3D printen: supports blijven mislukken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
Ik heb nu zo’n 1,5 maand een Ender 3 Max Neo. Leuk speelgoed, al wat leuke dingen weten te maken en ondertussen een kast vol met filament (PLA en PETG) liggen.

Nu loop ik de laatste dagen er tegen aan dat de supports steeds mislukken, zie ook de foto. Althans, dat denk ik.

Ik heb de printer de afgelopen week een paar dingen aangepast, die volgens mij geen invloed zouden moeten hebben hier op, maar ik deel ze voor de volledigheid toch maar:

- Hot end fan vervangen voor Noctua 24v
- Nozzle vervangen voor gehard stalen variant (zelfde maat, 0,4mm)
- De extruder maakte een krakend geluid, dus ik heb het schroefje waar de veer mee vast zit (die je gebruikt om filament in/uit de printer te halen) iets aangedraaid zodat die niet meer kraakt.

Ondertussen heb ik al verschillende slicers geprobeerd om dit probleem te tackelen, zoals Cura en Creality Print en de support settings wat aan zitten passen, maar zonder gewenst resultaat helaas.

Herkent iemand dit probleem en nog belangrijker: weet iemand de oplossing? Ik ben het spoor bijster.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1p3qv3rUyzpoGH6D_21b0P9cMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSiW0zMPcKDSpQzB9jX7WNYx.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: hier gaat ook iets mis, zie ik net:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dvga03ath9D8rdXzZwgutzbCDi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6DlcX5IUEvoeW2KVkXCPJsFm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Rgerr op 16-12-2024 07:35 ]

Beste antwoord (via Rgerr op 17-12-2024 16:25)

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:02
Ik heb de printer de afgelopen week een paar dingen aangepast, die volgens mij geen invloed zouden moeten hebben hier op, maar ik deel ze voor de volledigheid toch maar:

- De extruder maakte een krakend geluid, dus ik heb het schroefje waar de veer mee vast zit (die je gebruikt om filament in/uit de printer te halen) iets aangedraaid zodat die niet meer kraakt.
Dat zijn precies 3 dingen die juist uitmaken.

Zoals reeds door @Rmg is gezegd, een stalen nozzle geleidt aanzienlijk minder goed warmte dan een messing nozzle. Bovendien wordt de punt van de nozzle continu gekoeld door de printventilator, dus je krijgt een veel groter temperatuursgradiënt in de nozzle (daarmee wil ik zeggen: Het temperatuurverschil tussen het deel dat in de hot-end zit en de punt is veel groter dan met een messing exemplaar). Kortom: de punt is kouder dan dat de punt zou zijn met een messing exemplaar. Gevolg: Een temperatuur die met messing prima werkt (want dan is het plastic nog vervormbaar in de punt), werkt niet met een stalen nozzle omdat de punt kouder is, met een verstopping van de punt tot gevolg.

Wanneer je van messing naar staal overstapt, moet je een veel hogere temperatuur instellen, soms zelfs boven de aanbevolen maximale temperatuur van de fabrikant. Toen ik van messing naar staal wisselde, moest ik voor PLA+ de nozzle-temperatuur van 210°C naar 230°C instellen om weer goed te kunnen printen.

De enorme klont die nu is ontstaan is dus een gevolg van een te lage temperatuur: de nozzle is niet warm genoeg op de punt en laat dus geen/onvoldoende plastic meer doorstromen. Het gekraak wat je hoorde zijn de tandwielen in je extruder die uit alle macht proberen alsnog het filament door de nozzle heen te drukken. Vervolgens heb je de schroef harder aangedraaid, waardoor het filament er doorheen wordt geforceerd. Dat filament moet ergens heen, dus ontsnapt het uit de kleinste kieren van de hot-end waar het plastic wel vloeibaar genoeg is om te stromen, en dat levert dan die klont plastic op die je nu hebt, en onderextrusie in je print want er komt geen/weinig plastic uit de nozzle zelf.

Nu is het zaak om je printkop even helemaal schoon te maken. Stook hem even flink op, verwijder die klonten plastic grondig en demonteer ook de hot-end om die schoon te maken en te controleren of deze wel goed in elkaar zit. Vervolgens bouw je de printkop weer schoongemaakt op, stook hem even naar een hogere temperatuur (230°C is goed voor PLA/PLA+), spoel de printkop met wat vers filament, en kijk goed of er bij het laden van nieuw filament een continue stroom van plastic is.

Daarna kan je een printje wagen, maar vergeet daarbij dus niet om een hogere printtemperatuur in te stellen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 15:31

Rmg

Je eerste foto toont onder extrusie, er komt niet genoeg filament door je nozzle.

