Tips voor nieuwbouw // perfecte huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurricurry
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-04 13:46
Beste,

Tegen april volgend jaar ga ik beginnen met het zetten van een nieuwbouw.
Het is een moderne open bebouwing met een kelder.
Welke tips kunnen jullie me geven om mijn huis zo goed uitgerust te maken zonder dat ik iets ga missen.
Misschien dat je persoonlijk iets hebt meegemaakt en zegt van...... had ik dat maar gedaan

Momenteel heb ik dit in mijn hoofd:

Lucht water warmtepomp met vloer verwarming.
Probleem is dat ik niet weet of ik op het verdiep vloerverwarming ga leggen.... Ik ben aan het twijfelen om gewoon aircos te hangen. Maar ik weet het niet goed. iemand ervaringen?

Ik ga loxone domotica instaleren. Iemand goede handige tips.

Getrokken utp kabels voor alarm systeem.
Op zoveel mogelijke plaatsen een utp kabel laten uitkomen. Bedraad is altijd beter dan draadloos.

Voor de keuken wil ik keramische tegels maar in de living zou ik graag hout willen. Maar werkt hout wel goed samen met vloerverwarming. Sommige raden mij aan om keramisch parket te leggen maar ik wil graag visgraat motief. Ook weer iets waar ik nog niet goed uit ben.

Over de wifi in huis heb ik ook een vraag. Wat kan ik best nemen. Aangezien een nieuwbouw gezet is als een bunker heb ik toch graag overal goede wifi. Is een mesh systeem beter of zou ik weg kunnen komen met een goeie router.

Iemand nog tips voor iets wat ik niet mag vergeten?

Merci!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-04 11:28
Wat betreft vloerverwarming en hout. Een multiplank, dus multiplex met een fineerlaag, gaat prima met ltv. Deze natuurlijk verlijmen op de dekvloer.

Wat betreft wifi. Persoonlijk zou ik daadwerkelijk punten maken o.a. soms aan het plafond om een accespoint op te hangen. Liever een aantal accespoints die dan laag in vermogen zenden. Dan 1 accespoint waar je vanaf nergens verbinding mee kunt maken.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 18:53
heerlijk tweakers topic. Honderden bouwkundige vragen te bedenken, en na één valide vraag gaat het al over domotica en netwerken. Tuurlijk moet je daar rekening mee houden, maar persoonlijk zou ik toch een andere vragen stellen.

Wat betreft hout. Dit is icm vloerverwarming niet de verstandigste keuze. Keramisch parket kun je natuurlijk uitstekend in visgraatmotief leggen.

En ik zou lekker overal vloerverwarming leggen. Persoonlijk vind ik de luchtstroom die airco's genereren verschrikkelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-05 14:05
Zoals ik zelf heb meegemaakt, en ook van mijn zwager die aannemer is hoorde: het perfecte huis is nooit het eerste huis dat je bouwt.

Nou heb ik zelf nooit een heel nieuw huis laten bouwen, maar wel genoeg verbouwd aan bestaande huizen.
En bijna altijd kwam ik na een verbouwing weer op nieuwe inzichten. Iets lijkt soms heel handig/leuk, maar in de praktijk blijkt het dan toch tegen te vallen.
Gooi je ontwerp dus vooral in een 3d-programma, zodat je er virtueel doorheen kan wandelen. Een collega van me had van zijn nieuwbouwhuis een 3d-print gemaakt. Met losse verdiepingen en losse binnenmuren (want die waren nog deels aan te passen). Met zo'n 'poppenhuis' kun je ook je huis indelen en beter inschatten hoe de flow in een huis is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 04:26
Mijn tip, lees dit topic en stel daar je vragen:
Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:54
Wellicht een tip vanuit mij: Ik zie nu veel vragen die heel ver uiteen lopen waarvan sommige zaken 'basis' ontwerp zijn (zoals een verwarmings systeem). en daarna de vraag wat een 'detail' ontwerp vraag zoals vloer.

Als je de vragen op deze manier gaat oplossen weet ik een ding zeker, het gaat niet gestructureed verlopen. Probeer voor je zelf EERST alle basis vragen,
Zoals:
- Eerst ga je naar indeling kijken (ik neem aan dat je dat al gedaan hebt)
- hoofdverwarming
- Wil ik domotica --> Y/N --> als het ja is zorg je voor diepe lasdozen en dan maakt het niet meer uit wat voor soort domotica je pakt.
- Als je indeling heb en bedacht dat je domotica wilt, dan is het kijken waar je dit wilt. Wederom niet belangrijk wat je pakt. Als we een jaar of 2 verder zijn --> dan verwacht ik pas dat je je hier mee bezig kunt houden want beton moet toch echt drogen, dan kan het huidige idee wellicht alweer achterhaalt zijn. :+

Als de hoofdlijn er ligt ga je details doen:
- vloeren (want dan moet je schikken naar de manier van verwarmen)
- wandafwerking
- merk/type domotica / netwerk
- ect...

Wellicht heb je dit allemaal al gedaan, echter uit de TS lijkt het tot nu toe een ongeleid projectiel ;)

dan nog tips:
saaie zaken zoals:
- Zonnepanelen
- Douche WTW (scheelt enorm in de energie met douchen)
- Mantelbuizen naar iedere uithoek van de woning
- een grote ribbelbuis naar voor/achtertuin
- Laadpaal? wellicht niet nu maar wel over 5-10jaar
- Zonneschermen? (dus een vaste voeding naar hoeken kozijn)
- Krachtgroep garage?
- Tuinverlichting/elektra op aparte ALAMAT, Die krengen zorgen altijd voor problemen als je net niet thuis bent ;(
- Let ook op als je een redelijke voor en achtertuin hebt waar je kraan komt om te sproeien. (epicfailguy was een kraan in de voortuin vergeten, iedere keer in de zomer een slang uitrollen wordt je wel moe van |:( )

p.s. om terug te komen op je vraag over WIFI, dit ligt wederom eraan hoe er gebouwd wordt, ik heb over alle verdiepingen vloerverwarming en voordat ik een Mesh netwerk had, zodra ik de trap opliep naar de volgende verdieping was het signaal compleet weg, dus zorg per verdieping minimaal 1x een accespoint.

