Deze zomer heb ik gezocht naar een groot projectiescherm (hebben kamer van 3m hoog), die ik aan zou kunnen sluiten op Home Assistant. Dat was niet makkelijk, want informatie over de protocollen van de afstandsbediening stonden niet vermeld, of de prijzen gingen snel ruim over de €1000.
Uiteindelijk vond ik er twee die niet te duur waren, en mogelijk aan te sluiten waren op smart-home:
Op basis van shop-ervaringen en de aanwezigheid van "straktrek-draden", uiteindelijk met de tweede (SAM) als eerste gemaild om informatie te krijgen over de afstandsbediening. Uiteindelijk deze ook gekocht. Ik denk dat de eerste vergelijkbaar opgelost kan worden, maar misschien kan iemand anders dat bevestigen dat deze ook op 434MHz/433MHz of 868MHz werkt.
Korte review: prima projectiescherm, maar de motor is wel erg luid - ik ga nog eens proberen het geluid te dempen. Het scherm is zowel aan de muur als aan het plafond te monteren.
Er zijn vast wel andere 433MHz transceivers beschikbaar voor Home Assistant, maar ik had deze al.
RFXmngr kun je hier downloaden om het apparaat te programmeren.
Gebruik socat om USB beschikbaar te maken via TCP op het Smarthome-apparaat, met dit Linux-commando:
Ik heb een "RFXtrx433XL", maar deze doet het ook op andere RFXcoms. Voor iedereen is die XXXXXXX anders, dus even opzoeken met iets als "ls /dev/serial/by-id/usb-RFXCOM*".
De sudo is alleen nodig om te flashen, maar voor gewoon gebruik, kan het ook zonder sudo. Als je mogelijk ineens zin krijgt om de boel maar te flashen naar de laatste versie, dan gewoon sudo gebruiken.
De verbinding wordt soms wel en soms niet verbroken nadat ik RFXmngr afsloot, dus hou daar rekening mee.
Je kan nu “remote” de RFXcom bedienen via het IP van je HA-apparaat en poort 10001. Meer info en uitgebreidere beschrijvingen vind je hier.
De afstandsbediening is een Dooya DC2700 - dat staat ook op de sticker. De gebruikershandleiding is erg cryptisch hier en in mijn mening gewoonweg verkeerd. Je moet een soort mix doen van wat er onder 11.1 en 11.1.1 staat.
Dit zijn de stappen om het te verbinden:
Als het wel werkt, kun je de “HA code” kopiëren uit het gele scherm. Dit is 7 cijfers voor het ID "XXXXXXX", en 1 cijfer voor het ID "Y":
Ga in Home Assistant naar apparaten en open RFXcom. Klik daar op “configureren”, en een schermpje verschijnt. Selecteer bij protocollen blindst0 en blindst1234 aan, of als dat niet werkt: gewoon alles - als ik zo lees, is deze selectie alleen om te vermijden dat het verkeerde protocol geactiveerd wordt, wat zelden gebeurt.
De gebeurteniscode is de HA code "09190606XXXXXXXY0000" die je van RFXmngr hebt gekregen. Daarna is het apparaat beschikbaar als “cover” met naam “BlindsT6 / DC106/Rohrmotor24-RMF/Yooda <code>”. Deze is eenvoudig verder te gebruiken als normaal "cover"-apparaat of in automatiseringen.
Uiteindelijk vond ik er twee die niet te duur waren, en mogelijk aan te sluiten waren op smart-home:
- https://projectieschermwi...herm-380-cm-150-quot-16-9
- https://www.projectiesche...7_cm_witte_behuizing.html
Op basis van shop-ervaringen en de aanwezigheid van "straktrek-draden", uiteindelijk met de tweede (SAM) als eerste gemaild om informatie te krijgen over de afstandsbediening. Uiteindelijk deze ook gekocht. Ik denk dat de eerste vergelijkbaar opgelost kan worden, maar misschien kan iemand anders dat bevestigen dat deze ook op 434MHz/433MHz of 868MHz werkt.
Korte review: prima projectiescherm, maar de motor is wel erg luid - ik ga nog eens proberen het geluid te dempen. Het scherm is zowel aan de muur als aan het plafond te monteren.
