Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adminFH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-01 23:35
Mijn Nieuwe PC Configuratie
PC Configuratie
Component Specificatie
Behuizing Lian Li O11 Vision midi tower (zwart)
Moederbord Asus ProArt B650 CREATOR
Processor AMD Ryzen 7 9700X
Processorkoeling Arctic Cooling Liquid Freezer III 240 (Black)
Geheugen 2 x 32GB Kingston Fury Beast DDR5
GPU GeForce RTX 4060 OC EVO 8GB
Voeding Corsair RM750e (2023), ATX 3.0 & PCIe 5.0
Koelvinnen 5x Asus ProArt
Opslag Kingston SFYRD/2000G FURY Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD

Probleemomschrijving
Na het aansluiten van alle componenten:

Geen beeld via HDMI, zowel op het moederbord als de videokaart.
Het toetsenbord wordt niet herkend (LED’s blijven uit).
Op het moederbord brandt een oranje LED met de aanduiding "DRAM".

Ondernomen stappen
Alle kabels en aansluitingen gecontroleerd, inclusief voeding naar CPU en GPU.
Geheugenkaarten in verschillende slots geprobeerd, zowel afzonderlijk als in paren.
BIOS gereset naar de standaardinstellingen via USB Flashback, maar het proces blijft halverwege steken.
PC gestart zonder GPU om mogelijke conflicten uit te sluiten.
Andere monitor en toetsenbord geprobeerd zonder succes.
Gecontroleerd of de RAM-modules op de compatibiliteitslijst van het moederbord staan (RAM is geschikt).

Hulpvraag
Wat kan ik nog doen om dit probleem op te lossen? Zijn er extra stappen of hardware-gerelateerde checks die ik kan uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik vraag me af; hoe doe je een USB Flashback zonder beeld en hoe weet je dat dit halverwege blijft steken?

En heb je enig idee welke BIOS-versie er wel op zou zitten; je hebt minstens 2124 nodig?

En, ja dooddoener, je hebt op het moederbord op 3 plekken een aansluiting voor 12V; zijn die allemaal gecontroleerd, gecontroleerd, nogmaals gecontroleerd en goed ingeprikt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adminFH
Hallo MAX3400,

Dank je voor je snelle reactie. Ik heb een USB-stick FAT32 geformatteerd. Ik heb vanaf de ASUS website Versie 2604 (2024/12/05) gedownload en op de USB stick geplaatst. Daar heb ik met BIOSRenamer.exe de naam veranderd in PAB650C.CAP.

De stick heb ik in de USB poort geplaatst waar een rand omheen zit met "BIOS". Ik heb het knopje ingedrukt om er een nieuw BIOS op te krijgen, want dat leek mij een mogelijke oplossing om beeld een toetsenbord te krijgen.

De 3 plekken voor aansluiting 12V waren allemaal gedubbelcheckt en nu net nogmaals alles losgehaald en opnieuw aangesloten en helaas zelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-06 19:57
wacht even,hoe heb je het precies gedaan,wat merkte je aan dat de bios update werd onderbroken.Via de reflash gaat die eerst langzaam knipperen,dan vaak wat sneller en op een gegeven moment moet die uit gaan,dan is de bios update voltooid en gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adminFH
Bij mij knippert het lampje 11 keer en blijft daarna constant branden. Ik heb gewacht, want ik dacht dat het misschien toch goed zou gaan na een minuut of 8. Maar na 15 minuten brandt het lichtje nog steeds en dus ga ik er vanuit dat dit niet goed is gegaan. Ik heb de BIOS batterij 5 minuten van het moederbord gehaald (en teruggeplaatst) en ook daarna veranderde er niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 23:24
AMD moederborden kunnen er verrekte lang over doen bij de eerste keer opstarten.
Dan blijft dat DRAM lampje lang branden, iets met memory training of zo.
Weet je zeker dat je lang genoeg (meer dan 10 minuten) gewacht hebt met andere stappen ondernemen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adminFH
Yaksa schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:40:
AMD moederborden kunnen er verrekte lang over doen bij de eerste keer opstarten.
Weet je zeker dat je lang genoeg (meer dan 10 minuten) gewacht hebt met andere stappen ondernemen?
Ik heb de computer iets voor 13:35 opnieuw gestart en het lampje DRAM op het moederbord brand nu nog steeds oranje. Maar ik weet niet of ik er in het begin lang genoeg op heb gewacht, voordat ik andere acties ging ondernemen. Waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 23:24
adminFH schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:51:
[...]