p.s.s. - Als allerlaatste, het is jouw huis en een huis is nooit af/perfect en daarom luister naar andere mensen/tweakers, maar kies alleen waar jij je goed bij voelt, want iedereen heeft een mening O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
Wat ik graag had gedaan als ik er de tijd voor had gehad is een grote regenwater tank en van daar naar de toiletten en de wasmachine (en de tuin natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThorinTheGreat
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-04 08:12
hfolkers schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:24:
Wat ik graag had gedaan als ik er de tijd voor had gehad is een grote regenwater tank en van daar naar de toiletten en de wasmachine (en de tuin natuurlijk).
Dit is inderdaad ook iets wat ik mooi zou vinden voor een nieuwbouw woning.
Ondergrondse tank voor hemelwater waar je vervolgens je toilet, wasmachine, maar eventueel ook douch op zou kunnen zetten (die laatste is weer lastiger met een warmtepomp boiler).

Jeroen M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
hurricurry schreef op maandag 16 december 2024 @ 05:52:

Iemand nog tips voor iets wat ik niet mag vergeten?

Merci!
ik zou juist dearchitectonische en bouwkundige delen nu aanpakken een kabeltje voor netwerk kan nagenoeg altijd nog tijdens het bouwproces.

Orientatie op omgeving en de zon, kamers/ramen/ zonwering ontwerpen met de zon in het achterhoofd.
Isolatie: ik zou niet vasthouden aan het minimale en met het gehele project minimaal naar passiefbouwen gaan. dan vallen verwarming/koeling ook sneller op hun plek.
Airco's kunnen prima je huis verwarmen en koelen, maar niet iedereen vind ze confortable maar dat geld voor nagenoeg alles in het leven. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren, dit moet je dus niet laten afhangen van andermansmening en het gewoon zelf gaan ervaren. net als ventilatie type C vs D Je kan ook denken aan een grijswater systeem dit vooraf implenteren is een stuk makkelijker dan achteraf.

Qua elektrische instalaties zou ik denken aan
Loze leidingen.
Grofweg stopcontacten in elke hoek van elke kamer.
Voorzieningen voor buitenzonwering/rolluiken.
Voorsoorteren op thuisaccu's, laadpalen etc.
Buiten verlichting tot een minimum beperken en dus niet voor de show gaan, de nachtdieren zullen je dankbaar zijn.

Gezien het zwaartepunt in je vraagstelling zou ik veder mijn licht opsteken in het subfora "netwerken" :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:35

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
twain4me schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:34:
[...]

ik zou juist dearchitectonische en bouwkundige delen nu aanpakken een kabeltje voor netwerk kan nagenoeg altijd nog.
Hoe durf je! :+ Je zit op Tweakers. Bekabeling door het hele huis is 'the way to go' en achteraf klooien met een kabeltje zou ik niet doen. :o

Nu iets serieuzer. Ik denk dat het goed is dat de TS zich vast druk maakt over waar accesspoints en netwerkpunten moeten komen. Niets is zo fijn om gewoon een fatsoenlijk werkend dekkend netwerk te hebben. Naar elke ruimte twee patchpuntjes maken, op strategische plekken access points ophangen op het plafond, minimaal één per etage.

En als je dan toch aan het frezen bent, dan zou ik inderdaad ook rekening houden met stroom op de door jou genoemde punten:
- Buiten verlichting / WCD's
- Laadpaal
- Zonnepanelen
- Zonnewering
- Meerdere WCD's achter de TV
- Meerdere WCD's in elke (hoeken van) kamer

En ook vooral:
- Loze leidingen
- Loze leidingen
- Loze leidingen

Maar vergeet overigens ook de watervoorziening niet:
- Antivries kraantje achter
- Antivries kraantje voor

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 16-12-2024 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@rens-br zo kan je het ook lezen ja :P ik doelde niet op achteraf, bij een huis bouwen moet je erg veel keuzes maken waarvan je er een aantal veel impact hebben op het ontwerp en op de bouw. Een utp kabeltje heeft dat in de meeste gevallen niet. en kan je tot vrij ver in het proces nog toevoegen zonder grote gevolgen.

Ik heb het maar iets meer duiding gegeven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:40
Ik zit vaak met de laptop aan de eettafel beetje te rommelen. Dus vrij vaak slingert er ook een oplaadsnoer over de grond. Als wij gaan verbouwen komt er zeker een vloerpot met wcd in de vloer onder de eettafel :Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:29
Als dit de belangrijkste vragen zijn die in je hoofd spoken en waarvoor je een topic aanmaakt, dan ben ik erg benieuwd naar de rest van de bouwplannen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-04 12:54
loze leidingen én koker/doorgang voorzien tussen verdiepingen (ooit extra afvoer, lucht, weet ik veel welke leiding we binnen 15 jaar plots allemaal nodig gaan hebben)

wcd aan de straatkant, "ga je nooit nodig hebben" dacht ik, tot je een gezin hebt en het kerst wordt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou ook eens naar KNX kijken ipv Loxone. Heb in m’n vorige huis Loxone gehad en in m’n huidige huis KNX.

Nadeel van Loxone is dat sommige hardware gewoon ronduit slecht is, de garantieafhandeling strict, het heel prijzig is geworden en een vrij gesloten systeem is.

Software en app zijn vrij goed maar zit weinig ontwikkeling meer in.

KNX werkt heel goed samen met bijv home assistant en dan kun je met alles integreren wat er maar te integreren valt.

