Vreemde Chinese audio recorder met simkaart in pakketje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• q3a_manchurian
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-04 03:59

q3a_manchurian

n0t a VaL1d V0Ltag3 ;)

Topicstarter
Dit leek me best interessant om hier te posten want ik heb zoiets nog nooit eerder gezien in een postpakketje.
En ben eigenlijk wel reuze nieuwsgierig of iemand dit herkent.

M'n vrouw heeft een sleutelhanger besteld via Aliexpress en we hebben vandaag een klein pakketje ontvangen.
Echter zat hier ook een nogal vreemd voorwerp in.
Het lijkt op een soort audio recorder met een simkaart en kleine antenna.
Ik heb meerdere foto's gemaakt van de behuizing, de printplaat waar een microfoontje op zit, tevens een simkaart slot met simkaart.
Tevens staan er 2 QR codes op die alleen lijken te leiden naar plain tekst.
Ik vind via google niet echt iets op alle nummers die ik kan achterhalen op bijv. het printplaatje.
Ik ga nog proberen om de shielding er netjes vanaf te krijgen zodat ik kan zien welke chips eronder zitten,

Nu is mijn vraag, heeft iemand dit ooit gezien of weet wat dit precies is ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DmT9D0qcW6ohd-hXZ_jT42PIkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFp8FTbYz5udJpZskfxHxiLb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMWpUB4OxxTfnK3uKmGBf2ctT3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/saBKBquZTGXONmipGYyAb291.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMJbFKugB54vK57jKtrZ33eqaj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twSmRRiHdSU509q2dnHoK7mz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiwiZvOY6n95HOtIWvAqu-OCQjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOIEh7pqi53QOEPQ8syxAxsj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vs6Kmb9PgIulPngOV179GhLTy5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJuZa6K38WUsvYX8Uc9YpdWN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6n54TkLlnt83XHq3P1aCZtWss0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKAE6WbJPmXYkOAjxK29mHJS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckK2tzh2hdtM67RgTwMq1UJWhEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0DYxuz79Rtp40CCtLSF9Xb2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZEalJPYdeIDoFS4Hh5g0ZHKS10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiXedADUShuMTTHwwu5v2sZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JO5EWWRUM6FhQ3WeAj1JSlPxIY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rg9NniBCT3M6kbygVdciHanK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOORkwSEnjZHqQ9pspWe1CGw8Fk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OICGuhjDdSx93qpwSa2cGSj9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTgdQ-eqE2gVn0FAjcO6PIBll6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qb7zBaZKBp3tDXTSzk66N8j.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Google eens op ‘alixpress pcb tracker’… Dan krijg je afbeeldingen waar dit ding wel een beetje op lijkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:13
Die N69W is geen microfoon, maar een GPS-antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q3a_manchurian

q3a_manchurian

n0t a VaL1d V0Ltag3 ;)

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties, die aliexpress pcb trackers lijken er wel erg op inderdaad.
Ik had wel een vermoeden dat er een GPS module in zat, maar aan de zijkant van de printplaat zit ook een microfoontje gesoldeerd.
Ik vraag me echt af of een prulletje is dat er per ongeluk is in gestopt, of dat dit bewust is gedaan.
Ik zou niet weten waarom men een sleutelhanger van 3 euro zou willen tracken.

[ Voor 86% gewijzigd door q3a_manchurian op 13-12-2024 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q3a_manchurian

q3a_manchurian

n0t a VaL1d V0Ltag3 ;)

Topicstarter
Ik heb even mn old school loep erbij gepakt en het printplaatje met componenten in paint nagemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxyXItCuUqdx2w0qXaK_cuUJnJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qq80oJREmnJbhuwavRUvsyqn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 84% gewijzigd door q3a_manchurian op 13-12-2024 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Apart, lijkt mij dat gewoon iemand bij Ali-express heeft zitten slapen en het per ongeluk in het pakje gestopt heeft. Maar wat ik wel dan apart vind is dat dit dan nergens door een of andere sensor gedetecteerd is. Maar kan natuurlijk zijn dat het ding helemaal niets meer doet, of je zou al eens die accu moeten meten of die nog iets levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q3a_manchurian

q3a_manchurian

n0t a VaL1d V0Ltag3 ;)

Topicstarter
Accu net gemeten en hier komt helemaal niets meer uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
China valt westerse doelen aan voor spionage en economische redenen. Werkt iemand op hetzelfde adres voor Defensie/NATO, overige overheid, nutsbedrijf of bedrijven met producten die China graag wil? Zo ja: contacteer de chief security officer van de organisatie. Neem het ding niet mee en zet het niet terug in elkaar.

