Werk en game PC voor 10 jaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 13:30
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik koop om de 5 jaar een nieuwe PC voor de zaak, en na 5 jaar schuif ik het oude model door naar familie. Ik bouw dus echt voor een PC die in principe 10 jaar mee gaat.

Wat ik ermee doe:
* Hoofdzakelijk werken: Browsen, administratie, af en toe een zelfbouwprojectje met python, LLMs, databasese, datapipelines etc. Alhoewel ik dat laatste niet altijd even intens doe, wil ik als ik het doe er geen gezeur mee hebben vandaar dat ik mijn PC redelijk ruim uitrust. Wil hem het echt graag 1 keer in elkaar zetten en er dan even mee doen.

Ik speel af en toe ook een spelletje. Nu een paar keer per maand World of Trucks, maar ik merk dat ik nieuwe aankopen die ik doe (FS2021, Nieuwe Doom, Diablo IV) niet meer installeer omdat ik toch een nieuwe bak wil kopen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo'n 3000 euro, maar het mag meer zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb twee 27 inch WQHD 120 hz schermen. Een mechanisch toetsenbord, een paar muizen een een KVM-switch voor laptop en desktop. Misschien wil ik nog een keer naar een widescreen upgraden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede videokaart, huidige systemen heeft een 2080, maar ik merk af en toe dat ik niet meer hoogste settings kan draaien.
* 64 GB geheugen. Omdat ik al jaren systemen met 32 gebouwd heb. En dan wordt het dus tijd voor 64.
* Liever 12 dan 8 cores, omdat ik merk dat de mijn huidige bak qua processing power (12 core Ryzen 5) altijd wel lekker loopt.
* Ik wil graag een Mobo met foutmeldingscode. Dat is lekker makkelijk troubleshooten als er iets mis is.
* Ik wil graag twee schijven, waarbij op de tweede schijf dan mijn backups staan (nu ongeveer 3 TB aan data). Het liefst is die backupschijf een SSD van 8 TB. Vorig jaar een Samsung Q-870 EVO voor 400 euro op de kop weten te tikken voor de zakelijike PC van mijn partner, maar nu zijn die fors duurder. Kun je net zo goed een WD Black doen (die is fors sneller) maar dit is echt aan de prijs.... pfff.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
* Heb de werk-computer van mijn partner een ASUS TUF Gaming B650 bordje gegeven met Wifi, maar niet heel tevreden over, omdat dat ding redelijk traag opstart en vaker vastloop (sinds de zoveelste BIOS update afgelopen jaar niet meer, maar toch, geen goed gevoel). Mijn huidige gigabyte aorus bord is wel top (op de losse fan na op het bord, dat nooit meer).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
* Lekker stil is altijd wel erg fijn.

Ga je overklokken?
* Vroeger. ben nu niet jong meer en besteedt mijn tijd liever anders.

Wat verwacht je van ons?[i]
* Past het?
* Is het compatibel?
* Zie ik ergens keuzes over het hoofd?
* Fiscaal is het even handig om nu een PC te kopen, maar die 5080 is natuurlijk om de hoek.... Misschien een 4070 en dan over een jaartje de kaart vervangen?
* Hoe zit het met energiegebruik als ik een beetje zit te browsen? Is dat dan through the roof veelsteveel watt? Je moet ook een beetje aan het milieu denken.....
* Is dit bordje een beetje snel met opstarten? Ik de vorige zelfbouw PC met dat ASUS TUF B650 is maar traag....

Het systeem wat ik tot nu toe heb:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9900X Boxed€ 459,90€ 459,90
1MoederbordenGigabyte X870E AORUS PRO ICE€ 349,-€ 349,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4080 SUPER 16G GAMING X SLIM€ 1.199,-€ 1.199,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Wit€ 169,68€ 169,68
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 58,90€ 58,90
2VentilatorsNoctua NF-A14 PWM chromax.black.swap, 140mm€ 23,90€ 47,80
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3040G32GX2-FX5€ 272,52€ 272,52
1VoedingenThermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart€ 128,23€ 128,23
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 130,90€ 130,90
1SSD'sWD Black SN850X (zonder heatsink) 8TB€ 666,99€ 666,99
Totaal€ 3.482,92

[ Voor 5% gewijzigd door filipy23 op 15-12-2024 16:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceescees
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-05 22:00
Ik zou als ik jou was sowieso even wachten totdat de nieuwe RTX 5000 videokaarten worden aangekondigd (7 Januari). Ik zou voor Arctic PMW fans gaan als je toch een dichte kast hebt. Als back-up zou ik een HDD kiezen i.p.v. SSD omdat performance toch niet zo belangrijk is en dan het geld gebruiken voor een betere 4TB SSD zoals de samsung 990 of soortgelijk. Zo'n videokaart wordt behoorlijk warm, ik zou ook voor een kast gaan met meer ventilatie/mesh. Qua memory is deze kit soortgelijk en goedkoper: uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64
Qua mobo is deze iets goedkoper, meer gekozen en soortgelijk: uitvoering: MSI MAG X870 TOMAHAWK WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 000miix
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-05 13:58
Je build ziet er echt wel goed uit! Hier kan je wel wat jaren mee door.

Ik zou zelf niet wachten tot de nieuwste videokaart uit is,Volgens mij zal de 4080 wel voldoen aan je wensen.
De 5000 series zal als een kleine upgrade aanvoelen t.o.v. het verschil van 2080 -> 4080 wat je nu gaat doen.

Ik zou zelf kiezen voor waterkoeling, voornamelijk omdat de AM5 processoren erg heet kunnen worden.
Arctic Liquid Freeze III White Dit zou al moeten voldoen, er zijn betere, maar deze ligt dicht bij de huidige prijs en komt in het wit.

Ik denk ook dat als je de 2e schijf echt als backup gaat gebruiken, een traditionele HDD beter past bij dit doel.
Zelf zou ik de 2TB SSD vervangen door de HDD, en genieten van de 8TB SSD als dat binnen je budget past.

Qua opstartsnelheid:
Ik heb zelf sinds een half jaar een AM5/ DDR5 build met vergelijkbare specs, en initieel was de boot time lang. Hier zijn bios instellingen voor aan te passen om dit te versnellen. De boot duurt nu ~10 - 20s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-05 10:11

kujinshi

seven heroes

Houdt een Fuma 3 die 9900X wel koel genoeg?

Het is toch een dikke processor. Wellicht toch iets hoger zoeken richting Noctua?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 16:38
Ik wil graag twee schijven, waarbij op de tweede schijf dan mijn backups staan (nu ongeveer 3 TB aan data). Het liefst is die backupschijf een SSD van 8 TB.
Ongevraagd advies: Dat zie ik niet als een echte backup. PC gestolen/elektrische storing/malware -> beiden kopieën van je data weg. Ik hoop dat dit niet je enige backup is.

[ Voor 3% gewijzigd door locke960 op 17-12-2024 21:26 ]