[ Voor 25% gewijzigd door Sethro op 16-12-2024 22:05 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:06
Grenzeloos geld uitgeven aan UTP kabels en domotica, om vervolgens voor el cheapo airco verwarming te kiezen. Leuk voor de ultieme tweaker, maar bij een eventuele verkoop zijn er maar weinig kopers die blij worden van Loxone domotica en airco’s.

Voor een vrijstaand huis met een groot budget zou ik echt eerst aan het volgende denken.

1. Als je begint met een lucht/water warmtepomp dan leg je verwarming aan op elke verdieping.
2. WTW in de douche is ook fijn met een warmtepomp, dan gaat die boilerinhoud toch net wat langer mee.
3. Een ruime leefkeuken is belangrijk. Quooker is een must have. Echte afzuigkap, dus geen recirculatie .Eventueel met extra TV, echt top als niet iedereen dezelfde interesse heeft.
4. Een goede woonkamer met ruime zithoek en muur voor een televisie. Eventueel een mooie deuren tussen woonkamer en keuken zodat je dit kan afschermen.
5. En suite badkamer erbij als er veel dames in het gezin zijn.
6. Geen toilet op de badkamer, dus apart.
7. Veranda met ruimte voor BBQ, frituur etc.
Eventueel extra toilet voor als er in de zomer regelmatig een tuinfeest is.
8. Geen ventilatieroosters, zelden gehoord dat iemand blij was met die dingen.
9. Oprit met laadpaal(voorbereiding)
10. Aparte wasruimte met wasmachine, droger en werkblad
11. Waterontharder is ook een must have.
12. Tegelvloer in de keuken, Woonkamer kan zowel tegelvloer (grote tegels, minstens 80x80) of mooie houten vloer. Maar geen keramisch parket.
13 PVC op de bovenverdieping, geen laminaat vanwege geluid en PVC kan veel meer hebben. Sowieso alles egaliseren voor het leggen van een vloer.
14 hardhouten trap.
15. Alle plafonds glad stucwerk, absoluut geen spuitplafond.
16. Inbouwspotjes op de juiste plekken(keuken, badkamers, evt wc’s) Niet in de woonkamer en slaapkamers maar wel bij een dakkapel.
17. Natuurlijk ruim voldoende stopcontacten en minstens een UTP kabel per verdieping.
18. Plek voor een ruime garderobekast op maat, mijn voorkeur gaat uit naar een volledige muur met schuifdeuren.
19. Mooie kunstof kozijnen en dakkapel met Keralit afwerking. Schilderwerk is echt niet meer nodig en van de besparing kun je een mooie vakantie boeken.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
Wat is het budget?
Want gouden kranen wil iedereen natuurlijk, maar niet iedereen kan ze betalen.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
@Tupolev en @Yaksa gelukkig verschillen smaken nogal, die gouden kranen hoef ik echt niet 😉 en Tupolev zijn lijstje heeft ook nogal wat dingen die ik niet zou willen... Maar het is dan wel weer een fijn lijstje om je aan het denken te zetten over de te maken keuzes. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:06
En misschien nog even nadenken over die kelder, zeker als het grondwater hoog kan staan. Maar los daarvan geeft dat aanzienlijke meerkosten, als je er geen goede usecase voor hebt is het zonde van het geld.

