Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-06 21:34
Wij wonen in een redelijk nieuwe buurt 2015. Nu komen er huizen bij maar dit loopt niet helemaal soepel.
Nu laatste maanden hebben we vaker stroom uitval gehad door allerlei problemen bij de bouw, waardoor we al 12 uur stroomuitval hadden en 2x6 uur.( Enexis komt dan vrachtwagen met generator erop en alles werkt weer.)

Iemand een idee of ik een hybride warmtepomp / vloerverwarmingpomp kan laten lopen met een generator?
Zodat ik het huis kan verwarmen.

Batterij met noodstroom is op dit moment nog erg duur.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
Hoeveel elektrisch vermogen heeft je warmtepomp nodig?

Je kunt ze waarschijnlijk prima draaien op een mobiele generator en wat verlengsnoeren.
Maar dan staat er wel een viertakt in je tuin te knorren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hoe klinkt isoleren zodat je 24u niet hoeft te verwarmen? Dat zal je huis haast wel aan kunnen denk ik uit 2015?

Een UPS die een paar uur kan overbruggen lijkt me dan wel weer lekker, dan kan je iig nog Netflix kijken in die tijd onder een dekentje op de bank :)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:36

M2M

medicijnman

De meeste batterij systemen hebben nog steeds een AC stroom nodig om terug te kunnen leveren aan je huis / het net. Slechts enkele kunnen ook daadwerkelijk zelf stroom voorzienend zijn.

Een generator werkt daarentegen prima. Let wel even op het maximale vermogen dat het ding continu kan leveren, maar voor een paar honderd euro heb je al zo'n ding die 2kW aan continu vermogen kan leveren.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjornricardo33
Remeha elga 6kw (1500watt max) top zal eens kijken voor een redelijk generator van ongeveer 2 kw power hoeft niet meteen een Honda te zijn.

Het huis is goed geïsoleerd maar toch ga ik op save spelen. Hier zijn Appartementen die op 4 generatoren lopen omdat er geen capaciteit is voor een stroom aansluiting.
Hele oorlog verhaal met Rusland maakt het nog onzekerder, dus wat extra V8 power 😂 geeft mij een wat beter gevoel. Inplaats van warmtepomp geluiden horen ze mooie 4 takt motortje in straat.

Voor de toekomst is accu met noodstroom ivm zonnepanelen panelen (30 stuks) wel handig maar op dit moment niet rendabel.

Bedankt voor de info

[ Voor 10% gewijzigd door bjornricardo33 op 14-12-2024 23:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:51
Generator moet een "Inverter" type zijn, voor mijn Panasonic wp (7 Kw thermisch) moet dat dat 5 Kw zijn vanwege het elektrische element van 3Kw dat voor een 'defrorst' kortstondig (paar minuten) noodzakelijk is.

Waarom geen Victron ups systeem met Pylon rack accu's? kun je naar wens zo groot maken als je wil; 1, 2, of 3 fase, 1,2, of 90 accu's..zonnepanelen direct zonder omvormer aan te sluiten..en op ieder moment uitbreidbaar.

Zo'n generator staat 99.9% van de tijd stil, wat een afschrijving!, Systeem Victron gebruik je het hele jaar.
Het grote Victron ontwerp topic

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:28
natural colour schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:25:
Generator moet een "Inverter" type zijn, voor mijn Panasonic wp (7 Kw thermisch) moet dat dat 5 Kw zijn vanwege het elektrische element van 3Kw dat voor een 'defrorst' kortstondig (paar minuten) noodzakelijk is.

