Stereo versterker voor TV optisch aansturen of over HDMI?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 14:15
Ik zoek een?
Stereo versterker voor aan mijn TV en voor mijn losse CD speler. Ik werk nu met 2 actieve speakers die ik direct aanstuur via RCA out op mijn TV. Daar heb ik laatst nog een RCA switch tussen gezet om ook de CD speler aan de speakers te hangen. Hierdoor moet ik een CD speler met variabele output hebben wat je vaak weer op oudere modellen stort. Meeste media kijk ik via een PC aan de TV en een PS4 voor de Blu-rays.

Omdat mijn TV 15 jaar oud is en die binnenkort een keer vervangen wordt door een modern model wat doorgaans geen RCA out heeft vraag ik me af of ik een simpele (tweedehands) stereoversterker moet kopen en die optisch ga aansturen vanaf de TV of dat ik een moderner model neem en via HDMI aanstuur. Dit zal dan vast een duurder model worden om 4K en ongetwijfeld allemaal andere technieken er dan ook op moet zitten.

Mijn vraag is dus in het kort of het een groot verschil gaat maken als ik via optisch ga aansturen in plaats van HDMI en of er mensen zijn die een aanrader hebben voor een bepaald merk of apparaat. Het liefst hou ik het simpel en doe ik optisch, dat lijkt me het meest futureproof en simpel qua versterker.

Als hele flauwe eis wil ik een zwart apparaat en het liefst gewoon volle breedte omdat dat mooier in de kast staat. Ook heb ik een afstandsbediening nodig.

Wat is je budget?
Tot ongeveer 300 euro tweedehands zou mooi zijn. Nieuw zou wel iets duurder mogen tot iets van 500 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Mijn toekomstige moderne TV en een oude CD-speler aan te sturen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Omdat ik nog niet weet wat ik moet gaan kiezen heb ik niet veel concrete zaken gevonden. Wel veel naar oude stereo receivers gekeken op Marktplaats maar dat zijn vooral hele oude modellen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Deze heb ik een kleine tijd geleden aangeschaft voor €85,- met voeding inbegrepen. Oude platenspeler aangesloten op de rca aansluiting en oude tv (nieuwe ook geen probleem) via de optische aansluiting aangesloten. Gebruik ook regelmatig de bluetooth functie. Er is ook een afstandsbediening aanwezig.

Word gebruikt icm 2 teufel vloer staanders, volume kan zuiver hard en op lage volumes klinkt het erg prettig.

Minpunt voor jouw, hij is erg klein en zeker niet kast vullend.

https://a.aliexpress.com/_EyWxhzw

Overigens is mij pc via de usb aansluiting aangesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door plaspvd op 15-12-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als je allerlei apparatuur gaat aansluiten voor beeld en geluid is het doorgaans handiger om voor een receiver te gaan die je via HDMI, optisch en RCA kunt verbinden met al je apparaten. Dan ben je ook niet langer afhankelijk van het aantal HDMI-aansluitingen op je TV, of de beperkingen mbt welke audiosignalen vanaf je tv kunnen worden doorgestuurd via optisch. Een receiver die geschikt is voor 5.1 of 7.1 en speelt net zo uitstekend stereo als een versterker

Wat een receiver (of versterker) vaak duurder maakt is het aantal aansluitingen voor apparaten; een ingebouwde phonovoorversterker, of extra veel versterkte kanalen om je speakers op aan te sluiten. Daar valt op te verdienen natuurlijk, want een apparaat dat geschikt is voor veel meer devices kan je als premium verkopen ten opzichte van een apparaat dat maar 4 bronnen aankan.

Dingen als Spotify, 4k, zijn allemaal standaard aanwezig tegenwoordig en het wordt in zulke grote aantallen geproduceerd dat een apparaat daar niet/nauwelijks nog duurder van wordt.

Kijk eens naar deze stappen Jorgen in "Keuze tussen receivers" en vul dan in de Pricewatch categorie: Versterkers en receivers de filters in

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 14:15
plaspvd schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:09:
Deze heb ik een kleine tijd geleden aangeschaft voor €85,- met voeding inbegrepen. Oude platenspeler aangesloten op de rca aansluiting en oude tv (nieuwe ook geen probleem) via de optische aansluiting aangesloten. Gebruik ook regelmatig de bluetooth functie. Er is ook een afstandsbediening aanwezig.

