Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:58
Beste forum gebruikers,

Sinds een aantal maanden start mijn systeem niet meer automatisch door naar Windows en moet ik steeds op N drukken om door te gaan naar Windows. Weten jullie wat dit precies is en hoe ik dit kan oplossen? Alvast bedankt voor het meedenken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKcQQnzlwrhkbQ__DL3M0ycGV-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsztFHLYt0aPw4iRYiqTSxn5.jpg?f=fotoalbum_large

Wat heb ik zelf al onderzocht en gevonden? Het gaat blijkbaar om iets met de processor probleem binnen AMD en moederbord, iets met een firmware ofzo? Maar mijn Ryzen 7 5800X processor is sinds november 2020 in deze systeem. Ik heb heb wel steeds de bios ge-update naar de nieuwste versie maar toen was dit probleem er toen ook al.

Met vriendelijke groet,
Van der Berg

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 16-12-2024 01:42 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
TPM (Trusted Platform Module) is een onderdeel op het moederbord dat o.a. voor beveiliging wordt gebruikt.

Heb je gelezen wat de melding zegt? Gebruik je Bitlocker? Als je TPM nergens voor gebruikt, kun je een reset uitvoeren. Gebruik je wel Bitlocker, dan raak je toegang tot de disk kwijt.

Je kan via de Control Panel zien of Bitlocker actief is op een disk: Control Panel\System and Security\BitLocker Drive Encryption (uitleg)

Na de reset moet de melding wegblijven.

Je kan TPM ook in de BIOS uitschakelen, maar dat kan problemen veroorzaken bij updates. Microsoft eist namelijk dat het aan staat. Daar kun je wel omheen werken, maar Microsoft maakt het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:58
mrmrmr schreef op maandag 16 december 2024 @ 02:40:
TPM (Trusted Platform Module) is een onderdeel op het moederbord dat o.a. voor beveiliging wordt gebruikt.

Heb je gelezen wat de melding zegt? Gebruik je Bitlocker? Als je TPM nergens voor gebruikt, kun je een reset uitvoeren. Gebruik je wel Bitlocker, dan raak je toegang tot de disk kwijt.

Je kan via de Control Panel zien of Bitlocker actief is op een disk: Control Panel\System and Security\BitLocker Drive Encryption (uitleg)

Na de reset moet de melding wegblijven.

Je kan TPM ook in de BIOS uitschakelen, maar dat kan problemen veroorzaken bij updates. Microsoft eist namelijk dat het aan staat. Daar kun je wel omheen werken, maar Microsoft maakt het er niet makkelijker op.
Ik ga dit morgen checken. Ontzettend bedankt nogmaals voor jou reactie en dat waardeer ik ontzettend.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB