Vensterbank inkorten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-06 03:59
Hallo,

Keuken is afgelopen week geplaatst en hebben de monteurs een spatwand ingemeten, en kreeg te horen dat er een stuk van de vensterbank geslepen moet worden, anders gaat deze niet mooi aansluiten.

Het gaat om een 6,7 mm links en rechter een 1,2mm, de vraag is kan dit zonder de vensterbank te beschadigen en nog belangrijker is het keukenblad eronder mag niet door trillen of uitschieten breken. Hoe zou je dit zo veilig mogelijk kunnen doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_JNYHiC7PO1AJcolAtTPajp104=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjJxbQpZ6CI9FSYt7PNBEZMk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pvPdXzLAwqWqkdsJQgzex7wz70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AhsETr0fcMEkDa7cGuadwaAW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door moca007 op 14-12-2024 09:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:38
Met een slijptol met diamantschijf en een vaste hand is dat een klusje van 2 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:46

Reinier

\o/

Meestal wordt dit een vensterbank genoemd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad ff rustig slijpen. Eventueel wat latjes opklemmen bij wijze van geleider. Rustig aandoen.

Of een slijptol met geleider lenen/huren a la dsc-ag van festool.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-06 13:18
En bescherm het keukenblad met een plankje ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:01
De spatwand zit er nog niet in neem ik aan?
Zou je die op de twee punten niet kunnen aanpassen?
Het gaat om millimeters, lijkt me veiliger dan het risico wat je neemt om de vensterbanken aan te passen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:52
Het slijpen an sich is al gemeld maar is het naderhand ook de bedoeling dat de facet rand er weer in komt? Dan wordt het toch wat lastiger en wellicht beter/handiger om de spatwand aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Los van dat je het kan slijpen, dit lijkt me een gepolijste steensoort. Als je dat doorslijpt dan krijg je een ruw oppervlak.
De schuine randjes kun je met veel geduld nog wel redelijk strak krijgen, maar hoe ga je ervoor zorgen dat de afgeslepen delen weer mooi gaan glimmen?

Wordt je daar vrolijk van? Is het niet handiger om dat ding er voorzichtig uit te bikken/slijpen en er een mooie nieuwe voor te plaatsen (op maat gemaakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:52
Hebben ze bij inmeten geen rekening gehouden met vensterbank?

Ik zou spatscherm laten aanpassen ter hoogte van vensterbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Yaksa schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:47:
Het gaat om millimeters, lijkt me veiliger dan het risico wat je neemt om de vensterbanken aan te passen.
Dat kon niet en als ze het doen dan loopt het niet recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Reinier schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 07:19:
Meestal wordt dit een vensterbank genoemd ;)
Foutje in de regie 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
99ruud99 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:20:
Hebben ze bij inmeten geen rekening gehouden met vensterbank?

Ik zou spatscherm laten aanpassen ter hoogte van vensterbank.
Tijdens het inmeten kwamen ze erachter en het gaat niet om een lage maar een hoge wand dus die komt dan niet haaks en niet strak te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
D.deJong schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 07:06:
Met een slijptol met diamantschijf en een vaste hand is dat een klusje van 2 minuten
Vraag de tegelaar die bezig is, om het te doen die heeft een slijptol met diamanten schijf en vaster hand als ik. Denk dat het wel goed komt, blad even goed beschermen met wat hout.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-06 12:13

MeesterPieter

PnP Pinball

Wat een gepruts, laat ze gewoon die spatwand op maat maken. Je krijgt die vensterbank toch nooit weer netjes gepolijst en afgevlakt. Dan kan je straks een nieuwe vensterbank gaan plaatsen als je je er 10x tegenaan gekeken hebt..,

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
moca007 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:58:[...]Tijdens het inmeten kwamen ze erachter en het gaat niet om een lage maar een hoge wand dus die komt dan niet haaks en niet strak te liggen.
Hoezo niet? Dat is dan toch ook een kwestie van uitmeten en op de spatwand aftekenen waar de uitsparingen komen te zitten? Je kan zelfs nog iets (2 mm of zo) op die plekjes 'smokkelen' en dat later afkitten.
Ik snap dat dat voor die monteurs/tegelzetters meer werk is, maar voor een vakman zou dat een koud kunstje moeten zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je kunt ook de andere muur verplaatsen, zodat je een paar mm extra krijgt :+

We hebben geen idee van welk materiaal de spatwand is gemaakt, maar in plaats van @moca007 te helpen sturen we hem met een kluitje in het riet.
Als die spatwand van glas is of een sierrand heeft, dan is die wand heel moeilijk aan te passen.

Heb je toevallig een Dremel of vergelijkbare tool? Daar zitten vaak polijst & schuur schijfjes bij.
Als je een randje hebt afgeslepen kun je daar ook alvast een beetje op experimenteren.

Mocht 'alles misgaan', een vensterbank lijm je er zo weer in. Dan haal je deze vensterbank eruit (met gepast geweld), laat je de spatwand plaatsen en lijm je daarna een nieuwe vensterbank erin. Ben je misschien €200 verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:16
Ik zou de vensterbank verwijderen en die wegbrengen naar een bedrijf wat die stenen vensterbankje maakt. die kunnen er voor een paar tientjes een stukje afzagen, polijsten en afronden.
Met een slijptol krijg je een lelijke afwerking in je nieuwe keuken. Dat wil je toch niet?

