Van een pcie x16 videokaart een x1 videokaart maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 16:44
Ik heb een (homelab) server zonder onboard gpu. Deze server heeft 3 pcie x16 sloten en 1 pcie x1 slot. Voor de video output gebruik een pcie x16 nvidia gt710 gpu.
Nu vroeg ik mij af of ik zonder problemen met een dremel van de videokaart x16 een x1 kan maken. Dan hou ik een extra x16 slot vrij voor andere randapparatuur(netwerkkaarten/nvme).
Van de x1 slot op het moederbord een open slot maken gaat helaas niet omdat in het verlengde van de x1 slot de knoopcel zit.

Beste antwoord (via jwvdst op 15-12-2024 15:38)

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ja, dit kan. Heb het om dezelfde reden zelf al meermaals gedaan.
Ik pakte doorgaans een andere x1 kaart voor de maat, tekende grofweg af waar daarvan de connector ophield. Haalde dat grof weg met de zaag en vijlde daarna de rest weg en rond zodat de kaart netjes in het slot past.
PCI-e lanes zijn dynamisch, dus de kaart heeft dan simpelweg nog maar 1 lane in plaats van 16. Voor 2D helemaal prima.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:02
Nee dat kan niet, tenzij er geen traces zouden staan op dat deel van je videokaart. Praktisch onwaarschijnlijk. Beter idee is een pci-e x1 riser gebruiken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Ik pakte doorgaans een andere x1 kaart voor de maat, tekende grofweg af waar daarvan de connector ophield. Haalde dat grof weg met de zaag en vijlde daarna de rest weg en rond zodat de kaart netjes in het slot past.
PCI-e lanes zijn dynamisch, dus de kaart heeft dan simpelweg nog maar 1 lane in plaats van 16. Voor 2D helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
Kaalus schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:51:
dat was dus ook wat ik dacht. Voor wat debugging en instellingen veranderen ben je niet veel bandbreedte nodig naar de grafische kaart. kga het proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Als je het wil testen kun je natuurlijk altijd eerst het stuk wat je niet nodig hebt afplakken met dunne tape. Zie je meteen of je moederbord 'm op die manier wil pakken. Kan daarna de zaag erin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zou zelf gewoon echt een pcie1x kaart of raiser toepassen

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jwvdst
heb de gok genomen en er met de dremel een pcie x1 kaart van gemaakt. Het opstarten ging zonder problemen. Voor de maatvoering heb ik zoals @Kaalus aangaf een ander standaard pcie x1 kaartje genomen en toen met een dremel netjes afgezaagd en bijgewerkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Mooi dat het gelukt is, dit zijn de leuke projecten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:53

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Kaalus schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:42:
Mooi dat het gelukt is, dit zijn de leuke projecten!
Toen ik vanmorgen dit topic las dacht ik hetzelfde, mooi dat het McGyveren gelukt is d:)b

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Pagina: 1