LAN snelheid ondermaats

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-09 12:54
Hoi mede-tweakers!

Even m'n LAN situatie schetsen.

Ik heb thuis een LAN netwerk liggen met CAT-7 kabel. De meeste kabels zijn afgewerkt met een RJ45 wandcontactdoos, op 2 na (die afgewerkt zijn met een keystone module). Alle kabels komen uit op m'n (CAT 6a) patchpaneel in m'n netwerkkast. Een ubiquiti US 24-250W PoE switch verbindt uiteindelijk alle kabels met elkaar.

Ik heb dit weekend al m'n verbindingen getest met iperf. Alle kabels haalden een snelheid van ca. 950 mbit/s (wat ik ook verwachtte: de switch is gelimiteerd op 1 gbit/s).

Allen, behalve 4 verbindingen (2x2) in de woonkamer. 2 van de 4 worden soms gelimiteerd tot 100 mbps, soms 1 gbps. Een derde wordt gelimiteerd tot 100 mbps of 10 mbps. De vierde tot 10 mbps (en soms minder).

Ik dacht eerst aan een probleem met de patchkabels in de netwerkkast: soms viel der verbinding even weg wanneer ik de stekker die in het patchpaneel zit beweeg (bv. lichtjes naar achteren trek). Echter, dezelfde patchkabels werken probleemloos bij de andere verbindingen. Sommige patchkabels leken trouwens net wat stabieler te werken, maar uiteindelijk vertonen allen dezelfde problemen met deze 4 verbindingen van de woonkamer.

Een probleem met de switch poorten kan ik eveneens uitsluiten: wanneer ik deze verbindingen op een andere poort aansluit, blijft het probleem bestaan. En wanneer ik een goed werkende verbinding op één van de switch poorten van de woonkamer aansluit, werkt de verbinding nog altijd goed.

Volgende verdacht: de aansluiting op het patch paneel. Ik heb de 2 slechts werkende verbindingen verwijderd van het patch paneel, stukje kabel afgesneden, en opnieuw gemonteerd op m'n patch paneel (zelfde poorten). Probleem bleef echter bestaan.
Uiteindelijk ook de wandcontactdoos verwijderd, stukje kabel afgesneden en opnieuw gemonteerd op de wandcontactdoos, maar eveneens zonder succes. De snelheid blijft gelimiteerd op 100mbps en 10 mbps.

Ik ben ondertussen een beetje radeloos. De enige logische overblijvende mogelijkheden lijken me:
  • Probleem met de desbetreffende poorten op het patchpaneel
  • Probleem met de 2 wandcontactdozen
  • Probleem met de kabel zelf
Of zie ik iets over het hoofd?
Hoe kan ik uitzoeken waar het probleem zich bevindt? (Theoretisch zou ik de kabels op een andere poort / wandcontactdoos kunnen monteren, maar langzaam aan wordt m'n kabel wat kort om telkens opnieuw een stuk af te snijden als test.)

Dank alvast voor jullie input!

Experience the mountains!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-09 13:55
Misschien een kabeltester proberen? Dan kan je misschien beter zien wat er aan de hand is. Kabelbreuk zou kunnen. Cat7 is niet erg flexibel, dus misschien heeft hij een krappe bocht niet overleefd of zoiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
melwasul schreef op maandag 16 december 2024 @ 01:59:
Allen, behalve 4 verbindingen (2x2) in de woonkamer. 2 van de 4 worden soms gelimiteerd tot 100 mbps, soms 1 gbps. Een derde wordt gelimiteerd tot 100 mbps of 10 mbps. De vierde tot 10 mbps (en soms minder).
Wat zit er aangesloten op die 2 verbindingen die terugvallen?
Hoe constateer je dat de verbinding terug valt?

Sommige receivers, tv's en andere multi media apparatuur met een netwerkstekker doen soms niet meer dan 100mbps en willen ook nog wel eens terugvallen naar 10mbps als ze op stand-by staan.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
MallePietje schreef op maandag 16 december 2024 @ 05:55:
Misschien een kabeltester proberen? Dan kan je misschien beter zien wat er aan de hand is. Kabelbreuk zou kunnen. Cat7 is niet erg flexibel, dus misschien heeft hij een krappe bocht niet overleefd of zoiets.
Zijn er goede (betaalbare) kabeltesters, waarmee je de netwerkkabels kan doormeten? Goedkope testers kunnen dan weer vaak niet meer dan controleren of aan beide kanten de kabels juist zijn aangesloten (juiste volgorde).
Ik weet dat Fluke een aantal goede testers heeft, maar dan praten we al snel over € 1.000, wat wat veel is om éénmalig (of sporadisch) een kabel te testen :)
FredvZ schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:35:
[...]

