Makkelijkste manier om video van NAS op TV te krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buur75
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04 15:21
Dit lijkt een hele eenvoudige vraag, maar sinds Video Station is verwijderd uit de laatste versie van DSM die standaard op de NASsen van Synology draait, loop ik tegen problemen aan.

Ik heb een oude Chromecast (de 1e generatie), ik heb een DS118 (die heeft geen Intel processor dus er kan geen Docker op) en ik heb een eenvoudige HD-televisie. Ik heb geen superdeluxe geluidsinstallatie, geen soundbar en geen 4K, daar heb ik dus ook geen ondersteuning voor nodig.

Sinds Video Station weg is heb ik Emby geïnstalleerd en met de bijbehorende app op de smartphone kan ik video's op de tv afspelen waar de Chromecast aanzit. Dit wil ik, dit heeft altijd gewerkt, maar tegenwoordig zijn er meerdere bestanden die ik niet zonder gehaper en gestotter krijg afgespeeld. Sterker nog, het opstarten van sommige HEVC-bestanden lijkt wel mijn hele NAS te laten vastlopen (deze moeten denk ik worden getranscodeerd want de oude ChromeCast kan dit blijkbaar niet aan).

Mijn NAS zou (ondanks zijn leeftijd) het transcoderen aan moeten kunnen, ware het niet dat Emby dit alleen ondersteunt als je gaat betalen. Dat vind ik lullig, want voor Video Station hoefde dat niet.

Ik zou zeggen, Emby hoeft niets te transcoderen als de mediaplayer alle formaten kan afspelen, dus zolang de software dat niet door de hardware wil laten doen, moet ik de mediaplayer gaan vervangen.

Ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste (dat zie je wel aan mijn tv en audio), ik hou van budget, en ik hou er vooral van om LANG van mijn hardware gebruik te kunnen maken.

Wat is de gunstigste en bij voorkeur ook voordeligste optie om de boel weer vloeiend aan de gang te krijgen? Is er een mediaspeler waar ik de komende 10 jaar weer mee vooruit kan, zonder gezeur? Gezien het update-beleid van Android lijkt me een of andere Android-box toch ook geen goede oplossing? Of zie ik dat te somber in? Misschien een nieuwe Chromecast, maar dat is wellicht wat overkill? Of is er heel misschien een optie om de hardware-transcodering van de NAS toch aan de gang te krijgen? Andere opties zijn Plex en volgens mij wordt er nog iets anders aangeboden in de package center...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:30

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zou denk ik lekker kiezen voor een recente, betaalbare Android mediaspeler. Kies er bijv 1 van Google zelf. Je hebt de Chromecast with Google TV (4k of HD) en ook de nieuwere Google TV Streamer. Installeer daar Kodi, etc op en je bent ook meteen af van het omslachtige casten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
h265 gaat een 118 niet meer hardwarematig kunnen transcoderen, die support is verwijderd.
Ook in Surveillance Station is dat verwijderd.
offtopic:
(van wat ik heb begrepen willen ze hier geen licentie meer voor betalen, daarom zijn de oude dsm versie ook offline gehaald)

Beste optie is denk ik een tv kopen die dat af fabriek al ondersteunt, dan kun je alles weer afspelen via Media Server.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Google Chromecast met Google TV is je antwoord. Die kunnen zonder enige moeite 9/10 bestanden afspelen zonder transcoden.
Mijn NAS zou (ondanks zijn leeftijd) het transcoderen aan moeten kunnen
Dit is een aanname die ik echt zomaar niet zou maken. NAS-apparaten zijn expliciet bedoeld voor opslag, ze hebben een hele minimale CPU en vaak weinig geheugen, en geen hardware acceleration oid.
Zelfs een wat luxere Synology kan niet zonder enige moeite 1080p transcoden, zeker niet HEVC bestanden.

Maaar... De Chromecast met Google TV kan wél gewoon z'n eigen mediaspeler gebruiken. Als je dan een SMB-share opzet op je Synology kun je de Chromecast als mediaspeler gebruiken, en heb je Emby helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:37
Als je TV H265 aan kan dan kan je de DLNA/mediaserver gebruiken natuurlijk.

Synology: Streamen van multimedia-inhoud van uw Synology NAS naar DLNA TV.

Werkt hier op een DS213 en een oude (2014) Samsung TV.
Geen H265 dan natuurlijk op die TV.

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 15-12-2024 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buur75
Goed, dan doe ik denk ik zo'n nieuwe ChromeCast. Het kost iets van 75euro zie ik, inclusief verzendkosten. Misschien eerst nog even op Marktplaats rondneuzen.

Is er een mogelijkheid om met 1 zo'n apparaat ook een andere tv in een andere kamer aan te sturen zodat ik er niet 2 hoef te kopen? Ik heb nu namelijk twee oude ChromeCasten in huis... Ze hoeven niet tegelijkertijd aan te staan.

