Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:36
Systeem:
Amd ryzen 3600
32gb ddr4
rx vega 64
1000W voeding

gebeurtenis:
kort wit of paars scherm computer start opnieuw op.
Bij het spelen van games, soms 2 minuten soms uren lang..

Logboeken : niks te vinden , systeem kritiek afgesloten.
Memdump laat niks zien er wordt geen memdump aangemaakt laatst memdump is van 2023.

Extra info:
Instellingen opnieuw opstarten bij crash staat uitgeschakeld.
Furmark gedraait voor 8 uur en geen probleem,
Temperaturen zijn goed niks komt boven de 75 graden , harde schijven onder de 40graden.

Gezien:
Filmpje gemaakt van de gebeurtenis, maar kan niet delen ivm prive info in filmpje.
maar het viel hierop dat de vega64 kaart op 97-105w draait en opeens een piek krijgt naar 205-220 w daarna terugvalt naar 105 watt en dan bam opnieuw opstart.

Vraag:
Waarom start de computer opnieuw op , waarom blijft de pc niet uit?

Wat kan dit zijn?
Defect kaart welke opeens een gigantische vermogen vraagt en dan de pc uitvalt?
Brakke psu?

Hoe kan ik dit gaan ontdekken / uitsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:59
Heb je een 2e voeding / gpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Ja, nog een Vega en voeding.

Maar voeding vervangen is een back werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Begin eens met een volledige lijst specs want een random lijst zonder type aanduidingen zegt niet zoveel.

Verder Hangen en Opstartproblemen troubleshooter 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
br00ky schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:17:
Begin eens met een volledige lijst specs want een random lijst zonder type aanduidingen zegt niet zoveel.

Verder Hangen en Opstartproblemen troubleshooter 2024.
Is dat echt nodig?

Systeem draaide altijd goed en nooit problemen gehad.

Alleen ram van 16gb naar 32 uitgebreidt indentiek ram en memtest 24 uur gedraaid was oke.

Zelf denk ik doodgaande GPU

Maar, waarom start een pc opnieuw op ? Terwijl dat uitstaat is dat verwacht gedrag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:59
Enkel als er een fluctuatie is die niet herkend wordt. Normaal zou voeding de pc uitschakelen en uit houden. Maar het kan zijn dat de voeding de piek niet goed herkend

Welke voeding is het?

En enkel gpu verwisselen is niet moeilijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:13
Wat voor geheugen heb je en welke snelheid? Ik zie soortgelijke issues regelmatig bij Ryzen met matige geheugen controllers in combinatie met een geheugen overclock, of waar het geheugen bij 4 dimms op de verkeerde snelheid is ingesteld / overclocked is.

Bij 4 dimms is de maximale supported geheugensnelheid namelijk flink lager dan bij 2 dimms. Als je dus 4 dimms op bijv. 3600MT/s draait (of zelfs 3200MT/s) is dat een flinke overclock omdat de Ryzen 3600 volgens mij het maximale bij 4 dimms 2666 of 2933MT/s is (kan het zo niet terug vinden omdat het er op lijkt dat AMD de spec pagina voor de 3600 offline heeft gehaald) terwijl het voor 2 dimms 3200MT/s.

En ja, een memtest kan in gevallen in zo'n geval succesvol zijn terwijl er toch vreemde crashes zijn in games of andere applicaties op willekeurige momenten.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 14-12-2024 22:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Jij wilt hulp. Je hebt te maken met hulp op afstand. Met zo volledig mogelijke info kan je goed geholpen worden. Als je wil dat het bij gissen blijft moet je vooral geen details geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:11
R.G schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:20:

Alleen ram van 16gb naar 32 uitgebreidt indentiek ram en memtest 24 uur gedraaid was oke.
Dus 2x8GB erbij na een x-aantal jaar. Dat is nooit identiek. Merk en type misschien maar zolang het uit een andere batch komt is het niet identiek en is een stabiele samenwerking niet gegarandeerd. Wat is het merk en modelnummer van het RAM?
Wat is het merk en type van de voeding?

