Slimme meter uitlezen zonder vrije UTP-kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamah
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 22:56
Ik heb 2 meterkasten: één op de begane grond in een centrale utility closet en één op de 2e verdieping in mijn appartement. De slimme meter zit op de begane grond. Ik had een P1-meter aangeschaft die via UTP werkt, maar inmiddels heb ik glasvezel en de enige UTP-kabel die naar mijn appartement loopt, is in gebruik voor de glasvezelverbinding naar het modem.

Wat is de best practice om toch de slimme meter uit te lezen? Ik weet niet zeker of ik een nieuwe kabel kan of mag trekken. Ik zat te denken aan een truc met een switch, maar dan zou de P1-meter buiten mijn netwerk terechtkomen. Ook is wifi geen optie, ik heb het als eerst geprobeerd met zo'n ronde wifi dongle.

Wat is wijsheid?

Beste antwoord (via Lamah op 14-12-2024 22:57)

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik weet niet hoe vertrouwd die centrale utility closet is maar kan je niet je "modem" daar op de begane grond zetten. Die heeft hoogstwaarschijnlijk wel een ethernet port over. Hoef je alleen nog een switch neer te zetten op de plek van waar nu het "modem" staat.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Ik weet niet hoe vertrouwd die centrale utility closet is maar kan je niet je "modem" daar op de begane grond zetten. Die heeft hoogstwaarschijnlijk wel een ethernet port over. Hoef je alleen nog een switch neer te zetten op de plek van waar nu het "modem" staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamah
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 22:56
synoniem schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:33:
Het is een publieke ruimte voor de rest van de bewoners, maar op de meterkast zelf zit een slot. Dit is idd een oplossing, zou moeten kijken of er een stopcontact in de meterkast zit. Anders heb ik geen stroom voor de router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Lamah schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:42:
[...]

Het is een publieke ruimte voor de rest van de bewoners, maar op de meterkast zelf zit een slot. Dit is idd een oplossing, zou moeten kijken of er een stopcontact in de meterkast zit. Anders heb ik geen stroom voor de router.
De glasvezelaansluiting zelf gebruikt in de regel ook een stopcontact en daar kan een stekkerblok in.