Ik heb de computer iets voor 13:35 opnieuw gestart en het lampje DRAM op het moederbord brand nu nog steeds oranje. Maar ik weet niet of ik er in het begin lang genoeg op heb gewacht, voordat ik andere acties ging ondernemen. Waarschijnlijk niet.
Begin maar 's met het moederbord uit de kast te halen en dan deze met zo min mogelijk onderdelen geïnstalleerd op de doos van het moederbord op te starten.
Dus moederbord, CPU en een reepje geheugen. Voedingskabels aansluiten en kabel van monitor naar de aansluiting op het moederbord.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:05
adminFH schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:53:

De stick heb ik in de USB poort geplaatst waar een rand omheen zit met "BIOS". Ik heb het knopje ingedrukt om er een nieuw BIOS op te krijgen, want dat leek mij een mogelijke oplossing om beeld een toetsenbord te krijgen.
Het gaat hier wel om de details:
7. Press the BIOS FlashBack™ button for three seconds until the FlashBack LED blinks three times, indicating that the BIOS FlashBack™ function is enabled.
Asus: How to use USB BIOS FlashBack™

Soms helpt het ook om even een andere (kleine) USB stick the proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 15-12-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adminFH
Yaksa schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:30:
[...]

Begin maar 's met het moederbord uit de kast te halen en dan deze met zo min mogelijk onderdelen geïnstalleerd op de doos van het moederbord op te starten.
Dus moederbord, CPU en een reepje geheugen. Voedingskabels aansluiten en kabel van monitor naar de aansluiting op het moederbord.
Dank je voor het meedenken. Ik heb dit net geprobeerd. Alles uit elkaar gehaald en in elkaar gezet en jammer genoeg nog hetzelfde resultaat. Geen ledjes op toetsenbord en geen beeld via HDMI en een oranje LED ‘DRAM’ op het moederbord. Ik heb de processor los gehaald en weer teruggezet. Heel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adminFH
Ik heb het met twee stuks SD-kaartjes via card reader geprobeerd en via een oude 4GB USB stick. Ik zal morgen een nieuwe USB-stick halen, die heb ik even niet meer liggen.

3 seconden ingedrukt houden heb ik wel gedaan.
The_Doman schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:49:
[...]

Het gaat hier wel om de details:

[...]

Asus: How to use USB BIOS FlashBack™

Soms helpt het ook om even een andere (kleine) USB stick the proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Hier staan ook nog wat suggesties bij eenzelfde situatie:

Reddit: Asus tuf gaming B650 plus motherboard dram light is on

Bij DRAM led probleem zit het toch in memory of CPU neem ik aan.
Grafische kaart is dan (nu) niet relevant voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adminFH
The_Doman schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:24:
Hier staan ook nog wat suggesties bij eenzelfde situatie:

Reddit: Asus tuf gaming B650 plus motherboard dram light is on

Bij DRAM led probleem zit het toch in memory of CPU neem ik aan.
Grafische kaart is dan (nu) niet relevant voorlopig.
Dat is dan misschien wel het geval. Maar deze RAM geheugensticks kwamen werkend van een andere computer vorig weekend en staan op de lijst van ondersteunde kaarten. Ik weet zo niemand waar ik er eentje kan lenen. Ik zal een andere bestellen die in de lijst staat van ondersteund RAM kaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
adminFH schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:36:
Dat is dan misschien wel het geval. Maar deze RAM geheugensticks kwamen werkend van een andere computer vorig weekend en staan op de lijst van ondersteunde kaarten. Ik weet zo niemand waar ik er eentje kan lenen. Ik zal een andere bestellen die in de lijst staat van ondersteund RAM kaarten.
Ik ga er ook helemaal niet vanuit dat die geheugensticks allebei stuk zouden zijn.
Dat is wel erg onwaarschijnlijk.
In dat forumtopic hadden sommige succes om een/twee geheugenmodules in verschillende slots te proberen.

En dan kan je ook nog een extra diepe bios reset proberen:
Bij AMD systemen wil dat nog wel eens helpen:

Stekker uit voeding, CMOS batterij eruit en dan ook de Bios jumper clear/reset plaatsen.
Paar minuten zo laten en dan proberen of dat wat oplevert.
Kan je ook nog langer (nacht) zo laten zitten.