Word gebruikt icm 2 teufel vloer staanders, volume kan zuiver hard en op lage volumes klinkt het erg prettig.

Minpunt voor jouw, hij is erg klein en zeker niet kast vullend.

https://a.aliexpress.com/_EyWxhzw

Overigens is mij pc via de usb aansluiting aangesloten.
Dankjewel voor je advies, ik ga het wel even meenemen in mijn overweging. Ook vanwege de prijs.
Jorgen schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:13:
Als je allerlei apparatuur gaat aansluiten voor beeld en geluid is het doorgaans handiger om voor een receiver te gaan die je via HDMI, optisch en RCA kunt verbinden met al je apparaten. Dan ben je ook niet langer afhankelijk van het aantal HDMI-aansluitingen op je TV, of de beperkingen mbt welke audiosignalen vanaf je tv kunnen worden doorgestuurd via optisch. Een receiver die geschikt is voor 5.1 of 7.1 en speelt net zo uitstekend stereo als een versterker

Wat een receiver (of versterker) vaak duurder maakt is het aantal aansluitingen voor apparaten; een ingebouwde phonovoorversterker, of extra veel versterkte kanalen om je speakers op aan te sluiten. Daar valt op te verdienen natuurlijk, want een apparaat dat geschikt is voor veel meer devices kan je als premium verkopen ten opzichte van een apparaat dat maar 4 bronnen aankan.

Dingen als Spotify, 4k, zijn allemaal standaard aanwezig tegenwoordig en het wordt in zulke grote aantallen geproduceerd dat een apparaat daar niet/nauwelijks nog duurder van wordt.

Kijk eens naar deze stappen Jorgen in "Keuze tussen receivers" en vul dan in de Pricewatch categorie: Versterkers en receivers de filters in
Bedankt voor de info. Ik las online dat de kwaliteit van HDMI voor audio beter is dan via optisch. Vandaar mijn vraag of ik mijn prijs potentieel ga verdrievoudigen als ik een 4K versterker moet nemen in plaats van een oudje uit de 90's. Aan mijn budget merk je vast al dat ik geen heel duur spul ga kopen, ik vraag me sterk af of ik dit verschil ooit zou horen maar wou het toch vragen. Mocht ik voor een versterker gaan die 4K ondersteund dan loop ik bij de bekende merken niet tegen problemen met refresrates aan bijvoorbeeld of maak ik me dan druk over onnodige dingen?

Het topic dat je noemde ga ik even doornemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Fr0ns Een oudje uit de 90's zal geen HDMI hebben terwijl alle huidige video-apparaten die wel hebben. 4k Spoitfy, 5.1 of 7.1, etc zijn zo standaard dat je dat bij vrijwel elk apparaat tegenkomt. Dingen die je niet gebruikt eten geen brood. Dingen die je wel gebruikt zullen in de meeste gevallen aanwezig zijn zonder dat het extra veel geld gaat kosten.

Het hele topic doorlezen hoeft niet hoor, lees vooral even gelinkte mijn post in dat topic. ;)

Je kunt gerust kiezen uit: Sony, Yamaha, Denon, Marantz, Onkyo en Pioneer. Koop in elk geval een apparaat dat niet té oud is. HDMI werkt met kopieerbeveiliging en een te oude versie ondersteunt dan niet de recente handshake die de apparaten uitvoeren.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Maar waarom een Receiver kopen als je toch maar stereo draait. Een nieuwe tv heeft ook meer dan 1 hdmi aansluiting. Deze kan de audio ook doorgeven aan een versterker.

Heb beneden een Receiver staan voor de home cinema, boven heb ik een oudere tv met de aiyima versterker eraan geknoopt, doet het boven verwachting goed en voor stereo perfect. Scheelt een paar honderd euro.

Houd je nog geld over voor goede speakers waar je meer van geniet dan een dure Receiver met budget speakers.

[ Voor 19% gewijzigd door plaspvd op 15-12-2024 20:55 ]

Pagina: 1