hout/balklaag resoneert. Qua ''praatgeluid'' zou het wel een hoop schelen als iemand boven op bed ligt en er in de woonkamer een tv aanstaat of mensen aan het praten zijn. Ik heb daar nu 11cm dikke Knauf Naturoll voor gebruikt.
Contactgeluid blijft een ding natuurlijk, maar die ontkoppel je ook niet naar je nieuwe plafond.
Massa toevoegen helpt, maar ik denk dat daarin 3mm extra niet baanbrekend zal zijn :)
De cellulose werkt heel erg goed tegen stemmen, stofzuigen, TV, enz
Maar ik merk zelf dat de loopgeluiden ook veel (!) minder hoorbaar zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 16-12-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels3773
paQ schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:57:
Als je toegang hebt tot Bouwmaat, even 1 of 2 doosjes woodies halen. Dan splijt er ook niets.
Heb ik niet. Ik koop schroeven meestal bij de Hornbach (Kwaliteit van de goedkope schroeven is wat minder)

Zijn deze een goed alternatief ? https://www.hornbach.nl/p...rzinkt-500-stuks/6531089/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Niels3773 schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:30:
[...]

Heb ik niet. Ik koop schroeven meestal bij de Hornbach (Kwaliteit van de goedkope schroeven is wat minder)

Zijn deze een goed alternatief ? https://www.hornbach.nl/p...rzinkt-500-stuks/6531089/
die lijken er wel het meest op ja.
De woodies hebben een gespleten punt, waardoor ze min of meer een gaatje boren in je lat ipv het hout opzij drukken en de lat makkelijk kunnen doen splijten. Woodies besparen je op dat vlak een boel ergernis ;)

Ik dacht (!) dat Toolstation ook een klein assortiment aan woodies had.

edit:
die bij Toolstation zijn meer voor vlonders zie ik,

Deze bedoel ik bijv.
https://www.bnvtools.nl/w...erzinkt-t-20-deeldra.html
Zijn er ook in voldraad. Of ze er in 60 lang zijn zonder dat ze een mm dikker worden weet ik niet.
5 dik is wellicht wat overkill in een kleine lat.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 16-12-2024 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:01

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Groenhart heeft ze ook, zijn inderdaad heerlijke schroeven zeker i.c.m. waaibomen regels.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
deze zijn ook goed, en verkrijgbaar bij Hornbach https://www.hornbach.nl/p...zinkt-500-stuks/10676391/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
[b]
Deze bedoel ik bijv.
https://www.bnvtools.nl/w...erzinkt-t-20-deeldra.html
Zijn er ook in voldraad. Of ze er in 60 lang zijn zonder dat ze een mm dikker worden weet ik niet.
5 dik is wellicht wat overkill in een kleine lat.
Ook in 4x60 https://woodies-schroeven...rzonken-kop-t20-verzinkt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels3773
Bedankt allen. In een korte tijd weer veel geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Niels3773 schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:27:
[...]

Waar je naar kan kijken bij geluidsisolatie is:

Ontkoppelen
Verzwaren
Kierdichting
Absorbtie

Isolatie tussen de balk heeft idd beperkt effect omdat het niets kan toevoegen aan ontkoppelen door het zeer beperkte gewicht (en plaatsing) ook weinig aan verzwaren, het doet wel een beetje mee aan kierdichting en het kan iets helpen met absorbtie dit laatste kan bv geluid zijn wat langs een spotje oid komt.

Wat eigenlijk altijd meer helpt dan isoleren is een extra gipsplaat. maargoed het effect is niet nul en zoals ik het altijd noem de kers op de taart. Maar kierdichting, ontkoppelen en verzwaren zijn de maatregelen die het grote verschil maken. als je de mogelijkheid hebt om het plafond te ontkoppelen en dubbel gips (of extra zwaar gips) te plaatsen zou ik dat zeker doen.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 16-12-2024 09:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je kan als zelfbouwer gewoon een pas aanvragen:
https://www.zelfbouwinned...en-en-gereedschap/koop-je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:15
wellicht is fermacell ook een goede oplossing om extra massa in je plafond te krijgen? Zijn ook nog eens harderen steviger dan standaard gipsplaat.

