Tussenmuur bouwen voor betere geluidsisolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superr
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-07 22:59
Graag jullie advies!

Voor een gesplitste woning moet de tussenmuur met de buren worden vervangen. Nu staat er een simpele houten frame met wat gipsplaten en daardoor is bijna “elke hartslag” van de buren te horen.

De nieuwe muur krijgt dus vooral een geluids-isolerend doel. Ik ben in ieder geval van plan om de muur van cellenbeton te maken. Maar ik twijfel sterk over de constructie. Zie hieronder de twee opties;

1) Muur van cellenbeton 150mm dik. Simpel, goedkoop en zeker een verbetering ten opzichte van de huidige constructie.

Maar, om de maximale geluidsisolatie te krijgen twijfel ik over optie 2) waarbij meer massa meer isolatie betekent.

2) Massa-veer-massa principe

100mm cellenbeton
<spouw>
140mm steenwol rd 3,75
<spouw>
100mm cellenbeton

Nu ben ik benieuwd naar jullie mening. Optie 2 klinkt gewoon vanzelfsprekender, maar misschien is het ook wel overkill en is optie 1 voldoende.

a) zouden jullie nog afdichtingsband gebruiken rondom de muur van de blokken om het zwevend effect te krijgen?
b) hoeveel spouw moet er tussen de lagen zitten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hoeveel ruimte heb je qua dikte van de muur?
Ik had vroeger 2*12,5mm gips, xx mm steenwol, en dan weer 2*12,5mm gips. Isoleerde misschien nog wel beter dan de stenen muur met luchtspouw die we in onze jaren 60 woning hebben. Let wel op de details, dus de metalstuds versprongen plaatsen, band er tussen etc.
Fermacell heeft wat voorbeelden op hun website staan;
https://www.fermacell.nl/nl/downloads

Edit; gyproc hieronder heeft het overzichtelijker.

[ Voor 23% gewijzigd door _ferry_ op 15-12-2024 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 23:15
Gips + metal stud kan zeer goede geluidsisolatie bieden. Sorteer op de website van Gyproc op geluidsisolatie aflopend: https://www.gyproc.nl/sys..._DESC&f[0]=remontabel%3A0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:13
_ferry_ schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:54:
Hoeveel ruimte heb je qua dikte van de muur?
Ik had vroeger 2*12,5mm gips, xx mm steenwol, en dan weer 2*12,5mm gips. Isoleerde misschien nog wel beter dan de stenen muur met luchtspouw die we in onze jaren 60 woning hebben. Let wel op de details, dus de metalstuds versprongen plaatsen, band er tussen etc.
Fermacell heeft wat voorbeelden op hun website staan;
https://www.fermacell.nl/nl/downloads

Edit; gyproc hieronder heeft het overzichtelijker.
Het moet een woningscheidende wand worden, dat doe je toch niet met gipsplaatjes?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:13
MarcoC schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:57:
Gips + metal stud kan zeer goede geluidsisolatie bieden. Sorteer op de website van Gyproc op geluidsisolatie aflopend: https://www.gyproc.nl/sys..._DESC&f[0]=remontabel%3A0
Het moet een woningscheidende wand worden, dat doe je toch niet met gipsplaatjes?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

No Hands schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:27:
[...]

Gipsvezel of gipsplaat, weet niet meer wat er bij mij zat, maar zo werd dat gewoon vanuit de bouw gedaan (2013). Zolang het aan de eisen qua isolatie en brandwerendheid voldoet zie ik het probleem niet.
En we hebben het dus wel over >25mm aan plaatdikte aan beide kanten.
Bij mij liep de betonnen trap van de bovenburen er achter, en dat was amper hoorbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 15-12-2024 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:47
Op wat voor soort vloer of ondergrond komt die muur te staan?
En loopt de vloer in één stuk door onder de scheidende muur?

Als de vloer gewoon doorloopt onder de muur door, dan ga je contactgeluiden van de vloer al sowieso niet tegenhouden.
De vloeren zouden eigenlijk compleet contactvrij tussen de twee woningen moeten zijn, waarbij de scheidende muur liefst op een eigen fundering moet staan, dus niet in direct contact met één van de vloeren.

Als je een muur van 'massa' wilt maken, kun je ook beter kalkzandsteen gebruiken in plaats van cellenbeton.
Moet uiteraard de ondergrond wel dit gewicht kunnen dragen.