Nou heb je en je hotend fan vervangen en je nozzle, beiden hebben invloed want je hebt meer koeling en een nozzle die minder makkelijk opwarmt (gehard staal geleid minder dan de standaard bronzen nozzles)

2e foto ziet er uit dat je ergens een fout hebt gemaakt bij het installeren, er komt plastic op plekken waar het niet hoort.

Of het lekt langs de nozzle, vaak omdat men de nozzle koud aandraait.

Voor nu hotend demonteren zo ver je komt, hotend opwarmen en alles lospeuteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik zie op het eerste plaatje geen ondersteuning? Of zijn die blokjes ondersteuning voor iets anders?

Mijn eerste gedachte is dat er onderextrusie is. Ik denk dat je waarschijnlijk die schroef net iets te veel hebt aangedraaid, maar het kan meerdere oorzaken hebben.

En in het 2e plaatje zie je dat je spuitmond niet goed is aangedraaid, waardoor er verwarmd filament lekt. Je moet dit schoonmaken met een messing borsteltje en vervolgens de spuitmond aandraaien terwijl deze verwarmd is tot 240°C, of meer als de printer dat toelaat. Het lijkt me dat de printer nog wel schoon kan worden gemaakt zonder bijzondere maatregelen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:33
Dat krakend geluid is waarschijnlijk het filament wat slipt door het drive gear.
Heeft dit model ook plastic tandwielen? Want dan moet je opletten dat je die niet breekt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:02

Dat zijn precies 3 dingen die juist uitmaken.

Zoals reeds door @Rmg is gezegd, een stalen nozzle geleidt aanzienlijk minder goed warmte dan een messing nozzle. Bovendien wordt de punt van de nozzle continu gekoeld door de printventilator, dus je krijgt een veel groter temperatuursgradiënt in de nozzle (daarmee wil ik zeggen: Het temperatuurverschil tussen het deel dat in de hot-end zit en de punt is veel groter dan met een messing exemplaar). Kortom: de punt is kouder dan dat de punt zou zijn met een messing exemplaar. Gevolg: Een temperatuur die met messing prima werkt (want dan is het plastic nog vervormbaar in de punt), werkt niet met een stalen nozzle omdat de punt kouder is, met een verstopping van de punt tot gevolg.

Wanneer je van messing naar staal overstapt, moet je een veel hogere temperatuur instellen, soms zelfs boven de aanbevolen maximale temperatuur van de fabrikant. Toen ik van messing naar staal wisselde, moest ik voor PLA+ de nozzle-temperatuur van 210°C naar 230°C instellen om weer goed te kunnen printen.

De enorme klont die nu is ontstaan is dus een gevolg van een te lage temperatuur: de nozzle is niet warm genoeg op de punt en laat dus geen/onvoldoende plastic meer doorstromen. Het gekraak wat je hoorde zijn de tandwielen in je extruder die uit alle macht proberen alsnog het filament door de nozzle heen te drukken. Vervolgens heb je de schroef harder aangedraaid, waardoor het filament er doorheen wordt geforceerd. Dat filament moet ergens heen, dus ontsnapt het uit de kleinste kieren van de hot-end waar het plastic wel vloeibaar genoeg is om te stromen, en dat levert dan die klont plastic op die je nu hebt, en onderextrusie in je print want er komt geen/weinig plastic uit de nozzle zelf.

Nu is het zaak om je printkop even helemaal schoon te maken. Stook hem even flink op, verwijder die klonten plastic grondig en demonteer ook de hot-end om die schoon te maken en te controleren of deze wel goed in elkaar zit. Vervolgens bouw je de printkop weer schoongemaakt op, stook hem even naar een hogere temperatuur (230°C is goed voor PLA/PLA+), spoel de printkop met wat vers filament, en kijk goed of er bij het laden van nieuw filament een continue stroom van plastic is.

Daarna kan je een printje wagen, maar vergeet daarbij dus niet om een hogere printtemperatuur in te stellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Dank jullie wel voor de antwoorden @Rmg, @ocf81, @jeroen3 en @naarden 4ever!

Tot zo ver de hot end zo goed als mogelijk schoon gemaakt, zoals aangegeven de hot end opgewarmd tot 230 en weer een messing nozzle er in gedraaid. Alles weer geleveld, offset met papiertje aangepast en weer dezelfde print gestart. Dat ziet er nu zo uit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbGhz1Z3X5PkwECe_RtIuRUnoDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXgiXRENH2bCiiwJacAm2066.jpg?f=fotoalbum_large

Extrusie lijkt nu goed te gaan, maar wat er precies uit komt.. Lijken wel klonten? Enig idee wat hier nog meer aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Dit lijkt op de issues die ik met de ender 3 s1 die iemand voor het werk had gekocht. Daar zat de hele extruder assembly te los op de rails.
Bovendien is het bed vreselijk krom en werkte de bed level in de stock firmware niet goed.
Met mrisoc firmware en veel geknutsel, en realignment van de Z trapeziums werd het wel iets.

