Lantaarnpaal doet het niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-05 14:37
Bij de aankoop van mijn huis werd ik ook mede eigenaar van een pad aan de zijkant en achterzijde van mijn huis. Hierop staan ook een aantal lantaarnpalen.

Deze staan op eigen grond en niet in beheer van de gemeente (gecheckt bij zowel de gemeente als de partij die het beheer doet). Ze geven aan dat deze eigendom zijn van de grondeigenaren, dat ben ik dus voor 50% (de andere 50% is de woning bouw van de huizen er naast).

Een van de lantaarnpalen doet het al een tijdje niet meer. Lekker donker en zuinig voor het milieu, maar ik zou hem graag weer fixen :) Het is een 2G11 fitting waar nu een Philips Master PL-L 18W/840/4P in zit. Voorschakkelapparaat/VSA is een OSRAM Quicktronic Multiwatt QT-M 1x26-42/230-240 S.

De stop is goed en meet spanning (als de verlichting buiten aan gaat...want dat is dan wel weer aangesloten op de gemeente voorziening :+). Als ik het armatuur echter open maak zie ik een weggefikt VSA (de print erin is helemaal zwart). De oorzaak was vrij makkelijk, de VSA print zat met de metalen pinnen tegen de metalen behuizing gedrukt en niet in de plastic uitsparing waar hij in had moeten zitten :X

Nu zijn er naar mijn idee twee opties:

- Bestaande VSA vervangen en weer een TL lamp plaatsen. Dat is een stuk duurder ;(
- LED lamp plaatsen

Voor die laatste optie heb ik al een lamp (CorePro LED PLL EM/Mains 8W 840 4P, 8720169157019). Ik moet dan echter wel het voorschakel apparaat eruit slopen gok ik als ik het schema lees? En dan de buitenste twee pinnen van de lamp voorzien van 230 (L en N) en de binnenste 2 pinnen worden dan niet gebruikt? Als dat zo is kan ik de 230 dus direct doorlussen naar de lamp. L doorlussen naar 1/geel en N naar 4/rood. Ik hoor graag of deze denkwijze goed is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqvZM-1hqvC-P8T-MBm4-8POEu8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRCVyq9xf7fE7WiK0i6pOxAF.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZ_7U6KjKhcIl9co2HTSMAO22ns=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wg8xJmZDKlRzgBvMtmBOIsyU.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ff17W9HhaNulJsrZgZ70KGBRRRA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aH1isbeeBDVzV3WAJQ1ejiVx.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 30% gewijzigd door WoBBeL op 14-12-2024 16:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:38

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Die lamp zit aan het gemeentelijk netwerk schrijf je.

Hier in Amersfoort zijn alle lampen die onder gemeentelijk beheer vallen voorzien van nummers, barcodes, de hele admin zeg maar. Is dat bij jullie niet ook zo? Ik zou denken dat dit een gemeentelijke verantwoordelijkheid is en hoewel je goede bedoelingen hebt zou ik dat eerst even proberen te checken. If not hun probleem, zou ik een led armatuur kopen en dat hele ding vervangen. ☺️

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
@pjottum zowel met de gemeente en de uitvoerende partij over gehad. Er is zelfs iemand op locatie geweest destijds omdat we ook problemen hadden met de kolken in het pad welke verstopt waren. Alles is eigendom dus we mogen er alles mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:53

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Als deze lantaarnpalen op het netwerk van de netbeheerder zit en ook aan/uit gaat met de rest van de openbare verlichting dan is er een contract voor deze aansluiting (valt onder standaard verbruik en tikt een vast bedrag af).
Waarschijnlijk heeft dan de andere eigenaar (wooncorporatie?) het ooit aangelegd en betaald de rekening voor het verbruik/aansluiting.
Of je ook daadwerkelijk (mede) eigenaar bent geworden van de installatie/aansluiting betwijfel ik want dan zou deze het waarschijnlijk wel in het verkoop contract gezet hebben (ga er nu vanuit dat je gekocht hebt van de woningcorporatie).
Ik zou eerst overleggen EDIT met de overige eigenaren.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoBBeL
@ollie1965 ja ze gaan tegelijk met de rest van de verlichting, nee ze zijn niet van de gemeente (er zitten ook geen stickers oid op), dit is ook aangegeven door de persoon van de uitvoerende partij van de gemeente. Het pad en alles erin/erop zijn van mij en de woningbouw.

De woningbouw stuurt 1x per jaar iemand langs om het onkruid weg te halen en dan stopt het onderhoud vanuit hun kant eigenlijk. Ze snappen bij de woningbouw niet hoe het werkt als iemand die niet huurder is toch melding maakt van iets dus ik dacht: voor een paar euro vervang ik zelf de lamp wel (dat is ook voor 50% mijn werk). Zij zullen een installateur oid aansturen voor veel te veel geld |:( dat was ook bij de verstopte kolken (meer dan duizend euro en nog niet opgelost ;( )

Ik heb inmiddels de lamp getest op pin 1 en 4, met 230v gaat deze netjes aan zoals het schema aangeeft. Ik haal binnenkort de VSA er tussenuit en dan hebben we weer licht.

[ Voor 8% gewijzigd door WoBBeL op 15-12-2024 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Goed dat je het zelf fixed @WoBBeL .

Maar ik blijf het raar vinden dat de lantaarnpaal privé eigendom zou zijn, terwijl de energie daarvoor (en de bekabeling) dus blijkbaar van iemand anders is???? :?

Want, stel nou, je tapt daar elektra af, op iemand anders kosten? Wat dan? O-)

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 15-12-2024 12:30 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Bijzonder vreemde situatie.
Als je ermee mag doen wat je wilt dan zou ik er een laadpaal voor je EV op aansluiten.......
Kun je alleen opladen wanneer de straatverlichting aangaat, maar dat zal geen probleem zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Goed, denk genoeg discussie over de situatie, nu naar het probleem

En ja, gewoon dus de balast eruit en de 230V naar de buitenste pinnen. Binnenste afdoppen en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-05 23:58
Dit:
Ze geven aan dat deze eigendom zijn van de grondeigenaren, dat ben ik dus voor 50% (de andere 50% is de woning bouw van de huizen er naast).
Lijkt mij vreemd, elk huis zou een gelijk aandeel in het eigendom moeten hebben (dient in je koopcontract te staan) Als jij 1 woning hebt en de woningbouw heeft er nog 9, dan ben jij voor 10% eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:34:
Bijzonder vreemde situatie.
Als je ermee mag doen wat je wilt dan zou ik er een laadpaal voor je EV op aansluiten.......
Kun je alleen opladen wanneer de straatverlichting aangaat, maar dat zal geen probleem zijn.
tjah, tot ze er achterkomen dat een blok openbare verlichting veel te veel energie vreet

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik denk dat je het al hebt uitgevonden, maar de VSA kun je gewoon overslaan. De VSA hoeft er niet per se uit. Verbind de inkomende 230V wisselstroom draden aan de nieuwe LED lamp. Dat werkt met gewone 230V LED lampen. Er zijn ook speciale LED lampen die een VSA tolereren, maar dat lijkt me geen goed plan, want die VSA voegt niks nuttigs toe, het is geen TL meer.

Die 8W LED "PLL" lamp, geeft die wel voldoende licht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@mrmrmr Als ik goed kijk zegt Philips dat de echte PL-L 18W 840 een 1200lumen doet en de LED PL-L 8W 840 1000lumen. Dus ietsjes minder ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:37
Gekke situatie, maar soit. Wat ik hier in Den Bosch zie, en ongetwijfeld zal dat niet alleen hier zo zijn, is dat lampen langs steeds meer doorgaande wegen en paden vervangen worden door ietwat slimme ledverlichting. Die heeft een IR en wellicht ook geluid (?) sensor en gaat na een minuutje ofzo veel minder fel branden, als er niemand in de buurt is. Zodra hij activiteit waarneemt gaat hij weer feller.

Wat mij betreft een erg goed plan en blij dat ze dat doen.

Ben wel nieuwsgierig wat voor soort componenten ze in zo'n lamp precies gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 15-12-2024 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL
Voor de liefhebbers: ze hebben de lantaarnpalen aangelegd (de andere eigenaar van het pad) en deze zijn destijds meegenomen met de aansluiting van de rest van de straatverlichting (dit is via via gegaan want de verantwoordelijke kende weer de aannemer die rest zou aansluiten etc).

Hij doet het nu weer en ik houd het in gedachte zodra ik een EV heb om deze aan te sluiten :+ :P

@mrmrmr @Septillion 200 lumen minder maar dat is geen probleem. Er zit tegenwoordig een knalwitte muur naast dus ik wilde de buren ook niet verblinden :X en anders kan ik altijd voor n paar euro meer een zwaardere halen.

[ Voor 27% gewijzigd door WoBBeL op 16-12-2024 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb ditzelfde deze week toevallig ook voorgehad met de verlichting in de steeg. Op elke fietsschuur hangt een armatuur met een 2G7 lamp erin. Zo ook op onze fietsschuur. In tegenstelling tot jouw lantaarnpaal worden deze armaturen gestuurd met een eigen lichtsensor. En de stoom... betrekken ze uit de schuur, ofwel 'mijn' lamp verbruikt 'mijn' stroom. Maar ik kan kon hem niet uitzetten.

Ik heb dat ding al eerder via een smart-switch aan mijn zigbeenetwerk gehangen zodat ik hem wel naar believen kon bedienen en automatiseren, maar dat terzijde.

De 2G7 en 2G11 lampen zijn voor zover ik weet identiek, alleen is de G11 breder en staan de pinnen wat verder uit elkaar. Ik ben inderdaad voor de een led-oplossing gegaan en heb de ballast er tussen uit gehaald.

In mijn geval was het vrij simpel, de draden van de balast heb ik losgekoppeld en de twee uiterste draden van de fitting heb ik met een kroonsteentje aan de kabeladers bevestigd. Zo heb ik in één klap en zonder te knippen of knutsellen de balast en die lichtsensor er tussenuit. Aan en uitzetten doe ik wel met de zigbee-switch in de schuur.
Pagina: 1