@The_Doman Ik betwijfel het. Maar ik ga dat wel eerst even onderzoeken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Buur75 schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:05:
Goed, dan doe ik denk ik zo'n nieuwe ChromeCast. Het kost iets van 75euro zie ik, inclusief verzendkosten. Misschien eerst nog even op Marktplaats rondneuzen.

Is er een mogelijkheid om met 1 zo'n apparaat ook een andere tv in een andere kamer aan te sturen zodat ik er niet 2 hoef te kopen? Ik heb nu namelijk twee oude ChromeCasten in huis... Ze hoeven niet tegelijkertijd aan te staan.
De formfactor is vergelijkbaar met de oude Chromecasts, maar je kunt 'm wel omhangen. Moet je alleen ook de voeding omhangen, een tweede blokje en USB-C kabeltje kopen, of je TV moet een USB-poort hebben met voldoende voeding.

Maar aangezien je TV toch maar full HD is zou je ook V&A in de gaten kunnen houden voor de HD variant, die was ooit ~40 euro nieuw, maar wordt inmiddels nergens meer verkocht. Draait dezelfde software op en is nog gewoon ondersteund, en scheelt je dan de helft. Bijv hier: v&a aangeboden: HD Chromecast Google Tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:37
Is een android TV box dan misschien niet handiger/flexibeler dan een Chromecast?
Google: chromecast VS android TV box

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

The_Doman schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:30:
Is een android TV box dan misschien niet handiger/flexibeler dan een Chromecast?
De specifiek genoemde 'Chromecast met Google TV' is in feite een Android TV kastje, maar dan in een kleine form factor en van Google zelf. Is heel iets anders dan de oudere Chromecasts die alleen vanaf een telefoon aangestuurd konden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ik zou op marktplaats 2x een chromecast met google tv kopen. Ik had eerst ook android tv boxjes van Ali met kodi erop. Maar inmiddels vervangen door chromecast met google tv (via mp) en deze werken stabieler en sneller. Ik draai kodi omdat ik ooit de moeite heb genomen om de bibliotheek via een een sql-server op de NAS te laten draaien. Maar mijn zoon heeft geen behoefte aan die bibliotheek en speelt de media gewoon af door gewoon te browsen on de schijf.

do or do not, there is no try

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defbeatz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik vind het trouwens wel onbeschoft dat een key app op de nas zomaar, zonder aankondiging, wordt verwijderd tijdens een update... vrienden updaten nu hun nas dus niet wat weer voor security issues zal zorgen. Ik zag wel dit artikel nog voorbij komen: https://nascompares.com/2...ck-to-synology-dsm-7-2-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:42
Buur75 schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:28:
Mijn NAS zou (ondanks zijn leeftijd) het transcoderen aan moeten kunnen, ware het niet dat Emby dit alleen ondersteunt als je gaat betalen. Dat vind ik lullig, want voor Video Station hoefde dat niet.
Video Station is verwijderd omdat Synology zelf ook moest gaan betalen voor de licentie om dat transcoderen aan te bieden. Dat willen ze niet (kunnen ze niet, zonder het aan hun klanten door te berekenen), dus daarom was de enige optie om de app terug te trekken en helaas die dienst niet meer aan te bieden.
defbeatz schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:56:
Ik vind het trouwens wel onbeschoft dat een key app op de nas zomaar, zonder aankondiging, wordt verwijderd tijdens een update... vrienden updaten nu hun nas dus niet wat weer voor security issues zal zorgen. Ik zag wel dit artikel nog voorbij komen: https://nascompares.com/2...ck-to-synology-dsm-7-2-2/
Wat hierboven ook staat: daar moet Synology ook voor gaan betalen willen ze die functionaliteit blijven aanbieden. Ze hebben niet echt een keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defbeatz
Hoeveel zijn deze kosten per codec per device? ik zie prijzen van 0,20 tot 0,99.

nieuws: Licenties voor gebruik hevc-videocodec worden goedkoper

[ Voor 52% gewijzigd door defbeatz op 16-12-2024 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
@defbeatz $0.20 per device met een maximum van 25 miljoen.
https://www.via-la.com/licensing-2/hevc/hevc-license-fees/
(MPEG is overgenomen door VIA)

Microsoft vraagt er een euro voor in de store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defbeatz
Het was klant vriendelijker geweest dat Synology de consument verzoekt zelf die licentie aan te schaffen of die optie meegeeft en dat video station te gebruiken bleef (heb ook veel videos die deze codec niet nodig heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 12:09
Buur75 schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:28:

Dan ga je JellyFin gebruiken, dat is de gratis-versie en werkt perfect vanaf Synology. Draai ik ook op een oude Synolgy.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Niet online
Ora et Labora schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:59:
[...]

