wifi verdeling

Pagina: 1
Acties:
  • 562 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny.Govaerts
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik moet acces points in een kantoor omgeving plaatsen maar hoeveel moet ik er juist plaatsen en waar kan ik ze het beste plaatsen zodat iedereen genoe dekking heeft.

Voeg een plan bij zodat jullie de ruimte kunnen zien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZVdmtAbj7Emhb0CmRFm5-94_b0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GtFaUcQkulyAXCgPC7MKE9n.jpg?f=fotoalbum_large

Het zouden acces points van unifi zijn namelijk de unifi U6 pro.

Normaal plaats ik alleen netwerkbekabeling naar de bureau's maar acces points plaatsen is nieuw voor mij vooral hie de verdeling moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:10
Ga je de APs dempen, of ga je ze allemaal op 100% vermogen zetten?

Want teveel overlap zorgt voor interferentie tussen die dingen

Geef je ze wel een bedrade backhaul, of wordt het mesh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny.Govaerts
  • Laatst online: 24-12-2024
Wat dempen of 100% zetten is wat Chinees voor mij hoor.

Wat te veel overlap voor interferentie wil ik liefst geen problemen hebben.

Deze zijn bedraad en niet als mesh maar gewoon als acces point.

Daarom mij vraag hoeveel zou ik er plaatsen en waar zou ik ze dan best plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zijn die APs de enige manier om toegang te krijgen, of hebben werkplekken een bedrade netwerkaansluiting (bijv via een dock voor een laptop)?

Het maakt nogal uit of je tientallen van alle kantoor bewoners pc's/laptops via een AP/draadloos laat lopen, of alleen de telefoon/mobieltjes en de gasten (lees gastnetwerk). Normaal mag een gast/bezoeker niet zomaar op het internet netwerk in prikken. En ook op AP's heb je toegang nodig, al dan niet geïntegreerd met de overige IT backend zaken. Maar daar weet ik ook te weinig van (radius server of zo).

De oude regel is: bedraad waar kan, draadloos waar niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik zou elk kantoor 1 doen, en dan vermogen wat lager zetten zodat ze niet teveel overlap hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:49
Om te bepalen waar de AP's moeten komen moet je minimaal weten:

- Hoeveel devices komen er op?
- Wat zijn de dempingswaardes van de verschillende muren?
- Zijn er ruimtes met storingsbronnen zoals metalen delen (boven plafonds evt.) of andere apparatuur?
- Zijn er ruimtes waar veel mensen bij elkaar komen (vergaderzalen etc.)
- Hoeveel verdiepingen gaat het om?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

99ruud99 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:51:
Ik zou elk kantoor 1 doen, en dan vermogen wat lager zetten zodat ze niet teveel overlap hebben.
"One per room" is muziek in de oren van de leverancier, maar 99 van de 100 keer niet optimaal, ook al verlaag je vermogen - zeker niet in een open-plan kantoorruimte als dit.

TS, eerste vraag is of kantoorruimte al bestaat en je er toegang toe kunt krijgen?

Zo ja moet je bovenal een site survey doen. Dat is geen rocket science, het heeft hooguit een AP, een laptop, een verlengsnoer en een kladblok nodig. Zie voor een (uitgebreide) HOWTO o.a. hier. Het kan ook geen kwaad om op Udemy oid voor een tientje een CWDP-cursus te volgen.

Zo nee moet je met een tool (google op: Ekahau) een site survey simuleren. Dit is altijd inferieur aan het echte werk, maar kan helpen om te bepalen hoeveel je nodig hebt. Dan kun je later exacte locatie bijwerken.

Klinkt dit allemaal te ingewikkeld: huur deze kennis in!

Als iemand met weinig kennis en voorbereiding de installatie van WiFi verprutst gaat je bedrijf etterlijke uren aan productiviteit verliezen. Dat kost een veelvoud van een site survey door externen te doen. Als je deze opdracht aanneemt, zorg dat je bijleert om het goed te doen - en als het even kan daar in tijd en geld voor gecompenseerd wordt. Is dat niet beschikbaar, wees niet die iemand - gaan niet aanmodderen of slechte vuistregels ("one per room" oid) aanhouden. Geef de opdracht terug met melding dat het buiten je huidge kennis en kunde is en je het alleen bereid bent uit te voeren als je ondersteund wordt om die kennis en kunde te verwerven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@dion_b hoeveel mensen /hardware wil je tegelijk aan 1 ap.
Ik zie 10 werkplekken per kantoor, dus 20 devices (of nog meer).