Engineering

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Naast de goede bijdrage van @Tupolev is het ook nog mogelijk om voor aluminium kozijnen te kiezen. Wel iets duurder, maar dan zijn er hele slanke profielen mogelijk, kijk maar eens bij metaglas als voorbeeld (heb geen aandelen, maar het zat reeds in mijn bestaande woning).
Verder zou ik ook nadenken over de akoestiek. Tegenwoordig werkt men alles mooi strak af, wat in sommige gevallen in een klankkast resulteert waarbij je enorme galm hebt. En als laatste is het ook aardig om op een paar strategische plekken een loze leiding naar het plafond te trekken, zodat je plafond-access points aldaar kan ophangen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 15:08
- Ga voor vloerverwarming, is zo confortabel. Let wel op de goeie opbouw: met isolatie tussen constructievloer en afwerkvloer, anders wordt het hele systeem veel te traag (je wil niet dat de vloer blijft warmte stralen als de zon door de wolken breekt, of dat je koud krijgt als de hemel dichttrekt, de wind opkomt en het begint te regenen). De laag zandcement of anhydriet buffert voldoende. Naregeling op het gelijkvloers is niet nodig. Let op voor de badkamer, die wil je warmer en heeft een klein vloeroppervlak, daar heb je mss wat extra nodig (wandverwarming schijnt heerlijk te zijn).
Bovenverdieping kan je bij nieuwbouw zeer goedkoop vloerverwarming voorzien, is een no-brainer.
Laat je niet wijsmaken dat nachtverlaging niet kan, zeker bij een goed geïsoleerde nieuwbouw koelt het toch nauwelijks af dus is het fijn dat je door nachtverlaging zorgt dat er net 's ochtends als je wakker wordt warmte in het huis komt.
- Ik heb thuis zelf keramisch parket gelegd, en krijg nu en dan uit het niets commentaar op de mooie vloer van bezoek. Het is wel een hoop werk om het zelf te doen, dus besteed het gerust uit. Ik kon netjes de uitzetvoegen uitpassen tussen de tegels in (dus goed uitmeten voor het zandcement komt, zodat daar al de uitzetvoegen goed gezet worden) waardoor deze onzichtbaar zijn (tenzij je over de grond kruipt), je kan silicone krijgen in dezelfde kleur als voegsel. Plinten heb ik laten zagen uit de tegels, die zijn in de kern gekleurd dus kon dat perfect. Je kan keramisch parket perfect in visgraat (laten) leggen.
- Ik zou geen hout nemen, zeker als je wil koelen met de vloer. Keramische tegels zijn veel robuuster.
- Ventilatie neem je type D. Je wil geen luchtroosters in de ramen, die geven kou en lawaai.
- Voorzie rolluiken (zeker in slaapkamers) en/of screens op de ramen; tenzij die op het noorden zitten. Ik heb ze met drukknoppen, waar ook een shelly 2 achter zit (waardoor ik van op het werk de screens op 60% kan zetten, scheelt enorm in opwarming).
- Nog eens die opwarming: passieve koeling is veel goedkoper dan een airco, en geeft je extra comfort. Screens op het westen maken de zomer voor mij zoveel fijner 8) . Ook een loofboom in het zuiden is fantastisch, die geeft in de zomer veel schaduw dus verkoeling, terwijl in de winter de blaadjes vanzelf verdwijnen zodat de zon netjes binnen kan schijnen (laat je wel goed adviseren welke boom past, de goeie soort moet je niet snoeien op op gepast formaat te blijven). Ook een hoekje in de tuin waar je wat bomen/struiken hebt is zalig, wij hangen de hele zomer een schaduwdoek aan vier bomen en kunnen daar heerlijk in de schaduw uit de wind zitten.
- Denk goed na hoe open je het wil. Wij zijn zeer blij met de bijkeuken waar op de wasmachine en droogkast een werkblad ligt, je gelooft niet hoeveel rommel je daar snel kan verstoppen (schuifdeur dicht, alles weg); of hoeveel hapjes en dessertjes je daar vlakbij kan verstoppen voor je bezoek. En een kind wat het lastig heeft kan zich daar even verstoppen :X
- Voorzie wachtbuizen naar de tuin (voor warmtepomp, naar de garage, ... Denk aan laadpaal). Gebruik daar géén ribbelbuis voor, maar gewone PVC regenpijpen. Die zijn stevig, per definitie waterdicht, en je kan er gemakkelijk een kabel bij trekken (glad vanbinnen, en grote diameter). Gebruik geen 90° bochten, maar 2 van 45° met stukje pijp tussen, dan krijg je er alles door.
- Een betonnen regenwaterput van minstens 10000liter met een electrische pomp (in de put, als je geen lawaai en onderhoud wil tegen kleine meerkost) komt financieel mss niet uit, maar de toiletten en wasmachine draaien er perfect op (geen kalkaanslag, minder wasmiddel nodig door zacht regenwater); en met het buitenkraantje kan je tijdens een sproeiverbod nog weken lekker de moestuin water geven, auto wassen en ploeterbadje vullen. Een voorfilter en trage toevoer zorgen voor kraakhelder water.
- Als je er je zin kan vinden, is Ikea onklopbaar voor een keuken. Over 15 jaar kan je die nog altijd vervangen door een duurder exemplaar, maar dan heb je wel 15 jaar genot gehad (en wat waardevol extra budget voor andere dingen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurricurry
epicfailguy23 schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:33:
Wellicht een tip vanuit mij: Ik zie nu veel vragen die heel ver uiteen lopen waarvan sommige zaken 'basis' ontwerp zijn (zoals een verwarmings systeem). en daarna de vraag wat een 'detail' ontwerp vraag zoals vloer.

Als je de vragen op deze manier gaat oplossen weet ik een ding zeker, het gaat niet gestructureed verlopen. Probeer voor je zelf EERST alle basis vragen,
Zoals:
- Eerst ga je naar indeling kijken (ik neem aan dat je dat al gedaan hebt)
- hoofdverwarming
- Wil ik domotica --> Y/N --> als het ja is zorg je voor diepe lasdozen en dan maakt het niet meer uit wat voor soort domotica je pakt.
- Als je indeling heb en bedacht dat je domotica wilt, dan is het kijken waar je dit wilt. Wederom niet belangrijk wat je pakt. Als we een jaar of 2 verder zijn --> dan verwacht ik pas dat je je hier mee bezig kunt houden want beton moet toch echt drogen, dan kan het huidige idee wellicht alweer achterhaalt zijn. :+

Als de hoofdlijn er ligt ga je details doen:
- vloeren (want dan moet je schikken naar de manier van verwarmen)
- wandafwerking
- merk/type domotica / netwerk
- ect...

Wellicht heb je dit allemaal al gedaan, echter uit de TS lijkt het tot nu toe een ongeleid projectiel ;)

dan nog tips:
saaie zaken zoals:
- Zonnepanelen
- Douche WTW (scheelt enorm in de energie met douchen)
- Mantelbuizen naar iedere uithoek van de woning
- een grote ribbelbuis naar voor/achtertuin
- Laadpaal? wellicht niet nu maar wel over 5-10jaar
- Zonneschermen? (dus een vaste voeding naar hoeken kozijn)
- Krachtgroep garage?
- Tuinverlichting/elektra op aparte ALAMAT, Die krengen zorgen altijd voor problemen als je net niet thuis bent ;(
- Let ook op als je een redelijke voor en achtertuin hebt waar je kraan komt om te sproeien. (epicfailguy was een kraan in de voortuin vergeten, iedere keer in de zomer een slang uitrollen wordt je wel moe van |:( )

p.s. om terug te komen op je vraag over WIFI, dit ligt wederom eraan hoe er gebouwd wordt, ik heb over alle verdiepingen vloerverwarming en voordat ik een Mesh netwerk had, zodra ik de trap opliep naar de volgende verdieping was het signaal compleet weg, dus zorg per verdieping minimaal 1x een accespoint.

p.s.s. - Als allerlaatste, het is jouw huis en een huis is nooit af/perfect en daarom luister naar andere mensen/tweakers, maar kies alleen waar jij je goed bij voelt, want iedereen heeft een mening O+
Ik ben echt geen ongeleid projectiel. Ik heb alles grotendeels al gepland maar de bedoeling van dit topic was nog wat extra handige tips krijgen. Iedereen heeft wel de inval van " Had ik dat geweten" als ze iets maken. Bij mijn huidig huis was het wat extra utp kabels op plaatsen waar je het niet verwacht. Zoals in het keuken eiland en hoe stom het klinkt. Een wifi printer.
Ik heb een warm en koud water kraan buiten om de auto te wassen. Voor sommige is dit stom. Ik heb er echter al veel plezier van gehad
Je weet pas hoe makkelijk het is als je het hebt. Heb je het niet, dan mis je dat niet.
Maar ik heb hier al een aantal leuke dingen gevonden.