220w is niets voor een Vega 64. Die kunnen over de 350w gaan.

Welk moederbord heb je en op welke BIOS versie draait het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
MSI gaming plus x470
Voeding kan ik zo niet zien

Ram:
Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz C16 XMP 2.0 High Performance Desktop Memory Kit, Black

Alle 4 zelfde model nummer en xmp 2.0 aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Zou xmp uitzetten slim zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 08:35
Draait het systeem wel stabiel als je die 2 extra ram sticks er weer uit haalt?
Als je XMP aan hebt staan dan draait je geheugen overclocked. Met alle 4 geheugenbankjes bezet kan dat instabiel worden.

Verder kan ook je voeding brak zijn omdat het systeem er zomaar mee stopt zonder dat er een memory dump wordt gemaakt. Dan is het wel nuttig om te weten wat voor PSU je hebt.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:13
R.G schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:42:
MSI gaming plus x470
Voeding kan ik zo niet zien

Ram:
Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz C16 XMP 2.0 High Performance Desktop Memory Kit, Black

In dat geval zou ik inderdaad testen zonder XMP aan, begin bijvoorbeeld op 2666MT/s en werk dan rustig omhoog als 2666MT/s stabiel is tot je op een snelheid komt die niet meer stabiel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:11
R.G schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:42:

Welk modelnummer en welk versienummer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8I-dkjtTABMDgSRULAHpyTmNuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOmvOE462ivgzrdz3nYmKe42.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Ik zal updaten wanneer ik getest heb en de info heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
Heeft dit systeem eerder wel stabiel gewerkt? Of zijn deze onderdelen kortgeleden samengesteld? Ik zou eerst de bios van je moederbord even updaten en de chipset drivers installeren/bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 16:49
Corsair ram was al vaker een ramp met Ryzen en 4 modules al helemaal. En zoals gezegd gebruikt Corsair vaak verschillende versie nummers op dezelfde productnamen. De versie staat echter voor de chips zelf.

Zo kunnen er dus op identieke modules compleet andere chips zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
vreemde zaak

XMP 2.0 stond aan.

Auto voltage ddram voltage was 1.360 kon het niet naar 365 zetten draait nu op 370, nog niet gecrasht.

Maar ik merk veel stotteren alsof het allemaal wat slechter draait eerlijk gezegd.

Kan dat komen door voltage te increasen? Wat doet het exact? Volgens mij meer voltage is niet meer stroom maar juist meer warmte toch?

Wat een rotzooi toch eigenlijk

Er zitten 4 ram sticks sloten op en je verwacht dat zoiets gewoon werkt met 4 dezelfde sticks met zelfde nr model en merk naam en type. versie nummer is in principe flauwekul denk ik, want dat is gewoon een batch nr dus stel eerste 2 gekocht in 2023 en 2 nieuwe in 2024 dan is het dus een latere versie.

[ Voor 31% gewijzigd door R.G op 15-12-2024 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:57
dan zal je waarschijnlijk toch 2 verschillende types bij elkaar hebben zitten waarschijnlijk, dat kan problemen veroorzaken.

Tis veel beter om 2 reepjes te gebruiken,als 4.

De geheugen controller van de cpu krijgt het veel moeilijker met 4 reepje en is dus ook lastiger stabiel te krijgen of werkt op een lageren snelheid

Dus gebruik 2 of 4 (liefst 2)identieke reepjes,zou mijn advies zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

En geef aub duidelijk aan welke voeding erin zit, 1000 watt zegt niks namelijk.

Welk merk, type en ouderdom.

Je zit schijnbaar bij de pc dus trek even de kast open.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 08:35
Wanneer zijn de problemen begonnen? Als dat is kort nadat je het geheugen hebt bijgeplaatst dan adviseer ik om die er weer uit te trekken en een tijdje aan te kijken of het dan weer stabiel is.