Waarom geen Victron ups systeem met Pylon rack accu's? kun je naar wens zo groot maken als je wil; 1, 2, of 3 fase, 1,2, of 90 accu's..zonnepanelen direct zonder omvormer aan te sluiten..en op ieder moment uitbreidbaar.
Zo'n generator staat 99.9% van de tijd stil, wat een afschrijving!, Systeem Victron gebruik je het hele jaar.
Het grote Victron ontwerp topic
1000 euro voor een aggregraat 4,4kVA, nog 250 euro voor snoeren en omschakelaar SFT440 oid en je komt al heel eind.
Kan je nog geen omvormer van Victron voor krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:09
@bjornricardo33 ga eerst eens bij je buren vragen wat zij denken over een zeer luide, want dat zijn ze, generator die hen dan lekker uit de slaap gaat houden…

Mijn gevoel voor humor zou heel, heel snel dalen…

Daarnaast: mijn 1974 woning heeft geen moeite met 6 uur geen verwarming… wat gaat er mis bij jouw anno 2015?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:16
bjornricardo33 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:56:

Hier zijn Appartementen die op 4 generatoren lopen omdat er geen capaciteit is voor een stroom aansluiting.
Ja die appartementen krijgen dus geen aansluiting zodat de bestaande aansluitingen goed blijven werken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:06
Als je een generator aanschaft neem dan een geluidgedempte. Ga ook uit van een overcapaciteit om wisselde amperages makkelijker op te vangen. Benzine werkt prima maar is vaak ongedempt, diesel draait op lagere toeren, vrij constant en komt vaak in gedempte kasten waardoor minder overlast.

In 2007 hebben we hier verwarming (CV, meerdere pompen), verlichting (looplampen), nieuwsvoorziening een paar dagen op een 5kW benzine generator gedraaid. Grootste probleem: Het "huis" was niet eenvoudig te koppelen dus moest alles met verlengkabels en losse lampen....

Als je praat over zonnepanelen & accu: Misschien verstandig om je geld daar meteen in te stoppen en aan te sluiten zodat eiland bedrijf (Victron werd al genoemd) mogelijk is. Probleem in de winter: bij een lege accu ben je ook gewoon klaar. De zon gaat niet extra schijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:52
Zorg inderdaad voor een inverter-generator (bijv. Kipor) anders is je dure WP zo kapot.
Daarnaast diesel of synthetische benzine erin en geen stunts uit gaan halen met stekker-stekker kabels maar aansluiten zoals bovengenoemd. De stroom ligt doorgaans overdag eruit dus qua geluid zou dat wel goed moeten gaan. Je zult wel zien dat je net deze investering hebt gemaakt en de stroom nooit meer uitvalt...

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:36
Generator is natuurlijk een zeer mooie oplossing maar blijf weg van die goedkope buik want die hebben een blok sinus in plaats van een mooie sinus dit wil zeggen dat er veel elektronica kapot kan gaan en qua geluidsoverlast is een Honda natuurlijk een hele mooie keuze of je moet investeren in een geluidsdichte kast maar deze zijn bijna net zo duur als de generator zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:55
Kan je die brandstof, die in de generator gaat, niet beter direct verbranden in een campingkacheltje?

Heb je geen stroom, maar in principe veel meer rendement t.o.v. een generator. Hobbygenerator levert 10 a 20 % stroom en de rest is warmte uit de uitlaat.

Alleen hoe dat uitpakt als je daar de COP van de WP in meeneemt, zou je even moeten uitrekenen

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Laatst online: 20:07
@JukeboxBill binnen een verbrandingskachel neerzetten is geen goed plan, CO enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:55
jeroen3 schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:28:
@JukeboxBill binnen een verbrandingskachel neerzetten is geen goed plan, CO enzo...
CO krijg je als de kachel niet goed functioneert. Goede kachels hebben daarvoor een sensor ingebouwd.
Heb hier al jaren lang 2 Qlima laser kachels als nood- en bijverwarming. Gaat prima voor een dag of wat.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:02
Je kan ook een diesel heater kopen, zoals gebruikt in vrachtwagens en campers.

Als je een hybride warmtepomp hebt, dan heb je toch ook nog een cv-ketel? Of doet die niks zonder warmtepomp?