De WTW van douche water wist ik. Dit wordt in belgie echter niet zo vaak gebruikt maar ga het toch eens goed onderzoeken.

Iemand zegt als dit de belangrijkste vragen zijn wil ik de bouw plannen wel eens zien... Die belangrijke keuze zijn al gemaakt. Dit gaat over die extras die iedereen vergeet of wat altijd handig kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurricurry
Tupolev schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:05:
Grenzeloos geld uitgeven aan UTP kabels en domotica, om vervolgens voor el cheapo airco verwarming te kiezen. Leuk voor de ultieme tweaker, maar bij een eventuele verkoop zijn er maar weinig kopers die blij worden van Loxone domotica en airco’s.

Voor een vrijstaand huis met een groot budget zou ik echt eerst aan het volgende denken.

1. Als je begint met een lucht/water warmtepomp dan leg je verwarming aan op elke verdieping.
2. WTW in de douche is ook fijn met een warmtepomp, dan gaat die boilerinhoud toch net wat langer mee.
3. Een ruime leefkeuken is belangrijk. Quooker is een must have. Echte afzuigkap, dus geen recirculatie .Eventueel met extra TV, echt top als niet iedereen dezelfde interesse heeft.
4. Een goede woonkamer met ruime zithoek en muur voor een televisie. Eventueel een mooie deuren tussen woonkamer en keuken zodat je dit kan afschermen.
5. En suite badkamer erbij als er veel dames in het gezin zijn.
6. Geen toilet op de badkamer, dus apart.
7. Veranda met ruimte voor BBQ, frituur etc.
Eventueel extra toilet voor als er in de zomer regelmatig een tuinfeest is.
8. Geen ventilatieroosters, zelden gehoord dat iemand blij was met die dingen.
9. Oprit met laadpaal(voorbereiding)
10. Aparte wasruimte met wasmachine, droger en werkblad
11. Waterontharder is ook een must have.
12. Tegelvloer in de keuken, Woonkamer kan zowel tegelvloer (grote tegels, minstens 80x80) of mooie houten vloer. Maar geen keramisch parket.
13 PVC op de bovenverdieping, geen laminaat vanwege geluid en PVC kan veel meer hebben. Sowieso alles egaliseren voor het leggen van een vloer.
14 hardhouten trap.
15. Alle plafonds glad stucwerk, absoluut geen spuitplafond.
16. Inbouwspotjes op de juiste plekken(keuken, badkamers, evt wc’s) Niet in de woonkamer en slaapkamers maar wel bij een dakkapel.
17. Natuurlijk ruim voldoende stopcontacten en minstens een UTP kabel per verdieping.
18. Plek voor een ruime garderobekast op maat, mijn voorkeur gaat uit naar een volledige muur met schuifdeuren.
19. Mooie kunstof kozijnen en dakkapel met Keralit afwerking. Schilderwerk is echt niet meer nodig en van de besparing kun je een mooie vakantie boeken.
Het gaat niet over el cheapo een slaapkamer te verwarmen.
In de zomer :
Moet het koel zijn in de slaapkamers -> airco kan koelen en verwarmen

in de winter :
Toch een beetje warm. want te warm slaapt niet goed. Dus vloerverwarming?
als de kinderen op de slaapkamer zitten, dan is dat net weer niet warm genoeg en moet er toch bij gestookt gaan worden.

Daarom twijfel ik in vloerverwarming of airco. Die airco komt mij duurder uit dan vloerverwarming.
Maar toch weet ik het niet goed. airco warmte is dan weer niet gezellig zoals vloer verwarming.

Die qooker, is dat echt zo goed?
Ik ga een inductie voor installeren en ik kook thuis veel. Maar heb direct warm water nog niet echt gemist.

Ventilatie roosters komen er niet. Aluminium ramen met ventilatie D

Waterverzachter was ik al voor aan het kijken.

Maar merci voor de rest van de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:33
hurricurry schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:24:
[...]

Het gaat niet over el cheapo een slaapkamer te verwarmen.
In de zomer :
Moet het koel zijn in de slaapkamers -> airco kan koelen en verwarmen

in de winter :
Toch een beetje warm. want te warm slaapt niet goed. Dus vloerverwarming?
als de kinderen op de slaapkamer zitten, dan is dat net weer niet warm genoeg en moet er toch bij gestookt gaan worden.

Daarom twijfel ik in vloerverwarming of airco. Die airco komt mij duurder uit dan vloerverwarming.
Maar toch weet ik het niet goed. airco warmte is dan weer niet gezellig zoals vloer verwarming.

Die qooker, is dat echt zo goed?
Ik ga een inductie voor installeren en ik kook thuis veel. Maar heb direct warm water nog niet echt gemist.

Ventilatie roosters komen er niet. Aluminium ramen met ventilatie D

Waterverzachter was ik al voor aan het kijken.