Dan ga je JellyFin gebruiken, dat is de gratis-versie en werkt perfect vanaf Synology. Draai ik ook op een oude Synolgy.
Ik draai ook Jellyfin ernaast (op proef) en dat werkt idd wel prima. Ik heb hem wel via docker draaien. Werkt de app uit het package centre ook goed (genoeg)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-04 16:49
The_Doman schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:30:
Ik heb thuis op mijn Android tv-box de VLC app geinstalleerd en die start ik op en dan blader ik via SMB naar mijn nas (XPenology) en open ik rechtstreeks de video bestanden. Werkt bij mij zonder problemen.

Hail to the king baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Buur75 schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:05:

@The_Doman Ik betwijfel het. Maar ik ga dat wel eerst even onderzoeken. Bedankt!
Ik gebruik zelf nu al een tijdje een Dune HD Homeatics Box, dat is een mediaplayer met Google TV en alles erop en eraan. Die gebruik ik toevallig ook met dezelfde DS118 NAS en dit verder prima werkt, geen gestotter en ik er dan ook 4K video zonder problemen mee kan afspelen.

Ze zijn dan wel ietwat duurder maar nieuw bij Amazon 149 euro maar er ook retourproducten bij staan voor 109 euro wat het geld echt wel waard is. Om dan op 2 tv's te kunnen kijken zou je er eventueel een HDMI splitter tussen kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-04 20:00
raspberry pi (liefst een recente versie vanaf model 4 zodat ie HEVC aankan) met kodi erop, connectie maken via NFS, of wellicht via DLNA (media server activeren op je NAS).

draait al jaren zo, in combinatie met een DS 216play, geen transcoding nodig.

[ Voor 41% gewijzigd door peschinl op 17-12-2024 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hele snelle optie: vlc installeren op je smartphone. NFS share op je nas mappen, bestand afspelen en casten. VLC zal zelf transcoden, geeft ie ook aan.
Trekt potentieel wel je accu leeg.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-04 13:26

Nobby

Nuts!

Plex op je nas en dan een Chromestick in je tv.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 12:09
Harkelaar schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:19:
[...]

Ik draai ook Jellyfin ernaast (op proef) en dat werkt idd wel prima. Ik heb hem wel via docker draaien. Werkt de app uit het package centre ook goed (genoeg)?
Nee, dat is een community-versie, de docker-versie werkt uitstekend.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buur75
Ora et Labora schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:04:
Helaas kun je niet met Docker werken op mijn DS118. Er zit geen Intel in maar een Realtek (ARM). Er zijn meer Synology NAS-modellen die geen x86-processor hebben. Anders had ik dat nog wel een kans gegeven. Ik denk dat het serieus tijd wordt om mijn stokoude Chromecasten te vervangen.

@Roel1966 Dank voor de tip van de Dune box. Hoe zit dat met het updatebeleid van zo'n ding? Hoe lang denk je daar nog gebruik van te kunnen maken? Of is het uiteindelijk ook een wegwerpproduct zoals een goedkope Android-telefoon die geen updates meer krijgt na een paar jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Buur75 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:54:
[...]
@Roel1966 Dank voor de tip van de Dune box. Hoe zit dat met het updatebeleid van zo'n ding? Hoe lang denk je daar nog gebruik van te kunnen maken? Of is het uiteindelijk ook een wegwerpproduct zoals een goedkope Android-telefoon die geen updates meer krijgt na een paar jaar?
Uiteraard graag gedaan voor de tip !

Voor deze Dune HD had ik ook al een Dune HD smart H1 mediaplayer die van 2010 was en nog tot pak weg 2022 ongeveer updates kreeg. Alleen werd die mij nu toch wat te langzaam en ik inmiddels dan ook een 4K tv heb en toch wel eens een film in 4K wilde kijken.

Maar dat is dus wel het voordeel van DuneHD dat je geen wegwerpproduct koopt en ze voordurend toch bezig blijven met de software. Alleen ze zijn dan niet de snelsten ermee maar werken wel veel met input van gebruikers via hun forum en website.

Ander voordeel is dat je dus ook hun eigen skin kan gebruiken bovenop dan Google TV die ik persoonlijk dan prettiger werken vind. Maar je hebt dus verder dan ook een volledig Google TV device met dus appstore en alles erbij wat ik dan wel handig vond.

Daarnaast kan je hem dus ook draadloos gebruiken ( Wifi 6 ) en bedraad heeft die een 1 GB kabelverbinding waardoor laden van films ook best snel gaat. Plus dat de hardware best wel voor een mediaplayer vrij krachtig is waardoor je dus ook nagenoeg alles kan afspelen zonder stotter.

Nog vergeten erbij te schrijven dat je bij Amazon gerust die retourproducten kopen kan want ik heb zelf ook die Dune HD als retourproduct voor iets van 109 euro gekocht. Alleen de doos was open gemaakt maar alles zat nog in de originele plastic verpakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Roel1966 op 17-12-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Niet online
Ora et Labora schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:04:
[...]

-knip- daar heeft ts zelf al op gereageerd

[ Voor 11% gewijzigd door Harkelaar op 18-12-2024 13:33 ]

Pagina: 1