Wat zit er aangesloten op die 2 verbindingen die terugvallen?
Hoe constateer je dat de verbinding terug valt?
Ik heb op m'n desktop iperf als server opgestart. Vervolgens elke RJ45 wanddoos aangesloten op m'n laptop en hier iperf als client opgestart om de verbinding met m'n desktop te testen. Beiden ondersteunen gigabit ethernet, alsook de daartussen liggende switch. Deze snelheden haal ik ook, behalve op de reeds genoemde 4 aansluitingen in de woonkamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 20:42

mjl

Ugh

melwasul schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:37:
[...]

Zijn er goede (betaalbare) kabeltesters, waarmee je de netwerkkabels kan doormeten? Goedkope testers kunnen dan weer vaak niet meer dan controleren of aan beide kanten de kabels juist zijn aangesloten (juiste volgorde).
Ik weet dat Fluke een aantal goede testers heeft, maar dan praten we al snel over € 1.000, wat wat veel is om éénmalig (of sporadisch) een kabel te testen :)

[...]

Ik heb op m'n desktop iperf als server opgestart. Vervolgens elke RJ45 wanddoos aangesloten op m'n laptop en hier iperf als client opgestart om de verbinding met m'n desktop te testen. Beiden ondersteunen gigabit ethernet, alsook de daartussen liggende switch. Deze snelheden haal ik ook, behalve op de reeds genoemde 4 aansluitingen in de woonkamer...
Simpele testers die de alleen aangeven of er een kabel breuk is zijn niet zo duur, hooguit een paar tienttjes. Als je meer wilt meten is een multimeter eventueel een optie om te kijken naar de weerstand van de verschillende kabels. Als je een signal/noise meting wilt doen zal je toch iets met een tone gerator moeten regelen zoals een fluke.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
melwasul schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:37:
[...]
[...]
Ik zou beginnen met een goedkope. Die geeft vermoedelijk al meer inzicht dan je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Tussenvariant, als je iets zoekt tussen:
een goedkope verbinding-tester (ook wel goedkoper te vinden), of
een kwaliteit Fluke kabeltester (instapmodel... ook wel duurdere opties mogelijk),
dan zou je eventueel een PockEthernet kunnen overwegen.

Ik heb zelf een eerste-generatie versie en die laat allerlei info zien over eventuele breuken, waar in de kabel die zouden zijn, bit-error rates enzo. De support van die eerste generatie was wat ondermaats (is min of meer een eenmansbedrijf die het op een gegeven moment denk ik niet meer aankon), maar qua produkt was het wel OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Dat was inderdaad mijn volgende vraag: suggesties voor een kabeltester? :)

Ik heb zelf al wat zitten rondneuzen (en toevallig o.a. via Reddit op PocketEthernet gestoten). Die PocketEthernet ziet er wel goed uit (al is € 260 nog altijd veel geld voor eenmalig/sporadisch gebruik).

Noyafa ben ik eveneens een paar keer tegengekomen.

Ik vraag ook nog even na op m'n werk. Misschien kan ik via via een Fluke uitlenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Een simpele kabeltester voor een snelle controle hoeft niet zo erg duur te zijn. Omdat ik er niet veel haast mee had [wou m alleen maar voor in het geval dat..] één van Alie aangeschaft. Doet wat hij moet doen.

Via Amazon zijn ze ook verkrijgbaar wat duurder dan Alie, maar wel snel in huis.

Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlUVUy0PZtaD2Xa5fgLcPqjV7YE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUlpR4VuYBPeJ5or8qvVuqaZ.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.amazon.nl/del...37d6a5c1adea164729c3&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
melwasul schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:24:
Dat was inderdaad mijn volgende vraag: suggesties voor een kabeltester? :)

Ik heb zelf al wat zitten rondneuzen (en toevallig o.a. via Reddit op PocketEthernet gestoten). Die PocketEthernet ziet er wel goed uit (al is € 260 nog altijd veel geld voor eenmalig/sporadisch gebruik).

