Minder warm water bij douchekop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-01 19:47
Sinds vorige week merk ik dat ik minder warm water door de douchekop krijg, de druk is prima maar ik moet de thermostaatknop een kwart meer draaien om het prima warm te krijgen.

Mijn situatie is als volgt.
Ik heb een douche in mijn bad. Daarbij heb ik een inbouw systeem met:
1 thermostaatknop
1 knop om de badkraan te bedienen
1 knop om de douchekop te bedienen
1 knop om doucheslang te bedienen

Ik merk dat de badkraan het minst warme wordt, daarna de douchekop en de doucheslang word echt goed warm. De temperatuur uit de kranen van het wasmeubel zijn wel mega heet.

De badkamer is 4 jaar geleden volledig vernieuwd inclusief alle leidingen. De CV ketel inclusief leidingen zijn afgelopen september volledig vernieuwd (incl rookkanaal en expansievat).

Ik had al gekeken en mijn cv ketel stond op 1 bar druk, deze heb ik verhoogd naar 1.9 maar dit lijkt helaas niet de oplossing te zijn.

Heeft iemand nog een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlXFoQtO5gtGyABmEAT_jy_W3XY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PsGvbL71dbhdhOMbVRuXY1Et.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnBl6vkbeN3W4LoTlu-N01Y3izs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qucKvPBEX9TbknqRuCJPJ0xX.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-05 21:06
Waarschijnlijk kalk. Cartouche eruit halen en schoonmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
Joost1981_2 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:33:
Waarschijnlijk kalk. Cartouche eruit halen en schoonmaken
Zit dat in de thermostaatknop? Zo ja, hoe kan het dan zijn dat alle 3 de uitgangen andere temperaturen hebben terwijl ze op dezelfde thermostaatknop zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wat gebeurt er als je de warme kraan bij de wastafel ook een "beetje" open zet? krijg je dan wel gelijke temperaturen?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost1981_2
robster018 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:53:
[...]

Zit dat in de thermostaatknop? Zo ja, hoe kan het dan zijn dat alle 3 de uitgangen andere temperaturen hebben terwijl ze op dezelfde thermostaatknop zijn aangesloten.
In je thermostaatknop maar ook in elk van de andere knoppen kan kalk zorgen voor dit soort onaangename dingen. Eruit halen, nachtje in een bakje met schoonmaak azijn leggen doet meestal wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Moet je het water afsluiten om de thermostaatknop van de douche eraf te halen eigenlijk?
Ik zit met zelfde probleem dat ik de thermostaatknop op de douche steeds heter moet draaien om warm water te krijgen.

Lijkt me dus een geval van schoonmaken met azijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
Henvar schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:10:
Moet je het water afsluiten om de thermostaatknop van de douche eraf te halen eigenlijk?
Ik zit met zelfde probleem dat ik de thermostaatknop op de douche steeds heter moet draaien om warm water te krijgen.

Lijkt me dus een geval van schoonmaken met azijn..
Yes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 18:08

Barrycade

Through the...

Water is ook wel kouder dan van de zomer, dus de mengkraan moet wel meer warm water bijmengen.

Bij ons uit zich dat in een "fluitende" mengkraan dus moeten wij m even anders zetten dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
@Joost1981_2 Kan ik de thermostaat ook schoonmaken terwijl deze nog in de muur zit? (zie foto)
Ik blijf maar draaien en draaien maar het lijkt erop alsof die niet los komt, ik weet niet hoe lang die schroefdraad is.

Overigens heb ik ook even een foto van de knop zelf gemaakt, ik weet niet of dit extreem veel kalk is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKI-6zrBVepKJIg47hq9mGACldo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESWgsTdHrB24u2golM7avQuy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaK5CzWClzqu7sarMLUZmYpQYJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwsGzr5V5AvLzvk6ydX2muZS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door robster018 op 17-12-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
robster018 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:56:
@Joost1981_2 Kan ik de thermostaat ook schoonmaken terwijl deze nog in de muur zit? (zie foto)
Ik krijg hem niet echt goed los gedraaid, met flinke kracht gaat hij niet los en ik ben bang als ik brute kracht gebruik dat ik iets stuk maak. Ook heb ik het gevoel dat als ik naar links draai ik 'm vaster draai.