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:22
Knauf Diamond Board is ook een hele fijne plaat om mee te werken. Verkrijgbaar in 12,5mm en 15mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:04
BlueKeenan schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:52:
[...]

Dat is z'n onderwerp waar de meningen weer erg verdeeld liggen.
Ik zeg altijd 9,5mm voor plafond dat is ook nog enigszins verwerkbaar.
Maar voor de stevigheid valt ook wel iets te zeggen voor 12,5mm.
Er is geen goed of fout hierin.

Verder, je moet echt langere schroeven gebruiken. Je hebt nu effectief z'n 13-14mm schroefdraad in de balk zitten. En dat is ook de punt van de schroef in het begin.

Ik heb zelf de panlatten vastgezet met 4,5x50 zelfsnijdend (scheelt voorboren).
9,5mm AK gipsplaten zie ik niet zoveel. Als je het netjes wilt afwerken is 12,5mm makkelijker voorradig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je kunt sowieso als particulier bestellingen doen en deze afhalen of laten bezorgen :)
Je mag dan alleen niet naar binnen om aankopen te doen.

Woodies zijn echt top trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:45

sapphire

Die-hard pruts0r

Ggoedkoop.nl heeft ook woodies en kun je als particulier gewoon kopen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-06 15:02
Niels3773 schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:11:
[...]

Met 2 gipsplaten verhoog je de geluidisolatie effectief (met de naden versprongen). Met 5 cm steenwol tussen de vloer en het plafond, ga je een extra reflectie tegen wat de isolatie verder verbeterd.

Een schoenenrek met lekkere sloffen bij de buitendeur kan ook helpen tegen contactgeluid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:07
Misschien een beetje overkill maar ik zou ook montage lijm of kit tussen de latten en balk doen. Dit gaat ook het kraken tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:03

Wuursj

want worst is al bezet

tvtech schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:53:
wellicht is fermacell ook een goede oplossing om extra massa in je plafond te krijgen? Zijn ook nog eens harderen steviger dan standaard gipsplaat.
Ja hier heb om die reden ook voor het plafond voor fermacell gekozen. Meer massa, toch 1 plaat en gemakkelijker om zonder stucen een mooi, strak plafond te krijgen. 10mm eenmans platen met gelijmde naden in ons geval. Maar hoeveel het beter is dan gewoon gips? Ik heb het niet getest.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-06 13:18
@Niels3773 voor wat het waard is:

Ik heb mijn hele huis verbouwd. Muren weggehaald en elders opnieuw opgebouwd. Alle plafonds verlaagd in het huis met houten balken en gips + isolatie. En ik heb vanaf het begin Woodies Ultimate gebruikt. Nooit spijt van gehad. Er wordt namelijk standaard per doosje een bitje meegeleverd die perfect past en lang mee gaat.

Nu zat ik aan het eind van het project en de bouwmaat waar ik het haalde was dicht dacht ik ( zondag ). Dus ik nog ff langs de Hornbach gereden en daar dan maar uit nood de laatste bakjes schroeven gehaald......

SPIJT. Ongelofelijke spijt had ik haha. Schroeven breken soms gewoon door door alleen in het hout draaien van de schroef. Alle bitjes die ik had pastte allemaal net niet goed ( waarschijnlijk een tussenmaat ). En ze zijn echt totaal niet zo scherp als de Woodies.

Dus my 2 cents. Haal flinke doosjes van die Woodies. Dat scheelt je echt zoveel frustratie :9
BlueKeenan schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:59:
[...]

Je kunt sowieso als particulier bestellingen doen en deze afhalen of laten bezorgen :)
Je mag dan alleen niet naar binnen om aankopen te doen.

Woodies zijn echt top trouwens.
Jawel hoor, bij de bouwmaat hier in de buurt kan je naar binnen lopen en vragen of je een eenmalige aankoop kan doen als particulier. Dan krijg je gewoon een "dag pas" die ze bij de kasse scannen

[ Voor 24% gewijzigd door hollandnick op 16-12-2024 12:29 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:00
Krijg je dan ook een beetje leuke korting? Ik heb een tijd een raab karcher account gehad waar ik flink korting op kreeg. Maar die is door de shredder gegaan daar toen ze overgenomen werden door BMN.
Pagina: 1