2 gebruikers om mee in te loggen, staan niet in instellingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_Verhoeven
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-05 19:35
Mijn vraag
Ik heb een gek probleem. Op de laptop van mijn moeder was ze altijd automatisch ingelogd als ze de computer opstartte. Alleen nu moet ze ineens haar wachtwoord opgeven als ze in wil loggen. Wat ik nog gekker vind is dat er twee gebruikers met dezelfde naam op het inlogscherm staan.
Mijn moeder is totaal niet technisch. Dus op de vragen ''wat heb je gedaan, geinstalleerd of aangepast'' kan ze helaas geen antwoord geven.
Ik ben meteen gaan Googelen en dacht het makkelijk op te lossen door de tweede gebruiker te verwijderen en de eis om het wachtwoord te vragen bij het inloggen uit te schakelen. Alleen nu komt het: er is geen tweede gebruiker met die naam! Ook staat het wachtwoord vereisen al uit.... Wat is hier aan de hand en hoe krijg ik haar weer standaard ingelogd zonder dat ze iets hoeft te doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Windows 10
- De administrator is gekoppeld aan haar Windows/Hotmail account

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Gebruikers aanpassen in de instellingen
- Wachtwoord vereisen uitvinken
- Administrator account gebruiken

Edit: foto's weggehaald

[ Voor 24% gewijzigd door T_Verhoeven op 20-12-2024 16:48 ]

Beste antwoord (via T_Verhoeven op 20-12-2024 15:01)

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:16

Blokker_1999

Full steam ahead

T_Verhoeven schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:34:
[...]

Er is dus geen optie meer om zonder wachtwoord of pin in te loggen?
In principe zou dat nog altijd mogelijk moeten zijn:
click start
type netplwiz and press enter
untick "users must enter a username and password..."
click apply
(if it is already unticked, tick the box and click apply then untick it again and click apply)
you will be asked for a username and password (used to automatically log on).
if you are using a Microsoft account enter the FULL email address.
enter and verify your password and click ok
next time you boot the computer it will automatically log on.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als het gebruikersaccount waarmee je moeder inlog is gekoppeld aan een Microsoft ID dan kan ze niet aanmelden zonder op 1 of andere manier te authenticeren. Het wachtwoord kan niet "leeg" zijn.

Aanmelden kan wel met WIndows Hello en gebruik van PIN of Biometrisch (Camera/Vingerafdruk) indien de hardware dat ondersteunt.

Heb je geprobeerd om je moeder aan te melden met haar Microsoft ID en het bijbehorende wachtwoord (vooropgesteld dat ze nog een wachtwoord heeft op haar MS account)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_Verhoeven
akimosan schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:27:
Als het gebruikersaccount waarmee je moeder inlog is gekoppeld aan een Microsoft ID dan kan ze niet aanmelden zonder op 1 of andere manier te authenticeren. Het wachtwoord kan niet "leeg" zijn.
Ook niet als automatisch aanmelden/wachtwoord onthouden? Dat is het tot nu toe wel altijd geweest als het goed is.
Aanmelden kan wel met WIndows Hello en gebruik van PIN of Biometrisch (Camera/Vingerafdruk) indien de hardware dat ondersteunt.
Maar dan moet ze alsnog wat invoeren. De bedoeling is dat het complete inlogscherm geskipt wordt.
Heb je geprobeerd om je moeder aan te melden met haar Microsoft ID en het bijbehorende wachtwoord (vooropgesteld dat ze nog een wachtwoord heeft op haar MS account)
Bedoel je met Microsoft ID iets anders dan haar Hotmail account? Want nu toetst ze dus iedere keer haar MS account/hotmail account wachtwoord in als ze de laptop aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Ik zou eerst eens kijken naar de meerdere accounts.

Ga eens naar configuratiescherm (in het start menu in het zoekvakje typen) en dan gebruikersaccounts, een ander account beheren.

Zie je daar meerdere accounts?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_Verhoeven
Marc H schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:00:
Ik zou eerst eens kijken naar de meerdere accounts.

Ga eens naar configuratiescherm (in het start menu in het zoekvakje typen) en dan gebruikersaccounts, een ander account beheren.

Zie je daar meerdere accounts?
Het kopje gebruikersaccounts staat in de OP. Ik zie daar geen stukje ''een ander account beheren''.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Een hotmail account is een Microsoft ID dus daar bedoelen we in dit geval hetzelfde mee.
Ze heeft haar aanmeld account gekoppeld aan haar Microsoft ID.

je hoeft ook geen 2 aparte accounts te gebruiken.

Gezien de laptop Microsoft Windows 10 bevat denk ik niet dat er een Windows Hello compatibele camera of vingerafdrukscanner op zit , en zonder details over de hardware (merk/model/type laptop kan ik daar ook geen verdere uitspraken over doen.