Overigens heb ik ook even een foto van de knop zelf gemaakt, ik weet niet of dit extreem veel kalk is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vaak niet. Het is het binnenwerk en daar kom je nu niet bij. Het is ook niet echt schoonmaken maar meer schoonweken.

Ik snap dat je twijfelt, zou ik ook hebben als hij zo strak zit. Probleem is dat je het vaste gedeelte niet tegen kan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robster018
Joost1981_2 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:36:
[...]

Vaak niet. Het is het binnenwerk en daar kom je nu niet bij. Het is ook niet echt schoonmaken maar meer schoonweken.

Ik snap dat je twijfelt, zou ik ook hebben als hij zo strak zit. Probleem is dat je het vaste gedeelte niet tegen kan houden.
Bedankt _/-\o_ . Ik heb 'm weer vast gedraaid (dat ging al na een aantal omwentelingen) en ingespoten met Hotbath ontkalk spul. Straks maar alles weer in elkaar zetten en hopen op het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascaldv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-05 07:04
Ook even de aansluiting naar je douchekop bekijken. Bij ons zit er een filtertje in de handdouche ter grootte van een mini vingerhoedje. Die moet ik een paar keer per jaar schoonmaken anders sta je al snel onder een p*s straaltje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
pascaldv schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:53:
Ook even de aansluiting naar je douchekop bekijken. Bij ons zit er een filtertje in de handdouche ter grootte van een mini vingerhoedje. Die moet ik een paar keer per jaar schoonmaken anders sta je al snel onder een p*s straaltje...
Zojuist gecheckt, zit inderdaad een klein filtertje in maar die lijkt hardstikke schoon. De douchekop zelf heb ik enkele maanden helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt, maar voor de zekerheid zojuist ook nog even gedaan.

Het ziet er allemaal ook goed schoon uit (weinig tot geen kalk) en de druk is ook prima.

Maar ik ga straks even alles weer in elkaar zetten en kijken of het veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
Helaas is het niet gelukt en krijg ik nog steeds niet heet water zoals een maand geleden.

Ik heb zoveel mogelijk gedemonteerd en schoon gemaakt. De cartouche kreeg ik er niet uit. Maar als ik zie hoe weinig kalk overal aan zat denk ik niet dat dat het probleem is. Het is ook pas 4 jaar oud, het lijkt mij dat het langer dan 4 jaar mee moet kunnen gaan.

Wellicht toch een loodgieter bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
Hey @robster018 vervelend.

De kans dat het kalk is blijft echt het grootst. Wat is het merk? Als het goedkoop gamma spul is, is de levensduur ook niet zo lang. En anders idd loodgieter bellen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
Joost1981_2 schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:01:
Hey @robster018 vervelend.

De kans dat het kalk is blijft echt het grootst. Wat is het merk? Als het goedkoop gamma spul is, is de levensduur ook niet zo lang. En anders idd loodgieter bellen :(
Het is van het merk Hotbath, een merk waarvan ik toch wel verwacht dat het jaren makkelijk mee gaat. Ik zal binnenkort nog eens de thermostaat proberen los te draaien, eens kijken hoe ik het binnenwerk tegen kan houden zodat ik 'm lost kan draaien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robster018

Conclusie

Wellicht heeft iemand er nog iets aan.
Vandaag is iemand van VoltaNXT komen kijken aangezien ik dacht dat het aan de cv-ketel zou liggen die zei hebben geinstalleerd. De monteur concludeerde al snel dat de ketel in orde was, na enkele testjes blijkt dat de thermostaat kapot is van het bad.

Hij had de warm kraan bij de cv ketel dicht gedraaid, dus als je een kraan in huis 100% op warm draait zou er geen water uit moeten komen. Dat was het geval, uit geen enkele kraan kwam water als je hem op 100% warm draait, behalve uit de douche. Dat wil zeggen dat hij dus op 100% warm toch nog koud water door laat oftewel hij mengt niet goed.
Pagina: 1