[ Voor 42% gewijzigd door bredend op 15-12-2024 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 23:09
bredend schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:13:
Je kan ook een diesel heater kopen, zoals gebruikt in vrachtwagens en campers.

Als je een hybride warmtepomp hebt, dan heb je toch ook nog een cv-ketel? Of doet die niks zonder warmtepomp?
Cv doet niets zonder stroom…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Ik zou de eis dat je elektrische verwarming erop moet draaien, laten vallen. Noodstroom voor alleen je verlichting / eventuele cv-ketel / koelkast / pc / tv / opladers etc. is een stuk beter te doen.

[ Voor 21% gewijzigd door TBTL op 15-12-2024 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

JukeboxBill schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:32:
[...]

CO krijg je als de kachel niet goed functioneert. Goede kachels hebben daarvoor een sensor ingebouwd.
Heb hier al jaren lang 2 Qlima laser kachels als nood- en bijverwarming. Gaat prima voor een dag of wat.
Een laserkachel heeft wel nog steeds stroom nodig, een paar minuten 300 Watt voor de ontsteking en daarna nog iets voor de fan en thermostaat.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
jeroen3 schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:28:
en
JukeboxBill schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:32:
CO krijg je als de kachel niet goed functioneert.
Klopt maar die kachels produceren ook veel CO₂ (en H₂O) en dat wil je alleen in een goed geventileerde ruimte (wat lastig is als je het probeert warm te stoken).

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:02
Ik heb ook een kleine generator voor klussen in de tuin, maar ook voor backup. Werkt prima voor diepvries, paar led lampjes, en de cv.
Ook de pelletkachel werkt er prima op, de warmte pomp kan ook maar dan alleen aangesloten zonder backup heater en moet ik de stroom aansluiting ombouwen naar een verlengsnoer (doe ik liever niet). Hij geeft slechts 1000 Wattt maar dat is voor nood voldoende. Hij heeft zelfs een zuivere sinus dus ook laden van gevoelige apparatuur kan. Benzine word hier hele jaar door gebruikt voor de grasmaaier dus word telkens ververst. Aggregaat alleen nog maar voor een testen gebruikt en sinds kort nieuwe kabels en verdeelstation in de wijk dus hoop dat ik het nooit nodig is, en de meeste storingen waren binnen 4 uur opgelost.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 11:21
Ronald schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:05:
@bjornricardo33 ga eerst eens bij je buren vragen wat zij denken over een zeer luide, want dat zijn ze, generator die hen dan lekker uit de slaap gaat houden…

Mijn gevoel voor humor zou heel, heel snel dalen…

Daarnaast: mijn 1974 woning heeft geen moeite met 6 uur geen verwarming… wat gaat er mis bij jouw anno 2015?
Dit.. als jouw woning geen 6 of 12 uur zonder stroom kan zodat je niet kan verwarmen is die generator niet het grootste probleem. Dan heb je ergens anders een behoorlijke lek lijkt mij..

En trouwens: er bestaan dingen zoals dekentjes ;) kost je 2 tientjes en houdt je prima warm voor 6 uurtjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
Zit ook te kijken hoor naar generatoren.

Kijken als je warmtepomp draait heb je 1500w nodig, maar op gegeven moment is de temperatuur goed, ga je dan naar je generator lopen en die handmatig uitschakelen? ja kan natuurlijk op zich.

(Zit zelf ook wel te kijken, maar een oud huis en geen wp. Heb een 100ah lifepo4 accu met victron 30A lader. Nu nog een kleine generator om te kunnen opladen igv problemen en we hebben iig licht en koelkast. Voor verwarming een kleine laserkachel die uitkomst kan bieden samen met een houtkachel.)

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avalon123
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 16:45
Zat er toevallig ook naar te kijken deze week en de knoop doorgehakt en deze besteld: https://konner-sohnen.com...er-generator-ks-5500ieg-s

Als je dan je zekeringkast aansluit door er een manuele transfer switch tussen te zetten loop je ook niet te klooien met verlengkabels etc.

