Advies: Uitbreiding zonnepanelen en voorbereiding thuisaccu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-05 23:30
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de uitbreiding van mijn huidige zonnepaneleninstallatie om ons jaarlijkse stroomverbruik volledig te dekken en de installatie klaar te maken voor een thuisbatterij in de toekomst. Daarbij houd ik rekening met toekomstige uitbreidingen, zoals elektrisch rijden en extra energieverbruik. Ik zou graag jullie advies willen over de volgende offertes en welke oplossing volgens jullie de beste prijs-kwaliteitverhouding heeft.

Bestaande situatie:

Jaarlijks stroomverbruik: 6.500 kWh
Jaarlijkse opwekking bestaande zonnepanelen: 4.000 kWh
Verwachte toevoeging binnen 5 jaar:
Hybride gezinsauto (PHEV): 15.000 km/jaar
Elektrische boodschappenauto: 4.000 km/jaar
Elektrische boiler van 1.000W voor twee personen

Offertes:

Offerte 1:

Toevoeging: 9 Trina zonnepanelen van 445Wp.
Omvormer: SMA 10kW hybride 3-fase (incl. optimizers).
Doel: voorbereid op thuisbatterij in de toekomst.
Kosten: €6.600,-

Offerte 2:

Toevoeging: 9 Trina zonnepanelen van 445Wp.
Omvormer: AlphaESS Smile-G3-T10 hybride 3-fase (incl. optimizers).
Batterij: 3 AlphaESS Smile-G3-BAT-3.8S (11,4 kWh totaal).
Doel: combineren zonnepanelen en batterij voor gebruik met FrankEnergie.
Kosten: €10.525,-

Offerte 3:

Toevoeging: 15 Trina zonnepanelen van 445Wp.
Omvormer: AlphaESS Smile-G3-T10 hybride 3-fase (incl. optimizers).
Batterij: 3 AlphaESS Smile-G3-BAT-3.8S (11,4 kWh totaal).
Doel: maximale dakbenutting en batterij voor gebruik met FrankEnergie.
Kosten: €12.350,-

Mijn vragen:

Prijs-kwaliteit:
- Wat vinden jullie van de offerte prijzen irt de voorgestelde zonnepanelen, omvormers en thuisbatterij?
- Zouden jullie mij aanbevelen om alleen een SMA omvormer te kiezen en over twee jaar een SMA (of ander merk thuisbatterij)?
- Vinden jullie de genoemde batterijen (AlphaESS) en omvormers (SMA/AlphaESS) efficiënt en toekomstbestendig?
- Zou een andere combinatie (bijvoorbeeld Huawei, SolarEdge of Growatt) betere prestaties of meer flexibiliteit bieden?
- Zijn er merken die betere garanties of prestaties bieden op lange termijn?

Batterijopslag:
- Is 11,4 kWh genoeg voor ons scenario, inclusief de toekomstige auto's en elektrische boiler?
- Zou het nuttig zijn te kijken naar systemen met een grotere schaalbaarheid? Nu of gedeelte nu en als ik later de elektrische auto's aanschaf?

Toepasbaarheid en optimalisatie:
- Hoe realistisch is de terugverdientijd van 3-4 jaar die bedrijven zoals FrankEnergie beloven bij speculatie op onbalans in het stroomnet?
- Zijn er aandachtspunten bij het combineren van bestaande systemen met een nieuwe omvormer, bijvoorbeeld in compatibiliteit of betrouwbaarheid?

Alle suggesties en tips zijn welkom, zeker als je ervaring hebt met uitbreidingen van bestaande zonnepaneleninstallaties of batterijsystemen!

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:46

CSB

:D

Ik ben erg benieuwd wat je uiteindelijke beslissing is geworden want ik zit in een soortgelijke situatie waarbij ik mogelijk mijn PV wil gaan uitbreiden en eventueel een accu toe wil voegen. Ik zie vaak erg tegenstijdige verhalen (zowel hier als op andere sites) en moet dus eigenlijk varen op de ervaringen van anderen denk ik.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
SMA is zeker aan te bevelen, SMA zit al ruim 40 jaar in deze branche en maakt zeer degelijke omvormers. Duitse engineering. Maar even los daarvan, het prijsverschil tussen een normale en hybride SMA 10K is 800 euro ongeveer. Dit kun je direct verdienen door een normale SMA omvormer te kopen en die 800 in je zak te houden voor de aanschaf van een thuisaccu die helemaal bij je behoeften past en niet merkgebonden is.

