[Proximus] Slecht fiber internet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kryptor
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 31-01 18:50
hey hey ,

zo een 10 tal maand geleden had ik hetzelfde probleem maar is dit van zelf terug weg gegaan , maar deze week heb ik terug het probleem dat mijn fiber internet dramatisch zijn snelheid verliest waar door ik van het internet vlieg of dat de tv in brokken en stukken gaat wat zeer frustrerend is. daarnet ff een speedtest gedaan en ik had een ping van 327 en een snelheid van 2MBPS

proximus helpdesk had vanmorgen gebeld en had alles uit een gedaan en dergelijke en dit was opgelost maar deze avond is alles terug begonnen.

zelf heb ik 3 switches in huis hangen omdat ik met UTP verbindingen in de muur zit. deze zijn allemaal nieuw. en ondersteunen bekabeld ook 1GBPs wat dus ook de snelheid van fiber moet aankunnen. wat ik dus wel nodig heb als ik alle toestellen wil verbinden bekabeld. zelf weet ik niet wat ik nog meer kan doen of wat hier het probleem kan zijn.  ( proximus zegt dus constant dat het probleem ligt aan die switches maar dat ik wel een switch nodig heb doordat alles bekabeld is )

de proximus helpdesk wou ook geen technieker meer sturen omdat ze zegt dat het binnenshuis zit. wat dan ook betalend is. 

maar het is toch niet normaal als ik zeker jaren met die switches werk en voor fiber nooit problemen heb gehad. de eerste maanden met fiber heb ik zelf ook nooit geen problemen.

hij verliest dus snelheid bekabeld als draadloos.

boven op de eerste verdiep is ook een proximus booster geinstalleerd.£

enige ideeën wat mijn probleem zou kunnen verhelpen ?

alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:57
Ik denk dat de enige optie is om met een referentie-test PC te werken rechtstreeks op je BBOX/HomeGateway router van Proximus.
Dan de helpdesk blijven stalken dat je nu zonder "eigen switches" rechtstreeks op "hun" router zit en de problemen hebt.
Anders blijft het een welles-nietes spelletje.

Is dit iets sporadisch of komt het vaak voor ?

"wou geen technieker mee sturen" -> Dus ze zijn al eens langs geweest dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kryptor
jvanhambelgium schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:59:
Ik denk dat de enige optie is om met een referentie-test PC te werken rechtstreeks op je BBOX/HomeGateway router van Proximus.
Dan de helpdesk blijven stalken dat je nu zonder "eigen switches" rechtstreeks op "hun" router zit en de problemen hebt.
Anders blijft het een welles-nietes spelletje.

Is dit iets sporadisch of komt het vaak voor ?

"wou geen technieker mee sturen" -> Dus ze zijn al eens langs geweest dan ?

dit is 10 maanden geleden gestart en toen had ik dit een hele week aan een stuk. en opeens van zelf over , vandaag hebben ze gebeld alles opnieuw opgestart en dergelijke. ik had toen ook die switches geelimineerd en de tv rechstreeks op de modem aangesloten en ik had nog het zelfde probleem. nu heb ik dit niet meer getest.

ze hebben inderdaad al een technieker langs laten komen 10 maanden geleden. toen hebben ze de modem vervangen , tv decoder vervangen en hebben ze een nieuwe fiber kabel laten installeren daar had ik 99% op , wat niet beter kan. toen heb ik ook nieuwe switches aangekocht en de ouden we gedaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Utp kabel direct van je pc naar de modem.
En alleen die aansluiten
Testen. Testen en testen.
En weer bellen als je ook dan deze problemen blijft ervaren

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:12
We hebben geen glazen bol, dus geef eens precies aan hoe alles met elkaar verbonden is en welke apparatuur je in gebruik hebt. Anders wordt het een raad-spelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kryptor
Ik heb nog een oude laptop liggen maar die is te oud om zelf speed test te laden, mijn nieuwe laptop heeft geen utp poorten meer.

@Masimo geen probleem ik deel even mee hoe alles is aangesloten

fiber modem en modem hangen in de gang op de modem zit nog aangesloten een utp kabel die naar de zolder vertrekt en vandaar naar switch 1 waar alles game consoles op hangen
utp kabel die naar de living vertrekt richting tv , daar zit hij dan verbonden met een mini switch voor de sonos connect , tv decoder , dvd speler , en tv
utp kabel die vertrekt naar slaapkamer 1 die wel verbonden is met een utp verbindingstuk omdat iemand destijds de kabel had doorgeboord. en dan loopt er van daar een kabel naar de proximus boosterer om de wifi te versterken
de 3rde kabel is eentje die loopt naar de 3rde switch die vlak naast de modem staat en die verbind all de rest van de utp poorten in huis , waar sonos , zonnepaneel converter , draadloze printer verbind.

de switches zijn gigbyte switches die 1GBPS ondersteunen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
kryptor schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:11:
Ik heb nog een oude laptop liggen maar die is te oud om zelf speed test te laden, mijn nieuwe laptop heeft geen utp poorten meer.
Je kan een usb rj45 bestellen of leen een pc voor je test.
Je netwerk klinkt als een mix van alles. Zou dat zeker los zien van je modem. En eerst uitzoeken hoe de binnenkomende verbinding is.

Werkt de pc direct op modem perfect. Dan is het binnen een binnenhuis probleem

[ Voor 26% gewijzigd door jack zomer op 15-12-2024 23:21 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:12
@kryptor Kun je dat aub even in een schemaatje tekenen? En ook merk/type van je spullen.
Ik zie alvast twee keer Sonos bedraad, dat geeft mogelijk kans op een netwerk loop.

