Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-09 23:03
Lieve Tweakers,

voor een mogelijk nieuw AM5 systeem, en ook uit interesse, vraag ik me af wat het verschil is tussen uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 en uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30.

In de BBG's en hier op het forum zie ik vooral de G.Skill voorbij komen. Maar als ik vergelijk dan heeft de Corsair iets betere timings: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1973854;1910936/
Als ik de reviews voor de X3D CPU's goed begrijp is 6000 MT/s met CL30 het optimum waarbij lagere timings beter zijn.

Dus waarom wordt meestal de G.Skill aangeraden terwijl de Corsair hetzelfde kost (nu zelfs tientje goedkoper) en net iets betere timings heeft? Wat mis ik?

In het kort:
  • prijzen en verkrijgbaarheid vergelijkbaar (Corsair bij introductie tikkie duurder maar nu al tijden beide ~120e)
  • G.Skill 1.35V en 33mm vs Corsair 1.4V en 35mm
  • beide op QVL's van mobo's
  • Corsair heeft SK.Hynix en G.Skill heeft Samsung chips...?
Ik snap dat dit in real world performance natuurlijk niet merkbaar gaat zijn maar advies lijkt heel consistent G.Skill te zijn, dus vraag me vooral af of ik iets over het hoofd zie... :?

Beste antwoord (via Pol23 op 15-12-2024 10:38)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Corsair heeft diverse versies van hun Vengeance Dimmen. Die verschillen door de verschillende geheilugenchips die er op zitten. Sommige daarvan werken niet lekker met AMD.

Vandaar dat er op een QVL-lijst van een moederbord-fabrikant bij Corsair Vangeance ook een versie-nummer staat. Dat is bij andere fabrikanten niet nodig.

Maar omdat Corsair 1 verkoop nummer gebruikt voor meerdere versies, weet je dus nooit wat je krijgt totdat je het fysiek in je handen hebt en het versienummer kunt checken.

Dat zou voor mij al een no-go zijn omdat ik gewoon iets wil dat werkt. En niet met een kans het terug te moeten sturen omdat de fabrikant loopt te kutten en ik toevallig een set krijg die niet lekker werkt met Ryzen.

En ik ben niet de enige.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Corsair heeft diverse versies van hun Vengeance Dimmen. Die verschillen door de verschillende geheilugenchips die er op zitten. Sommige daarvan werken niet lekker met AMD.

Vandaar dat er op een QVL-lijst van een moederbord-fabrikant bij Corsair Vangeance ook een versie-nummer staat. Dat is bij andere fabrikanten niet nodig.

Maar omdat Corsair 1 verkoop nummer gebruikt voor meerdere versies, weet je dus nooit wat je krijgt totdat je het fysiek in je handen hebt en het versienummer kunt checken.

Dat zou voor mij al een no-go zijn omdat ik gewoon iets wil dat werkt. En niet met een kans het terug te moeten sturen omdat de fabrikant loopt te kutten en ik toevallig een set krijg die niet lekker werkt met Ryzen.

En ik ben niet de enige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:09
En koop iets wat op de qvl bij de fabrikant van je moederbord staat om problemen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-09 23:03
White Feather schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:31:

Thanks, precies wat ik dus niet wist. Voelt een beetje als 'let me google that for you' maar ik had er dus niks over gevonden; totdat je het weet en dan staat internet er inderdaad vol mee |:(

Nuttig om te weten. Moesten we zoiets niet vermelden in de Pricewatch? Of is dit algemene kennis die ik mis...?

En zal me inderdaad simpelweg aan de QVL houden tegen de tijd dat ik een mobo koop.

Veel dank @White Feather, @meljor!