Maar merci voor de rest van de tips!
Er zijn al goede tips gegeven. Wat betreft de quooker: als je eenmaal eentje hebt, dan wil je niet meer anders. Zowel in gebruik maar ook een opgeruimd aanrecht, geen waterkoker nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-04 16:40
Ik zie echt goede tips hier langskomen, zoals eerder gezegd voor dingen die me aan het denken zetten (zelfs al is het een hard pass, toch leuk om te zien waarom iemand bepaalde keuzes wel maakt).
Wij zitten in een vergelijkbaar bootje, met geluk een héle grote woning die grotendeels casco is/wordt voor we erin gaan, dit zijn onze gedachtes om hopelijk net zo anderen te helpen.
- Maximale dakisolatie, no brainer.
- Vlakke dakpannen, 100x mooier dan die gegolfde dingen. Ik heb ook wel een zwak voor leien daken.
- Mooie zinken goten, en een lekkere dakoverstek van 20-50 cm. Veel beter voor je kozijnen en gevels, en ik houd wel van die stijl. Die monopoly huizen en schuurwoningen (dak sluit direct aan op bovenkant gevel) krijgen stuk voor stuk last van waterschade (zo ook ons huidige huis, water lekt inmiddels zo de gevel in)
- Liever meerdere kleine dakkapellen dan 1 of 2 grote, vind ik zóveel sfeer geven en dat 'ground' de ruimtes ook een beetje. Dat is een luxeprobleem want als je ruimte nodig hebt moet je voor zo groot mogelijke kapellen gaan natuurlijk.
- Meerdere badkamers! Minstens 2 (als je meer dan 1 kind hebt of wil) zodat ouders/kinderen gescheiden zijn. Met 3 (en oog op 4) kinderen denken wij aan 3 stuks, 1 ouders, 1 jongens, 1 meisjes.
- Vloerverwarming op de verdieping maar dan op de verdieping wel PVC of tegels nemen zodat de vloer snel opwarmt en afkoelt, beneden kun je 'traag' verwarmen met parket o.i.d.
- Wc apart van de badkamer, again, als je de ruimte hebt 2 stuks boven.
- Utp punt in een kast én een utp aan het plafond ergens centraal op elke verdieping
- Beneden én in de kelder ook vloerverwarming
- ipv kunststof beter geïsoleerde aluminium kozijnen, veel slanker profiel dus meer licht en ziet er strak uit. Stalen kozijnen nog beter maar die zijn 2x zo duur
- Triple glas nemen, is gauw 40% meer maar scheelt behoorlijk in koude val
- D systeem ventilatie
- Lichtplan laten maken door een kenner als je geen architect hebt
- Over een architect gesproken, houd er rekening mee dat die een plaatje tekent op basis van studies, geen praktijk. Als je dak over 20 jaar lekt bel je niet hem maar de dakdekker. Dus laat elke trade even naar je plan kijken, welke problemen voorziet een dakdekker, loodgieter, etc
- Licht licht en nog eens licht, ik haar donkere kamers :-) Grote raampartijen en idealiter een harmonicadeur in de woonkamer naar een mooi licht terras
- Woonkamer en keuken zijn 1, wij leven echt uit onze keuken
- Speelkamer van de kinderen attached aan de woonkamer, ik wil niet door de bijkeuken moeten om te zien of alles wel goed gaat, met kleine kindjes
- Speaking of which, een goede bijkeuken met aparte spoelbak, lockers voor vieze laarzen etc, en misschien zelfs een extra oven of magnetron als je veel kookt.
- Daarnaast nog een pantry, voor echt de opslag van eten, gewoon een inloopkast dus. Daar kan ook een extra koelkast/vriezer
- Thuiskantoor, ook als je niet thuiswerkt. Voor administratie, rustig lezen, misschien gamen, of wanneer je later van beroep wisselt. Zorg dat je die met een aparte ingang neerzet als je een kvk hebt.
- De woonkamer inrichten voor sfeer en niet zomaar stoelen rond de tv zetten. Liever een aparte TV kamer in de kelder voor films en sport, en een The Frame achtige tv boven een (nep)schouw hangen zodat die wat blend met de ruimte. Ik haat van die TV oriented kamers.. Maar ieder zijn ding
- Geen echte schouw nemen maar een mooie gashaard of een nepperd. Stoken is niet lang meer mogelijk overal, en het doet je isolatie voor een deel teniet
- Ontwerp voor geluidisolatie, zijn je kinderen of andere huisgenoten je dankbaar voor. Zeker rondom een kantoor of slaapkamer
- Beneden of in de kelder een logeerkamer met ensuite badkamer, heerlijk om dat te kunnen aanbieden zodat vrienden niet eerder weg hoeven
- Op de ouderslaapkamer een inloopkast, kan de slaapkamer ook lekker clean blijven, met een leuke zithoek of een haard
- wat betreft de gevel, extern geïsoleerd en met stucwerk afgewerkt, of wit gekeimd
- De entree mag een statement zijn, een mooie glazen deurpartij, stalen kozijn of in een boog
- daglichtluikjes voor de kelder niet vergeten, of een deel van de kelder zelfs uitgraven voor een soutterain idee
- elke kamer een loze mantelbuis vanuit de meterkast
- loze mantelbuis naar de 4 hoeken van je tuin
- Ik weet niet hoe je tuin zit, maar qua oprit rekening houden met auto's die naast elkaar parkeren tov achter elkaar, dat scheelt puzzelen
- de bijkeuken in de buurt van de zij-ingang of garage, zodat je boodschappen niet door de woonkamer hoeven
- vergeet de laadpaal niet, of leg er 2 aan
- de wasmachine beneden, absoluut niet boven.
- voorzie 220v aansluitingen voor rookmelders, scheelt weer batterijen moeten vervangen - al heb je ook van die 10-jaar rookmelders
- Ruimte in elke kamer voor CO2 en vochtsensoren voor de ventilatie trouwens, ook nog handig

Benieuwd naar lijstjes van anderen, dit kan ik vast over een paar weken weer flink aanvullen met ideeen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