Deze moet wel gekeurd worden. Is dit echter wel toegelaten in België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
Ik heb een denqbar 2100 gekocht deze was via amazone.de voor 300 euro te krijgen.warmtepomp en vloerverwarmingpomp kan ik gewoon erop aansluiten via een verlengsnoer met de twee uitgangen.

Berichtgevingen van ad en Volkskrant voorspellen voor de toekomst veel problemen met het netwerk ivm hybride oorlog. Er hoeft iets met de Noordzee electro kabel of transformator / trafo station in de buurt te gebeuren. Voor 300 euro voel ik me toch een stuk meer gerustgesteld.

Akkupakket is helaas met wat capaciteit veel te duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:52
@avalon123 Ga je hem op LPG of benzine draaien? Als je na je differentiaal een Hager omschakelaar zet zie ik niet waarom dit niet zou mogen. Let er wel even op hoe je dit moet aansluiten cq. welke netaansluiting je hebt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 00:42
Ik zit ook aan een generator te denken.
Iets van rond de 1000watt.
Welk merk is een beetje zuinig in gebruik qua brandstof.
Benzine of diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-06 12:47
bjornricardo33 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:40:
Ik heb een denqbar 2100 gekocht deze was via amazone.de voor 300 euro te krijgen.warmtepomp en vloerverwarmingpomp kan ik gewoon erop aansluiten via een verlengsnoer met de twee uitgangen.

Berichtgevingen van ad en Volkskrant voorspellen voor de toekomst veel problemen met het netwerk ivm hybride oorlog. Er hoeft iets met de Noordzee electro kabel of transformator / trafo station in de buurt te gebeuren. Voor 300 euro voel ik me toch een stuk meer gerustgesteld.

Goeie koop denk ik. Wat een faalkans is bij de wat grotere generatoren is dat je vergeet af toe proef te draaien en daarmee de startaccu leeg is op het moment dat je hem nodig hebt. Deze heeft ook een startkoord. Ik zou hier wel een paar keer de koude start mee oefenen EN een startkoordje op voorraad nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 20:26

BCC

Rbb-lwdn schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:49:
Ik zit ook aan een generator te denken.
Iets van rond de 1000watt.
Welk merk is een beetje zuinig in gebruik qua brandstof.
Benzine of diesel.
Diesel of benzine moeten regelmatig draaien anders starten ze erg slecht - benzine wordt ook “oud”, dus lpg is voor nood veel bedrijfszekerder

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 23:29

franssie

Save the albatross

Ik heb zelf een 1000w generator, inderdaad opslaan met synthetische benzine en regelmatig proefdraaien (moet ik weer eens doen bedenk ik mij).
Voldoende voor koelkast en CV, airco verwarmen zou net aan moeten lukken maar wellicht koop ik er een zwaardere bij.
Voor die generator die op gas kan draaien, gebruik geen butaan, dat verdampt niet meer bij 5C dus altijd propaan gebruiken.

edit: LPG is een mengsel van Butaan en Propaan, beter gebruik je puur propaan.

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 27-12-2024 22:18 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Oh ja, en let op dat ze vaak zonder olie verkocht worden, en dat hebben ze wel nodig om niet gelijk vast te lopen :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-06 12:47
franssie schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:22:
Oh ja, en let op dat ze vaak zonder olie verkocht worden, en dat hebben ze wel nodig om niet gelijk vast te lopen :P
Zou ook een mooie zijn :X Spanningsuitval, trekt je mooie nieuwe generator uit de doos, geen olie in huis :X
Als er echt nood aan de man is kan je wat uit de auto halen oid maar daar zit je op dat moment niet echt op te wachten :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ybos schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:28:
[...]