[ Voor 20% gewijzigd door Masimo op 15-12-2024 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Je TV zit niet per ongeluk op WiFi ipv UTP?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:50

remco_k

een cassettebandje was genoeg

kryptor schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:54:
enige ideeën wat mijn probleem zou kunnen verhelpen ?
Onderzoeken waar het probleem zit.
Zorg voor een pc of laptop waarvan je zeker weet dat deze genoeg performance heeft om die 1Gbps te kunnen testen.
Die aansluiten op het modem van Proximus, niets anders aangesloten laten zitten op dat ding. Dan test doen. Haalt hij die 1Gbps niet (en je weet echt heel zeker dat ie dat wel moet kunnen, test evt bij kennis of familie) dan kan je Proximus weer bellen met deze informatie.

Haalt hij de 1 Gbps wel, dan weet je meteen dat het probleem niet bij Proximus ligt en moet je de oorzaak elders in je netwerk zoeken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:55
Wat je dus moet doen: een pc/laptop rechtstreeks op de router van je isp aansluiten. Die laat je desnoods de hele dag pingen en speedtest draaien. Als het dan problemen hebt kunnen ze niet zeuren over eventuele switches, en vanaf daar verder kijken.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Maar die PC/Laptop met UTP poort heeft TS dus niet :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

franssie schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:31:
Mag hopen dat de TS wel mensen kent die dergelijke apparatuur wel hebben. Feit blijft dat de TS moet aantonen in welk netwerk het probleem zit, in zijn lokale privé netwerk (dat de ISP n iet ondersteund, maar wel bij assisteren kan eventueel), of het "publieke" netwerk van zijn ISP.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 15-12-2024 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 14:50

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dan moet TS die regelen, of eieren voor zijn geld kiezen en Proximus toch uitnodigen met het risico dat als zij ontdekken dat het probleem in het eigen netwerk van TS zit, daarvoor betaald moet worden. Hou er in dat geval dan wel rekening mee dat ze dat probleem doorgaans niet voor je gaan oplossen dan.

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 15-12-2024 23:45 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kryptor
CH4OS schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:32:
[...]
Mag hopen dat de TS wel mensen kent die dergelijke apparatuur wel hebben. Feit blijft dat de TS moet aantonen in welk netwerk het probleem zit, in zijn lokale privé netwerk (dat de ISP n iet ondersteund, maar wel bij assisteren kan eventueel), of het "publieke" netwerk van zijn ISP.
TS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
Topic starter

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Dan regel je dat. Ik heb er hier 3 liggen, kom maar halen. Usb verloopje, wat lenen. Online bestellen en daarna terugsturen (die is niet netjes!), mogelijkheden te over.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 15:15
Ik zou beginnen door sonos (1 of beide) van de utp af te halen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

sig69 schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:52:
[...]

Dan regel je dat. Ik heb er hier 3 liggen, kom maar halen. Usb verloopje, wat lenen. Online bestellen en daarna terugsturen (die is niet netjes!), mogelijkheden te over.
Ik roggel niets, want ben TS niet :P

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik laatst ook een USB-C naar UTP verloopje heb moeten aanschaffen omdat ik er achter kwam dat ik ook alleen nog maar een oudere laptop had met een ETH poort,

Hier heel veel bedraad aangesloten, maar dat is niet geschikt om te testen (of ik moet firmware voor mijn printer etc gaan schrijven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kryptor
ik zal es kijken of ik aan een laptop geraak met UTP zodat ik zelf kan beginnen meten. voorlopig heb ik dus inderdaad al de 2 sonos boxen losgekoppeld van de kabel

zie hoor ook een aansluitings schema van alles die aangesloten is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KSx8Y6bbCYCh91rT2XU2awgKwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TV68y3SApIgY8j3SGCquO9qA.png?f=fotoalbum_large

alvast bedankt voor de vele reacties !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
welke snelheden ervaar je nu? (Zonder sonos)

Heb je al het sonos eraf? Inclusief de connect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kryptor
laurens0619 schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:05:
welke snelheden ervaar je nu? (Zonder sonos)

Heb je al het sonos eraf? Inclusief de connect?
Connect heb ik er nog niet afgehaald maar vanmorgen werkte het weer hoe het zijn moet dan de rest aangesloten en geen problemen gemerkt, ik hou jullie op de hoogte.

Maar gisterenavond rond 23u had ik alles eraf gehaald enkel fiber modem en modem. En haalde ik een snelheid van 0,5mbps naast de modem.

Ik test verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Als je die sonos eraf hebt gehaald, dan zou ik wel altijd even je netwerk apparatuur resetten (power plug) voordat je het opnieuw test.

Netwerklussen kunnen best wat narigheid veroorzaken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kryptor
voorlopig is het internet al 2 dagen stabiel gebleven en valt er niets meer weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

kryptor schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:05:
voorlopig is het internet al 2 dagen stabiel gebleven en valt er niets meer weg..
Nu nog internet?

https://allestoringen.nl/storing/fiber/

En website fiber.nl werkt niet

Whoeps foutje keek naar de titel en de eerste alinea ipv de rest van de inhoud }:| pas gaande het topic gaat het niet over fiber.nl maar Proximus.

[ Voor 19% gewijzigd door RobbyTown op 19-12-2024 07:08 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-04 18:30

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

hij zit niet bij Fiber,

*knip*. Reageren kan ook op een normale manier

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 19-12-2024 11:53 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Even antwoord op je dus vraag. Dus had titel duidelijker gemogen en ik iets verder moeten lezen dan de eerste alinea, want ook daar las ik fiber ipv ook maar iets van Proximus.

Vorige post aangepast.

[ Voor 35% gewijzigd door rens-br op 19-12-2024 11:53 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kryptor
Voorlopig al een week terug internet zoals het moet , ik vermoed dat het probleem weg is.

toch bedankt voor alle reacties !
Pagina: 1