Kozijn lekkage door regen bij harde wind; hoe af te stellen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Wij wonen in een relatief nieuw huis uit 2017. Sinds een paar maanden lekt het kozijn in onze badkamer tijdens regen bij harde wind; er ligt dan aan beide kanten een klein plasje water op de vensterbank. Tevens merk ik op dat het tocht rondom het kozijn. Ik heb vandaag een foto genomen met mijn warmtebeeldcamera en de randen zijn nagenoeg net zo koud als buiten; dat lijkt me niet de bedoeling.

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/GIfUMaVi13.jpg/raw

Aangezien het kozijn nog relatief nieuw is, kan ik me niet voorstellen dat de rubbers al versleten zijn. Deze zien er ook nog goed uit. Na wat speurwerk heb ik gevonden dat het kozijn afgesteld kan worden. In de handleiding van de fabrikant (Hebo) staat het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/GowAduXA03.png/raw

Momenteel staan alle nokken als volgt ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/mOguVinI31.jpg/raw

Ik krijg deze echter met geen mogelijkheid verplaatst. De torxbouten lijken niets te doen; deze draaien allemaal door. Welk foefje is er nodig om deze nokken te verplaatsen?

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:51
Als je goed kijkt en leest dan zie je dat de nokken excentrisch zijn.
Wanneer je de torx bout verdraait, dan schuift de nok iets naar binnen of naar buiten. Het is dus niet de bedoeling om de torx bout eruit te draaien. Je moet dus simpelweg de Torx bout een klein stukje draaien waarmee de nok verder naar buiten komt. Nadat je de torx bout 360° gedraaid hebt zit je weer op precies hetzelfde punt/afstelling als waar je begonnen bent.

Overigens zul je altijd een koude naad zien om het raam heen, omdat daar simpelweg het minste isolatie zit; nml alleen de tochtstrip. Maar het moet uiteraard wel wind- en waterdicht afsluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door OverTheTop op 14-12-2024 01:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:55
De nok staat nu ver links. Als je draait (max 180 graden) dan zal het raam vaster trekken.

Check ook of de afwateringsopeningen in het onderprofiel niet verstopt zitten.

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Bedankt voor de tips @OverTheTop en @Rukapul . Ik begrijp nu wat ze met het plaatje in de handleiding bedoelen. Ik heb alle nokken nu ver 'rechts' gezet, ofwel zo dicht mogelijk aan de kant van de raamrubber ('opdekzijde'). Helaas heeft het weinig geholpen; het geluid van buiten is weliswaar minder, maar het kozijn lekt nog steeds vrij fors. De afwateringsopeningen zijn niet verstopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aI2XlPflWRBh6nWTTN9HkmxOQKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYw4JIfwgHluqqg2LeR8k8G1.jpg?f=fotoalbum_large

Ook voel ik nog steeds tocht aan de onderkant van het raam. Ik heb geen idee waarom het kozijn zo slecht afsluit. Ik zal eens een mailtje sturen naar de fabrikant, wellicht dat er nog garantie op zit (?)

[ Voor 4% gewijzigd door Freekers op 19-12-2024 23:07 ]

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-04 16:40
Ik gok dat de aansluiting van het kozijn op de muur eerder lek is dan het kozijn zelf, of zie je het echt tussen het raam deel en het kozijn deel heen komen?

Heb je een dakoverstek of komt de regen zo recht tegen je kozijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Muldert schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:49:
Ik gok dat de aansluiting van het kozijn op de muur eerder lek is dan het kozijn zelf, of zie je het echt tussen het raam deel en het kozijn deel heen komen?

Heb je een dakoverstek of komt de regen zo recht tegen je kozijn?
Ik zie het echt tussen het raam deel en het kozijn deel heen komen.

Ik heb geen dakoverstek, de regen komt recht tegen mijn kozijn.

Ik ga morgen iets proberen met een tochtstrip, want het loopt de spuigaten uit inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 06:54
De badkamer is een vochtige ruimte, is er genoeg ventilatie?
Waarschijnlijk is het geen water van buiten maar het kijkt eerder condensatie van warme lucht op een koud kozijn/raam.
Een badkamer dient na het douchen droog gemaakt en goed geventileerd te worden want de luchtvochtigheid kan plaatselijk bijna 100% worden. Op koude materialen condenseert die zeer vochtige lucht tot water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-04 15:20
Dit is gewoonweg nooit goed gemonteerd geweest.

Ik vermoed dat je zelfs dubbele afdichting (zou moeten) hebben. Dus rubbers aan de buitenzijde en rubbers aan de binnenzijde. Je kan de rubbers vervangen voor dikkere modellen. Ik denk dat een partij zoals kozijnenrubbers.nl je daar wel bij kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-04 10:20
Sluit me aan bij @TereZz

Als het echt dermate tussen je kozijn loopt dan is het nooit goed geweest en heb je tot nu toe gewoon geluk gehad.

Heb je het van buiten kunnen bekijken? Nergens een scheur in het kozijn of een deuk of iets scharnier los?

Maar zoiets weet je pas zeker als je hier een ramenman bij haalt en dus even contact zoeken bij de fabrikant Hebo zelf inderdaad. Zo'n raam hoort er langer tegen te kunnen vind 7 jaar inderdaad ook erg karig.
Pagina: 1