CV onderblok bypass herkennen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:18
Ik heb een slecht werkende radiator verwijderd die in serie stond met een andere. Ik me af of de gebruikte onderblokken een bypass hebben of niet.

Voor en achterkant van verwijderd onderblok:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZEtsagCVViU6vRPceV4ZKhFJkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Terax0hLelDEoW5lRlspPjzi.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9doP7R_GQ2T-m-Ot5jyXPUVfPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvSSgd6RhYNX0D4apEQadBci.jpg?f=fotoalbum_large

De markering is mij niet duidelijk. Daarom ook een test gedaan: beide aansluitingen richting radiator afgedopt en water in aanvoer gegoten met als resultaat dat het water uit de retour opening komt. Conclusie dat het onderblok een bypass heeft?

Andere onderblok dat nog in gebruik is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cGVEtd6uRAx35BxRC9TJ4agqnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXmhTQUeGqHkkL9Z9OWUCUbP.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e03Xrr51GUVtI6EHTMLr1jrAuFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARuXeBLtLoHB8OGiFVl10ocE.jpg?f=fotoalbum_large
Lijkt hetzelfde?

Als dit een bypass heeft dan kan ik beter het onderblok vervangen door een onderblok zonder bypass (mits beschikbaar in zelfde maat).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:13
Als ze in serie stonden dan bypassen ze ja, je hebt dan een 1 pijps systeem. Waarschijnlijk doen je andere radiatoren nu niks meer.

Als je t onderblok gaat vervangen door een normale krijgen de andere radiatoren alleen nog koud water uit deze radiator als hij aan staat.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:13
Het lijkt er op dat je een eenpijps systeem hebt (je geeft ook aan dat de radiator in serie staat) en dan heb je een onderblok nodig wat inderdaad (aanvoer) water doorlaat naar de volgende radiator. Dus dat onderblok doet wat die moet doen. Ga je die nu vervangen voor een standaard onderblok dan ga je waarschijnlijk nieuwe problemen introduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Makrolon schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:07:
Als ze in serie stonden dan bypassen ze ja, je hebt dan een 1 pijps systeem. Waarschijnlijk doen je andere radiatoren nu niks meer.

Als je t onderblok gaat vervangen door een normale krijgen de andere radiatoren alleen nog koud water uit deze radiator als hij aan staat.
Haboeri schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:08:
Het lijkt er op dat je een eenpijps systeem hebt (je geeft ook aan dat de radiator in serie staat) en dan heb je een onderblok nodig wat inderdaad (aanvoer) water doorlaat naar de volgende radiator. Dus dat onderblok doet wat die moet doen. Ga je die nu vervangen voor een standaard onderblok dan ga je waarschijnlijk nieuwe problemen introduceren.
Het huis heeft een normaal 2 pijpssysteem, maar bij de bouw zijn 2 radiatoren (badkamer en een slaapkamer) in serie gezet. Dat is in elk geval waar het op lijkt. Bij alle gelijke huizen zijn er issues (geweest) met deze 2 radiatoren.

Ik heb nu de radiator in de slaapkamer verwijderd en provisorisch doorgelust :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6mA5cww5btaBx84kPZ5u6mIBlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyTrk63oVw6tCNYK4SmZdSrk.jpg?f=fotoalbum_large

Slechter dan het was zal het dus niet worden. Maar als ik iets moet doen om meer water door de radiator in de badkamer te krijgen dan is het wenselijk :)

Vraag is dus of de marketing op de onderblokken of de beschreven test uitsluitsel kunnen geven :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haboeri
Ja dat is zeker een onderblok met een bypass. Je zou kunnen proberen met dit onderblok : Comap 1-pijps onderblok M22 538E 50% afsluitbaar 1/2 (artikelnummer fabrikant 438522B)
om daarmee de doorstroming naar de eerste radiator te beperken om zo de tweede meer water te geven. Maar het blijft moeilijk want een combinatie van een eenpijps en tweepijps systeem in 1 installatie is gewoon heel lastig inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Haboeri schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:12:
Ja dat is zeker een onderblok met een bypass. Je zou kunnen proberen met dit onderblok : Comap 1-pijps onderblok M22 538E 50% afsluitbaar 1/2 (artikelnummer fabrikant 438522B)
om daarmee de doorstroming naar de eerste radiator te beperken om zo de tweede meer water te geven. Maar het blijft moeilijk want een combinatie van een eenpijps en tweepijps systeem in 1 installatie is gewoon heel lastig inregelen.
Bedankt voor de bevestiging. Dan ga ik kijken of ik het overgebleven onderblok kan vervangen door een onderblok zonder bypass. Liefst 1 op 1 vervanging :)

De andere radiator is vervangen door een vloermodel airco. Onderblok is daar dus weg en zal permanent doorgelust blijven.

Dan heb ik in de nieuwe situatie in het hele huis alles parallel :)

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 14-12-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haboeri
Rukapul schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:16:
[...]

Bedankt voor de bevestiging. Dan ga ik kijken of ik het overgebleven onderblok kan vervangen door een onderblok zonder bypass. Liefst 1 op 1 vervanging :)

De andere radiator is vervangen door een vloermodel airco. Onderblok is daar dus weg en zal permanent doorgelust blijven.

Dan heb ik in de nieuwe situatie in het hele huis alles parallel :)
Als je inderdaad die andere doorgelust hebt dan hebt dan kan je een nu normaal onderblok plaatsen waardoor deze radiator meer water krijgt. De oude even meenemen naar de lokale warmteservice en dan gaat het goedkomen
Pagina: 1