Nieuwe radiator in jaren ‘60 huis, hoe te isoleren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Klaas
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23-12-2024
Situatie: jaren ‘60 huis. Spouwmuur is geïsoleerd met isolatiemateriaal van oorspronkelijke bouw. Nieuwe vloer in woonkamer met vloerverwarming. De originele radiator in de zithoek was een monster van 4,2KW. Lelijk ding en bovendien overkill icm de nieuwe vloerverwarming. Deze gaat vervangen worden door een mooi nieuw model met minder power, eigenlijk alleen om koudeval van het raam erboven tegen te gaan.

Vraag: hoe kan ik het beste de muur achter de radiator isoleren? Ik weet dat radiatorfolie werkt maar ik vind het een lelijk gezicht. Is er niet iets van een isolatieplaat beschikbaar die ik kan plaatsen waar ik overheen kan stuccen/schilderen? Of zijn er radiatoren die een ingebouwde isolatie aan de achterzijde hebben?

Beste antwoord (via Kapitein Klaas op 17-12-2024 01:00)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Je kunt een plaat multiplex nemen en die afwerken zoals je muur achter je radiator, behang, verf, etc. Dan doe je je radiatorfolie of een plaatje PIR achter dat stuk multiplex. Zie je er niets van en werkt het wel.
Ik ben het echter eens met de rest, vervang je glas.

Wat isolatie betreft, inde jaren 60 was er geen isolatie in huizen. Als er dus wat in de spouw zit is dat later toegevoegd, de kans dat dat verzakt is of opgelost is vrij groot, heb je dat laten controleren?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Je kunt de radiatorfolie ook tegen de achterkant van de radiator plaatsen, dan zie je er niets van. Het effect verschilt minimaal met folie tegen de muur. Zijn diverse topics aan gewijd dus daar hoeft niet nóg een discussie over gevoerd te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:37
Als het alleen om de koudeval gaat, is het dan niet goedkoper en efficiënter om nieuw glas erin te zetten? Ik bedoel een radiator is ook niet goedkoop en je doet daarmee aan symptoombestrijding in plaats van het echte probleem op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:49
Radiator dicht draaien en zo laten tot het weet of er daadwerkelijk een comfort probleem is.

Zo ja dan moet je eerst denken aan ander glas… niet symptoom bestrijden

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Klaas
TwingyTwingy schreef op zondag 15 december 2024 @ 07:32:
Als het alleen om de koudeval gaat, is het dan niet goedkoper en efficiënter om nieuw glas erin te zetten? Ik bedoel een radiator is ook niet goedkoop en je doet daarmee aan symptoombestrijding in plaats van het echte probleem op te lossen.
Het is jaren ‘70 dubbel glas in een aluminium kozijn dus dat moet dan ook meteen vervangen worden. Dat is een heel wat grotere investering dan een nieuwe radiator. Staat ook op de agenda maar dan wil ik meteen het hele huis in 1x doen. Het zou gaan om 4 grote raampartijen en 2 schuifpuien. Dat is serieus geld wat ik op het moment nog even niet heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Klaas
Jan Workum schreef op zondag 15 december 2024 @ 07:29:
Je kunt de radiatorfolie ook tegen de achterkant van de radiator plaatsen, dan zie je er niets van. Het effect verschilt minimaal met folie tegen de muur. Zijn diverse topics aan gewijd dus daar hoeft niet nóg een discussie over gevoerd te worden.
Het belangrijkste deel van mijn vraag was eigenlijk of er isolerend overschilderbaar plaatmateriaal bestaat of radiatoren met ingebouwde isolatie aan de achterkant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:02
Wij hebben eco radiatoren van Henrad.. Toevallig heeft de installateur daar voor gekozen. Ik las dat die de achterplaat met minder water op lagere temperatuur laten werken. Maar ja. Dat zal de afgifte capaciteit dan ook verlagen per m2 oppervlak van de radiator.

Misschien kun je het raam ook met foliecover kwa isolatie verbeteren om "gevreesd" koudeval tegen te gaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:37
Kapitein Klaas schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:38:
[...]

Het is jaren ‘70 dubbel glas in een aluminium kozijn dus dat moet dan ook meteen vervangen worden. Dat is een heel wat grotere investering dan een nieuwe radiator. Staat ook op de agenda maar dan wil ik meteen het hele huis in 1x doen. Het zou gaan om 4 grote raampartijen en 2 schuifpuien. Dat is serieus geld wat ik op het moment nog even niet heb staan.
Hele logische keuze dan idd. Je zou nog wel kunnen kijken naar isolerende raamfolie. Dat helpt ook al een slok op een borrel tegen de koudeval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Klaas
TwingyTwingy schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:52:
[...]

Hele logische keuze dan idd. Je zou nog wel kunnen kijken naar isolerende raamfolie. Dat helpt ook al een slok op een borrel tegen de koudeval.
Goeie, thanks.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Je kunt een plaat multiplex nemen en die afwerken zoals je muur achter je radiator, behang, verf, etc. Dan doe je je radiatorfolie of een plaatje PIR achter dat stuk multiplex. Zie je er niets van en werkt het wel.

Wat isolatie betreft, inde jaren 60 was er geen isolatie in huizen. Als er dus wat in de spouw zit is dat later toegevoegd, de kans dat dat verzakt is of opgelost is vrij groot, heb je dat laten controleren?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je eigenlijk radiatorfolie wil die je niet op de muur kunt zien: plaatje XPS ervoor en die sauzen? De kanten kun je nog frezen met een profiel voor de afwerking.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Klaas
No Hands schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:19:

Dat is een goed idee!