Heel eerlijk, het andere merk zegt mij niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
CSB schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:13:
Ik ben erg benieuwd wat je uiteindelijke beslissing is geworden want ik zit in een soortgelijke situatie waarbij ik mogelijk mijn PV wil gaan uitbreiden en eventueel een accu toe wil voegen. Ik zie vaak erg tegenstijdige verhalen (zowel hier als op andere sites) en moet dus eigenlijk varen op de ervaringen van anderen denk ik.
Ik ben net als "de Peer" van vol leggen, PV kan je ook reduceren of uitzetten als terugleveren even niet gunstig is.

Wat betreft thuisaccu toevoegen lees je goed, offertes met 1 dag geldigheid kan je beter links laten liggen,
zoals bijv het eigenverbruik wat eigenlijk vorige generatie is (RTE 80-85%, waren top in 2021), terwijl een volgend generatie al opkomst is met RTE 95-96% (bijv SAX power zie ook HTW-rapport Duitstalig).

Dynamisch met day ahead / EPEX handel is totaal iets anders dan onbalansmarkt.
Onbalanshandel heeft grote potentie, maar ook grote risico, resultaten kan je hier vinden en let dan voornamelijk op de resultaten vanaf december 2024, als Tennet de eerste maatregelen heeft genomen en voor 2e helft 2025 zijn nog meer maatregelen aangekondigd voor de onbalans thuisaccu te ontmoedigen en om buigen naar andere energiemarkten en daarmee zakt het onder 10ct/kWh.
Ik zit zeker in een segment grotere thuisaccu en mijn gehele teruglevering was met alleen day ahead 2024 11,8ct/kWh. (dynamisch resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-05 21:16
Ik hou me niet bezig met thuisaccu's, die vind ik nog te duur. Maar zonnepanelen zijn op dit moment juist erg goedkoop en hebben een zeer lange levensduur. Ik heb laatst 2 paneeltjes van 435Wp gekocht voor 60 euro per stuk, dat gaat helemaal nergens over. Ik ben nu bezig om die te monteren op mijn balkon, verticaal tegen de gevel. Hiermee hoop ik in de winter, bij laagstaande zon (dus als mijn 'main' panelen op mijn platte dak minder doen) wat langer over de dag in mijn eigen energiebehoefte te kunnen voorzien.

Als het project slaagt (zonnepanelen blijven goedkoop en de montage is te doen) dan heb ik nog ruimte tegen de achtergevel voor 2 extra panelen, er kunnen nog een paar tegen de schutting en tegen de voorgevel kunnen ook nog 2. Op die manier heb ik gedurende de hele dag continu zonnestroom en bespaar ik duur inkopen van energie tijdens de piekuren.

Ik heb al vroeg voorzien dat het zou uitdraaien op dit soort oplossingen (veel panelen die niet een hoog rendement halen) en heb daarom jaren geleden al gekozen voor een Enphase systeem met micro-omvormers. Zo hoef ik me ook niet druk te maken om bedrading, elk paneel kan desnoods met een stekker in een nabijgelegen stopcontact. Schaduw is ook geen probleem, daar heb je wel sneller last van als je panelen ophangt op je dakterras. Omdat ik een verouderd Enphase systeem heb, kan ik soms tweedehands micro's kopen voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-05 17:19
PhilipsFan schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 00:12:
Ik hou me niet bezig met thuisaccu's, die vind ik nog te duur. Maar zonnepanelen zijn op dit moment juist erg goedkoop en hebben een zeer lange levensduur. Ik heb laatst 2 paneeltjes van 435Wp gekocht voor 60 euro per stuk, dat gaat helemaal nergens over. Ik ben nu bezig om die te monteren op mijn balkon, verticaal tegen de gevel. Hiermee hoop ik in de winter, bij laagstaande zon (dus als mijn 'main' panelen op mijn platte dak minder doen) wat langer over de dag in mijn eigen energiebehoefte te kunnen voorzien.

Als het project slaagt (zonnepanelen blijven goedkoop en de montage is te doen) dan heb ik nog ruimte tegen de achtergevel voor 2 extra panelen, er kunnen nog een paar tegen de schutting en tegen de voorgevel kunnen ook nog 2. Op die manier heb ik gedurende de hele dag continu zonnestroom en bespaar ik duur inkopen van energie tijdens de piekuren.

Ik heb al vroeg voorzien dat het zou uitdraaien op dit soort oplossingen (veel panelen die niet een hoog rendement halen) en heb daarom jaren geleden al gekozen voor een Enphase systeem met micro-omvormers. Zo hoef ik me ook niet druk te maken om bedrading, elk paneel kan desnoods met een stekker in een nabijgelegen stopcontact. Schaduw is ook geen probleem, daar heb je wel sneller last van als je panelen ophangt op je dakterras. Omdat ik een verouderd Enphase systeem heb, kan ik soms tweedehands micro's kopen voor weinig geld.
Ik zou me even iets meer in wet en regelgeving verdiepen. Om zonnepanelen verticaal te plaatsen heb je een vergunning nodig. En zonnepanelen terug laten leveren via het stopcontact voldoet ook al jaren niet meer aan de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:31
@Oilman juist wel, binnenkort mag je panelen inpluggen in het stopcontact :)

nieuws: 'Plug-and-play'-zonnepanelen worden vanaf april 2025 toegestaan in Vl...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-05 21:16
Oilman schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:31:
[...]

Ik zou me even iets meer in wet en regelgeving verdiepen. Om zonnepanelen verticaal te plaatsen heb je een vergunning nodig. En zonnepanelen terug laten leveren via het stopcontact voldoet ook al jaren niet meer aan de norm.
Ja, er zijn 2 soorten mensen, 1 die overal problemen zien en 1 die gewoon wat experimenteert en wel ziet waar het schip strandt.

Enphase micro-omvormers zijn volkomen veilig en worden in het buitenland gewoon verkocht als setjes in 1 of 2 panelen die zo aan het stopcontact kunnen, dus dat zal heus wel loslopen met die veiligheid. Volgens mij is er zelfs discussie of die q-relais wel nodig is. Technisch voegt het niks toe, maar het was nodig om zeker te weten dat aan een bepaalde norm werd voldaan (dus niet om eraan te voldoen, want dat deed het al).

Tja, die vergunning. Tegen de achtergevel zal dat wel los lopen, maar tegen de voorgevel kan ik me er iets bij voostellen, je past wel het aanzien van de woning aan. Maar het lijkt me sterk dat gemeentes daar erg moeilijk over gaan doen, vergroening is wel een thema tegenwoordig en ik heb een mooie strook op het huis waar geen ruiten zitten, daar past het prima in het ontwerp zonder dat het slordig of overvol lijkt. Ik probeer het gewoon. Mocht het toch niet mogen, dan zijn we zo jaren verder voordat de ambtelijke molen van de gemeente mij gaat sommeren om ze eraf te halen. Uiteraard doe ik dat dan, om ze vervolgens op een standaard in de voortuin te zetten. Tis maar net waar je moeilijk over wil doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-05 23:30
CSB schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:13:
Uiteindelijk heb ik besloten om mijn dak te voorzien van 15 extra zonnepanelen. Dit heb ik gedaan vanwege de momenteel lage kosten en het feit dat ik nog ruim 1,5 jaar kan salderen. De aanschaf van een thuisbatterij heb ik voorlopig uitgesteld, omdat de ondoorzichtigheid van de onbalans- en EPEX-markt, de lage RTE, de dalende prijzen en de opkomst van plug-in batterijen me ertoe hebben doen besluiten om af te wachten. Ik kijk de situatie voorlopig rustig aan en ben van plan om eind 2026 of begin 2027 opnieuw een analyse te maken om te beoordelen of de rendabiliteit dan gunstiger is.
Pagina: 1