Vochtigheid onder deurmat.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EriksonErik
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-04 17:53
Beste allemaal,

Ik zit met mijn handen in het haar. Ik heb bij binnenkomst van mijn appartement een deurmat liggen. Ik woon hier nu twee jaar, maar loop steeds tegen hetzelfde probleem aan: als je binnenkomt, stap je op de mat in de hal en onder de mat wordt het erg vochtig. Hoe kan dit?

Als ik de mat weghaal, blijft de vloer droog. Maar zodra ik de mat terugleg, of zelfs maar iets kleins zoals een pakketje in die hoek zet, wordt het na een tijdje weer vochtig of nat.

Ik woon in een appartement. Onder mij zit een winkel en voor mijn voordeur ligt een regengoot. Die is gecontroleerd en opnieuw bedekt, dus daar ligt het probleem niet. Volgens mij is het in de winter erger dan in de zomer.

Heeft iemand een idee hoe dit komt of wat ik eraan kan doen? Ik zou het fijn vinden als dit opgelost kan worden, want ik vind het vervelend dat het steeds vochtig is onder mijn mat.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,
Erik

PS De foto is toen mijn mat er een maand op lag en is zojuist weggehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QY8t2mMicowIMSPIDMQqoE7w2Gk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AESMoOmwCKxrkRP8VeZw2XZw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Water wat onder de deur door waait? Zit er een rubber o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EriksonErik
souljah1h schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:18:
Water wat onder de deur door waait? Zit er een rubber o.i.d.?
De deur wordt afgesloten d.m.v. een rubber. Het is geen water wat onder de deur waait o.i.d.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 20:02

dbzfan

Nee.

Condensering/koudebrug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:08
Er komt kou onder de voordeur of onder de drempel door? Kijk of je het kunt isoleren of in ieder geval de toch kunt bestrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
De deurmat werkt als binnenisolatie waardoor je koude vloer nog kouder wordt, en vochtige lucht er nog sneller op condenseert. Bovendien zit de condens gevangen onder de deurmat.

Mogelijke oplossingen (behalve wegnemen van de deurmat):
  1. De ruimte meer ventileren zodat er minder vocht in de lucht is dat kan condenseren
  2. Buitenisolatie toevoegen (waarschijnlijk niet zo evident)
  3. Meer verwarmen in de winkel eronder
  4. Meer verwarmen in de ruimte zelf
  5. Een deurmat plaatsen die thermisch minder isoleert en/of vochtige lucht makkelijker doorlaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:35
Wat voor mat heb je?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-05 17:36

Servowire

prutser:~#

Kan zijn dat het gewoon condens is, dus dat de warme (vochtige) lucht bij die kier 10 graden of meer kouder wordt, en voorbij het douwpunt gaat. en verdampen het kan niet want de mat ligt er op.

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EriksonErik
Ik heb een nieuwe schoonloopmat nodig en daardoor kwam ik achter dit probleem. Jullie een idee voor een minder isolerende deurmat, zodat het condens beter kan wegtrekken?

Ik ga sowieso langs het deurkozijn een extra tochtstrip aanbrengen, wellicht helpt dat al iets. Ik vrees van niet. Het aanbrengen van buitenisolatie zal te lastig worden. Begrijp ik goed dat ik hiermee moet leven? Of is het een idee om er tegels in te leggen?

[ Voor 24% gewijzigd door EriksonErik op 15-12-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:04
Koudebrug die condensatie veroorzaakt.

Tocht het onder de deur door? Ik heb een tochtvaldorpel in de deur geplaatst. Hierdoor koelt het kruipluik niet meer af, condenseert het er niet, en komt de schimmel niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EriksonErik
Rukapul schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:20:
Koudebrug die condensatie veroorzaakt.

Tocht het onder de deur door? Ik heb een tochtvaldorpel in de deur geplaatst. Hierdoor koelt het kruipluik niet meer af, condenseert het er niet, en komt de schimmel niet terug.
Tochtvaldorpel in de deur is echt een mooi iets. Helaas gaat mij dat bij deze deur niet lukken. Is er ook een alternatief wat goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:52
Oplossing van @Rukapul staat hier ook nog op de planning. Wij hebben dit probleem ook bij de voordeur sinds wij een nieuwe mat hebben. Aangezien we deze deur nauwelijks gebruiken heb ik nu een grote handdoek bij de voordeur gelegd. Houdt de tocht grotendeels tegen en zit ook zo’n 10cm onder de mat, waar het de condens absorbeert. Vloer blijft nu droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:50
Behalve verwarmen/ventileren kan een kokosmat of zoiets zonder rubber/kunststof rug ook helpen.
Die zijn dampdoorlatend en open van structuur.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
EriksonErik schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:27:
[...]