Omdat er nu een MS account wordt gebruikt, moet er met een wachtwoord worden aangemeld en dat is nu het wachtwoord van het MS account. Op zich niets mis mee, dan vergeet ze dat wachtwoord tenminste ook niet.

Ik zou echter kijken naar opties om het Microsoft ID beter te beveiligen, zorg voor een correct herstel adres, herstel telefoonnummer, Multifactor Authenticatie (MFA) beveiliging ingesteld en dan kun je ook naar een passwordless Microsoft ID.
Stel vervolgens een aanmeld optie met Windows Hello in op de laptop en gebruik bijvoorbeeld een pincode.
Dan moet er nog steeds iets ingetypd worden, maar dat kan dus iets simpels zijn als een PIN code van 4 cijfers. (of biometrische optie indien je de laptop vervangt/upgrade en de juiste hardware opties aanwezig zijn)

[ Voor 5% gewijzigd door akimosan op 15-12-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_Verhoeven
akimosan schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:49:
Een hotmail account is een Microsoft ID dus daar bedoelen we in dit geval hetzelfde mee.
Ze heeft haar aanmeld account gekoppeld aan haar Microsoft ID.

je hoeft ook geen 2 aparte accounts te gebruiken.

Gezien de laptop Microsoft Windows 10 bevat denk ik niet dat er een Windows Hello compatibele camera of vingerafdrukscanner op zit , en zonder details over de hardware (merk/model/type laptop kan ik daar ook geen verdere uitspraken over doen.

Omdat er nu een MS account wordt gebruikt, moet er met een wachtwoord worden aangemeld en dat is nu het wachtwoord van het MS account. Op zich niets mis mee, dan vergeet ze dat wachtwoord tenminste ook niet.

Ik zou echter kijken naar opties om het Microsoft ID beter te beveiligen, zorg voor een correct herstel adres, herstel telefoonnummer, Multifactor Authenticatie (MFA) beveiliging ingesteld en dan kun je ook naar een passwordless Microsoft ID.
Stel vervolgens een aanmeld optie met Windows Hello in op de laptop en gebruik bijvoorbeeld een pincode.
Dan moet er nog steeds iets ingetypd worden, maar dat kan dus iets simpels zijn als een PIN code van 4 cijfers. (of biometrische optie indien je de laptop vervangt/upgrade en de juiste hardware opties aanwezig zijn)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

T_Verhoeven schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:34:
[...]

click start
type netplwiz and press enter
untick "users must enter a username and password..."
click apply
(if it is already unticked, tick the box and click apply then untick it again and click apply)
you will be asked for a username and password (used to automatically log on).
if you are using a Microsoft account enter the FULL email address.
enter and verify your password and click ok
next time you boot the computer it will automatically log on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Werkt dat niet enkel met lokale accounts?
@Blokker_1999
Wanneer ik netplwiz gebruik (Ok, Windows 11 24H2 Pro) zie ik niet de optie om dit uit te schakelen.
Waarbij ik ook gebruik maak van Windows Hello dus dat zou kunnen verklaren waarom die optie er dan niet is.

En ongetwijfeld zijn er manieren om eromheen te werken:
https://www.passfab.com/w...-10-without-password.html
https://mspoweruser.com/n...y-login-in-windows-10-i8/
en je zou als genoemd in dat artikel ook Autologon kunnen gebruiken:
https://learn.microsoft.c...rnals/downloads/autologon

Maar het wordt wel verwarrender en daarmee minder veilig.. Het zijn allemaal workarounds voor wat in feite onveilige opties zijn en waarmee de kans op inbraak of misbruik van de computer en je account(s) alleen maar groter wordt.

Dus mijn advies blijft:

houd het veilig en beveilig je Microsoft ID

Hoe u uw Microsoft-account veilig en beveiligd kunt houden - Microsoft Onders...
Ik adviseer de opties voor passwordless icm de authenticator app te kiezen.
  • Maak je account passwordless (gebruik de Microsoft Authenticator app)
  • Stel de juiste recovery options in (heel belangrijk zodat je niet zomaar toegang tot je account kwijtraakt, denk aan telefoonnummer, herstel email adres)
  • Sla de recovery code voor je Microsoft account ergens veilig op (dus ook buiten de computer)!
Daarna Windows Hello gebruiken op je laptop en een apparaatgebonden PIN gebruiken. Het is niet zoveel moeite en je maakt het gebruik van de computer en het account van je moeder gewoon veiliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_Verhoeven
Blokker_1999 schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:52:
[...]

[...]
Heel dom, maar na het aan en uit vinken (en op toepassen te klikken, die stap had ik niet gedaan) doet die het wel weer. Vervelend aangezien het gewoon uitgevinkt stond, maar goed, mama is weer blij _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

die fout heb ik ook al gemaakt :+

Pagina: 1