Zou ook een mooie zijn :X Spanningsuitval, trekt je mooie nieuwe generator uit de doos, geen olie in huis :X
Als er echt nood aan de man is kan je wat uit de auto halen oid maar daar zit je op dat moment niet echt op te wachten :N
yup, daarom meldde ik mijn brainfart ook maar even. Toen ik de mijne kocht had ik dus geen olie in huis, maar wilde proefdraaien, dus even langs de oliehandel (action denk ik :+ ) en gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Hele dak vol PV en een flinke thuisaccu erbij, UPS voor de omvormer, dan moet je een heel eind komen?

Zou niet te veel naar AD en Volkskrant luisteren, dat zijn wel twee van de meest subjectieve kranten die er zijn en hun toekomstbeeld is weinig waard. Het enige echte probleem is instabiliteit op het stroomnet omdat er te veel mensen mee zijn gegaan in de energietransitie (en blijkbaar niemand bij de overheid of netbeheerders dit zag aankomen :+) maar dat komt tzt wel goed.

De realiteit is dat als het net er echt een week of 2 uit zou klappen 2/3e van het land niet meer draait omdat vrijwel niets/niemand helemaal off-grid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Oon schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:30:
Hele dak vol PV en een flinke thuisaccu erbij, UPS voor de omvormer, dan moet je een heel eind komen?

Zou niet te veel naar AD en Volkskrant luisteren, dat zijn wel twee van de meest subjectieve kranten die er zijn en hun toekomstbeeld is weinig waard. Het enige echte probleem is instabiliteit op het stroomnet omdat er te veel mensen mee zijn gegaan in de energietransitie (en blijkbaar niemand bij de overheid of netbeheerders dit zag aankomen :+) maar dat komt tzt wel goed.

De realiteit is dat als het net er echt een week of 2 uit zou klappen 2/3e van het land niet meer draait omdat vrijwel niets/niemand helemaal off-grid is.
Daar is een ander topic voor, dit gaat om stroomuitval door graafwerkzaamheden. Heb ik ook last van, vandaar dat ik een generator heb, niet voor het einde der tijden, gewoon om die zes uur die de netwerkbeheerder nodig heeft de boel te repareren, te kunnen overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

franssie schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:34:
[...]

Daar is een ander topic voor, dit gaat om stroomuitval door graafwerkzaamheden. Heb ik ook last van, vandaar dat ik een generator heb, niet voor het einde der tijden, gewoon om die zes uur die de netwerkbeheerder nodig heeft de boel te repareren.
Het was een reactie op zowel de vraag van TS als z'n eigen comment over het toekomstbeeld dat hij van het AD en de Volkskrant heeft gekregen, dus het is heel zeker niet dat in een ander topic zou horen.

Mijn oplossing zou prima moeten werken voor stroomuitval van een paar uur, zoveel vermogen trekt een omvormer niet (van de netkant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Oon lees de TS en zijn berichten nog eens en dan zal je lezen dat dat laatste slechts bijvangst is. TS schrijft notabene zelfs tweemaal dat omvormer en accu nu te duur is?

TS heeft generator gekocht en is blij daarmee, dus case closed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:05
Wellicht offtopic. Kreeg deze hersenspinsel:

Ik heb het beeld van een aggregaat die je in stopcontact steekt. Ik ben niet elektrotechnisch onderlegd, maar krijg je niet gigantische kortsluiting als de spanning van het hoofdnet weer terugkomt? Of als je niks afschakelt in de meterkast dat je jouw opgewekte stroom het hoofdnet opduwt en daarmee ook de werklui onder spanning kan zetten?