Voor wat betreft optie 2: die lijkt mij qua mijn gevoel ook beter ja.. maar de steenwol zelf ís dan al de 'spouw'. Die houdt dan veel luchtgeluid tegen en laat geen contactgeluid door, dus dan is er niet perse nog een extra luchtspouw nodig (en zeker niet 2x)
En bedenk even dit: als je een wand steenwol wil neerzetten met aan beide kanten een luchtspouw... waarmee wordt je steenwol dan overeind gehouden?
Dus als je die optie kiest, zorg dan dat je de steenwol aan één zijde tegen een van de muren kunt vastmaken (spouwankers/prikankers of zo), on-onderbroken, en zorg dat de ene muur, of de ankers enz. daarna uiteraard geen contact met de andere muur kan maken.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
_ferry_ schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:16:
[...]

Gipsvezel of gipsplaat, weet niet meer wat er bij mij zat, maar zo werd dat gewoon vanuit de bouw gedaan (2013). Zolang het aan de eisen qua isolatie en brandwerendheid voldoet zie ik het probleem niet.
En we hebben het dus wel over >25mm aan plaatdikte aan beide kanten.
Bij mij liep de betonnen trap van de bovenburen er achter, en dat was amper hoorbaar.
Bij de bouw?

Ik ben echt nog nooit woningen tegengekomen waarbij de scheidingsmuur een gipswandje was. Splitsing achteraf jazeker maar daar wordt heel wat afgekloot door doe het zelfers. Maar al bij de bouw? Als je een WCD wilt bijplaatsen ga je dan ook eerst bij de buren opmeten wat die in de wand hebben zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:01
@superr

Vergis je er niet in hoeveel massa je toevoegt.
Een cellenbeton wand is vele malen zwaarder dan een HSB wand.
Als je hem dan nog dubbel uitvoert voeg je helemaal een enorm gewicht toe.

Dit moet je echt even laten berekenen.
Je wil geen problemen met de vloer en/of fundering.

Rondom zou ik inderdaad een band toepassen en dan de naden voor de zekerheid afkitten. Veel geluid wordt overgedragen via de lucht door kieren.

Je kan ook overwegen een dubbele HSB wand neer te zetten.
Deze kun je vol stoppen met isolatie wol.
(Zelf erg goede ervaringen met knauf acoustifit)

Aan beide woning zijden 18mm underlayment/osb toepassen, en daarop 2 lagen 12mm gipsplaten.
2 lagen gipsplaat is 60min brandvertragend, en vereist voor een woningscheidende wand.

Na plaatsing van osb ook weer rondom afkitten tegen luchtgeluid.

Uit ervaring kan ik vertellen dat een enkele wand van cellenbeton slecht geluid isoleert. Bij mijn ouders kan je de tv van de buren horen in de uitbouw.

HSB is in Nederland niet zo heel erg bekend.
We zijn van de kalkzandsteen stenen, beton en gipsblokken.
Maar sporadisch worden er nog wel complete HSB rijtjes neergezet, en die hebben ook een HSB tussenwand.

Het gebeurt dus zeker wel.

En bij splitsing is het goed mogelijk dat het de enige optie is vanwege het toegevoegde gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Groningerkoek schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:28:
[...]

Bij de bouw?

Ik ben echt nog nooit woningen tegengekomen waarbij de scheidingsmuur een gipswandje was. Splitsing achteraf jazeker maar daar wordt heel wat afgekloot door doe het zelfers. Maar al bij de bouw? Als je een WCD wilt bijplaatsen ga je dan ook eerst bij de buren opmeten wat die in de wand hebben zitten?
Nee, want die wand was een cm of 20-30 dik. Als je aan beide kanten 2 platen+studs hebt ben je al 20cm verder. Op tekening was hij net zo dik als de gestorte betonnen muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:49
Groningerkoek schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:28:
[...]

Bij de bouw?

2 lagen gips per kant en 75mm spouw is al genoeg om bij het plaatsen van een wcd geen last te hebben van de buren.

Wat wel een belangrijk aandachtspunt is, is het waarborgen van de brandwerendheid bij elk gat wat in de muur gemaakt wordt. Daarvoor bestaan speciale inbouwdozen voor electra.
Maar ook bij doorvoeren van kabels en leidingen dienen deze voldoende brandwerend gemaakt te worden. Want die 25mm gipsplaten per kant doet niet zo veel als er tig gaten voor elektra en leidingen in zitten.
Hetzelfde geldt overigens voor de geluidwerendheid. Ook die verminderd met elk (schroef)gat wat in het gips wordt aangebracht.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
No Hands schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:27:
[...]

Ik heb gewoon in een appartement waar een gipsplaatmuur de scheiding was tussen mij en mijn buren, gebouw uit 2010. Dat ging prima. Maar als je dat niet wilt kan je ook nog kiezen voor cellenbeton + voorzetwand aan beide kanten. Dan kan je echt hele hoge isolatiewaardes halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superr
BrainCrash schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:41:
Op wat voor soort vloer of ondergrond komt die muur te staan?
En loopt de vloer in één stuk door onder de scheidende muur?

Als de vloer gewoon doorloopt onder de muur door, dan ga je contactgeluiden van de vloer al sowieso niet tegenhouden.
De vloeren zouden eigenlijk compleet contactvrij tussen de twee woningen moeten zijn, waarbij de scheidende muur liefst op een eigen fundering moet staan, dus niet in direct contact met één van de vloeren.

Als je een muur van 'massa' wilt maken, kun je ook beter kalkzandsteen gebruiken in plaats van cellenbeton.
Moet uiteraard de ondergrond wel dit gewicht kunnen dragen.

Voor wat betreft optie 2: die lijkt mij qua mijn gevoel ook beter ja.. maar de steenwol zelf ís dan al de 'spouw'. Die houdt dan veel luchtgeluid tegen en laat geen contactgeluid door, dus dan is er niet perse nog een extra luchtspouw nodig (en zeker niet 2x)
En bedenk even dit: als je een wand steenwol wil neerzetten met aan beide kanten een luchtspouw... waarmee wordt je steenwol dan overeind gehouden?
Dus als je die optie kiest, zorg dan dat je de steenwol aan één zijde tegen een van de muren kunt vastmaken (spouwankers/prikankers of zo), on-onderbroken, en zorg dat de ene muur, of de ankers enz. daarna uiteraard geen contact met de andere muur kan maken.
De vloer is van beton, maar uiteraard omdat het een gesplitste woning loopt de vloer helaas wel door ja. Dus eventuele contactgeluiden is niet te voorkomen. Bedoeling is dat luchtgeluid zoveel mogelijk wordt tegengehouden.

Kalkzandsteen zat ik ook aan te denken, maar ik dacht dat dat weer overkill zou zijn. Ook wua gewicht.

Spouwbreedte die ik in gedachten had was max 1cm, en inderdaad met ankers aan een muur zodat er niet alsnog contactgeluiden doorheen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superr
MarcoC schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:57:
Terechte tips qua gipsmuren, maar ik word niet zo warm van een metal stud muur haha, net als de huidige HSB muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superr
MarcoC schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:21:
[...]

Ik heb gewoon in een appartement waar een gipsplaatmuur de scheiding was tussen mij en mijn buren, gebouw uit 2010. Dat ging prima. Maar als je dat niet wilt kan je ook nog kiezen voor cellenbeton + voorzetwand aan beide kanten. Dan kan je echt hele hoge isolatiewaardes halen.
Wat is ‘prima’? Wat hoorde je wel en wat niet bijv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
superr schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:31:
[...]

Wat is ‘prima’? Wat hoorde je wel en wat niet bijv?
Ik hoorde weinig van de buren. Het meeste geluid was contactgeluid van de betonnen vloeren. Maar je kan het met gipswanden zo gek maken als je zelf wilt, je kunt eindeloos combineren. Als het woningscheidend is zou ik wel een basis van cellenbeton of kalkzandsteen doen, je wilt niet dat de buren per ongeluk door een gipsmuur heen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-08 14:32
Heb eens een geluidsisolerende HSB scheidingswand gezien voor een repetitieruimte:
Ze hadden de verticale balken een maatje smaller genomen dan de liggende
en deze dan om de 30cm verspringend geplaatst, zodat iedere kant om de 60cm een staander had dus
en er minder verbinding was tussen de 2 buitenkanten van de wand
Dan alles opgevuld met steenwol en aan beide kanten 2x platen ertegen, gipskarton of gipsvezel, geen houten plaat want dat zou toch iets harder trillen.

Maar als je vloerplaat doorloopt... daar kan je weinig aan doen

[ Voor 6% gewijzigd door robotomizer op 16-12-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:16
superr schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:05:
maar misschien is het ook wel overkill
Bij tegengaan van geluidsoverdracht tussen woningen is er niet snel sprake van overkill.
Hou er ook rekening mee dat er een brandscheiding moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:10
Kijk anders ook eens bij Faay (in Vianen, althans daar ken ik ze van). De maken meerdere modellen prefab wanden. Ook met zeer hoge geluidsreducerende kwaliteiten.
https://www.faay.nl/
Pagina: 1