Reddit r/ASRock: X670E Steel Legend - CPU LED Indicator
ZatarraNL schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:09:
Had ik niet verwacht, maar met stekker eruit, CMOS batterij eruit en met Bios jumper reset: Ik kan weer in de bios. Nu het geheugen maar even grondig testen.

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 15-12-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-06 19:57
adminFH schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:35:
Bij mij knippert het lampje 11 keer en blijft daarna constant branden. Ik heb gewacht, want ik dacht dat het misschien toch goed zou gaan na een minuut of 8. Maar na 15 minuten brandt het lichtje nog steeds en dus ga ik er vanuit dat dit niet goed is gegaan. Ik heb de BIOS batterij 5 minuten van het moederbord gehaald (en teruggeplaatst) en ook daarna veranderde er niets.
Wel de stick in fat32 geformateerd?Al een andere stick geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adminFH
freaky35 schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:01:
[...]

Wel de stick in fat32 geformateerd?Al een andere stick geprobeerd?
Ja wel fat32 geformatteerd en sticks met eject ook veilig verwijderd. De USB-stick er zo uittrekken zou blijkbaar ook uit kunnen maken. Maar ik heb het geprobeerd met een heel oude USB-stick en met twee verschillende kaartlezers met elk 32 en 128GB SD-kaarten er in.

Ik probeer nu de BIOS reset met een nacht zonder BIOS batterij en ik heb de voedingskabel er af gehaald en de laatste spanning laten verdwijnen door de startknop even ingedrukt te houden. Ik hoop dat dat helpt. En anders probeer ik het morgen met een nieuwe USB-stick. En eventueel zou ik daarna nog ergens een DDR5 RAM kaart willen gaan lenen om te proberen of het aan de geheugenkaarten ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adminFH
The_Doman schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:44:
[...]

Ik ga er ook helemaal niet vanuit dat die geheugensticks allebei stuk zouden zijn.
In dat forumtopic hadden sommige succes om een/twee geheugenmodules in verschillende slots te proberen.

Stekker uit voeding, CMOS batterij eruit en dan ook de Bios jumper clear/reset plaatsen.

[...]
Ik heb alle denkbare volgordes met 1 en 2 sticks geprobeerd en dat gaf geen verschil. Ik later een keer proberen met een andere RAM kaart, maar die heb ik nu niet.

Ik ga je andere optie proberen. Stekker uit voeding, CMOS batterij eruit en dan ook de Bios jumper clear/reset plaatsen. 5 minuten hielp niet. Ik probeer het nu een hele nacht. Ik ben er voor vandaag wel weer klaar mee, na vorig weekend ook al het hele weekend bezig te zijn geweest. Best frustrerend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• adminFH
The_Doman schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:44:
[...]

[...]
Ik heb de CMOS batterij er uit gehaald, BIOS jumper gereset en een nacht gewacht. Vanochtend een nieuw USB-stickje gehaald en fat32 geformatteerd, het BIOS bestandje uitgepakt en hernoemd.

Daarna 1 RAM kaart geplaatst op het tweede slot. Ook een nieuwe CR2032 batterij op het moederbord geplaatst. De voedingskabel aangesloten en de PSU ingeschakeld. Vervolgens de USB Flash knop ruim 3 seconden ingedrukt en voor het eerst bleef het lampje langere tijd knipperen. Na enkele minuten ging het lampje uit. Dat zou duiden op een succesvolle BIOS update.

Het oranje LED-je op het moederbord "DRAM" brandde nog steeds. Ik heb vervolgens de computer aangesloten op toetsenbord en monitor en bij het opstarten ging het ledje van de monitor even van oranje op wit, op het toetsenbord lichten nog steeds geen ledjes op. Ik was enigszins teleurgesteld na het aanvankelijk positieve dat de BIOS update was gelukt.

Ik dacht aan wat Yaksa schreef:
Yaksa schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:40:
Dus nog 5 minuten gewacht en wat gebeurde er tot mijn grote verwondering? De monitor vertoonde een teken van leven. Eerst de melding: New CPU installed, fTPM/PSP NV corrupted or fTPM/PSP NV structure changed. En toen ik "Yes" had gekozen verscheen zowaar het BIOS-scherm.

_/-\o_ O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• adminFH
Windows 11 is geinstalleerd, Davinci Resolve Studio werkt, ik ben weer helemaal blij. Iedereen nogmaals ontzettend bedankt voor de hulp.
Pagina: 1