[ Voor 6% gewijzigd door oosterhofjf op 27-12-2024 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RP92
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:43
Daarom moet je ook altijd een schakelaar tussen maken. Vanaf je aggregaat naar je meterkast. Dat je niet kan terugvoeden het net in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:51
Back-up generators, accu's/ ups systemen kon de komende jaren wel harde noodzaak worden!
Er liggen nogal wat kabels op 'sleep-anker' diepte: https://www.submarinecablemap.com/#/
De Russen en Chinezen hebben er wel zin in om de Europese economie zo nu en dan eens flink te ontregelen (en ik sluit dé Ultra-kapitalist in het Westen ook niet uit om zo zijn binnenlandse markt te stimuleren.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 20:26

BCC

oosterhofjf schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:56:
Wellicht offtopic. Kreeg deze hersenspinsel:

Ik heb het beeld van een aggregaat die je in stopcontact steekt. Ik ben niet elektrotechnisch onderlegd, maar krijg je niet gigantische kortsluiting als de spanning van het hoofdnet weer terugkomt? Of als je niks afschakelt in de meterkast dat je jouw opgewekte stroom het hoofdnet opduwt en daarmee ook de werklui onder spanning kan zetten?
Dat moet je echt nooit doen - levensgevaarlijk voor jezelf en voor anderen - gewoon verlengsnoeren leggen of als je het echt mooi wil een invoer schakelaar op je meterkast waar je tussen “buiten” en aggregaat kan switchen.

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 28-12-2024 09:28 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-06 10:27
Oon schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:30:

2 weken is erg optimistisch, veel eerder breekt de pleuris al uit. Als je maar een minuut lang opschrijft wat er dan al niet meer werkt, wordt je pas serieus zenuwachtig. Bovendien wil jij dan echt niet het enige huis in de straat zijn waar nog licht brandt of waar er onbedorven eten in de koelkast ligt. Ik zou dan naast een generator vooral tralies, hekken en andere beveiliging regelen. Het elektranet is een voorziening waar we niet zonder kunnen. Individuele oplossingen gaan je weinig opleveren, we moeten dat vooral met z’n allen in stand willen houden.

Om te lezen bij de kerstboom nu die nog staat: https://www.google.com/se...AB&biw=820&bih=1111&dpr=2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
RP92 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:07:
Daarom moet je ook altijd een schakelaar tussen maken. Vanaf je aggregaat naar je meterkast. Dat je niet kan terugvoeden het net in.
Sterker nog, je mág bij uitval van netspanning nooit terugleveren aan het net. Zonnepanelen leveren niets terug zonder voeding, juist om te voorkomen dat je iemand van Enexis in de problemen helpt. Een UPS of aggregaat mag pas ingeschakeld worden als de woning losgekoppeld is van het net.

Een Hager HIM406 is bijvoorbeeld een goede oplossing, aan de ene kant het net, aan de andere kant je eigen bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 23:17

bioscrasher

Wie leert, die groeit

bjornricardo33 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:40:

@bjornricardo33 accu's zijn idd prijzig maar hebben als voordeel dat je overdag bij een stroomuitval ze kunt opladen met een herrieschoppend aggregaat en 's nachts je buren te vriend kunt houden door in whisper mode je huis op accu's te laten draaien...

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

avalon123 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:54:
Zat er toevallig ook naar te kijken deze week en de knoop doorgehakt en deze besteld: https://konner-sohnen.com...er-generator-ks-5500ieg-s

Als je dan je zekeringkast aansluit door er een manuele transfer switch tussen te zetten loop je ook niet te klooien met verlengkabels etc.

Deze moet wel gekeurd worden. Is dit echter wel toegelaten in België?
@avalon123 zeer interessante optie als alternatief voor de Honda EU70is die drie keer zoveel kost.

Wat zijn je ervaringen ermee?

Voor een noodsituatie lijkt me dit een mooiere optie omdat de Honda helaas niet bi-fuel kan draaien.
Met een benzine gebruikende auto en het rouleren van twee jerrycans van elk 20 liter is dat niet het grootste bezwaar: probeer maar eens aan propaan te komen als de pleuris uit is gebroken, dan geef ik benzine een betere kans.