Volgens mij is het niet wenselijk heel veel hoger te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

99ruud99 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:55:
@dion_b hoeveel mensen /hardware wil je tegelijk aan 1 ap.
Ik zie 10 werkplekken per kantoor, dus 20 devices (of nog meer).

Volgens mij is het niet wenselijk heel veel hoger te gaan.
Hangt helemaal af wat ze doen op die verbinding. Als het Office365 en niets netwerktechnisch uitdagender is dan een Windows Update en Teams meeting tegelijk, kun je tientallen op zo'n AP krijgen - mits de clients tenminste op WiFi-6 zitten (of iig WiFi-5).

Omgekeerd, als iedereen bezig is te werken met enorme videobestanden en die constant van lokaal naar server of cloud te verplaatsen, dan is het andere koek.

Kortom, eerste stap van een site survey is niet voor niets scherp bepalen van eisen en van te gebruiken apparatuur (niet alleen de AP's maar ook de clients die ermee gaan verbinden!)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ekahau
  • Laatst online: 01-08 03:27
Heb eens gekeken en denk dat ik wel een oplossing voor je hebt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4upEGnyW4V3zGTpKUeDP-FNPgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDqV6sGqQNUquRCBfx98SWEz.jpg?f=fotoalbum_large

Als je ze zo plaatst zul je overal dekking genoeg hebben.

Hou er ook rekening mee dat per acces point maar 30 clients genomen worden om een mooie meting te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekahau
Ik heb nog wat fine getuned en dit zou u oplossing zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ie3YRfDXkiy22EIbB3G3e5Fvzlg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/95cSIIhK2LsQOo4AtQwVcoUR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRLroJmmT40pggDSy6AypuFGjuQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2rCuBvWzxm7xwDX5xokVHpt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oj2C_eNizlsQtr3OuQqqyv0beu8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/711htVHdR3FyVSQP3Sfs0cK5.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWueotdgKudg9JoKnDnD8OlRCC8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMa8r6Wwt9osnC83dfHPDYUP.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Laatst online: 15-01 15:39
Als je niets weet over de fysieke structuur van dat kantoor kun je weinig zeggen over de plaatsing.

Als alles simpele dunne systeem wandjes zijn kun je met veel minder af dan als alles gewapend beton is, om maar een voorbeeld te geven.

Voor kantoren doe je normaal gesproken een site survey waarbij je de wifi demping op alle plekken bepaalt voor je een plaatsingsplan maakt.
En het aantal gebruikers kun je meestal wel bepalen aan de hand van de werkplekken of in geval van een vergaderruimte het aantal stoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekahau
bananasplit schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:55:
Als je niets weet over de fysieke structuur van dat kantoor kun je weinig zeggen over de plaatsing.

Als alles simpele dunne systeem wandjes zijn kun je met veel minder af dan als alles gewapend beton is, om maar een voorbeeld te geven.

Voor kantoren doe je normaal gesproken een site survey waarbij je de wifi demping op alle plekken bepaalt voor je een plaatsingsplan maakt.
En het aantal gebruikers kun je meestal wel bepalen aan de hand van de werkplekken of in geval van een vergaderruimte het aantal stoelen.
Hij heeft mij gestuurd dat het allemaal gyproc wanden zijn.

Dit heeft te maken met het zendvermogen in dbm die je ingeeft. Dus lagere waarde meer acces points en hogere waarde minder.

Heb hier een u6 lite liggen en op 2,4GHz is de RSSI 17dbm en op 5Ghz is dit 20dbm.

En als ik dit in de software doe kom ik uit op 4 acces point en de software staat standaard bij 2,4GHz op 8dbm en bij 5GHz op 14dbm wat resulteert in meer acces points.

Ben met iemand die de software beter kent aan het sturen en zegt om de waardes in de software te gebruiken dus 8dbm en 14dbm. Als je deze hoger zet waardoor je dan dus minder acces points moet plaatsen dat de acces points de mobiele telefoon niet meer hoort omdat deze zwakkere antennes hebben.

Dus waardes in sofware gebruiken en bij installatie de acces points op dezelfde waarde als in de software instellen is de beste oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

Vraag gesloten op verzoek van de admin.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.