Pioneer MCS 434 5.1 Home Cinema vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanimona
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-01 11:13
Hoi,

Deze ochtend heeft onze Pioneer MCS 434 5.1 Home Cinema de geest gegeven. (Blijft op de welkomstekst hangen als je hem opzet; boxen/sub werken nog).

Ik ben nu aan het kijken voor een oplossing, maar net als toen ik het kocht 10 jaar geleden blijkt de audio kant van het verhaal toch een pak ingewikkelder dan een TV kopen.
Met zelf online zoeken verdrink ik al snel in allerlei technische detail.

Voor de volledigheid ik heb :
  1. 4 ‘acces punten’ voor luidspreker/stereo kabel (zwart rood) aan de muren (kabels zijn volledig ingewerkt) waar momenteel de kleine L/R front/back aanzitten.
  2. Het systeem had een bluray speler, die werkt al jaren niet meer en heb ik ook niet meer nodig
  3. Wordt enkel gebruikt op geluid vanop de TV af te spelen (ARC?). Er is verder niets op aangesloten. Radio/gaming etc loopt dus via TV en zo naar het systeem
Budget: ik heb deze set ooit gekocht voor 407 EUR. Ik ben tevreden van de geluidskwaliteit en helemaal geen audiofiel. Budget voor eender welke oplossing zoek ik rond de 500 EUR.
Opties die ik zelf zie en denk gevonden te hebben

1) Enkel vervangen van de “centrale unit” (receiver?)?

Gezien het de “centrale unit” is die kapot is en niet de boxen/sub; kan ik dan enkel deze centrale unit vervangen? Daar zat destijds een bluray speler in, maar dat hoeft dus niet meer.
Mijn zoektocht levert momenteel dingen op die volledig mijn budget opvreten, wat ik eerlijk gezegd niet had verwacht als ik de boxen niet vervang. Maar ik zie hier dus mogelijk iets over het hoofd.
Naar wat voor iets moet ik dan precies zoeken/googlen? Op wat moet ik letten (vermogen?)? Enige suggesties?

2) Volledig nieuw vergelijkbaar setje

Bij de zoektocht naar een nieuw 5.1 setje kom ik toch steeds op WiFI/Bluetooth. Maar ik heb toch liever een volledig bekabelde set die mijn huidige luidsprekerkabels gebruikt.
Is dan bijvoorbeeld TEUFEL CONSONO 35 CONCEPT Surround Power Edition 5.1 set een optie? Ik zie hier toch op de speakers stereo ingangen zoals op mijn huidige set.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:17

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als je speakers goed werken en naar tevredenheid klinken, hoef je ze niet te vervangen natuurlijk. Wil je mooier geluid, dan kan het wel 😊

Hoe kies je een receiver? Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:54
Aandachtspuntje bij alleen vervangen van je reviever is wel dat de sub van je Pioneer set passief is en dus versterkt moet worden vanuit de receiver. De meeste (zo niet alle?) receivers hebben alleen uitgang(en) voor actieve subwoofer(s), dus voor kasten met een ingebouwde versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanimona
Alvast bedankt voor de input. Ik heb zelf nog wat opgezocht wat mogelijk relevante info is.
De speakers zijn 4 ohm en 170W (dus 1000W totaal). De subwoofer heeft inderdaad geen aparte netstroom.

Dus voor de speaker kanalen geef ik alles in wat 5.1 of beter is. Bij Speakervermogen (RMS) als minimum 170 W (?).
Dan blijft voor mij naar betaalbaarheid enkel de Onkyo TX-NR696 over in de pricewatch.
Ik zie online dat deze vanaf 4 ohm werkt.
Maar ik zie hierop een 'pre out' voor de subwoofer, dus die is niet geschikt voor mijn passieve subwoofer?

Als ik het dan goed begrijp stopt de zoektocht door de passieve subwoofer?

Dus dan is de enige optie de volledige set vervangen? Is de Teufel CONSONO 35 CONCEPT Surround 5.1 set volgens jullie dan een goede keuze (binnen 500€ budget, gebruikt mijn kabels, AV receiver zit in de subwoofer (bluray is nt meer nodig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:22
5.1+ av receivers zijn de afgelopen jaren helaas behoorlijk in prijs gestegen. Dus nieuw kopen zal een groot deel van je budget (al dan niet je hele) gebruiken. Wel kan je ze super voordelig scoren tweedehands voor 50 euro ben je al een heel eind aangezien je geen bijzondere eisen hebt of moderne aansluitingen nodig hebt.

Wel blijft het zo dat je een passieve subwoofer hebt die je dan zal moeten vervangen voor een actieve of je moet de subwoofer van eigen versterking voorzien.

Teufel is over het algemeen veel waar voor je geld en kijk goed naar kortingsacties en coupons waar je vaker nog goedkoper kan scoren. Je mag de sets 8 weken lang thuis proberen en bij niet tevreden geld terug. Lijkt me voor jou best een goede oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19-05 14:10
Zou je niet willen overstappen naar een soundbar?
Daar al eens over na gedacht? wat houd je tegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:22
Hij vraagt om een 5.1 systeem, bekabeling is reeds aanwezig en weggewerkt. Dan lijkt me een soundbar geen logische keuze. Qua surround beleving ga je er in ieder geval op achteruit.

Zijn er ook prima soundbars's ja hoor als je zijn budget X2 doet kom je in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanimona
Een soundbar lijkt mij inderdaad eerder een stap achteruit. Tenzij ik mij enorm vergis kan een soundbar toch niet hetzelfde effect creëren. De kabels zitten er al voor een surround.
Maar ook praktisch; ik heb 4 kleine kinderen. De TV staat op een lage kast. Daar een soundbar voor leggen lijkt mij enorm riskant.
Wat gezocht naar receivers, maar is mij finaal toch wat te technisch en al zeker door de passieve sub die ik nu heb.
Ik denk dus dat ik voor de Teufel set zal gaan.
Alvast bedankt allemaal voor jullie input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19-05 14:10
Het is enkel een vraag, wellicht dat TS daar verder nog niet over had nagedacht.
een simpele nee is voldoende.

Aangezien je geen audiofiel bent, en enkel surround hebt, denk ik dat een soundbar ook prima bij je zal passen.

Maar succes met de teufel set!
Pagina: 1