Wil ik een 3 fase Victron systeem DC laden, dan is 5,5kW wat aan de karige kant helaas: het leifst knal ik de accu's vanaf 10% naar 80% vol in een kleine 4 uur en dan moet je wel wat meer vermogen meebrengen. Tee parallel geschakelde units - nog steeds goedkoper dan de Honda EU70is kunnen 11 kW leveren, voldoende voor mijn wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:44
bioscrasher schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:53:
[...]

@avalon123 zeer interessante optie als alternatief voor de Honda EU70is die drie keer zoveel kost.

Wat zijn je ervaringen ermee?

Voor een noodsituatie lijkt me dit een mooiere optie omdat de Honda helaas niet bi-fuel kan draaien.
Met een benzine gebruikende auto en het rouleren van twee jerrycans van elk 20 liter is dat niet het grootste bezwaar: probeer maar eens aan propaan te komen als de pleuris uit is gebroken, dan geef ik benzine een betere kans.
Ik denk dat propaan makkelijker te verkrijgen is. De meeste benzine stations hebben geen backup generator en kunnen dus niks leveren. De stations die dat wel kunnen zullen snel uitverkocht zijn.
Propaan kun je misschien nog wel contant verkrijgen bij de bouwmarkt.

Voor beiden geldt dat ze snel moeilijk verkrijgbaar zijn. Het kan lonen om je verbruik wat te verminderen bij stroomuitval..

[ Voor 6% gewijzigd door Noshi op 02-06-2025 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 23:06
ik ga hier heel kort op inspringen, heb je een idee van het verbruik van je warmtepomp? probeer dit eerst uit te zoeken ( met een smart plug van home wizard ofzo? of een ander toestel )
Want zoals ik het lees is het maar voor een tijdelijk probleem op te lossen ( de bouw van de nieuwe woningen die misschien enkele jaren gaat duren)
Ik zou toch heel hard kijken richting een batterij, eventueel plug in type (zelf te plaatsen)
Er zijn batterijen die een off grid/noodstroom stopcontact hebben waarop je perfect een verbruiker kunt laten werken tot enkele kilowatt.( bij netstroom werkt het continu, bij uitval blijft het stroom geven tot batterij leeg is ) Extra voordeel is dat je een thuisbatterij aan je installatie toevoegt.
Enkel mogelijk indien er al een zonnepaneel installatie aanwezig is ( of je moet de batterij opladen vanuit het net... niet echt wenselijk vermoed ik )
Enkel kosten/aanpassingen doen voor een tijdelijk probleem vind ik echt niet aan de orde.
Dan kan je beter naar comfort/prijs kijken en er zelf nog bij winnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

The_Belgian_GST schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:30:
ik ga hier heel kort op inspringen, heb je een idee van het verbruik van je warmtepomp? probeer dit eerst uit te zoeken ( met een smart plug van home wizard ofzo? of een ander toestel )
Want zoals ik het lees is het maar voor een tijdelijk probleem op te lossen ( de bouw van de nieuwe woningen die misschien enkele jaren gaat duren)
Ik zou toch heel hard kijken richting een batterij, eventueel plug in type (zelf te plaatsen)
Er zijn batterijen die een off grid/noodstroom stopcontact hebben waarop je perfect een verbruiker kunt laten werken tot enkele kilowatt.( bij netstroom werkt het continu, bij uitval blijft het stroom geven tot batterij leeg is ) Extra voordeel is dat je een thuisbatterij aan je installatie toevoegt.
Enkel mogelijk indien er al een zonnepaneel installatie aanwezig is ( of je moet de batterij opladen vanuit het net... niet echt wenselijk vermoed ik )
Enkel kosten/aanpassingen doen voor een tijdelijk probleem vind ik echt niet aan de orde.
Dan kan je beter naar comfort/prijs kijken en er zelf nog bij winnen
Ik ga straks de accu's direct laden vanuit de smartsolars en/of het sggregaat of het net
werkt direct en simpel

Pagina: 1