Hallo allemaal,
Ik ben bezig met de uitbreiding van mijn huidige zonnepaneleninstallatie om ons jaarlijkse stroomverbruik volledig te dekken en de installatie klaar te maken voor een thuisbatterij in de toekomst. Daarbij houd ik rekening met toekomstige uitbreidingen, zoals elektrisch rijden en extra energieverbruik. Ik zou graag jullie advies willen over de volgende offertes en welke oplossing volgens jullie de beste prijs-kwaliteitverhouding heeft.
Bestaande situatie:
Jaarlijks stroomverbruik: 6.500 kWh
Jaarlijkse opwekking bestaande zonnepanelen: 4.000 kWh
Verwachte toevoeging binnen 5 jaar:
Hybride gezinsauto (PHEV): 15.000 km/jaar
Elektrische boodschappenauto: 4.000 km/jaar
Elektrische boiler van 1.000W voor twee personen
Offertes:
Offerte 1:
Toevoeging: 9 Trina zonnepanelen van 445Wp.
Omvormer: SMA 10kW hybride 3-fase (incl. optimizers).
Doel: voorbereid op thuisbatterij in de toekomst.
Kosten: €6.600,-
Offerte 2:
Omvormer: AlphaESS Smile-G3-T10 hybride 3-fase (incl. optimizers).
Batterij: 3 AlphaESS Smile-G3-BAT-3.8S (11,4 kWh totaal).
Doel: combineren zonnepanelen en batterij voor gebruik met FrankEnergie.
Kosten: €10.525,-
Offerte 3:
Toevoeging: 15 Trina zonnepanelen van 445Wp.
Doel: maximale dakbenutting en batterij voor gebruik met FrankEnergie.
Kosten: €12.350,-
Mijn vragen:
Prijs-kwaliteit:
- Wat vinden jullie van de offerte prijzen irt de voorgestelde zonnepanelen, omvormers en thuisbatterij?
- Zouden jullie mij aanbevelen om alleen een SMA omvormer te kiezen en over twee jaar een SMA (of ander merk thuisbatterij)?
- Vinden jullie de genoemde batterijen (AlphaESS) en omvormers (SMA/AlphaESS) efficiënt en toekomstbestendig?
- Zou een andere combinatie (bijvoorbeeld Huawei, SolarEdge of Growatt) betere prestaties of meer flexibiliteit bieden?
- Zijn er merken die betere garanties of prestaties bieden op lange termijn?
Batterijopslag:
- Is 11,4 kWh genoeg voor ons scenario, inclusief de toekomstige auto's en elektrische boiler?
- Zou het nuttig zijn te kijken naar systemen met een grotere schaalbaarheid? Nu of gedeelte nu en als ik later de elektrische auto's aanschaf?
Toepasbaarheid en optimalisatie:
- Hoe realistisch is de terugverdientijd van 3-4 jaar die bedrijven zoals FrankEnergie beloven bij speculatie op onbalans in het stroomnet?
- Zijn er aandachtspunten bij het combineren van bestaande systemen met een nieuwe omvormer, bijvoorbeeld in compatibiliteit of betrouwbaarheid?
Alle suggesties en tips zijn welkom, zeker als je ervaring hebt met uitbreidingen van bestaande zonnepaneleninstallaties of batterijsystemen!
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Ik ben bezig met de uitbreiding van mijn huidige zonnepaneleninstallatie om ons jaarlijkse stroomverbruik volledig te dekken en de installatie klaar te maken voor een thuisbatterij in de toekomst. Daarbij houd ik rekening met toekomstige uitbreidingen, zoals elektrisch rijden en extra energieverbruik. Ik zou graag jullie advies willen over de volgende offertes en welke oplossing volgens jullie de beste prijs-kwaliteitverhouding heeft.
Bestaande situatie:
Jaarlijks stroomverbruik: 6.500 kWh
Jaarlijkse opwekking bestaande zonnepanelen: 4.000 kWh
Verwachte toevoeging binnen 5 jaar:
Hybride gezinsauto (PHEV): 15.000 km/jaar
Elektrische boodschappenauto: 4.000 km/jaar
Elektrische boiler van 1.000W voor twee personen
Offertes:
Offerte 1:
Omvormer: SMA 10kW hybride 3-fase (incl. optimizers).
Doel: voorbereid op thuisbatterij in de toekomst.
Kosten: €6.600,-
Offerte 2:
Doel: combineren zonnepanelen en batterij voor gebruik met FrankEnergie.
Kosten: €10.525,-
Offerte 3:
Toevoeging: 15 Trina zonnepanelen van 445Wp.
Doel: maximale dakbenutting en batterij voor gebruik met FrankEnergie.
Kosten: €12.350,-
Mijn vragen:
Prijs-kwaliteit:
- Wat vinden jullie van de offerte prijzen irt de voorgestelde zonnepanelen, omvormers en thuisbatterij?
- Zouden jullie mij aanbevelen om alleen een SMA omvormer te kiezen en over twee jaar een SMA (of ander merk thuisbatterij)?
- Vinden jullie de genoemde batterijen (AlphaESS) en omvormers (SMA/AlphaESS) efficiënt en toekomstbestendig?
- Zou een andere combinatie (bijvoorbeeld Huawei, SolarEdge of Growatt) betere prestaties of meer flexibiliteit bieden?
- Zijn er merken die betere garanties of prestaties bieden op lange termijn?
Batterijopslag:
- Is 11,4 kWh genoeg voor ons scenario, inclusief de toekomstige auto's en elektrische boiler?
- Zou het nuttig zijn te kijken naar systemen met een grotere schaalbaarheid? Nu of gedeelte nu en als ik later de elektrische auto's aanschaf?
Toepasbaarheid en optimalisatie:
- Hoe realistisch is de terugverdientijd van 3-4 jaar die bedrijven zoals FrankEnergie beloven bij speculatie op onbalans in het stroomnet?
- Zijn er aandachtspunten bij het combineren van bestaande systemen met een nieuwe omvormer, bijvoorbeeld in compatibiliteit of betrouwbaarheid?
Alle suggesties en tips zijn welkom, zeker als je ervaring hebt met uitbreidingen van bestaande zonnepaneleninstallaties of batterijsystemen!
Alvast bedankt voor jullie hulp.