Meestal liggen ze op een bedje van lijm en kit je de bovenkant af. Dus kit rondom verwijderen en kijken of je hem eruit kan trekken. Anders nog met bv met een oud ijzerzaagblad/ multitool oid aan de onderkant los maken en hopen dat ze niet zo stom waren om de achterkant vast te lijmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:22
Yaksa schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:47:
Helemaal mee eens. Dit krijg je uit de hand niet mooi. De vellingkant ben je ook kwijt.
Wordt broddelwerk.

Spatwand aanpassen en kitvoeg erlangs. Klaar en wegwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
TheGhostInc schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:05:
Je kunt ook de andere muur verplaatsen, zodat je een paar mm extra krijgt :+

We hebben geen idee van welk materiaal de spatwand is gemaakt, maar in plaats van @moca007 te helpen sturen we hem met een kluitje in het riet.
Als die spatwand van glas is of een sierrand heeft, dan is die wand heel moeilijk aan te passen.

Heb je toevallig een Dremel of vergelijkbare tool? Daar zitten vaak polijst & schuur schijfjes bij.
Als je een randje hebt afgeslepen kun je daar ook alvast een beetje op experimenteren.

Mocht 'alles misgaan', een vensterbank lijm je er zo weer in. Dan haal je deze vensterbank eruit (met gepast geweld), laat je de spatwand plaatsen en lijm je daarna een nieuwe vensterbank erin. Ben je misschien €200 verder.
Materiaal is Dekton en die kan op locatie niet aangepast worden, veel te riskant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Kettingspanner schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:31:
Ik zou de vensterbank verwijderen en die wegbrengen naar een bedrijf wat die stenen vensterbankje maakt. die kunnen er voor een paar tientjes een stukje afzagen, polijsten en afronden.
Met een slijptol krijg je een lelijke afwerking in je nieuwe keuken. Dat wil je toch niet?

Meestal liggen ze op een bedje van lijm en kit je de bovenkant af. Dus kit rondom verwijderen en kijken of je hem eruit kan trekken. Anders nog met bv met een oud ijzerzaagblad/ multitool oid aan de onderkant los maken en hopen dat ze niet zo stom waren om de achterkant vast te lijmen.
Verwijderen zonder de muren te beschadigen zal denk ik niet gaan, muren zijn net straks gestuct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:10
Mijn keuken leverancier adviseerde mij de vensterbank te verwijderen en tevens het stukje binnenmuur tot de hoogte van het aanrechtblad zodat deze tot het raam door kon lopen. Door de uitstekende vensterbank kan je dat gedeelte aanrecht toch nauwelijks nuttig gebruiken. Wat mij betreft het beste advies van de beste man.

Heb je nu niets meer aan, maar wellicht voor een ander.

[ Voor 8% gewijzigd door Candymirror op 15-12-2024 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55
Wat een suf plan om een natuursteen vesterbank af te (moeten) korten om een spatscherm te plaatsen.

Derde optie: in plaats van de vensterbank af te korten, kijk of er 2 kleine uitsparingen gemaakt kunnen worden waar het spatscherm achter geschoven kan worden. Beetje marge aanhouden wat je later afkit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
moca007 schreef op zondag 15 december 2024 @ 01:19:
[...]Materiaal is Dekton en die kan op locatie niet aangepast worden, veel te riskant.
Gelul, dat vinden de plaatsers van de spatwand.
Met een watergekoelde diamantfrees slijp je zo de gewenste uitsparingen er uit.
Maar zo'n freesje hebben ze natuurlijk niet in de bus liggen.....
Dekton is natuursteen gemengd/gelijmd met kunsthars, wel hittegevoelig, vandaar de koeling bij het frezen/slijpen.
Ik krijg een beetje het gevoel dat ze die spatwand al op de werkplaats hebben liggen maar dat ze bij het inmeten geen rekening met de vensterbanken gehouden hebben.
Tja, dat is dan hun probleem. Nu proberen ze er jouw probleem van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vensterbank verwijderen (in het midden stuk slaan en daarna bij de muren voorzichtig losmaken), daarna nieuwe vensterbank plaatsen.
Al het andere is geknoei.
Event hetzelfde materiaal als de nieuwe spatschermen?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:29
Tja dan zit er niets anders op, je krijgt beide niet mooi zonder iets te slopen. Die vensterbank wordt lelijk en scherp..als je daar aan gaat rommelen.

(Heel eerlijk dat hadden ze je royaal van te voren mede moeten delen) voordat je had gestuct had. Beetje nalatig van de keukenzaak. Hoe duur was je keuken...Dekton is erg duur dus ik verwacht je keuken ook..dan is het wel service als ze meedenken.

Ik zou een klein vensterbank je van Dekton nemen (zelfde materiaal) en dan nagenoeg gelijk met de muur

[ Voor 21% gewijzigd door Orkaan op 15-12-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Orkaan schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:41:
Tja dan zit er niets anders op, je krijgt beide niet mooi zonder iets te slopen. Die vensterbank wordt lelijk en scherp..als je daar aan gaat rommelen.

(Heel eerlijk dat hadden ze je royaal van te voren mede moeten delen) voordat je had gestuct had. Beetje nalatig van de keukenzaak. Hoe duur was je keuken...Dekton is erg duur dus ik verwacht je keuken ook..dan is het wel service als ze meedenken.

Ik zou een klein vensterbank je van Dekton nemen (zelfde materiaal) en dan nagenoeg gelijk met de muur
Ik heb de papieren nagekeken en inderdaad wij hebben aangegeven dat we de wanden zouden gaan stuccen, voor de keuken geplaatst gaat worden, dit staat zelfs in de inmeet rapport voor de keuken is besteld.
Ik heb de balletje terug gegooid naar de keuken leverancier, vensterbank van Dekton, is een duur grapje, gaan we dus niet doen.
Pagina: 1