Zoja, dan is het waarschijnlijk dat je geheugen een tandje lager moet clocken. Niet voltage verhogen maar simpelweg lagere clocksnelheid of tragere timings. het kan ook zijn dat een van de geheugenbankjes stuk is. Dat kan je testen met iets als memtest o.i.d. Die mag je dan best een nacht laten testen.

Maar zoals al eerder aangegeven, als je een PSU van merk Hemelvaart hebt, dan krijg je ook instabiliteit.
Dus geef nou eens door wat voor PSU je hebt. Dan kunnen we dat evt. uitsluiten.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

R.G schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:56:
Er zitten 4 ram sticks sloten op en je verwacht dat zoiets gewoon werkt met 4 dezelfde sticks met zelfde nr model en merk naam en type.
Zoals gezegd heeft een memory controller het gewoon zwaarder bij 4 sticks. En zwaarder betekent dat stabiliteit en met name overclocks (wat XMP gewoon is) lastiger zijn.
versie nummer is in principe flauwekul denk ik, want dat is gewoon een batch nr
Dat is denk ik in principe geen flauwekul.

Het kan ook wel stabiel werken met 4 sticks, en het kan ook gewoon RAM van dezelfde fabrikant zijn. Maar als je het niet uitsluit ga je geen oplossing vinden.
Auto voltage ddram voltage was 1.360 kon het niet naar 365 zetten draait nu op 370, nog niet gecrasht.

Maar ik merk veel stotteren alsof het allemaal wat slechter draait eerlijk gezegd.

Kan dat komen door voltage te increasen? Wat doet het exact? Volgens mij meer voltage is niet meer stroom maar juist meer warmte toch?
Een te laag voltage kan instabiliteit veroorzaken, dus als dat het probleem is helpt het verhogen wel. Maar dat zou geen stotters kunnen veroorzaken (tenzij je het voltage zo hoog zet dat het schade veroorzaakt, maar dat lijkt me niet van toepassing).

[ Voor 29% gewijzigd door bwerg op 15-12-2024 22:07 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Oke, de PC is niet van mij en openmakem is lastig.

Maar als het lukt dan geef ik de info.

PC weer gecrasht voltage terug gezet naar 1.360v
En nu xmp uitgezet.

Dat is van 3200mhz 4 sticks naar 2133mhz. Flinke daling..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:18
Zoals hier boven al is aangegeven, écht even het type voeding delen. 1000w is leuk en aardig, maar er is een verschil tussen een 1000w 80 Plus Platinum voeding van een bekend merk ten opzichte van een 1000w Super Platinum Extreme van Ping Pong Electronics ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:40

rapture

Zelfs daar netwerken?

Er zitten 4 ram sticks sloten op en je verwacht dat zoiets gewoon werkt met 4 dezelfde sticks met zelfde nr model en merk naam en type. versie nummer is in principe flauwekul denk ik, want dat is gewoon een batch nr dus stel eerste 2 gekocht in 2023 en 2 nieuwe in 2024 dan is het dus een latere versie.
Corsair is berucht voor elke week geheugenchips bij een andere goedkoopste fabrikant kopen. Andere versienummer of productieweek betekent andere geheugenchips.

Het zou duidelijker zijn als de ene model nr Micron chips heeft, de andere SK Hynix, nog een andere Samsung,... Maar Corsair weigert hieraan mee te doen.

Wat ook nog kan gebeuren is dat een bepaalde merk/type geheugenchips niet met zichzelf compatibel is. 2 dezelfde latjes werken, maar 4 dezelfde latjes werken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Lijkt erop dat 1,380v het hem deed.

Maar zal als het lukt ooit de voeding postem.

Wat wel vreemd is xmp uitzetten en dus op 2133mhz gaf om circa 15 minuten een crash..
Pagina: 1