slackware8 (kernel 2.4.5) dhclient werkt nog niet

Pagina: 1
Acties:

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik probeer via mijn eth0 een ip te krijgen van @home.
Onder slack 7.1 was me dat wel gelukt, maar nu niet :(# dhclient.conf
#
# Configuration file for ISC dhclient (see 'man dhclient.conf')
#
send host-name "cc1xxxx-b";
send dhcp-client-identifier 1:00:10:A8:03:2A:40;

als ik dan dhclient eth0 doe, krijg ik:

root@cc1xxxx-b:/etc# dhclient eth0
Internet Software Consortium DHCP Client 2.0pl5
Copyright 1995, 1996, 1997, 1998, 1999 The Internet Software Consortium.
All rights reserved.

Please contribute if you find this software useful.
For info, please visit http://www.isc.org/dhcp-contrib.html

Listening on Socket/eth0
Sending on Socket/eth0
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 7
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 7
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 11
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 21
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 6
No DHCPOFFERS received.
No working leases in persistent database - sleeping.

errug vaag. Ik had al een andere topic hierover gevonden maar dat heeft mijn probleem nog niet opgelost. Een 0 in de hostname?? dat vat ik niet, die hoort toch helemaal niet in mn hostname, en dat was eerder ook niet nodig

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
dhcpcd eth0

werkt denk ik beter.. bij mij wel iig..

hmmm, misschien heb je je netwerkkaart niet goed aangesloten? of wie weet ligt de dhcp server van @home ff op z'n gat..

Verwijderd

Probeer eens een versie 3 van dhcp te installeren. Die versie die jij gebruikt is voor 2.2 kernels.

• robbertb
  • Niet online
dhcpcd eth0 doet bij mij nog minder, na het intypen gebeurd er niks, hij komt ook niet terug in de prompt en nu heeft eth0 helemaal geen ip meer (hij had een lokaal ip tijdelijk), zodat ik dus niet meer ernaar kan telnetten :(
En het is, zoals je kan zien aan mn host, een B-adres, dus een 2e ip van @home. Op eerste ip zit een andere linuxbak (slack 7.1, 2.2.18 kernel) die via dhclient zijn ip heeft gekregen.
Als ik em van buitenaf probeer te pingen (ik ben nu niet thuis):
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 212.71.143.87: Destination host unreachable.
Request timed out.
Reply from 212.71.143.87: Destination host unreachable.

Wat moet ik dan downloaden, dhclient, dhcpc of???

• robbertb
  • Niet online
??

Verwijderd

Ik heb dezelfde problemen bij @home. Dezelfde machine krijgt op het cc99999-c nummer wel een ip en op het cc99999-a en b nummer niet. Denk dat dit toch echt aan @home ligt. Je kunt het oplossen door je ip er hard in te zetten (/etc/rc.d/rc.inet1 )

• robbertb
  • Niet online
hmm maar linux dhclient + win98 dhcp werkt wel gewoon
Overigens, mn bestaande server gebruikt het cc1xxxx-a adres en ik probeer nu mn cc1xxxx-b adres ook online te krijgen. dat lukt dus niet echt onder linux, win98 lukt wel

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 11:10
Heb ik ook problemen mee gehad, maar zoals al aangegeven moet je dhcp versie 3 installen, die werkt wel goed. Hier te vinden: http://www.isc.org/products/DHCP/

• robbertb
  • Niet online
wel raar dat die dan niet standaard bij slack8 zit.
ftp://ftp.isc.org/isc/dhcp/dhcp-latest.tar.gz ga ik dan maar ff downloaden.

welke zit daar trouwens in, dhclient of dhcpcd ?

Verwijderd

Op vrijdag 14 september 2001 10:45 schreef robbertb het volgende:
wel raar dat die dan niet standaard bij slack8 zit.
ftp://ftp.isc.org/isc/dhcp/dhcp-latest.tar.gz ga ik dan maar ff downloaden.
De standaard kernel van slackware 8 is 2.2.19 en daar zal dhcp wel goed op werken.
welke zit daar trouwens in, dhclient of dhcpcd ?
dhclient.