My 2 cts (2 huizen verbouwd):
- Kelderruimte minimaal 50m2 en met
separate ruimtes voor opslag
- Kelderruimte voorzien van minimaal 2 koekoeks die open kunnen (kiepstand)
- Gehele woning vloerverwarming, ook op de verdiepingen (kelder wordt bij ons verwarmd via de bg vloerverwarming)
- Indien gezin: aparte ruimte voor washok
- 2 badkamers
- Houten parket met vloerverwarming in een nieuwbouwwoning kan (eigen ervaring), keramisch parket is efficiënter, kan ook koelen èn heeft dezelfde uitstraling (ook eigen ervaring).
- neem geen PVC in de woonkamer/ keuken

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 17-12-2024 21:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-04 16:40
Sport_Life schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:25:
My 2 cts (2 huizen verbouwd):
- Kelderruimte minimaal 50m2 en met
separate ruimtes voor opslag
- Kelderruimte voorzien van minimaal 2 koekoeks die open kunnen (kiepstand)
- Gehele woning vloerverwarming, ook op de verdiepingen (kelder wordt bij ons verwarmd via de bg vloerverwarming)
- Indien gezin: aparte ruimte voor washok
- 2 badkamers
- Houten parket met vloerverwarming in een nieuwbouwwoning kan (eigen ervaring), keramisch parket is efficiënter, kan ook koelen èn heeft dezelfde uitstraling (ook eigen ervaring).
- neem geen PVC in de woonkamer/ keuken
Waarom geen PVC? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben PVC op de slaapkamers (6) en op de BG hebben we keramisch parket.
Keramisch parket is echt veel mooier, meer variatie in de prints , meer reliëf en geen weekmakers. En nooit krassen op de vloer of verkleuring zoals bij PVC en parket.

[ Voor 68% gewijzigd door Sport_Life op 17-12-2024 23:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:54
hurricurry schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:15:
[...]

Ik ben echt geen ongeleid projectiel. Ik heb alles grotendeels al gepland maar de bedoeling van dit topic was nog wat extra handige tips krijgen. Iedereen heeft wel de inval van " Had ik dat geweten" als ze iets maken. Bij mijn huidig huis was het wat extra utp kabels op plaatsen waar je het niet verwacht. Zoals in het keuken eiland en hoe stom het klinkt. Een wifi printer.
Ik heb een warm en koud water kraan buiten om de auto te wassen. Voor sommige is dit stom. Ik heb er echter al veel plezier van gehad
Je weet pas hoe makkelijk het is als je het hebt. Heb je het niet, dan mis je dat niet.
Maar ik heb hier al een aantal leuke dingen gevonden.

De WTW van douche water wist ik. Dit wordt in belgie echter niet zo vaak gebruikt maar ga het toch eens goed onderzoeken.

Iemand zegt als dit de belangrijkste vragen zijn wil ik de bouw plannen wel eens zien... Die belangrijke keuze zijn al gemaakt. Dit gaat over die extras die iedereen vergeet of wat altijd handig kan zijn
Wellicht is mijn opmerking minder goed gevallen O+ , Ik heb niet gezegd/bedoeld dat je maar wat deed, echter gaf ik aan dat de vraagstelling redelijk door elkaar loopt. (Ik gaf ook aan dat ik verwachte dat het meeste wel was geregeld :(:) , maar ik vondt het vreemd dat er basis zaken en detail zaken samen kwamen :X )

Nou terugkomend op de vragen:
Ik denk dat het alleen met vloerverwarming kunt verwarmen tegenwoordig wel achterhaald is. Ikzelf heb een warmtepomp (Atag). in de winter verwarmt deze netjes en verzorgd warm tapwater, en in de zomer koelt (of houdt het huis koel) dmv 20graden water door de vloer te pompen. (bij dagen 35 graden houdt hij het netjes op 23(in b4 discussie of dit wel een goed idee is ect, ik heb het niet graag te warm :'), ohja hij maakt dan nogsteeds warm tapwater _/-\o_ )).

Dan mijn lijst met zaken die ik eerst dacht, dat zal wel. die nu toch verrekkes handig zijn :+ :
- Quooker
- Wasbak in garage, en een los schrobputje
- Regeling op vochtafzuiging in de douche (vrouwlief let nergens op)
- Buitenstopcontacten (voor wellicht toch die kerstverlichting)
- Lichtplan maken (dus waar wil je licht, netjes boven de tafel ect, houdt rekening met loopruimte rond de tafel)
- voorbereiding op, laadpaal, zonnepanelen, accu (ookal denk je deze nooit nodig te hebbe)
- Waterontharder, --> in basis vrij prijzig aanschaf, maar scheelt dat je nooit meer iets hoeft te ontkalken (3x per jaar koffiezetappraat ect (waterkoker niet meer want je hebt een Quooker :+ ), en de badkamer en keuken zijn sneller schoon dan je gewent bent :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurricurry
We zijn ondertussen een aantal maanden verder.
Door het vele zoeken ben ik nog een aantal tips tegen gekomen. Ik deel ze moest iemand toch deze topic nog tegen komen. En als er nog altijd mensen zijn die iets willen delen, doe maar.

