Mogelijkheid zonnepanelen als off-grid laten werken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-07 16:01
Beste tweakers,

Ik kwam langs een artikel waarin werd gezegd dat inwoners van navo landen zich “mentaal” moeten voorbereiden op oorlog. Als in: Zorg dat je een zaklamp en kaarsen in huis hebt etc.

Ook stond er: je moet een paar dagen zonder stroom kunnen. Nu heeft dit stukje mij aan het denken gezet:

Ik heb een enkelfasige zonnepanelen installatie met een growatt omvormer. De installatie werkt natuurlijk alleen als het stroomnet ook werkt. Als de stroom uitvalt schakeld de omvormer uit zodat de mensen die aan het stroomnet werken geen schok krijgen van mijn panelen.

Nu vroeg ik mij af of het (redelijk simpel) mogelijk is om in een noodsituatie mijn huidige installatie, te laten werken als off-grid installatie. Door bijvoorbeeld de omvormer voor de gek te houden. Ik zou in deze situatie de hoofdschakelaar kunnen omzetten zodat er geen stroom terug vloeit naar het net.

Mijn idee wat wellicht zou kunnen werken: Een powerstation kopen, deze aansluiten op de omvormer. En vervolgens op het powerstation apparaten aansluiten welke op dat moment belangrijk zijn. Of: (Dit mag denk ik niet) vanaf het powerstation een kabel in een stopcontact steken waardoor die volledige groep stroom ontvangt.

Ik ben benieuwd of bovenstaande mogelijk is en of er meer manieren zijn om mijn installatie te laten werken zonder stroom van het net.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:29

martijn v o

Certified by Enphase.

Heel veel andere manieren zijn er niet.
Je moet je eigen installatie loskoppelen van het net (handmatig of automatisch) en je moet je omvormer laten denken dat er 230 Volt is en 50 Hz. Dat laatste is het meest ingewikkeld een goede stabiele frequentie.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:15
dnh300 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:40:
Mijn idee wat wellicht zou kunnen werken: Een powerstation kopen, deze aansluiten op de omvormer.
Je kan beter een powerstation kopen en hier je zonnepanelen op aansluiten. (in het donker).
Wel opletten dat je zonnepanelen binnen de maximale spanning blijven (max. aantal in serie).
Echter is een powerstation behoorlijk duur en ga je hem naar alle waarschijnlijkheid voor bovenstaande situatie nooit gebruiken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:29
dnh300 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:40:
Beste tweakers,

Ik kwam langs een artikel waarin werd gezegd dat inwoners van navo landen zich “mentaal” moeten voorbereiden op oorlog. Als in: Zorg dat je een zaklamp en kaarsen in huis hebt etc.

Ook stond er: je moet een paar dagen zonder stroom kunnen. Nu heeft dit stukje mij aan het denken gezet:

Ik heb een enkelfasige zonnepanelen installatie met een growatt omvormer. De installatie werkt natuurlijk alleen als het stroomnet ook werkt. Als de stroom uitvalt schakeld de omvormer uit zodat de mensen die aan het stroomnet werken geen schok krijgen van mijn panelen.

Nu vroeg ik mij af of het (redelijk simpel) mogelijk is om in een noodsituatie mijn huidige installatie, te laten werken als off-grid installatie. Door bijvoorbeeld de omvormer voor de gek te houden. Ik zou in deze situatie de hoofdschakelaar kunnen omzetten zodat er geen stroom terug vloeit naar het net.

Mijn idee wat wellicht zou kunnen werken: Een powerstation kopen, deze aansluiten op de omvormer. En vervolgens op het powerstation apparaten aansluiten welke op dat moment belangrijk zijn. Of: (Dit mag denk ik niet) vanaf het powerstation een kabel in een stopcontact steken waardoor die volledige groep stroom ontvangt.

Ik ben benieuwd of bovenstaande mogelijk is en of er meer manieren zijn om mijn installatie te laten werken zonder stroom van het net.
Onderstaand filmpje isvan een 3-fase systeem. Maar is ook in 1-fase leverbaar.
YouTube: Off-Grid in de praktijk met het meest elegante batterijsysteem op de...
Elk willekeurig zonnepaneelsysteem kan gewoon blijven produceren zodra je je hele huis achter debackup plaatst. De hybride omvormer zorgt voor een island-net en de gateway koppelt het net los bij netuitval.
Kosten? Voor een 1-fase 6kW…5 kWh met gateway…5000 euro ex installatie en btw zo ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
martijn v o schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:47:
Heel veel andere manieren zijn er niet.
Je moet je eigen installatie loskoppelen van het net (handmatig of automatisch) en je moet je omvormer laten denken dat er 230 Volt is en 50 Hz. Dat laatste is het meest ingewikkeld een goede stabiele frequentie.
Er zijn een boel powerstations te koop welke aangeven 230v op 50hz te geven. Hoe betrouwbaar is de vraag inderdaad…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
Jim423 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:00:
[...]

Je kan beter een powerstation kopen en hier je zonnepanelen op aansluiten. (in het donker).
Wel opletten dat je zonnepanelen binnen de maximale spanning blijven (max. aantal in serie).
Echter is een powerstation behoorlijk duur en ga je hem naar alle waarschijnlijkheid voor bovenstaande situatie nooit gebruiken.
Dat is waar, hopelijk komt een situatie als bovenstaand geschetst nooit voor.

Hier waar ik woon komen vaak stroomstoringen voor. Als het weer eens overdag gebeurt denk ik altijd: Kon ik nu maar mijn omvormer ingeschakelen. Dat zou mijn zonnepanelen voor mij nog net iets meer waarde geven.

Hoe dan ook: in geval van nood kom je niet ver, of je moet toevallig een powerstation hebben staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
WillemP22 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:12:
[...]

Onderstaand filmpje isvan een 3-fase systeem. Maar is ook in 1-fase leverbaar.
YouTube: Off-Grid in de praktijk met het meest elegante batterijsysteem op de...
Elk willekeurig zonnepaneelsysteem kan gewoon blijven produceren zodra je je hele huis achter debackup plaatst. De hybride omvormer zorgt voor een island-net en de gateway koppelt het net los bij netuitval.
Kosten? Voor een 1-fase 6kW…5 kWh met gateway…5000 euro ex installatie en btw zo ongeveer.
Dat is best prijzig! Wel een gaaf systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:40
Het kan, maar je hebt iets nodig dat een grid vormt. Victron is de grootste aanbieder van dit soort systemen, maar niet de enige.

Ze hebben apparaten (MultiPlus) waar je panelen, batterij en grid op aansluit. Deze voorkomt dan dat batterij of panelen overbelast raken of de spanning zou inzakken, en ook de afschakeling en her-koppeling aan het net, dat is nodig om dit legaal te doen.

Met een bestaande omvormer kun je dit niet zo maar fixen.

Echter, de veel betere en in elk geval goedkopere optie is waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat je een dagje of twee zonder stroom overleeft - niet zo afhankelijk zijn van technologie is de beste bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
Wilke schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:46:
Het kan, maar je hebt iets nodig dat een grid vormt. Victron is de grootste aanbieder van dit soort systemen, maar niet de enige.

Ze hebben apparaten (MultiPlus) waar je panelen, batterij en grid op aansluit. Deze voorkomt dan dat batterij of panelen overbelast raken of de spanning zou inzakken, en ook de afschakeling en her-koppeling aan het net, dat is nodig om dit legaal te doen.

Met een bestaande omvormer kun je dit niet zo maar fixen.

Echter, de veel betere en in elk geval goedkopere optie is waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat je een dagje of twee zonder stroom overleeft - niet zo afhankelijk zijn van technologie is de beste bescherming.
Dat is een goed punt, een dagje of twee zonder stroom is niet zo’n probleem. De echte paniek slaat toe als het eten en drinken op is… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:06
dnh300 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:50:
[...]

Dat is een goed punt, een dagje of twee zonder stroom is niet zo’n probleem. De echte paniek slaat toe als het eten en drinken wc-papier op is… ;)
IFTFY

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:40
dnh300 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:50:
Dat is een goed punt, een dagje of twee zonder stroom is niet zo’n probleem. De echte paniek slaat toe als het eten en drinken op is… ;)
Precies.

Er loopt ook een topic over voorbereid zijn op bijvoorbeeld uitvallende nutsvoorzieningen, wat bij ons zo zeldzaam is dat we er vaak totaal niet meer op ingesteld zijn: Jezelf voorbereiden op "het ergste"

Er van uitgaande dat je een voorraadkast hebt waar vast wel wat pasta en rijst in staat, en wat blikken of potten waar je eens iets mee kookt, en er een EHBO-doos is, is vrijwel op zeker je grootste onmiddellijke probleem drinkwater.

Verder natuurlijk wat (zak)lampjes en batterijen, maar de doorsnee tweaker heeft hiervan vast genoeg rondslingeren al.

Uiteindelijk is stroom natuurlijk ook handig, maar tenzij je bijvoorbeeld afhankelijk bent van medicijnen die gekoeld moeten blijven: je gaat niet dood van een weekje geen vlees, zuivel, of verse groente, en de rest hoeft typisch niet per se gekoeld.

Warmte: het wordt hier nooit echt zo koud dat je er dood van zou vriezen binnen, en voor de rest kun je dan beter zorgen voor warme kleding, dekens en vloerkleden.

