Honderd procent zeker weet je nooit.
Het lijkt er op dat alle leidingen rechtsboven weg gaan. En als er in de buurt geen stopcontact of schakelaar zit (ook niet in de muur naar de ruimte achter de muur), dan is de kans erg klein dat daar een elektriciteitsleiding loopt.
Maar nogmaals, 100% zeker weet je nooit.
Het lijkt er op dat alle leidingen rechtsboven weg gaan. En als er in de buurt geen stopcontact of schakelaar zit (ook niet in de muur naar de ruimte achter de muur), dan is de kans erg klein dat daar een elektriciteitsleiding loopt.
Maar nogmaals, 100% zeker weet je nooit.
Speel ook Balls Connect en Repeat
België neem ik aan?
Heb je al in (en boven) de groepenkast gekeken?
Hou je er rekening mee dat gas en water ook vaak in de buurt van de meterkast lopen?
Heb je al in (en boven) de groepenkast gekeken?
Hou je er rekening mee dat gas en water ook vaak in de buurt van de meterkast lopen?
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Nederland
Voor de volledigheid: Het huis begint daar, achter die muur zit een ander appartement. Rechts is de buitendeur naar het trappenhuis. Dit is de bovenste verdieping.
Gezien vanaf de camera: links zit een slaapkamer met 1 lichtschakelaar in de muur die je links zit.(stopcontact totaal ergens anders)
De rest van het huis zit achter de camera en rechts van de camera.
Ik heb het sterke vermoeden dat er op die hoogte geen elektriciteitskabels zitten, maar er zit in die muur wel een lichtschakelaar op heuphoogte, een meter lager dan waar ik wil boren.
Hoe kom ik erachter waar het gas en water loopt? Kan dat ook onder de vloer liggen? Ik zou niet weten waar het anders langs zou moeten lopen want rechts zit een deur (zie foto) en links zit dus een dunne scheidingswand met een deur, dus daar geen gas of waterleiding.
Douche rechts, keuken achter de camera.
Kan iemand iets met deze info?
Voor de volledigheid: Het huis begint daar, achter die muur zit een ander appartement. Rechts is de buitendeur naar het trappenhuis. Dit is de bovenste verdieping.
Gezien vanaf de camera: links zit een slaapkamer met 1 lichtschakelaar in de muur die je links zit.(stopcontact totaal ergens anders)
De rest van het huis zit achter de camera en rechts van de camera.
Ik heb het sterke vermoeden dat er op die hoogte geen elektriciteitskabels zitten, maar er zit in die muur wel een lichtschakelaar op heuphoogte, een meter lager dan waar ik wil boren.
Hoe kom ik erachter waar het gas en water loopt? Kan dat ook onder de vloer liggen? Ik zou niet weten waar het anders langs zou moeten lopen want rechts zit een deur (zie foto) en links zit dus een dunne scheidingswand met een deur, dus daar geen gas of waterleiding.
Douche rechts, keuken achter de camera.
Kan iemand iets met deze info?
Niemand gaat je dit met zekerheid kunnen zeggen. Dus of:
- tekeningen opzoeken
- leidingzoeker gebruiken
- gokken
Succes.
- tekeningen opzoeken
- gokken
Succes.
Of plankje lijmen/kitten, en daar je haken (eerst) in schroeven.gysman11 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:38:
. Dus of:
- tekeningen opzoeken
- gokken
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
De meterkast zit een verdieping lager. Binnenkort komt de woningbouw de groepenkast ook vervangen.
Als jullie er een percentage aan moesten hangen, hoeveel kans dat ik op die plek iets raak? Persoonlijk denk ik een hele kleine kans, maar ik ben geen professional.
Als jullie er een percentage aan moesten hangen, hoeveel kans dat ik op die plek iets raak? Persoonlijk denk ik een hele kleine kans, maar ik ben geen professional.
In dit geval een wel geschikt voor een spanningvoerende leiding.Rukapul schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:12:
Koop/leen gewoon een leidingdetector.
Een spanningszoeker (zoals https://www.lidl.nl/p/par...spanningzoeker/p100377488) kan ook tenzij ze erg diep in beton zijn weggewerkt.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Bedankt voor alle reacties. Uiteindelijk heb ik het maar gewoon geprobeerd en voila, die zit.
Maar even voor de interesse: is een spanningszoeker nodig bij twijfel? Bestaat er ook zoiets voor leidingen? In het huis moet nog meer geboord worden namelijk. Wat is een "spanningvoerende leiding?"
Kan je met een spanningszoeker tot een cm of 5 tot 10 wel kabels vinden?
