Deco X20 problemen bedrade aansluiting na overstap odido

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:28
Ik heb 3 deco X20’s (accespoint modus) die als volgt waren aangesloten in de KPN situatie:
Router (box 12) > hoofddeco (bedraad
Router > switch > deco 2 (bedraad)
Deco 3 wireless via deco 2
Dus in feite zijn 2 deco’s direct (1 met tussenkomst switch) aangesloten op de router. Volgens de deco app had deco 2 bedraad verbinding met de hoofdeco.

Afgelopen vrijdag overgestapt naar Odido met een Zyxel T56 router. De router vervangen door een monteur en direct ontstonden er problemen. Wifi van de Zyxel was na het online komen van de deco’s enorm traag. De deco’s verloren steeds verbinding. Andere Zyxel T56 gebruikt, zelfde problemen.

Ik heb wat dingen uitgesloten en het probleem gevonden. Zodra ik de ethernetkabel uit deco 2 haal, zijn de problemen weg. Deco 2 wordt dan draadloos verbonden met de hoofddeco. Qua snelheid natuurlijk niet ideaal.

Het gekke is dat met een KPN box 12 alles gewoon werkte. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en hoe ik ervoor kan zorgen dat deco 2 bedraad verbindt met de hoofddeco.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-09 20:56
Door waarschijnlijk te wisselen van modem en loskoppelen heb je een loop gecreëerd.

Dus waarschijnlijk toen deco's losgekoppeld waren heeft deco 2 waarschijnlijk een draadloze verbinding naar deco 1 opgezet. Daarna steek je deze 2 deco's bekabeld in en creëeren deze een loop waardoor de verbindingen weg valt.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Ok, dank voor de uitleg. Ik begreep dat als je een deco bedraad aansluit de deco dan niet en de wifi backhaul en de ethernet backhaul gebruikt. Maar ethernet boven draadloos verkiest.

Anyway, hoe kan ik zorgen dat de loop verdwijnt?

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
Hulleman schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:30:
Anyway, hoe kan ik zorgen dat de loop verdwijnt?
Als je er dit van maakt haal je het beste resultaat:
Router (box 12) > (WAN)hoofddeco(LAN) > switch > deco 2

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:11
Een loop bij deco kan voorkomen als de swich niet compatible is met de discovery methode IEEE 1905.1

Je moet de hoofd deco ook in dr aparte switch prikken en uit de zyxel halen. Of bovenstaande kan ook. Als je een virtueel lijntje tekent tussen decos moet deze niet via de provider router lopen.

Je hebt nu idd een loop:
De deco heeft een discovery mechanisme of andere decos via de aangesloten lan poort gevonden kunnen worden. Als die geen andere deco ziet dan gooit die de wireless backhaul aan.

Echter de ethernet is wel verbonden, de deco wordt alleen gefopt omdat het discovery niet doorkomt. Discovery gaat via IEEE 1905.1 en gek genoeg blokkeren veel switches in provider routers dit..

De ethernet en wifi backhaul zijn dan beide verbonden waardoor je lus hebt met brak netwerk als gevolg.

[ Voor 97% gewijzigd door laurens0619 op 15-12-2024 14:55 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Bedankt voor jullie uitleg. Router > deco > switch > deco 2 is wat onhandig. Dat betekent in mijn geval dat een deco de meterkast in moet. Eigenlijk heb ik dan een extra deco nodig, omdat ik het liefst deco’s in de woonkamer, 1e verdieping en 2e verdieping wil. Opzich kan dat, dan kan ik de woonkamer meteen voorzien van een nieuwer exemplaar.

Het volgende moet dus ook werken? Router > switch > deco 1 en deco 2?

@FredvZ, wat bedoel je met WAN? De WAN van de router gaat toch naar de WAN van de glasvezelmodem?

@laurens0619, is dat IEEE gebeuren de reden dat mijn manier van aansluiten wel werkte met de kpn box 12? Ik probeer te begrijpen waarom het met een andere router wel gewerkt heeft.

[ Voor 23% gewijzigd door Hulleman op 15-12-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Hulleman
Ja je kan prima switch in meterkast zetten en daar alles decos in doen. De 5 port tplink van dr action voldoet al

En ja die ieee is de reden, dat werkt wel op een experiabox12 switch maar bv niet op de odido zyxel of ziggo box (behalve 1 variant versie van ziggo…)

Super irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
laurens0619 schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:23:
@Hulleman
Ja je kan prima switch in meterkast zetten en daar alles decos in doen. De 5 port tplink van dr action voldoet al

En ja die ieee is de reden, dat werkt wel op een experiabox12 switch maar bv niet op de odido zyxel of ziggo box (behalve 1 variant versie van ziggo…)

Super irritant
Top! Ga ik de deco’s op die manier aansluiten. Ik heb een 5 poorts tp-link sg105 switch in de meterkast hangen.

Heel irritant ja. De monteur van gideon had ook geen idee waar het probleem door veroorzaakt werd. Best bijzonder, aangezien alle providers tegenwoordig wel mesh apparatuur leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Hulleman schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:56:
[...]

Top! Ga ik de deco’s op die manier aansluiten. Ik heb een 5 poorts tp-link sg105 switch in de meterkast hangen.

Heel irritant ja. De monteur van gideon had ook geen idee waar het probleem door veroorzaakt werd. Best bijzonder, aangezien alle providers tegenwoordig wel mesh apparatuur leveren.
Ja paar jaar geleden leverde ziggo de deco m4 als mesh oplossing en die was niet compatible met hun switch :+

Meeste mensen sluiten het denk ik draadloos aan, ook al liggen er kabels.

Deco heeft geloof ik deze manier van aansluiten officieel van de website gehaald, moet nu altijd achter de hoofd deco. Denk om dit gedoe tr voorkomen

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 15-12-2024 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
laurens0619 schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:32:
[...]

Ja paar jaar geleden leverde ziggo de deco m4 als mesh oplossing en die was niet compatible met hun switch :+

Meeste mensen sluiten het denk ik draadloos aan, ook al liggen er kabels.

Deco heeft geloof ik deze manier van aansluiten officieel van de website gehaald, moet nu altijd achter de hoofd deco. Denk om dit gedoe tr voorkomen
Mja, die dingen draadloos met elkaar verbinding laten maken in een huis uit 2021 is niet ideaal. Daar heb ik die kabels ook niet voor gelegd :p ik ga t proberen op jouw manier en anders moet er nog maar een deco in de meterkast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
@laurens0619, alles aangesloten volgens jouw methode (deco's op de switch en switch op router) en deco's zijn weer bedraad verbonden. Thnx! Dan weet ik dat ook voor eventuele uitbreidingen :)

Pagina: 1