Hele andere ervaring dan mijn prusa ;)

Dus, check of alles goed vast zit, je Z as niet scheef zit, en of je bed goed vlak staat. Daarna mesh uitvoeren, en opslaan, en nog een keer proberen.

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 16-12-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
jeroen3 schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:31:
Dit lijkt op de issues die ik met de ender 3 s1 die iemand voor het werk had gekocht. Daar zat de hele extruder assembly te los op de rails.
Bovendien is het bed vreselijk krom en werkte de bed level in de stock firmware niet goed.
Met mrisoc firmware en veel geknutsel, en realignment van de Z trapeziums werd het wel iets.

Dus, check of alles goed vast zit, je Z as niet scheef zit, en of je bed goed vlak staat. Daarna mesh uitvoeren, en opslaan, en nog een keer proberen.
Ik hoop niet dat het zo’n klus wordt, maar ik heb alles nagelopen. Z as is recht (beide uiteinden opgemeten en staan keurig op dezelfde hoogte), bed geleveld. Wat bedoel je precies met ‘mesh uitvoeren’? Misschien dat dat nog soelaas brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Weet je ook zeker dat de Z as assembly recht zit? Je kunt dit checken door hem helemaal naar boven te brengen. Ze zouden het eind tegelijk moeten raken.

Mesh, dat is dat hij veel punten probet op het bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Kijk ook eens naar linear advance en/of pressure advance. Wellicht dat je die eens goed moet inregelen om nadruipen te voorkomen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 19:41
@Rgerr
Misschien niet het antwoord op je vraag, maar een ongevraagd advies.
Printer verkopen en koop een printer van Bambu labs. Bijv. de A1 mini, die koop je voor rond de 200 euro.
Dat zijn echt printers die je zonder veel problemen kan gebruiken, echt printer uitpakken en printen.

Uiteraard kan je je huidige printer houden, maar weet wel dat de ervaring van veel mensen is dat Ender printers problemen blijven geven. Dus vindt je het leuk om aan printers te sleutelen en dit soort zaken op te lossen, dan heb je de juiste printer.
Wil je vooral printen en geen gezeur, koop een Bambu labs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
jeroen3 schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:46:
Weet je ook zeker dat de Z as assembly recht zit? Je kunt dit checken door hem helemaal naar boven te brengen. Ze zouden het eind tegelijk moeten raken.

Mesh, dat is dat hij veel punten probet op het bed.
Ja, helemaal recht. Nog nagemeten met een schuifmaat. Ook weer het bed auto geleveld, z offset ingesteld (met a4tje), opnieuw auto levering. Ik start nu een nieuwe print, in de hoop dat ‘ie nu niet hetzelfde resultaat geeft…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
ocf81 schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:59:
Kijk ook eens naar linear advance en/of pressure advance. Wellicht dat je die eens goed moet inregelen om nadruipen te voorkomen.
Zou dit in de slicer moeten zitten? Of waar zou ik dit moeten kunnen vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
chrisborst schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:06:
@Rgerr
Misschien niet het antwoord op je vraag, maar een ongevraagd advies.
Printer verkopen en koop een printer van Bambu labs. Bijv. de A1 mini, die koop je voor rond de 200 euro.
Dat zijn echt printers die je zonder veel problemen kan gebruiken, echt printer uitpakken en printen.

Uiteraard kan je je huidige printer houden, maar weet wel dat de ervaring van veel mensen is dat Ender printers problemen blijven geven. Dus vindt je het leuk om aan printers te sleutelen en dit soort zaken op te lossen, dan heb je de juiste printer.
Wil je vooral printen en geen gezeur, koop een Bambu labs.
Dank je voor de tip, ik ga het even in m’n achterhoofd houden. Af en toe wat sleutelen is niet erg, ik ben nog vrij nieuw in het 3D printen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Rgerr schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:15:
[...]

Zou dit in de slicer moeten zitten? Of waar zou ik dit moeten kunnen vinden?
Dat doe je per filamentsoort, maar is wel iets waar ook een standaardwaarde voor is ingesteld in de slicer. Maar bij nader inzien kan het wellicht ook de afstand tot het bed zijn.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
Het lijkt er op dat de prints nu weer netjes op het bed terecht. :) Ook supports worden netjes geprint, ik heb de gehard stalen variant vervangen voor een ‘gewone’ messing nozzle, bed weer opnieuw geleveld en begonnen met printen. Bedankt allemaal voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:45

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

jeroen3 schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:31:

Ik had het al bijna opgegeven met printen tot ik tegen een prusa mini+ aanliep voor een zacht prijsje. Sindsdien staat ie niet meer stil.
Pagina: 1