Tochtvaldorpel in de deur is echt een mooi iets. Helaas gaat mij dat bij deze deur niet lukken. Is er ook een alternatief wat goed werkt?
Kun je aangeven van welk materiaal de deur, dorpel, etc is gemaakt? Tocht het überhaupt onder de deur door? Valt de deur in het kozijn of gelijk met het kozijn?

Je foto is wazig

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 15-12-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EriksonErik
Rukapul schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:59:
[...]

Kun je aangeven van welk materiaal de deur, dorpel, etc is gemaakt? Tocht het überhaupt onder de deur door? Valt de deur in het kozijn of gelijk met het kozijn?

Je foto is wazig
De deur is een nieuwbouwdeur uit 2008, dus ik denk deels van hout incl. een metalen strip en met pinnen als ik de deur vergrendel. Het tocht iets, vooral in de hoeken van de deur voel je kou, dit heb ik gemerkt toen ik een handdoek er gisteren voorlegde. Het rubber sluit niet goed aan. Een valdorpel is misschien een goed idee, wellicht een opbouw valdorpel?

De deur is volgens mij gelijk met het kozijn. Er is slechts een klein randje over. Zoals je kunt lezen heb ik er niet veel verstand van. De dorpel is van steen. Twee foto's toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhbEi2CW0c8aVNYa7bxnQvGpYlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5hVcKHWNwmzjP3qAsZDACON.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhboIBS2Q9iPMq7Lpgzo1g8jgiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fLrvWPjwhWvm71kpt6HIHMb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentvKnijff
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-03 22:39
Je geeft aan een deur uit 2008, gevoelsmatig wisten ze toen al lang hoe ze koude bruggen moesten voorkomen! Bekijk ook dit artikel: https://www.onlinekozijnshop.nl/condensatie/

Kun je foto maken op afstand van de buiten situatie, en ook het hele gebouw aanzicht?
Met een vochtmeter meten of er toch niet een plek vochtiger is en de aanvoer route?
Een ademende deurmat als kokos helpt zeker.
Opbouw strip met een rubber flap naar benden is zeker een optie (liever rubber dan haren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EriksonErik
Ik heb de afgelopen week een handdoek die iets onder de deurmat, maar vooral tegen de onderkant van de deur ligt geplaatst. Zo kon er geen tocht van de onderkant naar binnen. Resultaat: de vloer blijft droog. Het viel mij op dat op sommige plekjes, waar de handdoek eerst niet lag wat condens kregen. Ook die plekjes met handdoek bedekt en probleem opgelost. Het condens komt dus op het hardsteen. Door tocht?

Wat kan ik nu het beste doen? Een dikker rubber (afdichtsprofiel) in de deur stoppen?

Hierbij de foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZpw75NgRyu1Eemlhvf1sDJiRRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ZDYBNjSviksA2DPYRbInzcE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZF5xOvmqO4kKT2OLIQJ6T0ItJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPJsqQ69IBvzwrD96o1GMdcf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbQvO5Ex_Qd3avBYgaGwBWytTGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQi9gQ1PqBtubDrDNyVVSFBu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nW_CUkzbfFyDb-n5XKl5_7qtXcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlmnhRzqIsl2NlKKxw51j4NY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Kan het zijn dat de deur niet helemaal in de rubbers getrokken wordt?

Bij de sluitstijl kun je dit met een driepuntsluiting stellen door concentrische nokjes.

Bij het scharnier niet, maar daar zou je een dunne tochtstrip tegenover het rubber kunnen plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EriksonErik
Zou het een idee zijn om aan aardig dikke tochtband te plaatsen tegenover het rubber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Die deurrubbers houden iig niet al het water tegen. Een deel zal aan de binnen komen: recht onder de deur zegmaar, op de dorpel aan de binnenkant vd opstaande rand. Als het goed is zitten er (bij ons 2) gaten voor de afvoer naar buiten vanaf de binnenkant vd opstaande rand naar onder je looprooster wat over de goot ligt controleer eens of die niet zijn verstop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbuSbk8T6HN-WJ7PtlZmtw-DFws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHRnmqpSy0Y9WQnL7CW6beBs.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvulling: een foto van hoe dat bij ons zit. Het gat komt buiten onder de stoeptegels uit, dat levert iig geen problemen op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZpbeCIT4gXDCtcLxlxP40bL9qQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fijU0EivkBYOAu6BSUGrPM1Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door SalexSun op 22-12-2024 14:53 ]

LG monobloc s 5kW U44

Pagina: 1