Koken: indien niks aanwezig, kampeerbrandertje en wat wegwerpblikjes gas, en je bent met €30 wel klaar. (Gas of houtskool) BBQ kan ook.

Je gaat echter wel dood van een week geen drinkwater. Dat los je het eenvoudigst op door p.p. een sixpack flessen zonder bubbels in te slaan bij de supermarkt. Dat is 9 liter p.p., genoeg voor de aanbevolen 3 dagen zelfredzaamheid bij grootschalige problemen in de omgeving.

Wat handig zou zijn, wat mij betreft, is een low-tech manier om panelen rechtstreeks veilig te kunnen aansluiten op opladers van powerbanks of batterij-laders. Want die zijn handig om telefoons, tablets, en radio's aan de praat te houden. Daar is wel wat van te vinden, maar je zit snel in Ome Ali hoek met twijfelachtige kwaliteit en veiligheid. Bijvoorbeeld: https://solarpowersupply....b-c-65w-pd-output-adapter (niet leverbaar bovendien).

Misschien ook een optie, USB PD-laders voor in de auto. Ook orde €20 meestal. Dan kun je als je weg moet/wilt onderweg iets opladen nog.

Dus het is of zoiets, of het kost echt geld a la Victron, wat ze ook veel op schepen gebruiken, dus dat is technologie die zich al decennia bewezen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 23:07
Je kan je omvormer vervangen voor een sigen omvormer+8kWh store+TP off grid unit.

Dan kan dat ja.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Zou de lader van een telefoon niet gewoon de dc rechtstreeks uit de panelen lusten?

Ik las ergens in een topic iets over schakelende voedingen die ook prima dc lusten.

Het zal allemaal niet volgens de nen 1010 zijn maar als het werkt het.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:23
dnh300 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:39:
[...]

Er zijn een boel powerstations te koop welke aangeven 230v op 50hz te geven. Hoe betrouwbaar is de vraag inderdaad…
Je moet een 4-quadrant omvormer hebben, hij moet namelijk ook in staat zijn om energie van de PV af te nemen en terug te steken in de accu. Daarnaast moet je nog een manier hebben om de PV omvormer te laten afschalen als de batterij vol is, anders schakelt hij weer uit.
Victron doet dit door de frequentie te laten stijgen, en in de PV omvormer frequentie droop aan te zetten.

@Ronald.42 de lader van je laptop/telefoon zal het wel gaan doen vanaf zo'n 120 Vdc (vier panelen) mogelijk niet optimaal, de power factor correction doet het niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 14-12-2024 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
jeroen3 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:44:
[...]

Je moet een 4-quadrant omvormer hebben, hij moet namelijk ook in staat zijn om energie van de PV af te nemen en terug te steken in de accu. Daarnaast moet je nog een manier hebben om de PV omvormer te laten afschalen als de batterij vol is, anders schakelt hij weer uit.
Victron doet dit door de frequentie te laten stijgen, en in de PV omvormer frequentie droop aan te zetten.

@Ronald.42 de lader van je laptop/telefoon zal het wel gaan doen vanaf zo'n 120 Vdc (vier panelen) mogelijk niet optimaal, de power factor correction doet het niet meer.
Die is toch alleen van belang voor de blind stroom bij ac door de voedende kabel?
Dus van het paneel naar de lader, maar dat is dc..
Hoe is dat van invloed op de werking van de lader an sich?
Als ik me morgen even verveel kan ik wel eens het setje in de tuin proberen met een telefoon lader en volgens mij heb ik ook nog ergens een schakelende 12 volt voeding liggen.
Kijken wat die doet, als hij opstart even een paar autolampen eraan of zo.

Ben wel nieuwsgierig of het zo eenvoudig zou kunnen werken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilion
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-09 15:33
Mijn auto kan terugleveren, in feite zou ik daarmee mijn omvormers kunnen faken op 230, het net afslopen en met 50 panelen die auto ook wel weer volladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:42
Chilion schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:17:
Mijn auto kan terugleveren, in feite zou ik daarmee mijn omvormers kunnen faken op 230, het net afslopen en met 50 panelen die auto ook wel weer volladen?
Keep on dreaming, maar verwacht niet dat dit lukt. Thuisbatterij zal alls buffer voor evenwicht moeten zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:40
Chilion schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:17:
Probeer het, en laat ons weten hoe het ging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilion
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-09 15:33
Dapdodo schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:16:
[...]

Keep on dreaming, maar verwacht niet dat dit lukt. Thuisbatterij zal alls buffer voor evenwicht moeten zorgen.
Die draait er idd ook
Pagina: 1