Noyafa ben ik eveneens een paar keer tegengekomen.

Ik vraag ook nog even na op m'n werk. Misschien kan ik via via een Fluke uitlenen.
Mocht je er met een goedkope tester niet uitkomen en lenen geen optie zijn: je kunt die dingen ook huren (ook niet heel goedkoop): https://www.c.technischeu...service-netwerkmeter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
RCBL schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:54:
Een simpele kabeltester voor een snelle controle hoeft niet zo erg duur te zijn. Omdat ik er niet veel haast mee had [wou m alleen maar voor in het geval dat..] één van Alie aangeschaft. Doet wat hij moet doen.

Via Amazon zijn ze ook verkrijgbaar wat duurder dan Alie, maar wel snel in huis.

Zoiets dus:

[Afbeelding]

https://www.amazon.nl/del...37d6a5c1adea164729c3&th=1
Oh, dit kan prima zijn, afhankelijk van het probleem wat je hebt. Stel dat je een kabelbreuk hebt of een slecht aangebrachte RJ45 connector, dan kan je die hiermee vinden.

Maar stel dat je slechte kwaliteit kabel hebt gekocht (CCA ipv volledig koper). Of stel dat je een verkeerde kleurvolgorde hebt gebruikt (maar wel beide kanten gelijk). Dan gaat deze goedkope tester dat niet laten zien. Die laat alleen zien of er een verbinding is van alle acht beginpunten naar alle acht eindpunten. Zal alleen niets zeggen over de kwaliteit van de verbinding.

En zoals gezegd: dat kan prima zijn. Is alleen wel goed om je te realiseren dat niet alle mogelijke probleemoorzaken hiermee gevonden kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik ben al een poosje uit het PC-bouwen. Maar toen ik er nog veel mee bezig was waren er 'pro' moederborden met kabel-check functie in het bios. Aangezien er vaak alleen maar functies worden toegevoegd is de kans aanwezig dat er nog steeds (nieuwe) moederborden met die functie zijn en misschien zelfs dat die functie langzaam de weg naar de goedkopere modelen heeft weten te vinden.

Verwacht geen wonderen, maar check wel even de handleiding van je moederbord en/of snuffel eens rond in je bios.

Maar persoonlijk denk ik niet dat je de fout snel gaat vinden met een eenvoudige meter, hooguit die verbinding die wisselt tussen 100 Mbit en 1 Gbit; kans dat er daar een adertje (4,5,7 of 8) 'klappert'. Zelf heb ik zo'n 2 jaar geleden een tweetal lange (15m) CU kabels gekocht van Goobuy. Die kabels waren zo rot als maar zijn kon. Ik haalde echt maar kilobytes over die kabels. En wireshark kleurde helemaal zwart-rood (retransmits). Dus kabels terug gestuurd en twee nieuwe gekregen. Zelfde effect. Weer terug gestuurd en nu bij een andere webshop besteld. Wederom (helaas) Goobuy, aangezien ik geen webshop kon vinden die een ander merk voerde en aan consumenten leverden. Maar die kabels (met het zelfde type nummer als de rotte) doen het tot de dag van vandaag probleemloos op een 1Gbit link. Dus wellicht had ik gewoon kabels uit een slechte batch met een productiefout. En aangezien jouw problemen lijken op de mijne, zou je daar ook wel eens last van kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:17
Die goedkope testers met 8 lampjes heb je niet veel aan. Kunnen aangeven of de pinnetjes kloppen, maar meer ook niet.
Ik heb zelf een Nofaya NF-8209 gekocht van Ali, in 2 dagen thuis. Alternatief is de NF-488 als je geen tracer hoeft, dat is in feite hetzelfde apparaat. Kosten geen drol en werken zoveel fijner dan die NS-468 apparaatjes.
Je ziet in 1 oogopslag of je aders verwisseld hebt, of er lengteverschil in zit of kortsluiting. En dat allemaal direct zonder wachttijd op de display van je zender ipv dat je ook lampjes moet controleren op de loopback plug.
Pagina: 1