sjors86 schreef op maandag 16 december 2024 @ 00:18:
Na het lezen van de reacties ben ik echt niets wijzer geworden. Ja ik weet dat ik een verkeerd moederbord heb, geen reden om daar op te wijzen, dat heb ik zelf al geconcludeerd.
Maar dit bericht schreef ik dan ook vooraf aan die conclusie. Stellen dat ik straks bij het nieuwe moederbord de zelfde problemen zal ervaren, hoop ik toch van niet.
Bij ELK consumenten moederbord zit de CPU socket op dezelfde plaats. Dus weten kast fabrikanten precies hoe groot en waar het gat op de moederbord tray moet zijn om het wisselen van de cpu koeler NA INSTALLATIE mogelijk te maken zonder dat je het moederbord compleet uit de kast hoeft te halen.
Het gat zit er niet eens in voor tijdens de eerste installatie, omdat de normale procedure is om eerst de koeler op de cpu samen met het geheugen en de NVME SSD te plaatsen en dan het complete moederbord in de kast te schroeven. Je bevestigt die onderdelen aan het moederbord, NIET aan de kast. Dus zal elk ander moederbord jouw "probleem" hebben.
Wat het huidige moederbord mist (los van dat chipset niet past uiteraard) is dat het wel gaten heeft op de punten waar de montage van de koerier moet komen, maar meer dan een gat is dat niet en in enkel een gat kun je een schroefje/bout niet vast draaien.
Beoordelend op screenshot van de b650, steekt dat net even anders in elkaar en hopelijk/verwacht zit daar "standaard" op de juiste punten en plaatje met moertjes.
Ik ga het morgen zien, maar de antwoorden hier lijken mij voorlopig nog incorrect/negatief of ik begrijp ze gewoon verkeerd.
Hier moet ik toch echt even op reageren.
Jij begrijpt het verkeerd.
AMD moederborden hebben een standaard bevestiging waarvan fabrikanten van cpu koelers gebruik KUNNEN maken voor het vastmaken van hun koeler, maar niet elke fabrikant maakt daar gebruik van. Bij Intel ontbreekt een standaard bevestiging. Daarom zit er bij elke koeler één of meer brackets om de koeler aan het moederbord te bevestigen. Ook bij de koeler die jij hebt.
sjors86 schreef op maandag 16 december 2024 @ 02:39:
[...]
En filmpjes kijken werkt niet, wanneer je uitgangspositie niet correct/gelijk is. De link die jij naar de handleiding stuurt heb ik uiteraard zelf al gevonden en onderzocht. Maar bij "packaging content" zitten geen brackets die passen op dit moederbord.
Als meerdere mensen jou hetzelfde vertellen maar dan toch blijven volharden dat zij het fout hebben is gewoon niet slim, zeker als het jaren geleden is dat je het voor het laatst gedaan hebt.
Daarnaast, als ik even op youtube zoek naar jouw kast vind ik meerdere "Build" video's die precies de stappen laten zien die je moet doorlopen. Daar geen gebruik van maken is ook niet handig als je geen recente ervaring hebt.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.