Aansturing met RFXcom
RFXcom wordt ontwikkeld door iemand die functioneel het aan de praat krijgt en daar erg goed in is, maar veel minder sterk is in UX. Dus software en documentatie bestaan op functioneel niveau, maar algemeen gebruiksgemak niet. Dus neem de tijd hiervoor.Er zijn vast wel andere 433MHz transceivers beschikbaar voor Home Assistant, maar ik had deze al.
RFXmngr kun je hier downloaden om het apparaat te programmeren.
Remote programmeren
De manager werkt prima op MacOS via wine/whiskey, maar dan is de USB-poort is niet beschikbaar. Ook onder Windows is het gedoe, want je moet dan het apparaat uit de smarthome halen en op de laptop aansluiten. Het werkt gelukkig ook via TCP/IP, terwijl je het aan je smarthome laat hangen!Gebruik socat om USB beschikbaar te maken via TCP op het Smarthome-apparaat, met dit Linux-commando:
code:
1
| sudo socat file:/dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433XL_XXXXXXX-if00-port0,raw,echo=0 tcp4-l:10001 |
Ik heb een "RFXtrx433XL", maar deze doet het ook op andere RFXcoms. Voor iedereen is die XXXXXXX anders, dus even opzoeken met iets als "ls /dev/serial/by-id/usb-RFXCOM*".
De sudo is alleen nodig om te flashen, maar voor gewoon gebruik, kan het ook zonder sudo. Als je mogelijk ineens zin krijgt om de boel maar te flashen naar de laatste versie, dan gewoon sudo gebruiken.
De verbinding wordt soms wel en soms niet verbroken nadat ik RFXmngr afsloot, dus hou daar rekening mee.
Je kan nu “remote” de RFXcom bedienen via het IP van je HA-apparaat en poort 10001. Meer info en uitgebreidere beschrijvingen vind je hier.
Programmeren
Zodra is verbonden, ga naar het tabblad “Blinds1”.De afstandsbediening is een Dooya DC2700 - dat staat ook op de sticker. De gebruikershandleiding is erg cryptisch hier en in mijn mening gewoonweg verkeerd. Je moet een soort mix doen van wat er onder 11.1 en 11.1.1 staat.
Dit zijn de stappen om het te verbinden:
- Invullen. Het type is “T6”. Voor de nummers kan je elke willekeurige series van nummers gebruiken, zolang het maar niet “00” of “all” is. Command zet je op “confirm”. Schrijf ergens op wat je hebt ingesteld, voor als je later weer moet programmeren. En zorg ervoor dat de buren een andere code hebben, want weet niet hoe de beveiliging is van het gebruikte protocol.
- Initiëren. Klik tweemaal op het linker P2-knopje, achter de achterplaat. Zie handleiding van de projectiescherm, als je deze niet kan vinden. Bij mij waren er 4 knopjes, maar alleen de linker P2 zat een knopje achter.
- Bevestigen. Druk nu binnen enkele seconden op “Transmit” in RFXcom. Had je dit al bij stap 1 gedaan, geen probleem; dan nu nog eens.
Als het wel werkt, kun je de “HA code” kopiëren uit het gele scherm. Dit is 7 cijfers voor het ID "XXXXXXX", en 1 cijfer voor het ID "Y":
code:
1
| 12/12/2024 11:46:46:502= Blinds command: 09 19 06 06 XX XX XX XY 00 00 HA code:09190606XXXXXXXY0000 |
Home Assistant
RFXcom moet je geïnstalleerd hebben.Ga in Home Assistant naar apparaten en open RFXcom. Klik daar op “configureren”, en een schermpje verschijnt. Selecteer bij protocollen blindst0 en blindst1234 aan, of als dat niet werkt: gewoon alles - als ik zo lees, is deze selectie alleen om te vermijden dat het verkeerde protocol geactiveerd wordt, wat zelden gebeurt.
De gebeurteniscode is de HA code "09190606XXXXXXXY0000" die je van RFXmngr hebt gekregen. Daarna is het apparaat beschikbaar als “cover” met naam “BlindsT6 / DC106/Rohrmotor24-RMF/Yooda <code>”. Deze is eenvoudig verder te gebruiken als normaal "cover"-apparaat of in automatiseringen.
Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding