Compatibiliteit moederbord en processor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koengr
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-12-2024
Na 10 jaar trouwe dienst beginnen de onderdelen in mijn pc nu toch echt aan vervanging toe te zijn.
Vorig jaar is mijn gtx970 al begonnen aan zijn welverdiende pensioen, nu lijkt het tijd om mijn processor te vervangen voor een nieuwe variant. En hierin ligt dan ook mijn vraag.

Net als de rest is mijn moederbord ook 10 jaar oud en is de vraag of hier ik hier uberhaupt een moderne processor op geplaatst kan worden.

Mijn moederbord is van het type "ASRock Fatal1ty 990FX Killer". Ik ben er al uit dat deze een AM3+ socket heeft, waar de huidige AMD processoren om AM4 of AM5 vragen. Deze MOETEN echt op een moederboord met soortgelijke socket, of kunnen deze ook op oudere bevestigd worden? Ik ben bang dat ik het antwoord al weet, maar dacht even navragen kan geen kwaad.

Ik was in eerste instantie uitgekomen op een "AMD Ryzen 7 5700X3D". Echter als mijn moederbord ook vervangen moet worden ga ik denk gelijk maar voor de nieuwste generatie AM5 en ook nieuw RAM geheugen.

PC wordt alleen gebruikt voor gamen, maar zelden de nieuwste triple AAA games. Liefst geef ik niet meer dan 300 euro uit aan een processor. Voorkeur ligt bij AMD (videokaart is ook van AMD), maar ben hier zeker niet aan gebonden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:18
Tijd voor nieuw moederbord, geheugen, processor en voeding als laatste vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Voor 300 ga je geen AM5 cpu, AM5 moederbord, 32GB DDR5 en een nieuwe voeding thuis krijgen.

Welke videokaart heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koengr
300 voor alleen de cpu, niet voor alles. Ik snap dat dat meer gaat kosten. Nieuwe voeding heb ik tegelijk met mijn videokaart besteld, dus dat heb ik al.

Videokaart is een AMD Radeon RX 7800 XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:14

Umbrah

The Incredible MapMan

Je zult inderdaad een nieuw moederbord moeten hebben, met bijbehorend nieuw geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
koengr schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:01:
Nieuwe voeding heb ik tegelijk met mijn videokaart besteld, dus dat heb ik al.
Wat is hert merk en type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koengr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tv40uo-YNRPwQVVq4A9SsNNe34U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFDVSwcFzpQMxHbNmfaOKFB5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koengr
Umbrah schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:09:
Je zult inderdaad een nieuw moederbord moeten hebben, met bijbehorend nieuw geheugen.
Thanks. Dan ga ik maar eens op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koengr
Denk dat dit het gaat worden:
Moederbord: uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS
Geheugen: uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30
Processor: uitvoering: AMD Ryzen 5 9600X Boxed of uitvoering: AMD Ryzen 7 9700X Boxed Ben er nog niet helemaal uit of 100 euro het verschil waard is.
Pagina: 1