• robbertb
  • Niet online
En met de nieuwste versie (die link die ik net poste) werkt het ook onder slack met kernel 2.4.5 ?
Wel vreemd trouwens dat die dhcp die bij slack zit voor de 2.2.19 kernel is, en ik em toch gewoon kan starten (zonder foutmeldingen)

Verwijderd

Op 2.4.9 draait dhcp-3.0rc12 goed. Waarom er een oude versie bij Slackware zit ? Misschien dat ze de release candidates voor dhcp-3.0 niet goed vonden...

• robbertb
  • Niet online
Ik ben nu niet thuis en aangezien mn bak thuis dus nu geen ip heeft kan ik nu ook niet telnetten, kan ik vanavond pas proberen :(
Maar het is dus normaal dat mn slack8-versie van dhclient voor kernel 2.2.19 is en onder kernel 2.4.5 wel gewoon start zonder foutmeldingen, maar gewoon geen ip krijgt?

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
(jarig!)
Ja, dat is normaal.

Zodra ik een nieuwere versie van dhclient erop had gezet werkte het bij mij meteen.

Da's wel bij Mandrake 8.0, maar verder het zelfde probleem. ( 2.4.x kernel waar dhclient 2.2 wel opstartte, maar geen ip kreeg.)

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• robbertb
  • Niet online
hmm thanx, thuis maar ff proberen vanavond :)

• TripleM
Heb jij eigenlijk bij het opstarten 2.2.19 geboot en toen 2.4.5 geinstalleerd? Dat kan schijnbaar voor problemen zorgen:

http://www.maximumlinux.org/reviews/sw8_kern.html

• robbertb
  • Niet online
Op vrijdag 14 september 2001 15:23 schreef TripleM het volgende:
Heb jij eigenlijk bij het opstarten 2.2.19 geboot en toen 2.4.5 geinstalleerd? Dat kan schijnbaar voor problemen zorgen:

http://www.maximumlinux.org/reviews/sw8_kern.html
Ehm als het goed is zou dat niet eens moeten kunnen, ik heb alleen de 2.4.5 kernel geinstalleerd tijdens de install(expert setup en alleen 2.4.5 kernel gekozen, rest uitgevinkt), en niet de oude 2.2.19 (waarom zit die er eigenlijk nog bij?)

• robbertb
  • Niet online
Moooiiiii de nieuwste dhcp installeren hielp :) :)
Nu iptables nog aan de praat krijgen :?

• TripleM
Op vrijdag 14 september 2001 16:11 schreef robbertb het volgende:

[..]

Ehm als het goed is zou dat niet eens moeten kunnen, ik heb alleen de 2.4.5 kernel geinstalleerd tijdens de install(expert setup en alleen 2.4.5 kernel gekozen, rest uitgevinkt), en niet de oude 2.2.19 (waarom zit die er eigenlijk nog bij?)
Je moet eerst booten voordat je de setup kunt draaien, standaard wordt schijnbaar de 2.2.19 geboot. Je start dan het installatieproces. Als je daarin kiest voor kernel 2.4.5 dan schijnt het setup proces niet helemaal goed te gaan, in sommige gevallen. Wie weet ligt het daaraan..

Verwijderd

Op vrijdag 14 september 2001 19:40 schreef TripleM het volgende:

[..]

Je moet eerst booten voordat je de setup kunt draaien, standaard wordt schijnbaar de 2.2.19 geboot. Je start dan het installatieproces. Als je daarin kiest voor kernel 2.4.5 dan schijnt het setup proces niet helemaal goed te gaan, in sommige gevallen. Wie weet ligt het daaraan..
Dat doe je door te booten vanaf de Slackware cd en bij de eerste prompt bare245.i in te toetsen. Dan boot ie met de 2.4.5 kernel en dan op de normale manier de setup door.
Pagina: 1