Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-06 11:42
Goedenavond

Wij hebben in de hal bij de overloop 3 oude spotjes met een Trafo die 3 spotjes aanstuurt. Deze maakt de laatste weken herrie en wil deze nu naar led gaan vervangen. Nu is me verteld door de electricien dat ik boven op de zolder waar de Trafo zit. Gewoon de stekker eruit moet
Trekken en dan de 3 spotjes kabels gewoon aan een lasklem moet verbinden. Dit heb ik gedaan en natuurlijk ook de fittingen etc veranderd. Alleen de lampen doen het niet. Ik heb het idee dat ze geen stroom hebben en dat ik ze nog ergens aan moet koppelen. We hebben ook hotel schakeling. Onder aan de trap en boven aan de trap. Wat zie ik over het hoofd. Moet ik zorgen dat ze boven bij de 3 kabels die ik doorverbonden heb dat deze nog een Plus en een Min gaan krijgen? Hoor het graag. Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:51
Als je bang bent dat de schakelaar het probleem is kan je ze ook even direct aansluiten. Dus zonder de schakelaar er tussen. Zet er even een normale lamp op en je ziet meteen waar het mis gaat als je het weer terugzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-06 11:42
J_star schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:29:
Als je bang bent dat de schakelaar het probleem is kan je ze ook even direct aansluiten. Dus zonder de schakelaar er tussen. Zet er even een normale lamp op en je ziet meteen waar het mis gaat als je het weer terugzet.
Het gaat wel op Philips Hue. Maar normaal zouden ze moeten gaan branden. De stroom van de oude Trafo is niet nodig toch? Of is dat misschien toch de Plus en de Min die het aanstuurt ?

Mijn electricien zit in het buitenland. Hij zei gewoon de stroom van de Trafo afhalen. Die die 3 kabels van de sportjes gewoon aan elkaar verbinden met lasklemmen. En dat zou het moeten zijn. Maar dat is het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Het kan heel goed dat je de fase/schakeldraad en nul moet verwisselen.

Oh, hue. Dan weet ik niet of fase vs. nul uitmaakt. Kwaad kan het in elk geval ook niet om te proberen.

Je electricien zegt op het oog precies de juiste dingen. Probeer het anders eens met een gewone verhuisfitting en een random E27-lampje (zonder smart toestanden). Als die het ook niet doet klopt de bedrading dus niet, staat geen spanning op, ergens onderbroken, enz.

Een multimeter kan handig zijn, toont die tussen de draden geen 230V of iets in de buurt, dan klopt er iets niet. Je koopt een degelijke voor ca. €20 (Voltcraft).

[ Voor 95% gewijzigd door Wilke op 15-12-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Schopje van MME naar DEI, wat dé plek is voor 230v gerelateerde vragen.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 16-12-2024 07:16 ]