Maar even voor de interesse: is een spanningszoeker nodig bij twijfel? Bestaat er ook zoiets voor leidingen? In het huis moet nog meer geboord worden namelijk. Wat is een "spanningvoerende leiding?"
Nodig? Nee
Maar bedenk jezelf wel wat de gevolgen zijn als:
Je een stroomleiding raakt?
Een waterleiding raakt?
Een gasleiding raakt?
Bewapening raakt en je weet niet zeker of het niet een van de drie bovenstaande is?
Maar bedenk jezelf wel wat de gevolgen zijn als:
Je een stroomleiding raakt?
Een waterleiding raakt?
Een gasleiding raakt?
Bewapening raakt en je weet niet zeker of het niet een van de drie bovenstaande is?
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Nouja;MrRigorous schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:37:
Bedankt voor alle reacties. Uiteindelijk heb ik het maar gewoon geprobeerd en voila, die zit.
- raak je een waterleiding dan mag je een loodgieter bellen voor spoed en betaal je veel, heel veel geld aan de loodgieter en aan de ontstane schade door het water
- raak je stroom dan krijg je mogelijk een klap, valt de stroom in je huis uit en moet je de groep afsluiten of moet je een elektriciën regelen voordat en hoop geld
In beide gevallen moet je na de reparatie ook de muur nog zien te herstellen trouwens, want de loodgieter en de elektriciën zullen een deel van je muur moeten uithakken.
Dat alles kan worden voorkomen door een apparaat om te controleren of er een waterleiding achter zit of een elektriciteitsdraad
Neem een plankje, schroef de bestaande haken van de muur, monteer de bestaande haken + de extra haken op het plankje, bepaal bij het plankje waar de gaten van de bestaande haken zaten, boor 2 gaten in het plankje op de plekken, kiest iets langere schroeven en draai die, door het plankje, in de huidige schroefgaten. Heeft ook als voordeel dat de jassen iets verder van de muur hangen en je muur blijft schoner.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Geen probleem!
Ik garandeer je 100% dat daar geen enkele leiding loopt.
Je kunt daar veilig boren. Geen probleem.
Vergeet 'spanningzoeker'. Dukebox gebruikte de verkeerde term en verkeerde product.MrRigorous schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:37:
Een simpele leidingdetector heb je voor een paar tientjes. Zie bijvoorbeeld https://www.lidl.nl/p/par...rafstandsmeter/p100260414 (geen ervaring)
De simpele detecteren metaal en fasedraden (waar spanning op staat) tot een beperkte diepte.
Een keer voorkomen dat je door een leiding boort is het geld (tientjes) en moeite (2 minuten om te pakken en meten) meer dan waard. 100% zekerheid heb je nog steeds niet, want ze hebben beperkingen in detectie of zijn gevoelig voor metaal in de buurt. Maar als zo'n detector afgaat dan kun je een alternatieve locatie vinden of gecalculeerd risico nemen in plaats van blind in een muur boren.
Ik weet niet maar ik zou het risico bij een nieuwer huis niet gauw nemen en het zekere voor het onzekere hebben gekozen dus niet gaan boren vlak naast een meterkast. In een ouder huis heb je vaak nog ( zoals hier ) de meeste leidingen op de muur zitten en ja dan kan je er wel vanuit gaan dat je geen leiding in de muur raakt.
@jeroenkb Ik weet even niet hoe het bij nieuwe huizen/appartementen zit maar hier bij ons zit de meterkast ook gewoon open, of ja zeg maar in een zijportaaltje van de gewone gang. Gasmeter zit bij ons dus niet bij de stroommeter maar die weer onder in de kelder zit en de aansluiting van de kabel zit hier in de voorkamer. Verder nooit problemen mee gehad dat dit niet zou mogen maar het huis is wel trouwens van 1935. Ja niet dan de elektra want die is volledig vervangen en er dus verder geen draden met katoen in zitten.
@jeroenkb Ik weet even niet hoe het bij nieuwe huizen/appartementen zit maar hier bij ons zit de meterkast ook gewoon open, of ja zeg maar in een zijportaaltje van de gewone gang. Gasmeter zit bij ons dus niet bij de stroommeter maar die weer onder in de kelder zit en de aansluiting van de kabel zit hier in de voorkamer. Verder nooit problemen mee gehad dat dit niet zou mogen maar het huis is wel trouwens van 1935. Ja niet dan de elektra want die is volledig vervangen en er dus verder geen draden met katoen in zitten.
Ik neem aan dat je cynisch bent?Tarquin schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:30:
Geen probleem!
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Pagina: 1