In de spouwmuur zit een plaat asbest. Daar blijf ik vanaf. Wat ik ervan gelezen heb, isoleert dat best aardig en het kost een fortuin om het te laten verwijderen. Een buurman had het idee om kleine korreltjes piepschuim van bovenaf in de spouwmuur te gieten, dat klonk op zich wel als iets om te proberen, maar ik kijk eerst maar even de kat uit de boom hoe dat bij hem gaat. Misschien een optie als ik de kozijnen/glas/schifpui aan ga pakken. Dat staat voorlopig op de lange baan want het zal iets van 30-40k kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Klaas
Thijsmans schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:24:
Als je eigenlijk radiatorfolie wil die je niet op de muur kunt zien: plaatje XPS ervoor en die sauzen? De kanten kun je nog frezen met een profiel voor de afwerking.
Goed idee, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Kapitein Klaas schreef op zondag 15 december 2024 @ 02:14:
...De originele radiator in de zithoek was een monster van 4,2KW. Lelijk ding en bovendien overkill icm de nieuwe vloerverwarming. Deze gaat vervangen worden door een mooi nieuw model met minder power, eigenlijk alleen om koudeval van het raam erboven tegen te gaan.
Vermogen overkill is een erg fijn probleem om te hebben als je overgaat naar een (hybride) warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Klaas
bazzzzzz schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:55:
[...]

Vermogen overkill is een erg fijn probleem om te hebben als je overgaat naar een (hybride) warmtepomp
Dat gaat voorlopig niet gebeuren. Hoogstwaarschijnlijk laat ik dat over aan de volgende bewoner. De CV-ketel is nog vrij nieuw en in goede conditie. Bovendien was deze radiator niet geschikt voor lage temperaturen. Ik ben van plan om een convector op te hangen die geschikt is voor zowel hoge als lage temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Die radiator is waarschijnlijk overbodig… waarom blijf je hangen in geld willen stoppen in iets wat geen baat geeft.

Stop dat maar in potje warmtepomp/zonnepanelen…

Ennuh… hoog tijd om de transitievisie duurzame warmte voor jouw gemeente op te zoeken.

Met een jaren 60 wijk gaat dat waarschijnlijk warmtenet zijn. Sommige wijken staan met een handje jaar al op het programma.

Warmtenetten zijn extreem duur. Ook aangesloten worden kan richting de kosten van een warmtepomp gaan. Een warmtepomp verwarmd voor de helft van de lopende kosten.

Verdiep je oprecht in plaats van de massa na te praten

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Klaas
Ronald schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:28:
Die radiator is waarschijnlijk overbodig… waarom blijf je hangen in geld willen stoppen in iets wat geen baat geeft.

Stop dat maar in potje warmtepomp/zonnepanelen…

Ennuh… hoog tijd om de transitievisie duurzame warmte voor jouw gemeente op te zoeken.

Met een jaren 60 wijk gaat dat waarschijnlijk warmtenet zijn. Sommige wijken staan met een handje jaar al op het programma.

Warmtenetten zijn extreem duur. Ook aangesloten worden kan richting de kosten van een warmtepomp gaan. Een warmtepomp verwarmd voor de helft van de lopende kosten.

Verdiep je oprecht in plaats van de massa na te praten
Zoals ik al eerder schreef, zit ik met koudeval van het raam. Dat is heel onaangenaam, alsof het constant tocht. Nieuwe ramen zijn voorlopig nog niet aan de orde, dus een nieuwe radiator van een paar Meijer is een logische oplossing voor de komende jaren. En nogmaals, de CV-ketel is minstens de komende 10 jaar nog prima. Ik heb absoluut geen haast om over te gaan op een ander systeem als het huidige nog prima werkt. Een warmtepomp zit ik eigenlijk helemaal niet op te wachten. Als het aan mij ligt, blijf ik lekker gas stoken zolang ik hier woon, maar dat is een hele andere discussie. En wat betreft zonnepanelen, ik steek liever geld in de aandelenmarkt; beter rendement, zelfs in een conservatief fonds.

Mijn grootste vraag is echter: knipknipknip, hier maak je een topicreport voor. We gaan niet op de man!

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 17-12-2024 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:02
Als je een nieuwe vloer hebt met nieuw aangelegde vloerverwarming. Dan wordt er langs de muur/ramen de slangen toch dicht(er) aan elkaar gelegd om de koudeval van de ramen tegen te gaan. Of te voorkomen ? Dan heb je geen isolatie tegen de muur nodig

Je hebt ook lage en dan wat bredere radiatoren van 20 cm hoog.. Dan is ook isolatie aan de muur niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
en we gaan dus niet reageren op getroll...

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 17-12-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Klaas
belmonde schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 01:46:
Als je een nieuwe vloer hebt met nieuw aangelegde vloerverwarming. Dan wordt er langs de muur/ramen de slangen toch dicht(er) aan elkaar gelegd om de koudeval van de ramen tegen te gaan. Of te voorkomen ? Dan heb je geen isolatie tegen de muur nodig

Je hebt ook lage en dan wat bredere radiatoren van 20 cm hoog.. Dan is ook isolatie aan de muur niet nodig.
Klopt, maar het is helaas niet opgewassen tegen de kou die van de ramen komt.

Kleine radiator zou een mooie optie zijn, inderdaad. Thanks voor de suggestie.
Pagina: 1