Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdizzy12
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-04 14:52
Hallo allemaal.

Na meer dan 6 jaar is mijn OnePlus 6 eindelijk zo goed als overleden. Sinds gisteren is na de camera en wat kleinere functionaliteiten ook de simkaart reader overleden. Jammer, maar voor 325 euro toendertijd een prima leeftijd.

Nu tijd voor de vervanger! Origineel gepland om in januari te kopen, nu moet het toch eerder gebeuren (draadloos bereikbaar zijn is toch belangrijk). Er is al wat research gedaan, en ongoing, maar gezien de tijdsdruk ook even een draadje openen voor sneller advies.

Ik zoek een?
Smartphone voor festivals en buitenleven. Hier komen een paar belangrijke punten bij die de OnePlus 6 jarenlang heeft vervuld:

Wat is je budget?
Rond de 600 euro, maar vrij flexibel tot enkele honderden euro's hoger, maar dan moet het wel echt heel goed zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Te kunnen navigeren naar een bos/kampeerplek/festival, daar te kunnen genieten, en zo voort, zonder overdag te moeten opladen. Dus het ding zou een goede 12 tot 16 uur zonder laden moeten kunnen. Tevens is foto's en video's maken op locatie belangrijk - maar enkel voor hobbymatige doeleindes.

Verder is het buitenleven soms nogal ruw, dus wat stevigheid is het belangrijkste. Geen enkele telefoon is goed als ie stuk gaat.

Verder is het fijn om de telefoon te kunnen gebruiken als tool om websites (ikke = webontwikkelaar) te kunnen testen via debug connecties van bekende browsers (Vuurvos, Chroom).

Eisenlijst (op volgorde van belangrijk)
  • Stevig. Gaat sowieso in een hoesje, maar moet wel een festival kunnen overleven.
  • Accuduur. In de buitenwereld groeien laders niet aan bomen.
  • Duurzaam. Alsin, moet een paar jaar meekunnen zonder issues. Elke 2 jaar een nieuwe is niet mijn stijl.
  • Camera. Ik wil het buitenleven kunnen vastleggen. Mogelijk ook ooit in een vlog-formaat.
  • Genoeg opslag. Dat is immers gekoppeld met camera.
  • Scherm. In een beetje fel licht naar mijn eigen video's (of gewoon YouTube) kunnen kijken zou erg fijn zijn.
  • Verbinding. Zou handig zijn als ik binnen Europa overal een vlotte verbinding kan krijgen waar het bestaat.
  • Snelladen. Als ik toch onverhoopt een stopcontact tegenkom, wil ik daar liever geen uren bij hoeven zitten.
  • Navigatie. Moet immers wel ergens kunnen komen. Al ga ik er vanuit dat een goede GPS standaard is tegenwoordig.
Wat ik totaal niet doe.
Gamen. Dat doe ik thuis op de computer, en liever niet elders. Dus daar heb ik geen extra performance op mijn telefoon voor nodig.

Wat heb je zelf al gevonden?
Eigenlijk kom ik vooral uit op de OnePlus 12R. Lijkt te voldoen aan al mijn eisen. Het enige punt is dat het Chinees is, van een Chinees bedrijf. Qua privacy zijn daar toch kanttekeningen te maken.

Qua smartphones heb ik ook de volgende telefoons op mijn netvlies, maar vooralsnog niet op 1 gezet om:
Nothing Phone 2: Komt heel dichtbij! En geen bloatware is een plus. Maar de camera en accu lijken mogelijk net iets minder dan de 12R. Twijfelgevalletje.
Nord 4: Het is gewoon net niet de 12R. Maar wel goedkoper. Iets betere opslag, ondersteuning, maar mindere camera.
Pixel 8: Leuke camera, slechte accu.
Samsung S24(FE): Leuk toestel. Na de Galaxy S4 heb ik Samsung laten vallen, maar ik sluit het nog niet uit. Alleen de accu houdt mij echt tegen om deze boven de 12R te verkiezen.
Fairphone 5: Groot fan van het concept! Maar het algehele pakket qua kwaliteit is er denk ik nog net niet qua o.a. accu en camera.
Xiaomi 13T Pro: Nog aan het researchen, maar lijkt ook nog net niet te doen wat ik zoek. En wat ouder al geloof ik.

Het merk Oppo ben ik ook nog aan het researchen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Welke smartphone raden jullie aan?
Welke telefoons moet ik absoluut nog naar kijken?
Welke dingen moet ik (als relatieve smartphone leek) absoluut nog rekening mee houden?
Welke websites/reviewers/vergelijkers zijn naar Tweakers nog meer handig om even naar te kijken?

Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:32
Belangrijke vraag voor jezelf:

Als de 12R eigenlijk alles is wat je zoekt, waarom maak je je nu druk over dat het Chinees is, terwijl je het 6 jaar naar volle tevredenheid gebruikt hebt?

Als je die knoop voor jezelf doorhakt heb je namelijk of besloten de 12R gewoon te nemen, of je zegt, nee geen Chinees voor mij, en dan vallen alle OnePlus, Oppo, RealMe, Xiaomi, Redmi, Poco, Honor, NothingPhone, Huawei e.a. telefoons ook in een keer af. Dan blijft over Sony, HMD, FairPhone, Samsung, Pixel, HTC en Apple om uit te kiezen.

Wil he ve der zoeken en vergelijken, tik in een zoekmachine de telefoon in plus het woordje review, of wil je vergelijken, telefoon vs telefoon, en je krijgt talloze mogelijkheden. Uiteraard kun je naar sites als GSMarena of PhoneArena gaan, maar die hebben ook niet alles.

[ Voor 27% gewijzigd door swhnld op 15-12-2024 21:27 ]

• Tervueren
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-06 14:46
Ik heb nu de Pixel 8-256gb.
Ik had een OnePlus Nord-2.
Ben een lichte gebruiker en toestel doet t 2 dagen op een lading.
Voordeel tov de Nord.
Betere foto's.
Update's komen nu wel snel en regelmatig.
Geen rare apps meer die ineens op t toestel staan
Geen/nauwelijks een skin -> no nonsense toestel.
Hier en daar even wennen.
Enige nadeel is geen super snelle lader meer maar met een 30W lader van 20-> 80% (daar hou ik me nu wel strikt aan) gaat nog snel genoeg.

Ik vind t een vooruitgang en was bewust niet voor de Nord-4 gegaan omdat mijn gevoel bij OnePlus niet meer was was t was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
swhnld schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:19:
Belangrijke vraag voor jezelf:

Als de 12R eigenlijk alles is wat je zoekt, waarom maak je je nu druk over dat het Chinees is, terwijl je het 6 jaar naar volle tevredenheid gebruikt hebt?

Als je die knoop voor jezelf doorhakt heb je namelijk of besloten de 12R gewoon te nemen, of je zegt, nee geen Chinees voor mij, en dan vallen alle OnePlus, Oppo, RealMe, Xiaomi, Redmi, Poco, Honor, NothingPhone, Huawei e.a. telefoons ook in een keer af. Dan blijft over Sony, HMD, FairPhone, Samsung, Pixel, HTC en Apple om uit te kiezen.

Wil he ve der zoeken en vergelijken, tik in een zoekmachine de telefoon in plus het woordje review, of wil je vergelijken, telefoon vs telefoon, en je krijgt talloze mogelijkheden. Uiteraard kun je naar sites als GSMarena of PhoneArena gaan, maar die hebben ook niet alles.
Nothing Phone is gevestigd in Engeland. HTC (en Asus) zijn Taiwanees, maar dat is volgens de Benelux officieel geen zelfstandig land.

Als je privacy belangrijk vindt kun je beter alle voorgeinstalleerde apps van de fabrikant en Google verwijderen of uitschakelen. Dan heb je het grootste deel van je privacy al terug.

Komende maand komt trouwens de nieuwe OnePlus 13R uit. Die heeft een nieuw type accu en krijgt veel langer ondersteuning (waarschijnlijk 6 jaar beveiligingsupdates) dan de 12R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
RepareerDroid schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:53:
[...]
Als je privacy belangrijk vindt kun je beter alle voorgeinstalleerde apps van de fabrikant en Google verwijderen of uitschakelen. Dan heb je het grootste deel van je privacy al terug.
Dan kun je net zo goed een dump phone kopen. De functionaliteit zit in de apps, dus die verwijderen betekent de functionaliteit kwijt raken. Of je installeert alternatieven die vervolgens hetzelfde doen. Elke EULA heeft een data verzameling clausule.

Het beste wat je kunt doen, met behoud van functionaliteit, is alle privacy settings goed zetten en nee antwoorden op alle personalisatie en data deel vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
swhnld schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:57:
[...]

Dan kun je net zo goed een dump phone kopen. De functionaliteit zit in de apps, dus die verwijderen betekent de functionaliteit kwijt raken. Of je installeert alternatieven die vervolgens hetzelfde doen. Elke EULA heeft een data verzameling clausule.

Het beste wat je kunt doen, met behoud van functionaliteit, is alle privacy settings goed zetten en nee antwoorden op alle personalisatie en data deel vragen.
Dat is onzin. Er zijn genoeg alternatieve apps die geen data verzamelen. Privacy opties doen ook minder dan je denkt. Er wordt net wat minder data verstuurt, maar nog altijd onnodig veel en zeker bedrijven als Google stelen ook gewoon illegaal data(zie o.a. de Google telefoon app) en worden daar regelmatig op betrapt zonder dat er harde maatregelen op volgen. Ook nu met de introductie van RCS gaat de communicatie via Google netwerken waardoor ze weer extra data binnenhalen. Android RCS alternatieven zonder Google zijn er nog niet omdat Google dat niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
RepareerDroid schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:01:
[...]
Dat is onzin. Er zijn genoeg alternatieve apps die geen data verzamelen.
Kom maar met een bewezen complete lijst werkende alternatieven voor alle OnePlus en Google apps die dan wel veilig zijn en het toestel niet belemmeren in functionaliteit of opties? Als je een bewezen werkende oplossing hebt maak je heel wat mensen blij.

Ik heb het een keer op Samsung geprobeerd maar daar lukte het mij niet de systeemapps allemaal te vervangen zonder een crashende telefoon en zonder verminderde functionaliteit (zonder custom rom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:28
Zonder bericht van de OP denk ik dat de afweging voor privacy vooral een afweging voor die persoon is.

Door ieder kamp wordt data verzameld waar je jezelf bij moet afvragen of dit voor jezelf een risico vormt of een dilemma voor je principes kan opleveren.

Qua prestaties van het toestel:

Als je kijkt naar Xiaomi, als je kijkt naar de 13T Pro, waarom niet de Xiaomi 14? Net buiten budget maar een geweldige telefoon met zeer goede cameras en accu. Verdere specs zijn ook goed en een enigszins 'compact' toestel.

De Pixel 8 heb ik momenteel en eerlijk gezegd heb ik absoluut geen probleem met de accu. Ik haal de 1.5 dag gemakkelijk, alleen ben ik dan ook geen poweruser. Ik gebruik hem met dual sim (prive - werk), dus voornamelijk:
- Mailen
- Bellen
- Teams
- YT
- Browsen
- Appen
- Twitter / X

Verder heb ik ook nog de Nothing Phone 2 gehad, geweldige telefoon als zijn de cameras niet top notch. Het is wat je verwachtingen zijn. Er komen zeer goede fotos uit, zelfs met een kind die veel beweegt vond ik er ontzettend goede fotos bij zitten maar vergeleken met de Pixel is het qua kwaliteit minder van de NP 2. Al is dat wel ruim een jaar geleden en ik durf niet te zeggen of er nog software updates zijn geweest die de camera nog vooruit hebben gebracht.

Qua sites om te checken gebruik ik:

- DxOmark voor een benadering van de cameras
- GSM Arena voor specs vergelijking en reviews
- Flossy Carter voor reviews en daily activities reviews ( en gewoon wat plezier ;)

Hoop dat je er wat aan hebt. Succes met de zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:13

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

paar kleine ouside the box dingetjes ter overweging:

accuduur

powerbankje mee? zeker met een festival heb je nog wat zaken bij je, powerbankje kan dan misschien prima? Heb je 100% zekerheid voor stroom, laden kan zelfs in je jaszak of rugzak, hoef je niet op zoek naar 220 dus je lader kan al thuis blijven.

Robuust
Otterbox? of een alternatief afhankelijk van je nieuwe telefoon. Ik heb jaren een Otterbox om een Galaxy S3 gehad, wel wat bulkig maar al het vertrouwen in vallen of andere ongelukjes.

Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar het bied je allicht wel meer mogelijkheden voor een mooie nieuwe telefoon om alleen een paar keer per jaar even wat concessies voor te moeten doen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 22:45

lier

MikroTik nerd

Ben inmiddels bijna een jaar een tevreden gebruiker van de Nokia XR21 (nu HMD).
Stevig, goede batterij en prima voor "eenvoudig" gebruik:

product: Nokia/HMD XR21

Geen snelheidsmonster, maar daar is de prijs ook (niet) naar.
Camera is nogal wisselend qua kwaliteit. maar onder goede omstandigheden volstaat deze zeker.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:33
Hou ook het formaat even gedachten - ik vind mijn S23 Ultra super irritant op festivals vanwege het formaat.
Pagina: 1