Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-04 07:51
Voor een buurman een PC systeem gebouwd met daarin een Asus RTX 4060 EVO.
RTX 4060 heeft zijn voorkeur, ik kwam uit op de Asus op basis van een aantal reviews.
Gisteren de kaart ontvangen, nu geinstalleerd conform de handleiding.
Ook de aanbeveling om het stuurprogramma te installeren zoals de ze op hun website staat.
Vervolgens Passmark (Trial) gedraaid en de uitkomsten vergeleken met de score, die op de website van Passmark staat.
Mijn scores zijn beduidend lager.
Op de website staat 19873.
Nu weet ik niet of dit de score is over alle runs.
De Asus heeft een schuifje op de achterkant met Performance en Quit.
Bij mij zijn de totaal scores 9377.8 (Performance) en 9150.8 (Quit)
3D scores 11955.0 en 11919.8

Geen idee wat dit nu betekent.
Geen enkele ervaring met dit type kaart, de laatste gamers PC, die ik heb gebouwd, is alweer ruim 20 jaar geleden voor mijn zoon.
Daarna alleen maar "simpele" PC's voor 70+ers, waar ik er ook één van ben.

Bij voorbaat voor jullie reacties en eventuele tips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ra4lo40SWtckzf7IUyL1A_YMRE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2wy7xBvzEccf4guezYyCxnCs.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4xbHMV_gdg5imgn-SDRlycna_g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gr9MCalywx9Vuf7otrcHaNzV.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wat zit er voor de rest in de pc ?
Want ook de cpu, voeding, ram, mobo, koeling van kast hebben invloed op je prestaties

En dan heb je nog de normale 4060 en de pc variant. Waarschijnlijk heb jij de normale.

*Ik zie dat je een pc hebt gekoppeld, dus jij hebt ook een pc variant neem ik aan.

[ Voor 16% gewijzigd door 99ruud99 op 14-12-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Het moederbord is Gigabyte B650M D3HP.
Deze gekozen op basis van de goede reviews waarbij 2 tweakers een AMD cpu en AMD videokaart vermelden met een hoger wattage de onze Ryzen 9 7900 met de standaard meegeleverde koeler.
Het geheugen is 2x 16GB Corsair, geselecteerd uit de lijst, die Gigabyte vermeld, DDR5-5200.
Op de M.2 gekoppeld aan de CPU zit 1TB WD
Op de M.2 gekoppeld aan de chipset zit een 250GB Kingston
De kast is, na een achteraf verkeerde aankoop van de Inter-tech B-42, nu de Endorfy Ventim 200 Solid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Wat bedoel je met : ik zie dat je een PC hebt gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Ik vrees, dat ik het probleem ontdekt heb.
Met geopende kast zie ik bij het aanzetten de 2 ventilatoren draaien, dit had ik al eerder gecontroleerd.
Maar niet hiernaar blijven kijken.
Nu blijkt, dat als ik de PC opstart de venilatoren van zowel de CPU als de videokaart beginnen te draaien.
Het duurt ca 15 sec totdat ik het logo van Gigabyte zie verschijnen.
Na weer enige seconden start W11 op en dan stoppen heel even alle ventilatoren heel even, maar start alleen de ventilator van de CPU op, dus die van de videokaart blijven stilstaan.
Met multimeter vastgesteld, dat op de 8-pins connector 12V blijft staan, gemeten op de doorgeluste 6-pins.
Tja, ik heb dus enige tijd gedraaid met stilstaande ventilatoren op de videokaart.
Nu schade ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-04 21:28
Die behoren stil te blijven staan nadat hij de POST voorbij is, alle videokaarten hebben tegenwoordig 0dB fans. Dus bij lage/geen belasting vallen ze stil. Ze moeten wel gaan draaien onder belasting.

Verder zou ik een wat minder synthetische benchmark als passmark draaien om te zien wat hij onder realistische belasting doet. Ik weet niet of jijzelf of een familielid een steam account met een paar zware games heeft?

Zo niet, probeer dan iets als een gratis unigine benchmark or 3dmark
https://benchmark.unigine.com/valley

En dan online even kijken voor resultaten.

[ Voor 7% gewijzigd door Majestici op 14-12-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Ik was zelf ook al aan het zoeken naar mogelijke oorzaken op internet en vond op een forum

My first thought is that your GPU only spins the fans up when it gets hot.
My GPU fans don't turn on until the GPU hits 55°c. It's a setting called "0 rpm" or something similar don't remember exactly what it is. That's my best guess.

Zo te lezen weer een zorg minder.
Maar goed, dat ik de buurman nog niet heb ingelicht!

Gisteren had ik een test gedaan met HeavyLoad om naar de CPU temp te kijken, toen zat de kaart er nog niet.
DHL kwam erg laat langs.

Nu draait HevyLoad met RTX4060.
En ja hoor, na verloop van tijd loopt de temp op en zie ik in HWmonitor bij RTX Fans eerst 0 en daarna naar 1021 springen.
Temp schommelt nu zo rond de 50 gr en fans draaien op 1000 rpm

Een hele geruststelling.

En Passmark dus maar vergeten,zo begrijp ik.
Eigenlijk wel jammer, want de buurman neemt deze PC omdat Sketchup op zijn laptop met een i7-8750H en een GTX1060 mobile het net niet meer trekken.
Hij heeft op mijn verzoek ook Passmark op zijn laptop gedraaid en dan zijn de verschillen tussen zijn GTX1060 en de RTX4060 niet spectaculair groot.
Dus hoop ik, dat zijn keuze de juiste is, ik kon hem niet op andere gedachten brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-04 21:28
Tekenprogramma's leunen zelden zwaar op de GPU, meer op de CPU. Tenzij je een renderingpass gaat doen, maar dat is dan meer hoelang het duurt, niet hoe snel ermee te werken is.

Of één van de onderdelen ondermaats presteert is aan de huidige resultaten niet echt te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Ik heb begrepen, datSketchup op zijn laptop moeite heeft met draaien.
Het renderen gebeurt met een ander programma en dat staat uren te draaien.
In die zin is de Ryzen 9 een forse vooruitgang voor hem.
Maar of dat probleem van hakkerig fraaien nu opgelost is?
ik laat dat graag aan mijn buurman over, ik ben een leek op dat gebied.
Pagina: 1