Als de batterij compleet leeg is, is dat vreemd want de tekst zegt 3.7V, wat duidt op Lithium-ion, en die gaan zelden helemaal naar nul terug. Misschien wel als er geen spanningsbeveiliging op zit en de reis via een schip is gegaan en weken/maanden heeft geduurd. De productiedatums zijn tamelijk recent.

Het kan ook zijn dat jullie niet het doelwit zijn maar de verzender of het verzendbedrijf. Of dat iemand het ding vond en het leuk vond een dwaalspoor uit te zetten.

Niet vergeten wat er gebeurde met piepers in Libanon. Ik zou het ergens plaatsen waar het geen kwaad kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q3a_manchurian

q3a_manchurian

n0t a VaL1d V0Ltag3 ;)

Topicstarter
Dit is de batterij, niet exact hetzelfde als in de tracker maar de type nummers en dergelijke komen wel overeen.

3.7V Li-Pol battery with a capacity of 600mAh, without memory effect. Integrated protection chip.
https://ampul.eu/en/batte...battery-600mah-37v-902035

Het hele ding ligt uit elkaar, batterij is ook afgekoppeld, daar maak ik me verder geen zorgen over.
We werken beiden ook niet in de genoemde branches.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-05 19:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

mrmrmr schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 00:22:
China valt westerse doelen aan voor spionage en economische redenen. Werkt iemand op hetzelfde adres voor Defensie/NATO, overige overheid, nutsbedrijf of bedrijven met producten die China graag wil? Zo ja: contacteer de chief security officer van de organisatie. Neem het ding niet mee en zet het niet terug in elkaar.

Als de batterij compleet leeg is, is dat vreemd want de tekst zegt 3.7V, wat duidt op Lithium-ion, en die gaan zelden helemaal naar nul terug. Misschien wel als er geen spanningsbeveiliging op zit en de reis via een schip is gegaan en weken/maanden heeft geduurd. De productiedatums zijn tamelijk recent.

Het kan ook zijn dat jullie niet het doelwit zijn maar de verzender of het verzendbedrijf. Of dat iemand het ding vond en het leuk vond een dwaalspoor uit te zetten.

Niet vergeten wat er gebeurde met piepers in Libanon. Ik zou het ergens plaatsen waar het geen kwaad kan.
Stel je voor dat ze je adres achterhalen door een GPS tracker naar je adres te sturen :X

Kijk, als je een teddybeer besteld hebt en dit apparaatje daarin verstopt zit, dan mag je je zorgen gaan maken.

Maar als je dit krijgt in plaats van een sleutelhanger, klinkt het alsof iemand het verkeerde product ingepakt heeft of verkeerde label op verkeerde doosje.

Alternatief scenario; de vrouw heeft vermoedens van overspel en een GPS tracker gekocht om je te volgen. Maar omdat jij het pakketje onferschept hebt, claimt nu dat ze deze perongeluk heeft ontvangen i.p.v een sleutelhanger ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• q3a_manchurian

q3a_manchurian

n0t a VaL1d V0Ltag3 ;)

Topicstarter
Nee ze had een sleutelhanger besteld, die heeft ze ook gekregen.
De tracker zat gewoon los erbij.
Je alternatieve scenario klinkt wel spannend maar ze heeft me zelf vanmiddag de foto gestuurd toen ze het pakketje heeft ontvangen, dus heb niks hoeven onderscheppen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
q3a_manchurian schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 00:41:
We werken beiden ook niet in de genoemde branches.
Dat is goed, maar ik zou het ding toch niet in huis leggen. De leegloopbescherming verklaart dat de spanning nul is als je gemeten hebt aan het uiteinde van de kabel. Ik zou het niet verder openmaken.

Het feit dat er een SIM kaart aanwezig was geeft de indruk dat het actief was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:10
Zeker weten dat het geen fysieke variant is van de AIVD-kerstpuzzel?