Wat komt er zeker nog in mijn huis.
- Stopcontacten aan de voorkant van het huis ( voor verlichting en andere)
- Laadpaal voor zien met UTP kabel
- uitgietbak in de garage
- Goederenliftje in de garage :) om alle spullen naar de kelder te doen. ik wou geen tuinhuis en ga op deze manier alles voorzien om naar de kelder te doen. Ik heb wel een inpandige garage.
- Ben aan het kijken om uittrekbaar verborgen stopcontact te maken in het plafond boven de eettafel.
- Een HDMI kabel van de pc naar de tv voorzien. PC kamer staat er 4 meter vanaf en leek me wel handig om iets te kijken op TV en dergelijke
- Plaats al voorzien voor het mesh netwerk. slecht internet is altijd kak.
- UTP, rolluiken en vloerverwarming/koeling op elke slaapkamer.
- Voorzien van kabels voor alarm ( deze had ik nog nergens tegen gekomen, maar komt er)
- Geschakelde stopcontacten voor overschot van stroom te sturen. fiets , dyson, auto, ...
- Alles uit knop.
- Koffiehoekje voor zien.
- Vaste buitenverlichting al voorzien bij het leggen kabels
- Warm en koud water aansluitingen vooraan en achteraan het huis.
- Overal kabels voorzien voor extra screens of rolluiken aan de ramen.
- Lichtstudie laten doen.
- UTP op de meest rare plaatsen. ( keuken eiland. buiten aan de oversteek, elke kamer waar mogelijks iets van internet aangesloten apparaat kan komen)
- Wifi printer.
- Sensor in de berging, toilet, gang en garage. Om makkelijk jezelf snachts door het huis te begeven.
- 1 schakelaar voor de kelder verlichting boven aan de kelder trap ipv in elk hokje een schakelaar te zetten.
led licht is energievriendelijk
- Leiding voor compressor die in de kelder staat -> garage. altijd handig voor fietsen en auto + minder lawaai
- Put in kelder voor de dompelpomp in te kunnen steken als er water in komt + sensor die melding geeft
- Ventilatie D. Maar voor extra sturing in de badkamer te krijgen is precies moeilijk.
- Aluminium ramen met dun profiel
- hoogte van de plafonds 2.80 cm hoog -> dan gyproc hangen zodat het lijkt dat je recht naar buiten kan kijken.
- De douche kraan niet achteraan in de douche zetten, maar vooraan zodat uwe arm niet nat wordt :|
- Douche met wtw
- Keuken met inductie, oven, combi micro, vaaatwasser en frigo. Vroeger combi stoom oven gehad maar amper gebruikt. Dus bij deze niet meer in de opstelling. quooker ga ik niet doen denk ik. Ik kan geen reden bedenken waarom dit nodig is als je een inductie vuur hebt.
- Zoveel mogelijk alles bekabeld.

Dit zijn er al heel wat.

en hetgeen waar ik zeker van was kan zijn dat ik toch ga laten. De domotica. Het lijkt me vrij kostelijk om 20.000 euro uit te geven om een stomme lamp te sturen. Ik ben er nog niet volledig uit. Misschien teleruptoren, misschien een deel Niko home control. Dat is vrij makkelijk te koppelen met home assistent. Ben er toch niet helemaal uit

Wat me het meeste is tegen gevallen is dat iedereen waar je offertes opvraagt, veel beloofd maar uiteindelijk altijd zo teleursteld. Laatst bij een bedrijf geweest, totaal oplossing en ze koppelen elke afdeling van je huis zodat het naadloos werkt ( ventilatie met badkamer zodat die harder gaat draaien. Domotica sturing die met alles samen werkt maar als je er verder op gaat zoeken is er altijd wel iets wat niet werkt.) Het is altijd net niet en dat stoort serieus. Daarmee dat ik aan het twijfelen met die domotica.

Voor de rest is het een kostelijke bedoening een huis bouwen. Nog extra tips zijn altijd welkom!!

[ Voor 18% gewijzigd door hurricurry op 28-04-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:11

Theo

moederbord

hurricurry schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:00:
- Stopcontacten aan de voorkant van het huis ( voor verlichting en andere)
- Laadpaal voor zien met UTP kabel
Protip voor het elektra; zorg dat alles wat je buiten je huis hebt op een seperate automaat EN seperate aardlek in de meterkast aansluit. En dat je alarm en netwerk enkel op een aardlek groep zit waar 'binnen groepen' op zit.

Je zal niet de eerste zijn waarbij het alarm wordt 'uitgezet' door via een buitenstopcontact een kortsluiting naar aarde te maken waardoor de aardlek eruit klapt en de vier groepen op deze aardlek spanningsloos zijn...

En dat stopcontact voor buiten krijgt ook een schakelaar aan de binnenkant van het huis?

Voor het washok welke je mogelijk wil maken; het hebben van de vuile was, de schone was, de wasmachine en de droogplek op één verdieping is ook aan te raden om te voorkomen dat je zinloos de was het halve huis door moet slepen.

En gezien je een garage hebt; bedenk hoe je met vuile handen/armen/alles (of een natte/vuile hond) het huis binnen kan komen. Dus bijv een bijkeuken waar je in binnen kunt komen met een wasbak.

Voor je slaapkamer, bedenk of je deze licht en geluidsdicht wil hebben. (met name ideaal wanneer jij of je partner regelmatig migraine hebben!)

Verder kun je met een schuin dak het dak een meter uit laten steken aan de zuidkant (of alle vier de kanten) om op die manier in de zomer de zon te weren uit de kamers (zon staat dan hoog), maar in de lente/herfst kun je juist van de zon gebruik maken (zon staat dan niet recht aan de hemel)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 15:08
Van die domotica: met diepe inbouwdozen voor je schakelaars en stopcontacten kan je gemakkelijk een Shelly toevoegen waar nodig.
Dan kan je bijvoorbeeld op de lichtschakelaar in de badkamer je ventilatie sturen (al is een temperatuursensor op de warmwaterleiding nog charmanter). Of het stopcontact van de vaatwas of wasmachine op stoom checken, zodat je een melding krijgt als het programmeren klaar is.
Maar eens dat een ´full blown´ systeem vaak weinig meerwaarde voor een dure prijs geeft; de screens kunnen sturen van op het werk vind ik erg handig, en ik heb in de living een ´slimme´ Wiz lamp op een ´domme´ schakelaar, ingesteld dat ie bij inschakelen tussen 2 modi wisselt (normaal en sfeer). In keuken vind ik de Shelly dimmer met nachtmode handig, ´s nachts een flesje warmen zonder verblind te worden.

Ventilatie: er is veel mogelijk, een 3standen schakelaar kan je overbruggen om deze harder te zetten bijvoorbeeld. Maar als het goed afgeregeld is kom je daar eigenlijk niet aan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1