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

mrmrmr schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 00:22:
Ik bedoel... alles kan hé? Maar ik vermoed dat 't gewoon een (interne) tracker is voor shipping quality control ofzo en die is ergens gewoon tussen de pakketjes beland, perongeluk ingepakt ergens of iets van dien aard.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:31
Dat is een GPS tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-05 23:23
Zie je 'm bij je bluetooth apparaten verschijnen als je hem aanzet? Simkaart er ff uitlaten. Wellicht heb je wat aan de identificatie die je via bluetooth ziet. Met oude laptop of pc even aan usb hangen en kijken wat je ziet. Daarna pc weggooien...

Als die verder niet in een verkoopdoosje zat is het waarschijnlijk voor tracking van het pakketje. Was het doosje zelf nog opvallend? Kan er iets in verstopt gezeten hebben wat er tussentijds uitgehaald is?

Staat er nog iets pp het simkaartje? Als je oude telefoon pakt en die er in drukt kun je wel zien wat het telefoonnr van de kaart is, welke provider die uitgegeven heeft, welk land e.d. In beste geval heb je een simkaart met onbeperkte data waar de Chinezen voor betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door barbarbar op 14-12-2024 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-05 15:24
barbarbar schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:04:
Zie je 'm bij je bluetooth apparaten verschijnen als je hem aanzet?
Ik zou zoiets nooit maar dan ook nooit op een of andere manier in verbinding laten brengen met je apparatuur.

Wel bijzonder dat het niet in een verpakking zit en een simkaart bevat. Ik zou het hele ding lekker vernietigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-05 15:24
Accretion schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 01:17:
[...]

Stel je voor dat ze je adres achterhalen door een GPS tracker naar je adres te sturen :X
Wellicht is het adres niet relevant maar de afgelegde route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Ziet er uit als een China post gps tracker, naast je pakket verzekeren zoals hier kan je ook een gps tracker laten meesturen zodat je via die code (qr) je pakket realtime kan volgen op hun website. Alleen bij verzekerde pakketen dus en alleen binnen China, deze tracker is dus vermoedelijk per ongeluk meegezonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:33

Theo

moederbord

Anoniem: 361276 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:45:
Ziet er uit als een China post gps tracker, naast je pakket verzekeren zoals hier kan je ook een gps tracker laten meesturen zodat je via die code (qr) je pakket realtime kan volgen op hun website. Alleen bij verzekerde pakketen dus en alleen binnen China, deze tracker is dus vermoedelijk per ongeluk meegezonden.
Nu ben ik wel nieuwsgierig; als je in China een pakket verzekerd wil verzenden dan kan de post zo'n zender erin doen. Op zich niks mis mee natuurlijk want daarmee wordt de tracking van je pakketje verbeterd, maar wat behoort een Chinees dan te doen wanneer deze een pakketje ontvangt met daarin deze zender? Neemt de pakketbezorger deze gelijk mee terug, en moet de ontvanger dus bij de voordeur het pakketje openen om de zender te verwijderen? Moet hij deze via de post later weer terugsturen? Wordt deze daarna opgehaald door de post?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Theo schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:25:
Neemt de pakketbezorger deze gelijk mee terug, en moet de ontvanger dus bij de voordeur het pakketje openen om de zender te verwijderen? Moet hij deze via de post later weer terugsturen? Wordt deze daarna opgehaald door de post?
Weggooien waarschijnlijk.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Als je dat doet komt de MSS je van je bed lichten en heb je wat uit te leggen als staatsvijand. Nee, zonder dollen je kan ze later teruggeven aan een koerier als er eentje langskomt of weggooien inderdaad, er zit geen verplichte retour plicht of boete op als ze dat niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Anoniem: 361276 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:11:
[...]

Als je dat doet komt de MMS je van je bed lichten en heb je wat uit te leggen als staatsvijand. Nee, zonder dollen je kan ze later teruggeven aan een koerier als er eentje langskomt of weggooien inderdaad, er zit geen verplichte retour plicht of boete op als ze dat niet doet.
Het ging in dit geval specifiek om:
maar wat behoort een Chinees dan te doen wanneer deze een pakketje ontvangt met daarin deze zender
;)

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MightyFool
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:17
Misschien denk ik te simpel maar kun je niet via de Aliexpress chat de verkoper vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q3a_manchurian

q3a_manchurian

n0t a VaL1d V0Ltag3 ;)

Topicstarter
MightyFool schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:42:
Misschien denk ik te simpel maar kun je niet via de Aliexpress chat de verkoper vragen?
Hmm inderdaad, helemaal niet aan gedacht eigenlijk.
Zal morgen even een berichtje sturen.
Pagina: 1